صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۰۸۷۹

کابوس 96 برای اصلاح‌طلبان

روزنامه آرمان از قول فریبرز رئیس‌دانا سیاست اقتصادی روحانی را نافرجام توصیف کرد و از قول زیباکلام نوشت روحانی ممکن است در انتخابات 96 شکست بخورد و بهتر است کسی مانند عارف یا ظریف را به جای خود معرفی و حمایت کند.

فریبرز رئیس‌دانا در مصاحبه با این روزنامه گفته است: آقای روحانی در انتخاب استراتژی، هدف‌گذاری و ساختار اقتصادی که برای خود تدوین کرده روش صحیحی را در پیش نگرفته و از استراتژی مناسبی استفاده نکرده است. همین مسئله که دولت آقای روحانی دوران پس از توافق هسته‌ای را به نام «دوران پسابرجام» نام‌گذاری کرده به معنای این است که ایشان برجام را نقطه عطف تاریخ قلمداد می‌کند.

برداشته شدن تحریم‌ها به منزله بهبود وضعیت اقتصاد ایران نیست. از سوی دیگر مسئله تحریم‌ها هنوز حل نشده و ایالات متحده آمریکا به شکل‌های مختلف در حال کارشکنی و بدرفتاری در این زمینه است.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه هنوز دقیقا مشخص نیست در مسئله برجام چه بده و بستانی صورت گرفته و چه اتفاقی رخ داده است. به نظر من آقای روحانی در حال «ایرانیزه کردن» اقتصاد نئولیبرالی است.

دولت آقای روحانی گمان می‌کند اگر با کشورهای غربی ارتباط برقرار کند مشکلات اقتصادی ایران از بین می‌رود و اگر توافق هسته‌ای صورت بگیرد سیلی از خوشبختی وارد اقتصاد ایران می‌شود به نظر من برخی از اقتصاددانان که با دولت همکاری دارند نیز این مسئله را از نظر علمی به آقای روحانی گوشزد کرده بودند که چنین روشی صحیح نیست؛ اما روش نئولیبرالی آقای روحانی مانع از پذیرفتن این واقعیت اقتصادی و سیاسی شده است. آقای روحانی گرایش زیادی به غرب دارد و گمان می‌کند می‌تواند بدعت‌گذار ارتباط پایدار ایران با کشورهای غربی باشد. دولت آقای روحانی هنوز ماهیت دولت ایالات متحده آمریکا را نشناخته است. شاید هم شناخته و گمان می‌کند تنها راهکار همین است.

وی درباره غارت 2 میلیارد دلاری اموال بلوکه شده ایران از سوی آمریکا گفت: آمریکا براساس ماهیت نظام امپریالیستی خود دست به چنین اقداماتی زده است. نمی‌توان نام چنین اقداماتی را کارشکنی، سنگ‌اندازی یا فشار برای گرفتن امتیاز بیشتر گذاشت. با ماهیت امپریالیسم باید با خرد اقتصاد سیاسی و خرد دیپلماسی نوین جهانی برخورد کرد.

ماهیت ایالات متحده آمریکا سلطه‌جویانه و متکبرانه است. بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق آمریکا و همسر هیلاری کلینتون سال‌ها قبل به صراحت عنوان کرد «آمریکا بدون سلطه جهانی نمی‌تواند به حیات خود ادامه بدهد». کلینتون در یکی از نطق‌های خود در یکی از دانشگاه‌های آمریکا و در بین دانشجویان آن عنوان کرد: «ما نمی‌توانیم مانند یک کشور عادی در جهان زندگی کنیم. ما باید سروری داشته باشیم». در نتیجه اقدام اخیر آمریکا در مصادره پول‌های بلوکه شده ایران چوب لای چرخ گذاشتن نیست و بلکه از قبل قابل پیش‌بینی بود. دولت آقای روحانی باید فکر چنین روزهایی را می‌کرد که ممکن است آمریکا دبه کند و مسیری به جز مسیر توافق شده را طی کند.

وی درباره قرارداد با ایرباس فرانسه نیز گفت: این قراردادها هیچ‌گونه تاثیر درازمدت و عمیق بر اقتصاد کشور نخواهد گذاشت. نمونه بارز این قراردادها خرید هواپیماهای ایرباس از فرانسه بود. به نظر من این قرارداد یکی از ضعیف‌ترین سیاست‌های اقتصادی دولت آقای روحانی بود آقای روحانی نباید این هزینه گزاف را صرف خرید هواپیماهای خارجی می‌کرد بلکه باید به اولویت‌های داخلی مانند بیکاری جوانان اختصاص می‌داد. به نظر من اغلب قراردادهای خارجی دولت آقای روحانی به صورت تحمیلی بسته شده است.

روزنامه آرمان در عین حال از قول زیباکلام پیش‌بینی کرد که روحانی احتمالا در انتخابات 96 شکست بخورد، مخصوصا اگر نتواند گام‌های مثبت در عرصه اقتصاد بردارد و فکری برای رکود و بیکاری بکند. زیباکلام سپس تأکید می‌کند: باید این‌گونه وارد صحنه 96 شد که آیا روحانی می‌خواهد رئیس‌جمهور شود یا نه و آیا اصلاح‌طلبان مجدداً از وی حمایت خواهند کرد؟ شاید بهتر باشد که روحانی اعلام کند من رسالتی داشتم به نام برجام که آن را انجام دادم. بنابراین در تکلیفی که مردم برعهده من گذاشتند موفق بودم و دیگر علاقه‌ای به کاندیدا شدن ندارم و شخصی را به مردم معرفی کنند و اگر ایشان چنین برنامه‌ای را اجرایی کنند رئیس‌جمهور ساز خواهند شد. روحانی بهتر است یا عارف یا ظریف را به مردم در 96 معرفی کند. اگر این اتفاق بیفتد شانس اصلاح‌طلبان بیشتر می‌شود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات