صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۸۷۶۷۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 2 اسفند 1394 شماره 4301

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دشمن با یک برنامه‌ریزی خاص برای انتخابات، به دنبال تحقق توطئه طراحی‌شده خود است، بنابراین باید ملت ایران به عنوان صاحبان اصلی کشور از برخی حقایق مطلع شوند تا این نیات پلید محقق نشود. (94/11/28)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
نفوذ به خانه ملت

از جمله برنامه‌های دشمن برای انتخابات، ورود نفوذی‌ها به ساختارهای حاکمیتی است که سبب تأثیرگذاری بر تصمیم‌سازی‌ها و فعالیت‌های راهبردی نظام در داخل و خارج کشور شود که در این زمینه مؤسسه «انستیتو واشنگتن» اهداف متعددی را برای نفوذ میانه‌روها اعلام کرده و نوشته است: «اگر میانه‌روها وارد فرایند سیاسی شوند، مقدار قابل توجهی از قدرت سپاه را کاهش می‌دهند و اقدامات سپاه قدس در یمن، سوریه و لبنان را تضعیف می‌کنند.» شکی نیست که آمریکا در حال حاضر نتوانسته است در ابعاد نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در اهداف خود متوقف یا تضعیف کند، اما پس از برجام فعالیت‌های مشکوکی صورت گرفته است که نشان می‌دهد، در تلاش است که با فرایند پیچیده «تشدید تحریم‌ها علیه سپاه و نفوذ عناصر مخالف نظام به مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری» فرزندان شجاع و قهرمان این انقلاب را در یک محیط داخلی که قدرت مانور نداشته باشند، درگیر کند.
آمریکا در پسابرجام قدرت مالی و پارلمانی خود را نیز در این مسیر به کار گرفته است و با وجود اینکه گفته می‌شود تحریم‌ها لغو می‌شود، اما همان تحریم‌ها در مسیر مقابله با سپاه به کار گرفته می‌شود که برخی از آنها عبارت است از: 1- قانون تروریست خواندن سپاه؛ 2- قانون تحریم‌های سپاه؛ 3- قانون قرنطینه کردن تهاجم و جنگ‌طلبی دولتی مورد حمایت آیت‌الله (این قانون با هدف تحریم هر شرکت یا مؤسسه‌ای که سپاه دست‌کم ۲۰ درصد از سهام آن را مالک بود، وضع شد)؛ 4- قانون اجرا و نظارت بر تحریم‌های سپاه؛ 5- قانون عدم تسامح در مقابل تروریسم (قانون منع و تحریم موشک‌های بالستیک ایران)؛ 6- قانون شفافیت تأمین مالی تروریسم ایران (تحریم سرمایه‌گذاران و شخصیت‌های وابسته به سپاه).
در روزهای اخیر مشاهده شده است، برخی از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی که به آمریکا و انگلیس دلبستگی دارند، در این مسیر علیه سپاه و بسیج دلاور به جنگ روانی روی آورده‌اند که ان‌شاءالله مردم انقلابی با حضور پرشکوه خود و همچنین انتخاب نامزدهای اصلح، فرزندان انقلاب را در رسیدن به آرمان‌های انقلاب یاری خواهند کرد.

▼ گزارش روز
بی‌تأثیری برجام در انتخابات پیش رو

اجرایی شدن توافق هسته‌ای که یکی از رخدادهای مهم دیپلماتیک امسال بود، این پرسش را در ذهن همه مردم ایجاد کرد که اعلان رسمی اجرای برجام چه پیامدهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه داشت؟ برخی این‌گونه تحلیل کردند و گفتند که اجرای برجام حتی روی تحولات سیاسی در ایران و آمریکا، به ویژه انتخابات دو کشور هم تأثیرگذار است، اما با نزدیک شدن به زمان انتخابات این تحلیل‌ها سمت‌وسوی دیگری گرفته و انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به نفع دولت فعلی را هم زیر سؤال برده است. در این گزارش نگاه‌های منتقدانه سه گزارشگر را به پیوست دنبال می‌کنیم: «استیو اینسکیپ» یکی از خبرنگاران «رادیو ملی آمریکا» که به ایران سفر کرده بود، در برنامه شبکه «پی‌بی‌اس» درباره تأثیرات توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و لغو تحریم‌های هسته‌ای گفت: «هنوز (کاهش تحریم‌ها) تأثیری در زندگی روزمره مردم ایران نداشته است. در واقع، من در گفت‌وگو با مردم ایران در خیابان‌های این کشور، بدبینی‌های زیادی را مشاهده کردم». «علی واعظ» از کارشناسان رسانه‌های فارسی‌زبان آمریکا در گفت‌و‌گو با شبکه «دویچه وله» آلمان در این‌باره گفت: «انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ جمهوری اسلامی ایران است، اما انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبتاً مهم‌تر است؛ زیرا زمینه‌ساز انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 در ایران است. واقعیت این است که اگر روحانی، رئیس‌جمهور ایران و یارانش در انتخابات مجلس شورای اسلامی پیروز شوند، آن‌گاه موقعیتی بهتر برای به چالش کشاندن دیگران دارند.» واعظ در خاتمه افزود: «اما اگر خلاف آن اتفاق بیفتد، روحانی به عنوان رئیس‌جمهور رفتنی، احتمالاً انتخابات آتی ریاست جمهوری را نیز از دست می‌دهد.» یک کارشناس مسائل حقوقی دیگر هم با تأکید بر این مطلب که از دیگ برجام بخاری برای رونق اقتصادی کشور بلند نمی‌شود، اظهار داشت: به نظر می‌رسد اگر دولتمردان همچنان مانند گذشته جدیت واقعی در زمینه اتخاذ شیوه‌های دیگر در حل مشکلات نداشته باشند، نسبت به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت که کمترین اثری از آن در برنامه ششم مشهود نیست، بی‌تفاوت باشند، اقتصاد مقاومتی را همچنان که در این سه سال به پشت گوش انداختند، فراموش کنند و نسبت به آینده کشور بی‌توجه باشند، عمر دولت روحانی برخلاف سایر دولت‌های روی کار آمده در ایران به همین چهار سال محدود خواهد شد.

▼ خبر ویژه
جذب دانشمندان فضایی ایران از سوی امارات

محسن شاطرزاده، معاون پژوهشی پژوهشگاه فضایی ایران گفت: متأسفانه سه سال است که سند فضایی ما خوابیده است و نگذاشتند که در حوزه فضایی کاری انجام شود. وی با اشاره به اینکه ما شش ماهواره آماده پرتاب داریم و دولت اجازه پرتاب آنها را نداده است، تأکید کرد: صنعت فضایی ما که قرار بود در سال 2015 انسان به فضا پرتاب کند، عملاً از بین رفته است. معاون پژوهشی پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه دولت نه‌تنها صنعت فضایی کشور را تعطیل کرده، بلکه دانشمندان این صنعت را هم به حال خود رها کرده است، گفت: در این دو سال 40 نفر از متخصصان صنعت فضایی به آمریکا و اروپا رفته‌اند و جذب کار شده‌اند، حتی امارات متخصصان ما را جذب می‌کند و در حال راه‌اندازی صنعت فضایی است و می‌خواهد تا چند سال آینده گردشگر به فضا پرتاب کند.
 
▼ اخبار
1- اگر اعلام برائت از آمریکا و انگلیس نکنند، مجرمند

سردار سرلشکر فیروزآبادی طی سخنانی در جمع استادان و دانشجویان دوره دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی درباره اقدام زننده انگلیس و آمریکا گفت: انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها یک اقدام بسیار تلخ و زننده در جریان انتخابات انجام دادند؛ اینکه یک بیگانه، یک دشمن خارجی در انتخابات یک کشور انقلابی، مستقل و با حاکمیت مردم‌سالارانه اسلامی دخالت بکند، از کاندیدایی حمایت کند یا علیه کاندیدایی نظر بدهد، این اقدامی بی‌شرمانه، توهین به ملت ایران و ضد استقلال و حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دخالت تجاوزگرانه اجانب اظهار داشت: آنهایی که آمریکا و انگلیس از آنها حمایت کردند، اگر اعلام برائت از آمریکا و انگلیس نکنند، مجرمند و در آن توهینی که به ایران شده، شریکند. آنها با اشخاصی دشمنی و مخالفت می‌کنند که باید آن اشخاص مورد احترام بیشتر ملت ایران قرار بگیرند.
2- افزایش تولید نفت به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه
در ادامه تلاش ایران برای کسب سهمی بزرگ‌تر در بازار جهانی نفت، رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت وعده داد که تولید نفت ایران در سال‌های آینده به روزانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش یابد. وی دستیابی به ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام را از جمله اهداف تعیین‌شده در برنامه ششم توسعه کشور بیان کرد. جوادی در این‌باره گفت: در سال ۱۳۹۱ و به دنبال حذف نظام سهمیه‌بندی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، شباهت انواع نفت خام ایران به عراق و انعطاف بالای عراقی‌ها در بازار، این کشور رقیب جدی ایران در بازار شده و ایران نیز بخشی از بازارهای صادراتی خود را از دست داده است.

▼ تا انتخابات
رحمانی‌فضلی، وزیر کشور با بیان اینکه «در سه روزی که از آغاز تبلیغات انتخابات گذشته است، نشاط سیاسی خوبی در کشور وجود داشته است، گفت: در این سه روز هیچ حادثه یا تخلف مهمی ثبت نشده است که این نشان‌دهنده آگاهی از قانون است. وی در ادامه با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون نفر کارگزار در حوزه‌های اجرایی پیش‌بینی شده است، گفت: همه تعرفه‌ها و صندوق‌ها به مراکز و حوزه‌ها فرستاده شده‌اند. ما برای هر شعبه یک بازرس در نظر گرفته‌ایم که قبلاً در هر پنج یا ده شعبه یک بازرس وجود داشت.
رئیس‌جمهور در همایش «کارگران، آینده اقتصاد ایران» به جنجال‌های اخیر درباره حمایت بی‌بی‌سی از برخی فهرست‌ها و نامزدهای انتخاباتی واکنش نشان داد. وی با بیان اینکه دولت و مجلس با رأی ملت انتخاب شدند و انتخابات کشور به مردم تعلق دارد، گفت: ما به نصیحت هیچ غیرایرانی نیازی نداریم؛ چراکه مردم ما آگاه و بیدار بوده و مصالح خود را به خوبی تشخیص می‌دهند و مطمئناً اصلح‌ترین افراد را از بین کاندیداها انتخاب خواهند کرد.
یک کاندیدای اصولگرای اقتصاددان دهمین دوره انتخابات مجلس با تأکید بر اینکه فضا برای استفاده از نیروهای جوان در حوزه تولید آماده است، گفت: می‌توان از بخش عظیمی از این نیروها در حوزه صنعت و تولید به عنوان سربازان صنعت و تولید استفاده کرد که هم به نفع تولید کشور است و هم به نفع جوانان.
سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه برخی از حقوقدانان در نحوه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجلس خبرگان با آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، مشکل پیدا کرده و موضوع استعفا را مطرح کردند، گفت: موضوع استعفا مطرح نبوده و استعفا به دلیل خبرگان مطرح نشده است.

▼ اخبار کوتاه
«دونالد ترامپ» در همایشی در ایالت کارولینای جنوبی به شبکه سی‌ان‌ان گفت: بحرانی شدن اوضاع منطقه خاورمیانه دقیقاً از جنگ عراق آغاز شد و تصمیم واشنگتن برای دخالت در عراق، بدترین تصمیم یک دولت بود. ترامپ، جورج بوش پسر را مسئول این تصمیم «فاجعه‌آمیز» دانست و تأکید کرد: این اقدام سبب پیدایش داعش و بروز درگیری‌های مسلحانه در لیبی و سوریه و همچنین بحران آوارگان و پناه‌جویان در اروپا و تشدید خطر تروریسم شد.
طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده در آمریکا، ۴۴ درصد از مردم این کشور معتقدند، برگزارکنندگان جوایز سینمایی اسکار با اقلیت‌های نژادی مشکل دارند. نهادهای مدافع حقوق بشر رویکرد امسال مقامات مراسم اسکار را عین نژادپرستی خوانده و متذکر شده‌اند این مقامات با وجود تعدد بازیگران و هنرمندان و وسیع بودن فعالیت سیاه‌پوستان در سینما، هیچ بازیگر یا کارگردان را نامزد دریافت جایزه اعلام نکرده‌اند.
محمدعلی باغستانی‌میبدی، رئیس سازمان حفظ نباتات از ارسال نامه وزیر جهاد کشاورزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برخورد با میوه‌های قاچاق خبر داد و گفت: وزیر جهاد کشاورزی اخیراً نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده و در آن خواستار نظارت و برخورد این وزارتخانه با عرضه‌کنندگان میوه‌های قاچاق شده است؛ چراکه نظارت در سطح خرده‌فروشی‌ها برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
گروه سایبری «نحن قادمون» وابسته به حزب‌الله لبنان توانست به شبکه دوربین‌های مداربسته وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین نفوذ کرده و اطلاعات آنها را هک کند. حزب‌الله با انتشار برخی تصاویر اعلام کرد، این تصاویر از دوربین‌های مداربسته کار گذاشته شده در تل‌آویو و حیفا هک شده است.
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اعلام کرد، به دنبال مناقشه بین پلیس فدرال آمریکا (FBI) و شرکت اپل، «ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا خواستار آن شد تا زمانی که FBI اطلاعاتی را که به آن نیاز دارد، از شرکت اپل دریافت نکند، این شرکت رایانه‌ای تحریم شود.
وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه درآمد دولت از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی جوابگوی پرداخت‌های دولت نیست، گفت: سیاست پرداخت یارانه نقدی همچنان ادامه می‎یابد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات