تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۹۰۲۲۷

روحانی و انتخابات سال ۹۶

پایگاه بصیرت / صادق زیباکلام / استاد دانشگاه
(روزنامه آرمان - 1394/09/18 - شماره 2922 - صفحه 1)

اصولگرايان اين روزها دست به تبليغات زيادي مي‌زنند كه بيان كنند سرنوشت دولت آقاي روحاني برخلاف روال كه روساي جمهور در ایران برای دو دوره انتخاب شده‌اند، رقم خواهد خورد. استدلال آنان اين است كه آقاي روحاني حداقل لازم را براي راي‌آوري مجدد در انتخابات سال۹۶ ندارد. آنها مي‌خواهند با تبليغاتشان القا كنند كه تنها موفقيت روحاني در زمينه پرونده هسته‌اي بوده است و در زمينه اقتصاد موفقيتي نداشته است. اين تفكر كه روحاني از نظر اقتصادي موفقيت نداشته به ويژه از سوي اصولگرايان تندرو و كساني برجسته مي‌شود كه خود را رقيب احتمالي آقاي روحاني در انتخابات سال۹۶ مي‌بينند. با اين حال يادآوري نكاتي لازم است.

۱- در حال حاضر قضاوت كردن درباره انتخابات۹۶ زود است. البته اين امكان وجود دارد كه آقاي روحاني - فارغ از اينكه از نظر اقتصادي به موفقیت رسيده است يا خير- تصميم مهمي اتخاذ كند و در سال۹۶ اعلام نامزدي نكند. در اين حالت آقاي روحاني احتمالا مي‌خواهد اذعان كند رسالتش نجات كشور از بحران هسته‌اي بوده كه به وقوع پيوسته است. آقاي روحاني با چنين كاري ممكن است خود را بيشتر وقف مجلس خبرگان كند كه در آن صورت جايگاهي تاريخي پيدا خواهد كرد و محبوبيتش بيشتر خواهد شد. البته اگر آقاي روحاني قصد چنين تصميمي داشته باشد بايد از همين حالا آن را اعلام كند. در اين صورت بايد به فرد ميانه‌رو ديگري براي انتخابات سال۹۶ انديشيد. اين باعث مي‌شود آقاي روحاني وزنه‌اي وراي جريانات سياسي پيدا كند و آنگاه از جايگاهي كه به دست مي‌آورد، مي‌تواند فرد ديگري را تاييد كند. البته نگارنده در اينجا قصد ندارد بگويد آقاي روحاني بايد چنين كاري انجام دهد يا از انجام آن خودداري كند و اين گزاره صرفا به صورت يك تحليل ارائه مي‌شود.

۲- درباره اينكه دولت آقاي روحاني از نظر اقتصادي چقدر مي‌تواند به موفقيت برسد بايد صبر بيشتري به خرج داد. نبايد فراموش كرد مشكلات اقتصادي ايران مشكلات اندكي نيست. كشور ما حدود ۶ميليون بيكار دارد. وضعيت بسياري از صنايع و توليدات ما به گونه‌اي است كه به هيچ‌وجه شانس رقابت در بازارهاي بين‌المللي را ندارند. ما همچنان از ركود در ‌رنجيم. نقدينگي در جامعه موج مي‌زند. سياست غلط و پوپوليستي پرداخت يارانه كه از سوي اصولگرايان در دولت آقاي احمدي‌نژاد به اجرا گذاشته شد، شاهرگ اقتصادي كشور را قطع كرده است. اينها پاره‌اي از مشكلات بنيادين اقتصادي ايران است. مضاف بر آن اقتصاد ايران اقتصادي فاسد و ناكارآمد دولتي است و قوه مجريه به تنهايي نمي‌تواند مشكل دولتي بودن اقتصاد ايران را حل كند.

به اين ترتيب هرچند در حال حاضر نمي‌توان گفت آقاي روحاني از نظر اقتصادي شكست خورده است اما تاكنون نتوانسته در حد انتظار موفقيت چشمگیری كسب كند. بخشي از اين دليل عدم موفقيت، عميق بودن معضلات به جا مانده از دوران مديريت آقاي احمدي‌نژاد است كه به اين سادگي‌ها نمي‌توان انتظار التيام آن را داشت. پرداخت يارانه به جمعيت ۶۰ تا ۷۰ ميليون نفري خود به تنهايي مصيبت بزرگی است كه براي دولت به ارمغان رسیده است و اين به جز هدررفت سرمایه فايده ديگري ندارد، چرا كه برای حداكثر ۳۰ درصد از جمعيت كشور اين ۴۵هزار و ۵۰۰تومان رقم قابل توجهي است. اين يكي از يادگارهاي سياست‌هاي پوپوليستي دولت گذشته است. از اين رو به خاطر اينكه قوه مجريه نمي‌تواند به تنهايي و بدون كمك گرفتن از دو قوه ديگر معضلات عظيم اقتصادي را حل كند، اين احتمال وجود دارد كه آقاي روحاني در زمينه اقتصادي به موفقيت بالایی نرسد.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/136766

ش.د9404732

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات