تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۹۳

رمزهاي پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات

(روزنامه اعتماد - 1394/09/10 - شماره 3407 - صفحه 11)

نشست «معماي اسفند» روز گذشته با حضور ابراهيم اصغر‌زاده و محمدرضا خاتمي در دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم اصغر‌زاده با اشاره به مبارزه‌هاي مردم ايران براي استقرار قانون اظهار كرد: در تمام مراحل بعد از مشروطيت مردم ايران براي قانون قيام كردند و اين قانون‌خواهي هم در انقلاب اسلامي وجود داشت. وي ادامه داد: اين چه معني دارد كه يك عده فكر كنند از ما بهترون هستند و به خدا نزديك‌ترند و به خودشان اجازه بدهند كه در برابر قانون بايستند و بدون شناسنامه در برابر اتفاقات گردن‌فرازي كنند. اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي گفت: آيا واقعا مملكت نياز به لباس شخصي دارد؟ نظام نيازي ندارد كه يك عده در خيابان راه بيفتند و به سخنراني حمله كنند و در مقابل دولت مشروع و قانوني بي‌نظمي ايجاد كنند.

وي تاكيد كرد: لباس‌شخصي‌ها يك پارازيت در نظام قانوني هستند. دولت آقاي روحاني در مقابل نيروهاي پارازيت كه مي‌خواهند انتخابات سالم را مخدوش كنند چه كاري مي‌خواهد انجام دهد؟ اين فعال سياسي اصلاح‌طلب اضافه كرد: در اين نظام رهبري وجود دارد كه حرف او در انتخابات سال ٩٢ باعث تحول‌هاي زيادي شد كه گفتند راي مردم حق الناس است و تاكيد كردند كه حتي اگر مخالف نظام هستيد ولي به خاطر كشورتان در انتخابات شركت كنيد. وي تصريح كرد: دولت روحاني يك ماموريت تاريخي دارد كه از راي مردم صيانت كند و نگذارد كه انتخابات ضعيف باشد اصغرزاده با بيان اينكه دولت روحاني ماموريتي تاريخي و شرعي دارد كه از راي مردم صيانت كند، اظهار كرد: رييس‌جمهور نبايد بگذارد انتخابات ضعيفي برگزار شود و همان‌گونه كه رهبري نظام در سال ٩٢ از انتخابات و راي مردم حمايت كردند بايد از راي مردم حمايت كنند چرا كه انتخابات بايد شايسته ملت بزرگ ايران باشد.

وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار كرد: امروز مي‌بينيم كه نمونه‌هاي دموكراسي در كشورها در حال مخدوش شدن است و چهره زمختي از اسلام در دنيا ارايه مي‌شود. اصغرزاده با بيان اينكه در دنيا با وجود اتفاقات اخير منطقه اين تصور ايجاد شده كه اسلام با دموكراسي سازگار نيست، تاكيد كرد: ايران تلاش مي‌كند كه چهره‌اي دموكراتيك از كشور اسلامي خود به دنيا نشان دهد. وي تصريح كرد: امروز بايد بدانيم كه شكست دستاوردهاي روحاني برابر با رفتن به وضعيتي مخدوش در آينده است. اگر ما نتوانيم كشور را به سمت عقلانيت سوق دهيم در آينده دچار مشكل خواهيم شد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه دولت بايد پاي برجام و دستاوردهاي آن بماند، ادامه داد: دولت در اين موضوع خاص نمي‌تواند ادعا كند كه معتدل و ميانه‌رو است بلكه بايد موضعي در جهت حل مشكلات كشور در پيش بگيرد تا كشور از مشكلات و بحران‌ها نجات پيدا كند. اين نماينده سابق مجلس تاكيد كرد: دولت روحاني نيازمند يك مجلس عقلاني است. بر اين اساس بايد اقداماتي كاملا قانوني براي دفاع از راي مردم تدارك ببيند.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در ادامه اظهاراتش با طرح اين پرسش كه لباس‌شخصي‌ها چه مشكلي از كشور حل مي‌كنند؟ اظهار كرد: نه مسوولان به لباس شخصي‌ها نياز دارند و نه نظام. نظام جمهوري اسلامي بارها مشروعيت خود را از راي مردم در ادوار مختلف انتخابات گرفته است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با تاكيد بر اينكه انتخابات مجلس دهم بسيار مهم است، گفت: مردم در اين انتخابات با حضور پرشور خود بايد حركت خرداد ٩٢ را تكميل كنند تا اين قطار بتواند به سر منزل مقصود برسد. اصغر‌زاده در ادامه به تبيين جنبش‌هاي دانشجويي پرداخت و گفت: جنبش دانشجويي حقيقت خواه بوده است و در تمامي مراحل نيز مقابل خشك مقدس‌ها و كساني كه مي‌خواستند تصوير حجري ارايه دهند ايستاد.

وي يادآور شد: اصلاح‌طلبان و حتي روحاني موتور محركه خود را از دانشجويان و جنبش دانشجويي دريافت كردند. اين فعال اصلاح‌طلب گفت: به دنبال عقلانيت بودن، در پي بهبود كارها رفتن، در فكر مردم بودن و... از ويژگي‌هاي جنبش دانشجويي بوده است. اصغرزاده تصريح كرد: دانشجو و جنبش دانشجويي هيچگاه در مسير فسادها و مفسدين نبوده است و عملكرد مناسبي را داشته‌اند. وي با دفاع از جنبش دانشجويي در كشور اظهار داشت: انجمن‌هاي دانشجويي بايد فراكسيون‌بندي شوند و اين مهم بايد در راس كار دانشجويان قرار گيرد.

اين كارشناس مسائل سياسي در ادامه به صلح اشاره كرد و با انكار هر گونه جنگ و جنگ‌طلبي، گفت: مردم ايران نشان داده‌اند كه هميشه به دنبال صلح بوده و هستند و مردم بايد به كساني راي دهند كه سياستمداران صلح و مذاكره هستند. اصغرزاده ادامه داد: ملت ايران طي دو سال گذشته كه مذاكرات هسته‌اي در حال انجام بود نشان داده كه به دنبال صلح طلبي بوده و هستند و انصافا نيز دولت روحاني و تيم هسته‌اي پرونده خوبي را از خود بر جاي گذاشته‌اند. اصغرزاده تصريح كرد: عينك اعتدال داشتن بسيار حايز اهميت است اما اين به آن معنا نيست كه سكوت كنيم و دفاع از حق مردم به معني ساكت بودن نيست. وي افزود: اصلاح‌طلبان حتما خنثي نخواهند بود و هويت خود را حفظ خواهند كرد.

محمدرضا خاتمي: بايد خودمان را براي پيروزي در شرايط سخت آماده كنيم

محمدرضا خاتمي، نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در اين نسشت در ابتداي سخنان خود با اشاره به بهبود اوضاع كشور اظهار كرد: اميدوارم سال آينده مراسم روز دانشجو را در حالي برگزار كنيم كه هيچ دانشجوي داراي محروميت تحصيلي نباشد و همچنين هيچ دانشجويي در حبس نباشد. نايب‌رييس ششمين دوره مجلس شوراي اسلامي، مهم‌ترين نهاد حاكميتي مردم را مجلس خواند و گفت: وحدت، مبارزه با فساد و حمايت از منافع ملي سه رمز اساسي پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات آتي در اسفند ماه است. وي ادامه داد: در جايي كه حاكميت مردم بر سرنوشت خود وجود داشته باشد مي‌توانيم اميد به رهايي از مشكلات داشته باشيم اما در استبداد هيچ اميدي و نوري نيست.

خاتمي با بيان اينكه امكان بازگشت تام و تمام استبداد به كشور وجود ندارد، افزود: مردم ايران نيز در انقلاب اسلامي به دنبال تحول اساسي براي حاكميت بر سرنوشت خود و آزادي بودند. وي با اشاره به دوران رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد بعد از انتخابات سال ٨٨ گفت: كمتر از چهار سال طول كشيد كه دوباره نهاد آزادي و تحول‌خواهي خود را نشان داد و ما با وجود تمام مشكلات گام در مسيري مي‌گذاريم كه اميدها زنده مي‌شود. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ادامه داد: هميشه آرزو كرده‌ايم كه مجلس نمايندگاني همچون مرحوم مدرس داشته باشد. اما در همين دوره فعلي مي‌بينيم كه با يك نماينده آزاده چگونه برخورد مي‌كنند. خاتمي با بيان اينكه بزرگ‌ترين ويژگي مدرس ايستادگي در برابر ظلم بود، تصريح كرد: آيا ما حاضريم كه اينگونه نمايندگان را در مجلس بپذيريم؟

وي اضافه كرد: مجلسي ايده‌آل است كه پرسشگر باشد و همه نهادهاي نظام را وادار به پاسخگويي كند اما موانع زياد است. اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي افزود: در زمان‌هايي كه محدوديت انتخاب شدن، كمتر بوده است، مجالسي تشكيل شده است كه شجاع‌تر، با صراحت لهجه بيشتر، كارشناس‌تر و سالم‌تر بوده‌اند. خاتمي اضافه كرد: نمايندگاني كه خودشان را مديون نهادهاي قدرت مي‌دانند، نمي‌توانند طرفدار عدالت و حقيقت باشند. ما با اين مشكلات رو‌به‌رو هستيم و با وجود فراز و نشيب‌هاي موجود به آينده اميدواريم. وي گفت: اگر واقعا بر اساس عدالت رفتار شود در كمتر از ١٠ سال آينده عقب‌ماندگي‌ها را پشت سر مي‌گذاريم. خاتمي با بيان اينكه در دو دوره اخير مجلس و رياست‌جمهوري فساد در ايران بي‌مانند است، تصريح كرد: آنچه براي يك عده مهم بود قدرت و ثروت بود و چون هدف اين باشد مجاز هستيد كه چشم بر فساد ببنديد.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به انتخابات پيش روي مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: ما انتظار نداريم كه يك تحول عظيم شكل بگيرد و بزرگان اصلاحات از دم تيغ نظارت استصوابي عبور كنند. وي تاكيد كرد: در اين انتخابات تصور اينكه مجلسي مانند مجلس ششم يا مجالس اول شكل بگيرد تصور دور از ذهني است، اما ما بايد خود را براي بدترين شرايط آماده كنيم. خاتمي درتشريح بدترين شرايط گفت: بدترين شرايط اين است كه باز همان حذف و محدوديت‌ها باشد كه الان آن راشروع كرده‌اند و سياه‌نمايي مي‌كنند و براي مسوولان پرونده‌سازي مي‌كنند و دارند كساني را كه مي‌توانند حرف‌شان روي ملت تاثيرگذار باشد در مخمصه قرار مي‌دهند كه امكان ارتباط آن را با جامعه كم كنند. وي تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد ما خودمان را بايد براي بدترين شرايط اما پيروزي آماده كنيم.

اين نماينده سابق مجلس اضافه كرد: رمز پيروزي اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان در وحدت است. اگر ما در يك وضعيت دموكراسي مطلوب بوديم هيچ ايرادي نداشت كه اصلاح‌طلبان باهم رقابت كنند. وي تاكيد كرد: از اين به بعد كه ميتينگ‌هاي انتخاباتي شروع مي‌شود جاي رقابت دروني وجود ندارد و بايد وحدت شكل بگيرد. ما اجازه نداريم در جايي كه يك نماينده مي‌خواهد دو نفر كانديدا شوند. خاتمي در بخش ديگري از سخنان عصر امروز خود گفت: ما مجلسي مي‌خواهيم كه مبارزه با فساد در همه ابعاد را در دستور كار خود قرار بدهد. وي تاكيد كرد: ما مجلسي مي‌خواهيم كه شعار صلح داشته باشد و به همه دنيا، تاكيد مي‌كنم، به همه دنيا پيام آشتي بدهد. اين نماينده سابق مجلس گفت: منافع ملي مردم در رفاه، صلح و آرامش زيستن است. منافع ملي مردم در اين است كه جوانان به آينده اميدوار باشند. امروز مي‌دانيم كه هر كشوري كه به لحاظ علمي بالاتر باشد نفوذ بالاتري نيز در جهان دارد.

خاتمي با بيان اينكه امروز حتي برخي دانشجويان كه مي‌خواستند در اين برنامه شركت كنند، اجازه ورود نيافتند، گفت: حتي اگر استادي در كلاس‌هاي مشخصي حاضر نشود، نمي‌تواند استاد شود. آيا در چنين شرايطي مي‌توانيم از توسعه علمي كشور صحبت كنيم؟

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=31764

ش.د9404680

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات