صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۸۷۶۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 1 اسفند 1394 شماره 4300

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مجلس ریل‌گذار حرکتِ دولت است. دولت‌ها را در نظر بگیرید، مثل یک قطاری که بر روی یک ریلی باید حرکت کنند؛ این ریل را مجلس شورای اسلامی با قوانین خود می‌گذارد. (94/11/28)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
فتنه راديو بي‌بي‌سي در انتخابات

انتخابات يکي از عرصه‌هايي است که دشمنان انقلاب و نظام اسلامي همواره براي تأثيرگذاري در آن برنامه‌ريزي می‌کنند. سناريوهاي مختلفي، از قبيل تحريم انتخابات، کاستن از مشارکت مردمي، متهم کردن نظام اسلامي به برگزاري انتخابات صوري و تقلب در انتخابات، راه‌اندازي کودتاي مخملي، ايجاد بلوا و آشوب و فتنه‌گري، بمب‌گذاري، ناامنسازي صندوق‌هاي رأي، بمباران هوايي مراکز رأي‌گيري در دوران جنگ تحميلي، تلاش براي نفوذ افراد وابسته در انتخابات، شايعه‌پراکني، سياه‌نمايي عليه نظام اسلامي، تخريب چهره‌هاي ارزشي، حمايت از جريان‌هاي وابسته، حمايت مالي از برخي جريان‌هاي سياسي و...، نمونه‌هايي از اقداماتي است که بدخواهان ملت ايران در آستانه انتخابات در مقاطع مختلف در طول 37 سال گذشته کليد زده‌اند.
در اين دوره از انتخابات نيز يکي از سناريوهايی که بيگانه کليد زده و به طور مشخص بنگاه دروغ‌پراکني بي‌بي‌سي آن را دنبال مي‌کند، تخريب چهره‌هاي انقلابي و مؤثري است که مي‌توانند در اداره مجلسين شوراي اسلامي و خبرگان تأثيرگذار باشند. اين سناريو از آنجايي آغاز شده که بيگانگان احتمال موفقيت چهره‌هاي نفوذي خود در انتخابات را به دليل هوشياري دستگاه‌هاي نظارتي از دست داده و شوراي نگهبان با درايت کامل آنان را ردّ صلاحيت کرده است؛ از این رو تلاش دارند تا با رأي نياوردن «چهره‌هاي ضدانگليسي» و  «استکبارستيز»، ناکامي خود را جبران کنند.
همين اقدام کافي بود تا حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در بيانات‌شان در ديدار مردم آذربايجان نسبت به اين مسئله چنين افشاگري کنند: «راديوي انگليسي دارد به مردم تهران دستورالعمل مي‌دهد به فلاني رأي بدهيد، به فلاني رأي ندهيد! معناي اين چيست؟ انگليسي‌ها دل‌شان تنگ شده براي دخالت کردن در ايران... امروز جلوي اين دخالت‌ها گرفته شده است به برکت انقلاب، به برکت بيداري مردم ...»، روباه پير فراموش کرده است که اين ملت نسبت به نام «انگليس» و «بي‌بي‌سی» حساس است و در صورت دخالت در انتخابات، دقيقاً عکس خواست آنان عمل خواهد کرد.

▼ گزارش روز
بهانه‌تراشی برای یک اقدام

28 کشته و 61 زخمی در انفجار بمب در پایتخت ترکیه؛ در ساعات شلوغ عصرگاهی در مرکز آنکارا در منطقه‌ای نزدیک مقرهای نظامی و پارلمان ترکیه صدای مهیب انفجاری به گوش رسید، صدایی که می‌توان آن را سرآغاز یک سیاست تازه دانست؛ اما بیشتر کارشناسان مسائل منطقه غرب آسیا به این حادثه با دیده تردید می‌نگرند و آن را با پیشروی‌های ارتش و نیروهای مردمی سوریه و شکست‌های سنگین تروریست‌ها بی‌ارتباط نمی‌دانند. احتمالی که درست بودن آن با سخنان نخست‌وزیر ترکیه بیش از پیش قوت گرفت؛ داوود اوغلو پس از این انفجار در سخنانی در این‌باره گفت: عامل انفجار سوری و یکی از اعضای یگان‌های مدافع خلق (YPG) شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک است. عاملان این انفجار، عناصری از پ‌.ک.‌ک و حزب اتحاد دموکراتیک هستند که از سوریه وارد ترکیه شده‌اند. وی وعده داد: گروه تروریستی پ.‌ک‌.ک، پس از این عملیات دیگر روی آرامش را نخواهد دید و ما به عملیات‌های نظامی و امنیتی خود علیه مواضع سازمان‌های تروریستی شدت می‌بخشیم.
اهمیت این انفجار و سخنان داوود اوغلو زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم اکنون دولت ترکیه به دلیل گلوله‌باران مناطق مرزی سوریه با مخالفت جامعه جهانی روبه‌رو است و این انفجارات و مقصر نشان دادن کردها و دیگر نیروهای حاضر در سوریه می‌تواند بهانه خوبی برای توجیه افکار عمومی و جامعه جهانی باشد. به تعبیر ساده‌تر می‌توان گفت: آنکارا درصدد است که به توجیهی برای اقدامات نظامی و احتمالاً گسترش این اقدامات در خاک سوریه دست یابد و چه دستاویزی سهل‌الوصول‌تر از متهم کردن گروه‌های حاضر در خاک سوریه؟ بر این اساس، این گمانه در ذهن تداعی می‌شود که انفجار در آنکارا می‌تواند بهانه‌تراشی جریان حاکم بر این کشور به منظور دخالت در امور داخلی سوریه و ورود به خاک این کشور برای حمایت از داعش به بهانه مقابله با پ.‌ک.‌ک باشد.

▼ خبر ویژه
تروریست‌ها در سنگرهای خود خودکشی کردند

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به فرمان فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر تأمین امنیت پایدار در شمال غرب و جنوب شرق، گفت: در سال 90 عملیات‌ها در شمال غرب آغاز شد و رزمندگان ما توانستند در ارتفاعات سه هزار متری غرب کشور که از شرایط خاص خود برخوردار است و با خونی که از شهدای ما بر اثر عملیات جاسوسان جاری شد، آن همه از ارتفاعات را فتح کنند. وی ادامه داد: بعد از عملیات جاسوسان و به شهادت رسیدن تعدادی از رزمندگان ما و گرفتن ارتفاعات پانه‌‌سر، برخی از عناصر تروریستی که فکر نمی‌کردند رزمندگان ما به آنجا برسند، در سنگرهای خود خودکشی کردند و در نهایت در سال 94 ارتفاعات بسیار مهم گلاله و ماهرو آزاد شد. در این عملیات‌ها سخت‌ترین ارتفاعات به صابرین واگذار شد که ظرف دو ماه دژی مستحکم در آنجا ایجاد کردند. فرمانده نیروی زمینی سپاه تأکید کرد: سپاه در حال حاضر بالای سر تک‌تک تمام سنگرهای دشمن حضور دارد و اگر خطایی از جانب آنها صورت بگیرد، با خمپاره 60 و تیربار آنها را می‌زنیم. سردار پاکپور یادآور شد: در گذشته زمانی تروریست‌ها از شرق به عمق کشور می‌آمدند و عملیات‌های خود را انجام می‌دادند، اما امروز دیگر نمی‌توانند چنین اقداماتی را انجام دهند و در آن سوی مرزها زمین‌گیر شده‌اند.
 
 اخبار
1- هیچ بانک غربی برای همکاری با ایران پای کار نیامده است

علی آقامحمدی، عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در مذاکرات و سفرهای اخیر هنوز قراردادی امضا نشده و فقط نوعی تفاهم‌نامه انجام شده است که آثار روانی دارد، گفت: آنچه مشهود است، این است که هیچ بانک غربی به‌صورت جدی برای همکاری با ایران پای کار نیامده است و غرب اگر می‌خواهد با ایران همکاری کند، ابتدا باید مسائل مربوط به بیمه‌ها و بانک‌های خود را حل کند و آنها را پای کار بیاورد. عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی همچنین با اشاره به قرارداد شرکت پژو با ایران‌خودرو، گفت: حتی این شرکت که سابقه همکاری با ایران را دارد، در مذاکراتش با ما، نماینده مربوط به بانک خودش (سوسیدنش) را به همراه نداشت؛ در حالی که این بانک، بانک پژو است و هر اقدامی که شرکت پژو انجام می‌دهد، باید با این بانک انجام گیرد.
2- الجبیر: به معارضان سوری موشک زمین به هوا خواهیم داد
وزیر خارجه عربستان اعلام کرد، این کشور به‌زودی به معارضان سوری موشک‌های زمین به هوا خواهد داد. وی در ادامه گفت: مشخص است که دستیابی معارضان به موشک‌های زمین به هوا می‌تواند موازنه قوا را در سوریه تغییر دهد؛ همان‌گونه که در افغانستان پیش از این تغییر داد. وزیر خارجه عربستان بار دیگر تأکید کرد: بشار اسد باید برکنار شود تا روند سیاسی در سوریه به جریان بیفتد. وی گزینه دیگر را استمرار جنگ و پیروزی بر بشار اسد دانست. الجبیر در ادامه هرگونه یکسانی ایدئولوژی بین داعش و وهابیت را رد کرد و تروریست‌های داعش را به مثابه سازمان «کوکلاس کلان» در مسیحیت دانست که در آمریکا وجود داشتند.

▼ تا انتخابات
حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به حمایت رسانه‌های وابسته به انگلیس و آمریکا از برخی نامزدها و جریان‌های خاص در انتخابات، گفت: حضرت امام(ره) فرمودند: «هر وقت دشمن از شما تعریف کرد، بدانید در مسیر انقلاب نیستید» و به همین دلیل نامزدهایی که مورد حمایت انگلیس و آمریکا قرار می‌گیرند، باید از این اعلام حمایت، تبرّی و برائت کنند؛ مردم هم به‌خوبی جریانات سیاسی را تشخیص می‌دهند.
غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با اعلام اینکه فهرست اصلاح‌طلبان تا زمان انتخابات تغییر نخواهد کرد، در واکنش به سخنان یونسی درباره کناره‌گیری عارف به نفع لاریجانی در جریان انتخابات ریاست مجلس دهم تصریح کرد: به نظر طرح این مباحث کمی زود است و نباید مطرح شود. در جریان انتخابات کسی رئیس مجلس را انتخاب نمی‌کند و مردم به نماینده‌ها رأی می‌دهند و سپس نماینده‌ها رئیس مجلس را انتخاب می‌کنند.
حجت‌الاسلام سيدحميد روحاني در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران گفت: دشمنان انقلاب اسلامي تلاش مي‌كنند كه در انتخابات آينده عوامل و عناصر فريبكار، خودباخته و طرفدار سازش با استكبار جهاني را وارد مجلس شوراي اسلامي كنند، از اين‌رو با همه قدرت در صحنه آمده‌اند و تبليغات مي‌كنند تا به اين هدف ننگين خود برسند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 22 مهرماه 94 در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مصوبه‌ای را گذراندند که به موجب آن مقرر شد، فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل 20 درصد از کل آرای مأخوذه را کسب کند، در غیر این صورت انتخابات مجلس به طور مشروط دومرحله‌ای برگزار می‌شود.

▼ اخبار کوتاه
مراسم تجلیل از تلاش‌ها و مجاهدت‌های ابراهیم حاتمی‌کیا در سال‌های فعالیتش برای نمایش رشادت‌های شهدا در مقاطع مختلف و به بهانه جدیدترین ساخته این کارگردان، یعنی«بادیگارد»‌ از سوی خانواده‌های شهدای هسته‌ای و مدافع حرم برگزار شد. حاتمی‌کیا در این مراسم گفت: من ۵۴ سال از خداوند عمر گرفته‌ام و همیشه سعی کرده‌ام با دلم نفس بکشم و زندگی کنم و آنچه را که احساس کرده‌ام درست است، به هر نحوی که شده بگویم و بابت اینکه ممکن است برای خودم دشمن بتراشم، خجالت نکشم.
«مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: واشنگتن قصد دارد  موضوع فروش جنگنده‌های روسی به ایران را با مسکو در میان بگذارد. به گزارش آسوشیتدپرس، این مقام آمریکایی با بیان این ادعا که فروش جنگنده‌های سوخو 30 ساخت روسیه به ایران نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌آید، گفت: جنگنده‌‌های این نسل روسیه قابل قیاس با جنگنده‌های اف 15ای آمریکایی هستند.
همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها بین ترکیه و روسیه، مقام‌های اروپایی می‌گویند: ائتلاف «ناتو» با روسیه وارد جنگی نخواهد شد که بر اثر تحرکات ترکیه ایجاد شده باشد. «جین آسلبورن» وزیر خارجه لوگزامبورگ، در مصاحبه با اشپیگل می‌گوید: «ناتو نمی‌تواند به خودش اجازه بدهد به دلیل تنش‌های اخیر ترکیه و روسیه وارد درگیری نظامی با روسیه بشود».
نتایج نظرسنجی مؤسسه تی‌ان‌اس حاکی است، بیش از 36 درصد مردم انگلیس خواستار خروج از اتحادیه اروپا هستند و در مقابل 34 درصد انگلیسی‌ها از ادامه حضور این کشور در اتحادیه اروپا حمایت کرده‌اند. هفت درصد نیز اعلام کرده‌اند که در همه‌پرسی شرکت نخواهند کرد و 23 درصد مردم انگلیس نیز هنوز مردد هستند.
بلال اردوغان، فرزند 35 ساله رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به دلیل دست داشتن در رسوایی پولشویی در سال 2013 در ایتالیا از سوی مقامات این کشور تحت بازجویی قرار گرفته است. بلال اردوغان متهم است که حجم قابل توجهی از پول را در سپتامبر سال گذشته و برای پولشویی به ایتالیا منتقل کرده است.
منابع امنیتی در رژیم صهیونیستی اعلام کردند: اگر جنگنده‌های روسیه تا آسمان تل‌آویو هم بیایند، آنها را هدف نخواهیم گرفت و هیچ‌کسی در اسرائیل نمی‌خواهد تا اشتباه ترکیه در ساقط کردن هواپیمای روسیه را تکرار کند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات