تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۰۶۳۲
ماهیت آنچه «برجام» خوانده می‌شود، فرو ریخت

«ایران پسابرجام» هم در وضعیت اضطراری آمریکا رفت

پایگاه بصیرت / جعفر تکبیری

(روزنامه جوان – 1394/08/21 – شماره 4675 – صفحه5)

باراك اوباما با ارسال نامه‌اي به دو مجلس نمايندگان و سنا، وضعيت اضطراري در ارتباط با ايران را تمديد كرد. اين وضعيت از سال ۱۹۷۹ ميلادي (۱۳۵۸ خورشيدي) و در پي گروگانگيري ديپلمات‌هاي امريكايي در تهران برقرار شده است.

اين خبر ديروز در حالي توسط رسانه‌هاي مختلف بازتاب داده شد كه بسياري پس از پذيرش برجام از سوي جمهوري اسلامي ايران، اين موضوع را پاياني بر خصومت 36 ساله ميان ايران و امريكا مي‌پنداشتند؛ خصومتي كه حالا با صدور اين دستور از سوي باراك اوباما مشخص شد نه از سوي ايران بلكه از سوي طرفي است كه بنيان دشمني را نهاده است.

تاريخچه قانون

درست چند روز پس از تسخير لانه جاسوسي امريكا در تهران كه كانون اصلي تحرك عليه انقلاب نوپاي جمهوري اسلامي بود، جيمي كارتر رئيس‌جمهور وقت ايالات متحده براي فرار از رسوايي به وجود آمده عليه خود و دولتش اقدام به صدور فرمان وضعيت اضطراري ملي عليه كشورمان كرد. بر اساس اين فرمان كه در 22 آبان 1358 (14 نوامبر 1979) صادر شده، ايران به عنوان يك تهديد خارق‌العاده عليه امنيت ملي امريكا معرفي و در همين ارتباط دارايي‌هاي ايران در امريكا مسدود شد.

در همين حال اين وضعيت پس از يك سال خود به خود لغو مي‌شود، مگر آنكه رئيس‌جمهور 90 روز پيش از تاريخ انقضا تداوم آن را به اطلاع كنگره برساند، ولي با گذشت 36 سال از صدور اين فرمان، تمام رؤساي جمهور امريكا اعم از دموكرات و جمهوريخواه، هر ساله اقدام به تمديد اين وضعيت عليه كشورمان مي‌كنند. اما اين تمديد وضعيت اضطراري عليه كشورمان در حالي صورت مي‌گيرد كه در ايام مذاكرات ميان ايران و غرب بر سر پرونده فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي كشورمان، برخي رسانه‌ها گزارش كردند كه ايران و امريكا براي لغو اين وضعيت به تفاهم رسيده‌اند و قرار است دارايي‌هاي ايران كه بر اساس اين قانون در امريكا مسدود شده، به صورت اقساطي به كشورمان بازگردانده شود؛ موضوعي كه با فرمان باراك اوباما براي تمديد اين وضعيت تا يك سال آينده كاملاً بعيد است.

در بخشي از نامه اوباما آمده است: «روز 14 نوامبر 1979، رئيس‌جمهور با دستور اجرايي 12170 در ارتباط با ايران وضعيت اضطراري اعلام كرد و وفق قانون اختيارات اضطراري اقتصادي بين‌المللي، گام‌هاي مربوطه براي برخورد با تهديد نامعمول و فوق‌العاده ناشي از وضعيت ايران براي امنيت ملي را برداشت.» اين نامه مي‌افزايد: «روابط ما با ايران هنوز به وضعيت عادي بازنگشته است و روند اجراي توافقاتمان با ايران به تاريخ 19 ژانويه 1981 (قرارداد الجزاير) همچنان در جريان است. به همين دليل، ‌وضعيت اضطراري كه در تاريخ 14 نوامبر 1979 اعلام شد، بايد پس از 14 نوامبر 2015 نيز ادامه يابد.» در پايان اين نامه آمده است: «بنابراين، طبق بند (d)از202 از قانون وضعيت‌هاي اضطراري ملي، من وضعيت اضطراري در ارتباط با ايران را كه بر اساس دستور اجرايي 12170 اعلام شد، براي يك سال ديگر ادامه مي‌دهم.»

آيا برجام نقض شده است؟

در اين بين نكته مهم آنجاست كه اين فرمان، زير بناي اصلي تحريم‌هاي يك سويه‌اي است كه امريكا عليه كشورمان در زمان‌هاي مختلف وضع كرده و مي‌توان نتيجه گرفت كه تمديد آن به معناي ادامه يافتن روند تحريم‌هاي امريكا عليه كشورمان است.

اين در حالي است كه يكي از مفاد مهم كه در سند برجام به آن اشاره شده و طرفين را ملزم به رعايت آن مي‌كند، ‌اين نكته است كه نه تنها ايالات متحده ديگر حق وضع تحريم‌هاي ثانويه به هر نحو ديگر عليه كشورمان را ندارد، ‌بلكه بايد اين تحريم‌هاي ثانويه را نيز متناسب با اقدامات ايران، ‌لغو كنند.

اين نكته در حالي است كه رهبر معظم انقلاب در نامه‌اي كه به رئيس‌جمهور در خصوص اجراي مشروط برجام نوشته‌اند، تأكيد مي‌كنند كه «در سراسر دوره‌ هشت‌ساله، وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه‌اي (از جمله بهانه‌هاي تكراري و خودساخته‌ تروريسم و حقوق بشر) توسط هر يك از كشورهاي طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ مجلس، اقدام‌هاي لازم را انجام دهد و فعاليت‌هاي برجام را متوقف كند.» از اين رو دولت جمهوري اسلامي بايد به اين نكته رسيدگي كند كه آيا تمديد وضعيت اضطراري كه منجر به تمديد تحريم‌هاي گذشته عليه كشورمان مي‌شود، با دستور رهبر معظم انقلاب در اين خصوص منافات دارد يا خير؟

آمريكايي‌هاي سابقه‌دار

حال پس از اين اقدام ايالات متحده، اين نكته به همگان اثبات شده كه ايالات متحده، همواره كوشيده دشمني خود را با جمهوري اسلامي ايران به هر نحو به اثبات برساند و از اين موضوع هيچ واهمه‌اي ندارد.

اين سابقه دشمني تنها به دوران جمهوري اسلامي منتهي نمي‌شود بلكه زشت‌ترين و سياه‌ترين سابقه دشمني ايالات متحده عليه ايران، به كودتاي 28 مرداد سال 1332 باز مي‌گردد؛ كودتايي ننگين كه ايالات متحده و انگلستان آن را تدارك ديده بودند و چنان نقطه تاريكي در پرونده خود ثبت كردند كه سال‌ها پس از آن مادلين آلبرايت وزير امورخارجه دولت كلينتون و همچنين باراك اوباما رئيس‌جمهور ايالات متحده مجبور به اعتراف در اين زمينه شدند و در برابر افكار عمومي عذرخواهي تلويحي كردند.

تجهيز و كمك به عراق در جريان جنگ هشت ساله اين كشور با جمهوري اسلامي، كمك مالي و اطلاعاتي به گروهك‌هاي تروريستي از جمله منافقين و جندالشيطان كه منجر به كشته شدن صدها هزار شهروند ايراني شده و همچنين طراحي و برنامه‌ريزي براي ترور دانشمندان هسته‌اي كشورمان را نيز بايد به پرونده جنايات اين كشور در قبال جمهوري اسلامي اضافه كرد.

علاوه بر اين شايد مهم‌ترين تقابلي كه چند سالي است از سوي ايالات متحده در خصوص جمهوري اسلامي به كار گرفته شده، موضوع تحريم‌هاي غيرانساني و يكسويه اين حكومت عليه كشورمان ‌است؛ تحريم‌هايي كه امريكا مدعي است بر اساس آن به دنبال زمينگير كردن حكومت ايران است اما در حقيقت استفاده از يك نوع ترور خاموش براي هدف قرار دادن مردم ايران است. واقعيت آن بود كه ايالات متحده به رغم ژست‌هاي بشردوستانه خود، نوك پيكان تحريم‌ها را به سوي حوزه‌نيازهاي اساسي مردم ايران نظير دارو، قطعات هواپيماهاي مسافربري و مواد غذايي هدف گرفت تا ثابت كند كه امريكا در روزگار نو نيز هنوز دست از خصلت جنايتكارانه خود برنداشته است.

ماهيت غيرقابل تغيير

تمامي اين روند در حالي است كه دل بستگان به ارتباط با امريكا بايد با نگاهي به تاريخ سياسي ايران و بررسي نقش امريكا در داخل ايران در اعصار مختلف، ‌به بازخواني ماهيت استعماري ايالات متحده بپردازند. بي‌شك ايالات متحده با داشتن خوي استعماري هرگز به دنبال نفع رساني به ايران نبوده و نيست و بي‌شك در روند اجراي برجام نيز طرحي جز استعمار مجدد ايران با شيوه‌اي تازه در دستور كار خود ندارد.

اين در حالي است كه اگر حتي مردم ايران تاريخ مخاصمه و جنايت‌هاي امريكا در قبال كشورشان را فراموش كنند و بخواهند به سيگنال‌هاي مذاكره پاسخ بدهند، قطعاً پيش از آن به دنبال يافتن نشانه‌اي از تغيير در مواضع ايالات متحده در قبال ايران خواهند بود. بي‌شك مردم ايران نشستن مسئولانشان پشت ميز مذاكره با كشوري را كه هنوز به دنبال تهديد و ترورشان به هر نحوي است برنخواهند تابيد.

http://javanonline.ir/fa/news/753032

ش.د9404496

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات