صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۸۷۷۳۵

ليست‌هاي تقلبي

با اوج‌گرفتن رقابت‌هاي انتخاباتي، فرصت‌طلبان نيز دست به کار شده‌اند و می‌کوشند تا در روند انتخابات در حد بضاعت خود تأثيرگذار باشند.
پایگاه بصیرت / مهدی سعیدی
یادداشت: با اوج‌گرفتن رقابت‌هاي انتخاباتي، فرصت‌طلبان نيز دست به کار شده‌اند و می‌کوشند تا در روند انتخابات در حد بضاعت خود تأثيرگذار باشند. اين افراد از شگردهاي مختلفي براي به هم ريختن آرامش فضاي انتخابات و تشويش اذهان عمومي بهره خواهند جست؛ از شايعه‌پراکني و توليد اخبار دروغ تا انتشار ليست‌هاي تقلبي!
يکي از حربه‌هاي فريب افکار عمومي، «انتشار ليست‌هاي جعلی» است که در آستانه انتخابات دست‌به‌دست شده و تخريب رأي رقيب سياسي را هدف قرار داده است. اين ليست‌ها که با اسامي مختلف در حال نشر است، با تغيير و جابه‌جايي و دست‌کاري اسامي ليست‌هاي مشهور تنظيم مي‌شوند تا مردم را در روز رأي‌گيري دچار خطا کنند.
در اين ميان نبايد از نقش تأثيرگذار فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي فعال در آن و به طور ويژه از برنامه «تلگرام» غفلت کرد که امروزه به عنوان ابزاري فراگير در اختيار بیشتر مردم، به ویژه جوانان قرار گرفته است. تلگرام خود به مثابه يک رسانه، امروز نقش برجسته‌اي در فضاي تبليغات انتخاباتي کشور يافته است و تقريباً هيچ نامزد انتخاباتي نيست که در تلگرام کانالي نداشته و به تبليغ نپرداخته باشد. اين ابزار که بر روي گوشي‌هاي همراه به آساني قابل دسترسي است، بستر مناسبي براي دستبهدست کردن اطلاعات دروغ و ناقص له يا عليه نامزدهاي انتخاباتي است که متأسفانه نظارت و قوانين مشخصي براي برخورد با متخلفان در آن وجود ندارد.
اثر انتشار ليست‌هاي جعلي از آنجايي اهميت دوچندان مي‌يابد که در اين دوره با گفتماني شدن رقابت‌هاي انتخاباتي و اولويت يافتن مسئله اعتماد به ليست‌ها و آنچه مسئله «رأي ليستي» خوانده مي‌شود، فضایي متفاوت از گذشته را در روند انتخابات شاهد هستيم.
به واقع، منطق رأي ليستي با هدف تجميع آرا و پيروزي در انتخابات طرح‌ريزي شده و ليست‌هاي تقلبي آفتي است که مي‌تواند از اثرگذاري اين سازوکار بکاهد و آن را کم‌اثر کند. مقابله با اين سناريو هوشياري و دقت رأي‌دهندگان را مي‌طلبد تا پیش از رأي دادن نسبت به تقلبي نبودن ليست در اختيارشان اطمينان حاصل کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات