اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۷۰۱۷

عضو اتاق بازرگانی مازندران: تجار بی‌انصاف گرانی برنج را رقم زدند/روی برنج وارداتی نظارت شود

عضو اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه سود ناشی از برنج و مرکبات نصیب کشاورز نمی‌شود، گفت: اختلاف شدید قیمت برنج از مزرعه تا بازار را عده‌ای تاجران بی‌انصاف رقم می‌زنند.

تجار بی‌انصاف گرانی برنج را رقم زدند/روی برنج وارداتی نظارت شود

موسی آقایی با اشاره به تفاوت قیمت دو محصول اصلی و دسترنج مردم شمال شامل برنج و مرکبات از مزرعه تا بازار اظهار داشت: متأسفانه سود این دسترنج نصیب کشاورزان و زحمتکشان اصلی آن نمی‌شود و حلقه گمشده این اختلاف شدید قیمت را عده‌ای رقم می‌زنند که خود را هرچند تاجر می‌نامند اما با روش و منش تجارت اصیل و «کاسب حبیب خدا»، بیگانه هستند.

وی با بیان اینکه دلال و واسطه دو تا چهارتن برنج را از این به آن می‌فروشد ولی کسی که ۱۰۰ تن برنج در انبار احتکار می‌کند، تاجر محسوب می‌شود و نمی‌توان نام دلال را بر وی نهاد، افزود: دلیل نوسانات و تفاوت فاحش قیمت از مزرعه تا بازار تاجرانی هستند که انصاف ندارند.

وی گفت: راهکار ثبات در بازار برنج و محصولات کشاورزی این است که نظارت بیشتری روی برنج وارداتی صورت گیرد و مستقیم از واردات به دست مصرف کننده برسد.

تجار بی‌انصاف گرانی برنج را رقم زدند/روی برنج وارداتی نظارت شود

آقایی با تاکید براینکه باید نظارت بیشتری روی برنج وارداتی صورت گیرد، گفت: قیمت پایه برنج در فصل جدید شالیکاری بستگی به نظر تاجران و آقایان دارد و اگر برنج خارجی با قیمت واقعی و نظارت به مردم عرضه شود، نرخ برنج چندان بالا نمی‌رود.

وی ادامه داد: هیچ کشاورزی بالاتر از ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان محصول را نفروخت و سود بیشتر نصیب واسطه‌ها و تاجران شده است.

عضو اتاق بازرگانی مازندران بیان کرد: امیدواریم تجار اصیل و واقعی راهی بیابند تا حقوق تولیدکنندگان واقعی و مصرف کنندگان توسط سودجویان و فرصت طلبان پایمال نشود.

بنابراین گزارش، نام مازندران و شمال روی برنج در همه جای ایران و جهان یک برند محسوب می‌شود، برندی که سوز بر دل بومی‌ها نشاند و سازی برای سوداگران و واسطه‌ها شده است.

تجار بی‌انصاف گرانی برنج را رقم زدند/روی برنج وارداتی نظارت شود

بابل نخستین تولیدکننده برنج از نظر میزان و دومین تولیدکننده برنج از نظر سطح زیر کشت شالیزارها است و ۴۲ هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت برنج مازندران را داراست اما مشکلات بزرگ در این حوزه، عرصه را برای سوداگری باز و بازار دلالی را در منطقه داغ کرده است.

برنج مرغوب منطقه پس از فصل برداشت مستقیم به بازار نمی‌رود و دلالان و سودجویان با خرید انبوه و تخلیط آن با برنج‌های خارجی و نامرغوب درصدد آب کردن برنج‌های بی کیفیت خود هستند و به برند برنج شمال لطمه می‌زنند. از سوی دیگر افزایش بی رویه قیمت برنج و پایین آمدن اعتماد خریدار و کیفی نبود برنج به دلیل تخلیط، کام دلال شیرین می‌شود.

نرخ برنج در فصل برداشت ۳۰ هزار تومان بود و در برخی مناطق تا ۹۰ هزار تومان رسید و دلیل این گرانی سوداگری برخی در بازار برنج، واسطه گری و کاهش تولید مطرح شده است. حسن تقی‌زاده رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به قیمت ۳۰ هزار تومانی برنج در زمان برداشت اصلی‌ترین علت افزایش قیمت را دپو برنج توسط برخی فروشگاه‌ها و تجار عنوان کرد.

وی افزود: در افزایش اخیر قیمت برنج، حدود ۲۰ درصد کمبود محصول زیرکشت و خشکسالی بوده و اصلی‌ترین علت، خرید در تناژ بالا توسط برخی از فروشگاه‌ها و احتکار در انبارهاست، افرادی که برنج را به صورت انبوه خریداری و به صورت قطره چکانی قطره چکانی در بازار عرضه می‌کند و بر قیمت محصول می کشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات