تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۵۶
سه دانشگاه روز گذشته ميزبان پنج اصلاح‌طلب بود

رمزگشايي اصلاح‌طلبان از معماي اسفند

پایگاه بصیرت / مريم وحيديان
(روزنامه اعتماد - 1394/09/10 - شماره 3407 - صفحه 11)

تقويم كاري چهره‌هاي سياسي اين روزها شلوغ‌تر از هميشه است. مناظره‌ها و سخنراني‌هاي دانشگاهي در آستانه روز دانشجو و سه ماه مانده به انتخابات فعالين سياسي را ترغيب مي‌كند تا دعوت دانشجويان را بي‌پاسخ نگذارند. اين فضا براي اصلاح‌طلبان نسبت به اصولگرايان رنگ و بوي ديگري دارد چه آنكه آنها در طول سال‌هاي دولت نهم و دهم كمتر اجازه حضور در دانشگاه را مي‌يافتند اما در دولت حسن روحاني اگرچه هنوز دانشگاه‌ها با مطلوب دوران اصلاحات فاصله دارند اما اندك روزنه‌هاي باز شده نيز فرصت مغتنمي است كه اصلاح‌طلبان بناي از دست دادنش را ندارند. فرصتي كه اگرچه در مواردي با فشارهاي غيرقانوني و تهديدهاي پيدا و پنهان از دست مي‌رود اما با همراهي مسوولان دانشگاه هنوز مي‌توان از آنها استفاده كرد. روند برنامه‌هاي سياسي دانشگاه‌ها با برگزاري مراسم سالگرد دوم خرداد ٧٦ شكل و شمايل ديگري به خود گرفت.

حضور عباس عبدي و سعيد حجاريان پس از سال‌ها در دانشگاه تهران و سالن شهيد چمران پيام روشن دولت روحاني بود. پيامي كه نشان داد دولت مي‌خواهد درهاي دانشگاه را به روي چهره‌هاي موثر اصلاح‌طلب باز كند. گشايش فضاي سياسي در دانشگاه با حضور محمد رضا عارف، چهره دانشگاهي اصلاح‌طلبان رنگ و بوي ديگري گرفت و پس از آن محمد رضا خاتمي، ابراهيم اصغرزاده، علي شكوري راد، الياس حضرتي، آذر منصوري، الهه كولايي، رسول منتجب نيا و چندين چهره اصلاح‌طلب ديگر راهي سالن اجتماعات دانشگاه‌هاي مختلف شدند تا هر يك به بهانه افتتاح تشكلي دانشجويي يا به مناسبتي سياسي به بيان مواضع خود و جبهه اصلاحات بپردازند. حالا در فاصله كمتر از يك هفته تا ١٦ آذر خاطره‌انگيز بار ديگر دانشجويان دانشگاه‌هاي مختلف و به ويژه تهراني‌ها تدارك گسترده‌اي ديده‌اند.

اصلاح‌طلبان نيز هرچند با انواع فشارها و تهديدها از بيرون و درون دانشگاه مواجه هستند اما تلاش مي‌كنند از اين فرصت بهره لازم را ببرند. ديروز هم يكي از همين مواقع شلوغ دانشگاه بود. در تهران ابتدا ميزگرد نقش احزاب و رسانه‌ها در نقش آفريني اعتماد دولت و ملت با حضور الياس حضرتي، مديرمسوول روزنامه اعتماد و عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي، مجيد فراهاني، دبيركل حزب نداي ايرانيان، حميد رضا ترقي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي و ناصر ايماني، عضو شوراي سردبيري روزنامه رسالت برگزار شد. پس از آن محمد رضا خاتمي و ابراهيم اصغرزاده به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران در همايشي با عنوان معماي اسفند حاضر شدند.

ديروز همچنين آذر منصوري، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد نيز سخنران اصلي همايش زنان و چالش‌هاي پيش رو در دانشگاه اصفهان بود. انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه نيز در اين ايام برنامه‌هاي سياسي و انتخاباتي خود را پيگيري مي‌كند. روز گذشته اين تشكل سياسي عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات نشستي با حضور محسن رهامي، جواد اطاعت و الياس حضرتي برگزار كرد. فصل رونق نشست‌هاي سياسي و دانشجويي فرا رسيده و احزاب و گروه‌هاي سياسي تلاش مي‌كنند تا در برگزاري پرشور انتخابات ٧ اسفند نقش خود را به خوبي ايفا كنند.

نشست نقش احزاب و رسانه‌ها در اعتماد‌آفريني ميان دولت و ملت روز گذشته در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران با حضور الياس حضرتي، ناصر ايماني، مجيد فراهاني و حميدرضا ترقي برگزار شد.

الياس حضرتي با تاكيد بر اينكه لازمه انسجام هر جمعي وجود اعتماد متقابل است، گفت: ضرورت وجود اعتماد بين ملت و دولت به معناي عام كلمه بيش از هر چيزي احساس مي‌شود. در سال‌هاي حكومت رژيم شاه نيز همين بي‌اعتمادي بين حاكميت و ملت سبب شد تا همه اظهارات مملكتي به عكس تفسير شود. وي افزود: اگر بخواهيم بين حاكميت و مردم اعتماد ايجاد شود بايد مردم بتوانند به راحتي صحبت كنند. دانشجو به خاطر حرف زدن نبايد ستاره‌دار شود. نجواهاي درگوشي بايد از ميان برداشته شوند و همه فرصت ابراز عقايد خود را داشته باشند. حضرتي تصريح كرد: اگر جامعه مشكلاتش را ابراز نكند مانند بيماري مي‌شود كه تا دم مرگ دردش را نمي‌دانند و به ناگاه مي‌ميرد.

اگر جامعه مشكلات و درد خود را بيان نكند چگونه مي‌توان اين مشكلات را رفع كرد؟ و اين براي نظام خطرناك است. الياس حضرتي در اين نشست گفت: احزاب برآمده از تفكرات جامعه هستند و مجموع تفكرات، در نهايت با چند حزب ملي و غيرملي نمايندگي مي‌شوند؛ پنج حزب كه درست و حسابي و ريشه‌دار باشند. حضرتي ادامه داد: احزاب بايد خلاصه تفكرات موجود در جامعه باشند، ما با نظام حزبي و احزاب و مطبوعات همچنان بلاتكليف هستيم. وي اضافه كرد: در تجارب بشري نظام حزبي يك تجربه است و نظام حزبي يعني اينكه احزاب بيايند و آن‌كه اكثريت را آورد، مسووليت را با اختياراتش قبول كند و مكانيزم آن در جهان وجود دارد.

حضرتي اظهار كرد: بايد به سمت نظام حزبي رفت و فكري براي آن كرد تا احزاب به تبع آن، جدي شوند. وي در خصوص مطبوعات هم گفت: كسي مخالف خط قرمزها نيست اما استانداردسازي اين خطوط مهم است، مگر مي‌شود سرنوشت مطبوعات را به سليقه افراد گذاشت؟ حضرتي گفت: در كشور استعدادهاي قوي و نابغه‌هايي داريم كه توانايي اداره و راه‌اندازي يك روزنامه با شمارگان ١٠ ميليون را هم دارند. وي همچنين با بيان اينكه اعتماد منشأ بقا و تداوم نشاط خانواده‌ها و جامعه است، گفت: ريشه‌هاي اعتماد بر پايه صداقت و درست گفتن مي‌تواند پايدار باشد. وي افزود: هر گونه دوگانگي و راست نگفتن ريشه‌هاي اعتماد را مي‌سوزاند. حضرتي اضافه كرد: اگر دولت‌ها مي‌خواهند درون مردم ريشه‌هاي محكمي داشته باشند، نبايد خود را از آنها جدا بدانند. وي ادامه داد: در اين ساختار بايد راستگويي و درست گفتن يك فرهنگ شده و بستر آن فراهم شود.

حضرتي افزود: اگر بخواهيم اعتماد ريشه داشته باشد بايد مردم به راحتي صحبت كنند و به راحتي بيان كنند. آزادي انديشه و گفتار داشته و احساس نگراني و ناامني نكنند. وي در ادامه گفت كه وزارت فرهنگ و ارشاد سهم كوچكي در كل فرهنگ كشور دارد و اختيارات و مسووليت‌هايي براي آن تعريف مي‌شود و به دليل كمبود اختيارات نبايد مسوول تمامي حوزه‌هاي فرهنگي باشد. من از همان ابتدا پيشنهاد انحلال وزارت ارشاد را دادم. اكنون وزارت ارشاد اختيارات محدودي دارد. بودجه فرهنگي را در كشور نهادهاي ديگر مي‌گيرند اما وزارت ارشاد بايد پاسخگو باشد. حضرتي افزود: دولت با بيشترين مشكلات اقتصادي روبه‌رو است و هر دولتي در اين مشكلات سهمي دارد كه در طول سي سال گذشته بي‌سابقه است؛ دولت به حمايت ويژه نياز دارد. حضرتي همچنين گفت كسي مخالف نقد و انتقاد نيست و دولت نبايد از انتقاد ناراحت شود.

وي در خصوص برجام گفت: بي‌انصافي است وزير امور خارجه و مجموعه دولت كه لحظه به لحظه با رهبري خود را تنظيم و سياست‌ها و موافقتنامه‌ها را با شرايط مختلف اعلام كردند بگوييم خائن هستند. وي افزود: بزرگ‌ترين پروژه يعني برجام در اين دولت پيگيري شد. مذاكره‌كنندگان كاري بسيار سخت را به عهده داشتند. آنها بايد ضمن صيانت از حقوق مردم مساله را حل كنند. اينكه عده‌اي در دولت قبل تنها شعار مي‌دادند مساله‌اي را حل نمي‌كرد، بلكه كشور را دچار معضلات اساسي مي‌كرد. حضرتي با بيان اينكه عده‌اي به نام ولايت فقيه گرز گراني ساخته‌اند تا بر سر دلسوزان كشور بكوبند، گفت: آنها پرونده سياهي براي خود ايجاد كرده‌اند و با اين رفتار به انقلاب ضربه مي‌زنند. وي افزود: آنها در دولت روحاني از هيچ كاري براي به شكست كشاندن دولت در مساله برجام كوتاهي نكردند.

ناصر ايماني: نقش احزاب و رسانه‌ها در اعتمادآفريني دولت و ملت ضعيف است

عضو سابق سردبيري روزنامه رسالت گفت: نقش احزاب و رسانه‌ها را در اعتمادآفريني دولت و ملت ضعيف ارزيابي مي‌كنم. ناصر ايماني افزود: شعار سال رهبري به عنوان سياستگذاري سال يكي از شاخص‌هاي موثر در همدلي و همزباني در جهت اعتماد دولت و ملت است. اين فعال رسانه‌اي اصولگرا ادامه داد: اعتماد ميان دولت و ملت يك بحث نظري است و مربوط به همه زمان‌ها مي‌شود و كشورها تلاش دارند اعتماد بين ملت و دولت را بيشتر كنند. اين فعال رسانه‌اي اصولگرا افزود: اعتماد بين ملت و دولت بر اساس اقناع افكار عمومي از سوي دولت‌ها محقق مي‌شود كه بسيار اعتمادزاست، اگر مردم احساس كنند كه دولت به دنبال رفع مشكلات و تنگناهاي مردم است و نه صرفا به دنبال منافع خود، اين امر اثرگذار خواهد بود.

ايماني با اشاره به اينكه در كشور خيلي حزب نداريم، گفت: متاسفانه رسانه‌ها كمبود احزاب را يدك مي‌كشند و تعدادي حزب هم كه داريم تنها در موسم انتخابات فعال مي‌شوند. وي افزود: اگرچه تنها احزاب مقصر نيستند و مشكل درون حكومت است. ايماني با اشاره به نقش رسانه‌ها گفت: چقدر رسانه‌ها دولت را تخريب مي‌كنند يا مجيزگوي دولت‌ها هستند به جاي اينكه منتقد صحيح باشند. اين فعال رسانه‌اي اضافه كرد: در موضوع فساد، رسانه‌ها بسيار ضعيف عمل كردند و در كشورها بسياري از موارد فساد توسط رسانه‌ها مطرح شد و قوه قضاييه بر اساس اسناد، به آنها رسيدگي مي‌كند.

مجيد فراهاني: هيچ حاكميتي مستقل از مردم نمي‌تواند تصميمات صحيح اتخاذ كند

مجيد فراهاني هم با تبيين چهار نقش مهم دولت و حاكميت در قبال رسانه‌ها و احزاب اين نقش‌ها را شامل تامين آزادي‌هاي مشروع مشروح در قانون اساسي، تسهيل‌گري رسانه‌ها و احزاب، حمايت مادي و معنوي از تمام رسانه‌ها فارغ از ديدگاه‌هاي سياسي آنها و مشورت‌گيري از رسانه‌ها و احزاب و دعوت از آنها براي اتاق فكر دانست. فراهاني كه در نشست نقش احزاب و رسانه‌ها در اعتمادآفريني ميان دولت و ملت حضور يافته بود، گفت: دولت وظيفه دارد آزادي‌هاي مشروع رسانه‌ها و احزاب را تامين كند كه در طول سال‌ها و دوران‌هاي گذشته توسط جريان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف مورد نقض و اشكال در جامعه واقع شده است.

دبيركل حزب نداي ايرانيان اضافه كرد: مشورت‌گيري از رسانه‌ها و احزاب ديگر نقش دولت در قبال اينهاست و هيچ حاكميتي مستقل از مشورت مردم و رسانه‌ها و احزاب نمي‌تواند تصميمات صحيحي اتخاذ كند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب افزود: اگر در اتاق فكر از احزاب و رسانه‌ها دعوت نشود و دولت از آنها نظر نگيرد، اين احتمال وجود دارد كه جهت‌گيري‌ها، نظرات و تصميمات صحيح نباشد. فراهاني همچنين چهار نقش و وظيفه براي رسانه‌ها و احزاب را در قبال دولت نظارت بر دولت و حاكميت، انتقال دغدغه‌هاي ملت از جامعه به سمت دولت و حاكميت، حمايت از دولت در طي طريق مسير توسعه و نقش نقادي و انتقاد از دولت و حاكميت برشمرد.

وي افزود: احزاب و رسانه‌ها به عنوان بازوان اصلي جامعه مدني نقش نظارتي بر دولت در فعل و انفعالات حاكميت و قدرت و كارهاي انجام شده در قواي سه‌گانه دارند. فراهاني گفت: احزاب و رسانه‌ها ذره‌بين به دست، كارها و فعاليت‌هاي دولت را رصد مي‌كنند و اين حق را دارند كه اگر ايرادي ديدند اشاره كنند. اين فعال حزبي خاطرنشان كرد: كساني كه به قدرت مي‌رسند در عمل به واسطه جايگاهي كه دارند از مردم، دغدغه‌ها و آرمان‌هاي آنها فاصله مي‌گيرند و اين شكاف بين قدرت و مردم شناخته شده است.

ترقي: عمده احزاب با مطالبات مردم و شعار سال فاصله دارند

حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي هم در اين نشست گفت: فعالان سياسي صرفا اعلام موضع مي‌كنند ولي عملا نه كاره‌اي هستند كه نقشي ايفا كنند و نه كار حزبي را مي‌توان مشاهده كرد. عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با بيان اينكه نقش احزاب و رسانه‌ها در تحقق شعار سال به چند دسته تقسيم مي‌شود، گفت: احزاب و فعالان سياسي و رسانه‌ها و دولت‌هايي هستند كه معتقد به شعار بوده وبراي تحقق آن تلاش مي‌كنند.

وي ادامه داد: رسانه‌ها واحزاب، فعالان سياسي و دولت‌هايي هم هستند كه در حد رفع تكليف شعارها را تبيين مي‌كنند ولي گروه سومي نيز هستند كه به اين شعارها باور ندارند و حتي برخي اوقات گفتماني ديگر را جايگزين اين شعارها مي‌كنند. ترقي افزود: شعاري كه رهبري در سال جاري نامگذاري كردند در شرايطي بود كه در حوزه مطالبات معيشتي، دشمن تلاش داشت نظام را ناكارآمد و خدشه‌دار كند تا با ايجاد نوعي نارضايتي اجتماعي، ساختار نظام را تحت تاثير قراردهد. وي تصريح كرد: همان طور كه رهبري همواره از كيان دولت‌ها حمايت كرده‌اند، همه بايد از اين كيان حمايت كنند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=31763

ش.د9404679

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات