صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۸۵۸۹

اخبار ویژه روزنامه‌های 25 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

اولی به اوت زد /بقیه از مصاحبه منع شدند

اغلب منتخبان تهران به خاطر تازه وارد بودن از مصاحبه با رسانه‌ها منع شده‌اند.

وب‌سایت الف ضمن انتشار این خبر نوشت: مجلس دهم چگونه باید باشد؛ این سؤالی است که از تعدادی نمایندگان مجلس دهم پرسیدیم تا تصویری کلی از برنامه منتخبین جدید برای مجلس آینده ترسیم کنند. رسیدگی به اولویت‌های معیشتی مردم، حرف اول منتخبین جدید است. در این میان البته برخی منتخبین تهران از مصاحبه خودداری کردند و حتی یکی از آن‌ها که اصرار بر عدم ذکر نامش داشت، به خبرنگار الف گفت از مصاحبه با خبرنگاران منع شده‌اند. علیرضا رحیمی، سید موسوی و مازنی از جمله افرادی بودند که خبرنگار الف با آن‌ها تماس گرفت ولی آن‌ها ترجیح دادند مصاحبه نکنند. اغلب نمایندگان تهران در مجلس یازدهم برای اولین بار است که وارد مجلس شورای اسلامی می‌شوند و عدم آشنایی آن‌ها با فضای رسانه موجب شده تا از سوی جریان حامی خویش از مصاحبه با رسانه‌ها منع شوند.

گفتنی است مصاحبه یکی از همین منتخبان با نشریات خارجی درباره حجاب، بازتاب منفی زیادی در داخل پیدا کرد به نحوی که وی مجبور به عذرخواهی و پس گرفتن اظهارات خود شد.

اخیراً برخی از مدعیان اصلاح‌طلبی تصریح کرده‌اند که باید مجلس در سایه‌ای تشکیل شود و بر عملکرد نمایندگان اصلاح‌طلب نظارت کند.

هاشمی حدیث نفس می‌کند /جابه‌جایی افراد در انتخابات طبیعی است

هاشمی رفسنجانی در دیداری اخیرا گفته است:‌ «عدم رأی اعضای شورای نگهبان که مسئول بررسی صلاحیت‌ها هستند، برای نظام خوب نیست، هم شورای نگهبان و هم دولت که مسئولان قانونی نظارت و اجرای انتخابات در کشور هستند، باید به گونه‌ای عمل کنند که اعتماد عمومی را بیشتر نمایند.»

به نوشته رجانیوز، در جمهوری اسلامی ایران که بر مبنای مردم‌سالاری دینی شکل گرفته است، بارها تعادل و موازنه سیاسی به د لیل انتخاب مردم تغییر کرده است. گویا آقای هاشمی به یاد ندارند در سالهایی که اصلاح‌طلبان به شدت علیه ایشان هجمه می‌کردند، وی در انتخابات مجلس ششم چه رتبه‌ای را کسب کرد؟ آیا رأی نیاوردن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عدم اقبال مردم به وی را که می‌تواند دلایل گوناگونی - از جمله انتقاد به عملکرد او و یا تخریب جناح مقابل- داشته باشد را باید به پای نظام نوشت؟ آیا اگر همین شخص که روزی امام جمعه موقت تهران نیز بود در انتخابات ریاست جمهوری از رقیب خود شکست می‌خورد باید آن را به پای نظام نوشت؟ اگر در انتخابات سال 88 تفکر و نماینده این شخص نتوانست اعتماد عمومی ملت را جلب کند آیا باید آن را به نظام نسبت داد و گفت خوب نیست رئیس مجمع تشخیص نظام اعتماد عمومی را جلب نکرده است؟

قواعد مردمسالاری این گونه اقتضا می‌کند که گاهی مردم به هر دلیلی به یک جناحی رأی می‌دهند و مثلا دختر آقای هاشمی به خاطر انتساب به ایشان رأی دوم تهران می‌شود ولی همین مردم گاهی خود آقای هاشمی را برای مجلس مناسب نمی‌بینند و همین مردم باز در ریاست جمهوری به ایشان رأی نمی‌دهند اما برای خبرگان به وی رأی می‌دهند.

مهم این است که افراد و خواص و به خصوص خانواده آقای هاشمی قواعد مردمسالاری را بپذیرند و این گونه نباشد که هرگاه انتخابات به مذاق آنها خوش نیامد دسته‌جمعی در خیابانها آتشفشان به پا کنند و به خارج برای فشار بر مردم گرا بدهند!

آقای هاشمی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه نباید اعتدال، تحمل و صبوری را از دست داد، خطاب به حاضران اظهار داشت سعی کنید نسبت به اتفاقات پیرامون خود عکس‌العمل منطقی، عقلانی و بجا داشته باشید و هیچ‌گاه از مسیر اعتدال خارج نشوید.» شاید بتوان این بخش از سخنان ایشان را بیان عبرت از گذشته عنوان کرد که برای نمونه عنوان می‌دارد اگر در یک اتفاقی یا انتخاباتی رقیب شما پیروز شد دیگر حرکات آتشین و ریختن در خیابان و آشوب را انتخاب نکنید؛ بلکه عکس‌العملی منطقی و بجا داشته باشید و به جای این حرکات با پذیرفتن شکست، پیروزی را به رقیب تبریک بگویید.

دفاع کارگزاران از ریاست عارف /رایزنی لاریجانی با 136 منتخب مجلس

سخنگوی کارگزاران ضمن دفاع از ریاست عارف در مجلس دهم، درباره چند دستگی در فراکسیون اصلاح‌طلبان هشدار داد.

حسین مرعشی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته است: فراکسیون ما شامل اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان حامی دولت اکثریت مجلس را خواهد داشت. ولی اینکه ما بتوانیم این فراکسیون را به گونه‌ای دموکراتیک اداره کنیم که انسجام آن بیشتر شود، مسئله‌ای است که پیش روی ما است و باید روی آن کار کنیم. در حال حاضر آقای عارف و سایر دوستانی که خصوصا از تهران به مجلس رفته‌اند و بسیاری از دوستانی که از شهرستان‌ها آمدند اگر بتوانند نتیجه‌ای که از تجربه مجلس پنجم گرفتیم را تکرار کنند خیلی خوب است. در مجلس پنجم اصلاح‌طلبان اقلیتی بودند که گاهی اکثریت را زمینگیر می‌کردند.

وی درباره حمایت از برخی اصولگرایان در انتخابات گفت: ما از آقای مفتح حمایت کردیم چون آنجا کاندیدا نداشتیم. از آقای لاریجانی هم حمایت کردیم اما حتما انتظار نداریم که آقای لاریجانی به فراکسیون ما بیاید یا انتظار نداریم الزاما آقای مفتح به فراکسیون ما بیاید. آقایان جلالی و نعمتی قاعدتا باید به فراکسیون ما بیایند اما اگر نخواستند بیایند ایرادی ندارد.

وی با بیان اینکه در موضوع ریاست مجلس دهم جمع زیادی ممکن است با آقای عارف و جمع محدودی با آقای لاریجانی موافق باشند. می‌گوید به هر حال استدلال و بحث کنند ما دو خبر داریم.

مرعشی سپس به تجربه مجالس پنجم و ششم می‌پردازد و می‌افزاید: ما تجربه اقلیت موفق در مجلس پنجم و اکثریت ناموفق در مجلس ششم را داریم.

در مجلس ششم آقای کروبی، میردامادی، بهزاد نبوی، مجید انصاری و هادی خامنه‌ای در یک ائتلاف با یک برد ملی وارد مجلس شدند اما انتهای مجلس ششم طوری بود که اینها دور هم نمی‌توانستند جمع شوند. انتهای مجلس ششم طوری بود که آقای بهزاد نبوی و آقای کروبی هیچ قرابتی با هم نداشتند.

مرعشی با بیان اینکه «حتی اگر قرار باشد آقای لاریجانی را رئيس کنیم این فراکسیون ماست که باید تصمیم بگیرد»، ادامه می‌دهد: من خطر مجلس دهم را این می‌دانم که فراکسیون با انسجام عمل نکند.

مرعشی پیش از این ادعا کرده بود حتی 30 نامزد برای حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات وجود ندارد اما اکنون ادعا می‌کند: با مجموعه حامیان دولت، 124 نفر به مجلس فرستادیم که 95 نفر از ماست. وی با پیش‌بینی اختلاف در فراکسیون اصلاح‌طلبان می‌گوید: من در بین دوستان اصلاح‌طلب خودمان افرادی می‌بینم که ممکن است وارد فراکسیون نشوند یا در نهایت مجبور شویم از آنها عذرخواهی کنیم که به دلیل رفتار غیر تشکیلاتی از آن خارج شوند.

مرعشی سپس تعارف بر سر ریاست لاریجانی یا عارف را کنار می‌گذارد و می‌گوید: حتما اولویت ما آقای عارف است. در جمع اصلاح‌طلبان نظر روی آقای عارف است. من شخصا برای آقای لاریجانی خیلی احترام قائل هستم ولی باید بدانیم که آقای عارف الان نماد جریانی است که دقیقا یک سال دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری باید متحد پشت سر آقای روحانی ظاهر شویم. هر نوع سستی در حمایت از آقای عارف، اتحاد 96 ما را مخدوش می‌کند. ... نباید لاریجانی را کنار بگذاریم اما اصل برای ما مردم هستند... برداشت من این است که شانس آقای عارف بیشتر است اما دلم نمی‌خواهد که این اتفاق با تلخی بیفتد. همراه کردن آقای عارف با خود از سوی روحانی در سفر به یزد نشانه‌ای مثبت و هوشمندانه بود.

یادآور می‌شود 136 نفر از 221 منتخب مجلس دهم در دور اول، دیروز با علی لاریجانی دیدار و رایزنی کردند.

نمایندگان مجلس خبرگان به ریاست هاشمی رأی نمی‌دهند

عضو ارشد جامعه روحانیت گفت: خبرگان به ریاست‌ هاشمی رای نمی‌دهند.

حسین ابراهیمی در مورد احتمال ریاست هاشمی بر مجلس خبرگان رهبری گفت: هاشمی با توجه به ترکیب مجلس خبرگان پنجم نمی‌تواند امید داشته باشد که به کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند. با توجه به زاویه‌ای که ایشان با جامعه روحانیت گرفته بعید است نمایندگان خبرگان رای به ریاست ایشان بدهند.

وی در گفت‌وگو با عصر ایران با اشاره به اختلاف فکری هاشمی رفسنجانی با جامعتین (جامعه روحانیت و جامعه مدرسین) گفت: «مواضع امروز هاشمی با مواضع گذشته او متفاوت است. هاشمی راهش را از جامعتین جدا کرد و زاویه گرفت و به سمت طرف مقابل رفت.»

وی با بیان اینکه جامعه روحانیت در مورد هاشمی مصلحت‌اندیشی کرد گفت: با تمام این زاویه گرفتن، جامعه روحانیت مبارز از آقای هاشمی در انتخابات خبرگان حمایت کرد. ما نتوانستیم چشم‌ خود را بر روی زحمات ایشان برای انقلاب ببندیم. نمی‌شود هاشمی را از انقلاب جدا دانست.

فاطمه هاشمی: جلالی رأی نداشت /خودش را به ائتلاف ما ‌چسباند

عضو مرکزیت حزب اعتدال و توسعه به برخی شبه اصولگرایانی که به ائتلاف اصلاح‌طلبان پیوستند حمله کرد.

فاطمه هاشمی در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این سؤال که «اصول‌گرایانی مانند کاظم جلالی و نعمتی با چه هدفی به اصلاح‌طلبان پیوستند؟ فقط برای کسب رأی بوده است؟» گفت: از آنجایی که آقای نعمتی را نمی‌شناسم، نمی‌توانم در مورد وی صحبت کنم اما آقای کاظم جلالی در شاهرود رأی نداشت با اینکه علیه حزب ما بیانیه داده و درمورد برخی از شخصیت‌ها خواهان برخورد شدید شده بود و حتی در زمانی که در کمیسیون امنیت ملی مسئول رسیدگی به وضعیت زندانیان در سال 88 شد، به وظیفه خود خوب عمل نکرد اما در لیست قرار گرفت. آقای کاظم جلالی از ناحیه حزب اعتدال و توسعه به لیست اضافه شدند چراکه در حزب اعتدال و توسعه عده‌ای موافق حضور وی بودند و برخی مخالف.

من از مخالفان حضور آقای کاظم جلالی در لیست بودم ولی به دلیل اینکه در ائتلاف بود اصلاح‌طلبان پذیرفتند.

وی در ادامه مصاحبه و در پاسخ این سؤال که درمورد آقای لاریجانی انتظار بود سرلیست اصولگراهای میانه‌رو شود؟ اظهار داشت: اصولگرایان میانه‌رو لیستی نداشتند. کاظم جلالی با وجود نداشتن جایگاه خود را به ائتلاف چسباند. اصولگراهای تندرو و جبهه پایداری‌ها هم باعث رانده شدن آقای لاریجانی از اصولگرایی شد. اینها دیگر جایگاهی نداشتند که بتوانند لیست مستقلی ارائه دهند.

وی درباره تلاش لاریجانی برای نزدیک شدن به جریان اعتدالی می‌گوید: خیلی تلاش کردند اما نشد. آقای لاریجانی از آن طرف بریده بودند. جبهه پایداری در مقابل آقای لاریجانی ایستاد. پس از آن اتفاقاتی که در مجلس رخ داد و فیلمی درباره خانواده آقای لاریجانی از سوی احمدی‌نژاد در مجلس پخش شد، آقای لاریجانی خودش را از آنها جدا کرد و این روند ادامه داشت. موضع‌گیری‌های آقای احمدی‌نژاد علیه لاریجانی زیاد شد و از این طرف هم گروه ائتلاف آقای لاریجانی را نمی‌پذیرفتند و ایشان وسط ماند و اعلام استقلال کرد.

«برخی اصلاح‌طلبان و حتی افرادی از داخل ائتلاف بودند که نظر مثبتی به آقای لاریجانی داشتند»، خیلی نظر مثبتی نداشتند. فقط درمورد برجام می‌گفتند که خوب عمل کرده است.

فاطمه هاشمی می‌گوید: عارف برای ریاست مجلس بهتر است.

مشابه سخنان فاطمه هاشمی درباره جلالی را، تاجرنیا عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت درباره علی مطهری گفته است. تاجرنیا در مصاحبه با آفتاب یزد گفت: اگر آقای مطهری در لیست اصلاح‌طلبان نبود، قطعا رتبه‌اش بالای 60 می‌شد.

مبارزات انقلابی به سن شما قد نمی‌دهد

اظهارات اخیر حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی دائر بر آنکه «برخی کسانی که در دوران مبارزه زخم زبان و طعنه می‌زدند امروز کاتولیک‌تر از پاپ شده و جز خودشان کسی را قبول ندارند و عده‌ای هم که در دوران مبارزه با بی‌تفاوتی زندگی می‌کردند، امروز انقلابی‌تر از دیگران شده‌اند» چنین اظهاراتی نه از حیث محتوا بلکه از حیث خطیب نمی‌تواند مسموع باشد!

داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب ضمن انتشار تحلیل فوق نوشت: اظهارات «سیدحسن» علی‌رغم همه اتصافات اخلاقی و انتسابات عالیه خانوادگی اگر ناشی از فلتات زبان نباشد می‌تواند مصداقی از عدم متابعت از قاعده هم‌گونی اقتضائات سنی و الزامات بیانی محسوب گردد.

وی با بیان اینکه خود شما موقع انقلاب کجا بودید ادامه می‌دهد: نغز ماجرا وقتی است که «سیدحسن» که اساسا سن ایشان کفاف دوران مبارزه را نمی‌دهد چنین سخنی را بدون «کوتیشن مارک» خطابت می‌کند که در آن صورت خواسته یا ناخواسته خود را مبدل به مصداق تحیر از جنس روژه گارودی می‌نمایند.

اما چنانچه اظهارات «سیدحسن» محصول بدآموزی ناشی از هم‌نشینی با «هاشمی رفسنجانی» باشد در آن صورت در عرف سیاسی رفتار و گفتار «سیدحسن» بازی کردن یا بازی خوردن در زمین هاشمی و ناشیانه مبدل شدن به «مهره تحت‌الامر» برای رقابت‌های سیاسی وی با رقیبانش معنا می‌شود.

بقول ژاپنی‌ها «ماهی از دهان می‌میرد» که کنایه‌ای است به محوریت‌ دهان و ضرورت مراقبت از خروجی‌های آن که در صورت بی‌مبالاتی، چنان دهانی می‌تواند موجبات مهلکه «صاحب دهان» شود.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* محمد گورمز رئیس سازمان دیانت ترکیه در مصاحبه با تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور گفت: ما درحال گذر از یکی از سخت‌ترین برهه‌های تاریخ بشری، اسلامی و این کشور هستیم. وی افزود: دین اسلام و تمدن اسلامی در معرض تهدید است. منسوبین به این دین، همدیگر را با سر دادن تکبیر به قتل می‌رسانند. وقتی در یک روز بیش از 200 انسان بی‌گناه در دنیای اسلام به قتل می‌رسند من تصورم این است که تمدن اسلامی مورد تهدید قرار گرفته است. محمد گورمز گفت: کسانی می‌خواهند تمدن اسلامی را به قرون وسطی ببرند، تمدن ما قرون وسطی نداشت و در تمدن ما جنگ‌های صد ساله مذهبی وجود نداشت. زمانی که در مناطق دیگر قرون وسطی وجود داشت، در تمدن ما روشنفکری وجود داشت. رئیس دیانت ترکیه درباره اینکه ترکیه چه مقدار در بروز این خشونت‌ها و اعمال تروریستی و حمایت از آنها نقش دارد، چیزی نگفت.

* یک روزنامه چاپ عربستان سعودی نوشت: کسانی که گمان می‌کنند، در ابتدا باید با اسرائیل مقابله کنیم و خطر آن مقدم بر ایران است، در توهم به سر می‌برند. روزنامه سعودی الجزیره، از «محمد آل الشیخ» مقاله‌ای به چاپ رسانده که در آن می‌نویسد: لازم است بدون تعارف، پاسخ کسانی که می‌گویند اسرائیل دشمن اول ماست و ایران در این قضیه در کنار اعراب است را بدهیم. وی می‌افزاید: بله، اسرائیل برای عرب شمال همچون مصر، تهدید کننده امنیت و ثبات آن است؛ اما به نسبت عربستان و کشورهای خلیج (فارس) این ایران است نه اسرائیل که تهدید اصلی محسوب می‌شود و ایران قضیه فلسطین و آزادی آن را بهانه‌ای برای نفوذ به عمق جهان عرب قرار داده است. وی سپس برای توجیه ادعای خود می‌نویسد: همانطور که در زمانی که صدام کویت را اشغال کرد، در آن زمان اولویت ما آزادی کویت و مبارزه با صدام و نه مبارزه با اسرائیل بود، درحال حاضر نیز مساله ما با ایران مساله خطر موجودیت است و ما در این زمینه مسامحه نمی‌کنیم.

* یک عضو ارشد سابق اخوان المسلمین به یک روزنامه مصری از وجود 30 هزار تروریست در ترکیه خبر داد. به نوشته روزنامه «الیوم السابع» مختار نوح گفت:‌ آنکارا به صورت غیرمستقیم با گروه‌های تروریستی همکاری کرده و یکی از دلایل وقوع انفجارهای اخیر در این کشور همین مساله است. وی افزود: انفجارهایی که اخیراً در ترکیه رخ داده است نشان می‌دهد این کشور تاوان همکاری با گروهک‌های تروریستی را می‌پردازد همانگونه که آمریکا زمانی تاوان همکاری با القاعده را پرداخت کرد.

* عناصر گروه تروریستی داعش دهان یک شهروند سوری را به اتهام شوخی نابجا دوختند و او را در شهر المیادین گرداندند. به گزارش افکار، این شهروند سوری در شهر المیادین در حومه دیرالزور هنگام خرید ساندویچ یک شوخی لفظی با فروشنده کرد و به همین دلیل به مجازات سختی توسط داعشی‌ها گرفتار شد. احمد رمضان، فعال سوری و مدیر پویش (کمپین) «دیرالزور در سکوت سر بریده می‌شود» در توضیح این مساله گفت که شهروند مزبور به فروشنده ساندویچ گفت: «زودتر ساندویچ مرا بده که کردها آمدند.» از بدشانسی او یکی از عناصر امنیتی تروریست‌ها که در آن محل بود این سخن را شنید و فوراً وی را بازداشت کرد و با ضرب و شتم و کشان کشان تا یکی از پایگاه‌های نزدیک برد تا در آنجا دهانش را بدوزند و به صلیبش بکشند و پشت یک خودرو در شهر بچرخانند تا برای دیگران مایه عبرت شود!

*********************************

روزنامه ایران**

ترکی الفیصل: اوباما احساسات ما را جریحه‌دار کرد

رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان سعودی در یادداشتی، از رئیس‌جمهوری امریکا به خاطر انتقاد از مواضع منطقه‌ای فرقه‌گرایانه ریاض بشدت انتقاد کرد. به گزارش «فارس»، «ترکی الفیصل» در مطلبی با عنوان «نه آقای اوباما! ما سواری مجانی نمی‌گیریم» نوشت: «ما اطلاعاتی در اختیار شما قرار دادیم که سبب جلوگیری از حملات تروریستی وحشتناک به امریکا شد.»

او افزود: ملک سلمان اواخر سپتامبر با شما دیدار کرد و تضمین‌های شما درباره توافق هسته‌ای با ایران را پذیرفت؛ تضمین‌ها در این باره که ایران در مدت توافق به سلاح‌های هسته‌ای دسترسی نخواهد یافت. شما به «نقش رهبری پادشاهی در جهان عربی و اسلامی» اشاره داشتید. رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان سعودی مدعی شد: «شما دو نفر بر «نیاز خاص برای مقابله کردن با فعالیت‌های ثبات زدای ایران» تأکید داشتید. حالا شما ما را شگفت‌زده کردید. شما ما را به تحریک نزاع فرقه‌گرایانه در سوریه، یمن و عراق متهم می‌کنید. شما با بیان اینکه جهان‌مان را با ایران شریک شویم، وضع را از این بدتر کرده و احساسات ما را جریحه‌دار کردید؛ به پادشاه ما قول دادید که با «فعالیت‌های ثبات‌زدایی» مقابله می‌کنید.»

انتقاد جهانگیری از حمله به سفارت عربستان

معاون اول رئیس جمهوری از حمله به سفارت عربستان بشدت انتقاد کرد. اسحاق جهانگیری در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات تأکید کرد: «سفارت، مرکزی است که دولتی به اعتماد دولت جمهوری اسلامی ایران دفتری در آن ایجاد می‌کند. اینکه گفته شود به یک سفارت حمله شده است، هنر نیست. جز بی‌اعتبار کردن نظام و دولت چه چیز دیگری را با این حرکت‌ها می‌توان به ثبت رساند؟» وی در بخش دیگری از گفت‌وگویش پیرامون سیاست دولت روحانی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: «شیوه این دولت افشاگری نیست و این روش را قبول نداریم. هیچ گاه مسأله‌ای را در مورد فساد نگفته‌ام مگر اینکه پرونده‌اش در دستگاه قضایی شکل نگرفته باشد یا حتی در مواردی افرادی در آن محکوم نشده باشند.» معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرد: «به هرحال موارد زیاد است و شاید برخی افراد ناراحت شوند، اصولاً مبارزه با فساد کار پرهزینه‌ای است.»

ادعای بازداشت متهم اصلی پرونده «دکل گمشده نفتی»

«فارس» مدعی شد متهم اصلی پرونده «دکل فورچونا» مشهور به «دکل گمشده نفتی» که دوره‌ای مدیریت بر یک شرکت نفتی «خصولتی» را برعهده داشت، توسط قوه قضائیه بازداشت شد. به گزارش این خبرگزاری، متهم اصلی پرونده که برای دوره‌ای مدیریت بر یک شرکت نفتی متعلق به صندوق بازنشستگی نفت را نیز برعهده داشته، هفته گذشته توسط قوه قضائیه بازداشت شد. «فارس» افزوده است: «حکم بازداشت این متهم، شهریورماه سال جاری صادر شد اما اخیراً این حکم اجرایی شده است.» به نوشته این خبرگزاری، «محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه هفته گذشته از دستگیری سومین متهم پرونده دکل گمشده خبر داده بود که به نظر می‌رسد منظور وی همین فرد باشد.»

هشدار به اخلالگران نظم در چهارشنبه سوری

دادستان عمومی و انقلاب تهران اقدامات دادستانی تهران در چهارشنبه آخر سال را تشریح کرد و گفت: «طبق روال سال‌ها‌ی گذشته با پلیس هماهنگی‌های بسیار خوبی صورت گرفته، امیدواریم خانواده‌ها واقعاً به این موضوع نظارت کنند تا شیرینی این ایام با حوادث ناگوار تلخ نشود.»

به گزارش «میزان»، جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه «در تمام دادسراهای تهران امروز (سه‌شنبه) تا پایان شب کشیک برقرار است»، افزود: «پلیس همکاری و حضور خوبی در سطح شهر داشته و خواهد داشت و کشفیات خوبی صورت گرفته است، امیدواریم با اقداماتی که پلیس و دادستانی انجام می‌دهند، اتفاقی رخ ندهد.» وی یادآور شد: «مطمئناً هر کسی امروز در سطح شهر اخلال نظم کند و رفتار غیرمتعارف انجام دهد، توسط پلیس دستگیر خواهد شد و در اواخر سال دستگیری جوانان برای خانواه‌ها زیبنده نیست و موجب تلخی خواهد شد.»

*********************************

روزنامه خراسان **

پارس نیوز مدعی شد:

احمد داوود اوغلو نخست‌ وزیر ترکیه که هفته گذشته به تهران سفر کرده بود در مباحث خصوصی و بدون حضور رسانه ها با قاطعیت به طرف ایرانی خود تاکید کرده که با هرگونه تجزیه سوریه مخالف است و دولت کنونی سوریه را به رسمیت می شناسد.برخی مقامات نظامی ایرانی معتقدند ترکیه به تدریج از مواضع سعودی و غرب در مقابل بحران سوریه فاصله گرفته است ولی هنوز نمی توان به طور قاطع در مورد آن، اظهار نظری داشت. نکته دیگر این که وی در تهران برخی تعهدات خود در مورد سوریه را نیز به صورت مکتوب امضا کرده است که یکی از آن ها بقای دولت کنونی سوریه تا برگزاری انتخابات بوده است.

صراط نیوز مدعی شد :

با شفاف تر شدن ترکیب سیاسی مجلس دهم، حلقه اصلاح طلبان راه یافته به این مجلس، طرح موسوم به 2-2 را برای تعیین معادله ریاست پارلمان آماده کرده اند.بر اساس این طرح، تیم هوادار ریاست عارف پیشنهاد می دهند، در دو سال اول مجلس دهم، علی لاریجانی رئیس باشد و در دو سال دوم، محمدرضا عارف.قرار است طرح پیشنهادی مذکور در روزهای آینده به اطلاع حامیان ریاست لاریجانی برسد و توافق نهایی در این زمینه انجام شود.

مشرق نوشت:

"حسام الدین آشنا" مشاور حسن روحانی در امور فرهنگی که بیش از 10 سال است از لباس روحانیت خارج شده است، اخیرا عکسی در لباس روحانیت از خود منتشر کرده است.

پارسینه مدعی شد :

نگین دندان‌پزشکی که عنوان ماهنامه صنفی خبری جامعه دندان‌پزشکی ایران است عکس قبل و بعد از اصلاح دندان های جواد ظریف را سوژه خود کرد. روی جلد اولین شماره این ماهنامه تصویری از چهره دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران است که در نیمی از تصویر با دندان‌های طبیعی و البته زرد رنگ خود لبخند می‌زند و در نیمه دیگر دندان‌های سفید و لمینیت کرده‌اش پس از برجام تصویر شده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

ناپدید شدن جنگنده اماراتی در یمن

امارات که از نیروهای همپیمان عربستان در ائتلاف تجاوز به یمن است، تاکنون تعداد قابل‌توجهی از نظامیان خود را در این حملات تجاوزکارانه از دست داده است. فرماندهی کل نیروهای مسلح امارات، روز دوشنبه با اعلام قطع ارتباط با یک جنگنده خود، از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. انصارالله در مه 2015 اعلام کرد نیروهای قبایل یمنی یک جنگنده اف 16 مغربی را سرنگون کرده‌اند. نیروهای یمنی از آغاز حملات تجاوزکارانه ائتلاف عربستان، تاکنون چندین پهپاد این ائتلاف را نیز سرنگون کرده‌اند.

تدابیر امنیتی در استان‌های مسلمان‌نشین تایلند

نخست‌وزیر تایلند دوشنبه‌ به ارتش این کشور دستور داد تدابیر امنیتی را در استان‌های جنوبی که اکثرا مسلمان‌نشین هستند، افزایش دهد. یکشنبه 7 سرباز تایلندی در استان ناراتهیوات یکی از 3 استان جنوبی این کشور واقع در مرز با مالزی در جریان چند حمله مسلحانه و انفجار زخمی شدند و درخواست نخست‌وزیر هم به این دلیل صورت گرفته است. از سال 2004 تاکنون 3 استان جنوبی تایلند که یک کشور بیشتر بودایی‌نشین محسوب می‌شود، درگیر خشونت‌های خونینی شده‌اند که بیش از 6500 کشته برجای گذاشته است.

محموله موشک در هواپیمای مسافری صربستان

یک کانال تلویزیونی در صربستان مدعی کشف موشک‌های جنگی در یک فروند هواپیمای مسافری این کشور که عازم آمریکا بود، شده است. مقامات صربستان در حال تحقیق درباره گزارش‌هایی هستند که ادعا می‌کنند در هواپیمای مسافری شرکت «ایر صربیا» محموله‌ای حاوی 2 موشک دارای کلاهک انفجاری یافت شده است. این اتفاق روز شنبه در فرودگاه «بلگراد» رخ داده اما کانال تلویزیونی N1 صربستان یکشنبه آن را گزارش داده است. این گزارش حاکی است سگ‌های بمب‌یاب روز شنبه 2 فروند موشک ساخت آمریکا را در هواپیمای مسافری برخاسته از فرودگاه بیروت یافتند.

تظاهرات بزرگ برزیل علیه روسف

یک هفته پس از بازداشت رئیس‌جمهور سابق برزیل از حزب حاکم کارگران به جرم فساد، مردم در 326 شهر این کشور تظاهراتی گسترده علیه دیلما روسف، رئیس‌جمهور فعلی برپا کردند. روز یکشنبه نزدیک به 3 میلیون برزیلی در تظاهراتی که به نظر می‌رسد گسترده‌تر از سال گذشته بود، خشم خود را نسبت به آنچه «بدترین رکود اقتصادی» و «بزرگ‌ترین فساد مالی تاریخ کشورشان» توصیف می‌کنند، ابراز کردند. بزرگ‌ترین تظاهرات این هفته در شهر سائوپائولو با حضور 450 هزار معترض یعنی 2 برابر حاضران تظاهرات پارسال بود. ریودوژانیرو نیز صحنه تظاهرات گسترده علیه روسف بود و معترضان پیراهن‌های زرد رنگ تیم‌ملی فوتبال کشورشان را بر تن داشتند.

تجاوز نظامی آمریکایی در جزیره ژاپنی بحران آفرید

تجاوز یک نظامی آمریکایی مستقر در اوکیناوا به یک زن محلی خشم مردم را در این جزیره ژاپنی برانگیخت. به گزارش رویترز، پلیس ژاپن دیروز اعلام کرد، یک ملوان آمریکایی 24 ساله مستقر در اردوگاه «شواب» را روز یکشنبه به اتهام تجاوز جنسی به یک زن 40 ساله در هتلی در «ناها» در جنوب اوکیناوا بازداشت کرده است. البته با وجود دستگیری این نظامی توسط پلیس، او به خاطر تحمیل قانون کاپیتولاسیون به ژاپنی‌ها در دادگاه‌های این کشور محاکمه نخواهد شد و به کنسولگری ایالات متحده تحویل داده می‌شود. در حالی که فرماندار اوکیناوا این تجاوز را «نابخشودنی» توصیف کرده است، «یوشیهیده سوگا»، سخنگوی دولت ژاپن تنها از این بابت اظهار تأسف کرد و خواستار اتخاذ قوانین سختگیرانه‌تر برای جلوگیری از وقوع دوباره حوادثی از این دست شد اما مقامات آمریکایی هنوز در این باره اظهارنظر نکرده‌اند. در حالی که مقامات اوکیناوا و ساکنان محلی این استان خواهان برچیده شدن پایگاه‌های نظامیان آمریکایی هستند، دولت توکیو بر باقی ماندن این پایگاه‌ها در این جزیره اصرار می‌ورزد. بین سال‌های 2005 تا 2013 میلادی، بیش از یکهزار مورد جرائم جنسی از سوی نظامیان آمریکایی در مراکز قضایی جزیره اوکیناوا ثبت شده است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات