تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۰۶۴
همدلي از تشديد حملات به آيت‌الله هاشمي، آيت‌الله سيدحسن خميني و حسن روحاني گزارش مي‌دهد

توپخانه تندروها عليه مثلث اعتدال

پایگاه بصیرت / آيت وكيليان

(روزنامه همدلي ـ 1394/09/25 ـ شماره 208 ـ صفحه 2)

گروه سياست: ترحم اصولگرايانه جلوه‌هاي خاصي دارد؛ «سيدحسن نبايد عجله كند. سياست ما بسيار پيچيده و چند لايه است؛ آنهايي كه براي ورود او عجله دارند اوضاع را از منظر مصالح خود مي‌بينند؛ به سيدحسن از منظر يك دوست و خيرخواهش توصيه مي‌كنم اولا شديدا روي ظرفيت‌هاي علمي خود و مشروعيت خود بين علما كار كند.» اين نظر يكي از تئوريسين‌هاي راستگراست. در اين روزها كه آيت‌الله سيدحسن خميني به صورتي رسمي در انتخايات خبرگان اعلام حضور كرد، عده‌اي را نگران كرد؛ «نگرانند كه نبايد ظرفيت خاندان امام ترجمه به راي يك جريان سياسي شود.» البته توصيه‌هايي هم به او مي‌شود كه «بدون تهذيب هر گام سياست، گامي بسوي جهنم خواهد بود.» آنها دغدغه دارند كه «موقعيت و جايگاه و نيز رفتارها و حتي اهداف سياسي هاشمي كاملا با سيدحسن خميني متفاوت است.» مي‌گويند «اگر جاي سيدحسن باشند، كارگردان بازي خودشان مي‌شدند نه بازيگر سناريوي ديگران.» آنها حتي اقبال مردمي به سوي سيدحسن را به جاي ديگري مصادره به مطلوب يا بي‌اثر تفسير مي‌كنند. دو شخص تأثيرگذار چون آيت‌الله هاشمي و رئيس‌جمهوري از اين قاعده مستثني نيستند.

واكنش عجيب برخي رسانه‌هاي مدعي خط امام (ره) به اعلام كانديداتوري آيت‌الله سيدحسن نمود عيني و مصداق بارزي از واهمه آنان به اين حضور است. اين رسانه در تيتر يك خود «بازي با نام‌ها اسم رمز تخريب و تحريف امام» را آورد. در اين گزارش آمده كه «بازي با نام سيدحسن خميني در آستانه ثبت‌نام از نامزدهاي مجلس خبرگان، اقدامي براي استتار بازي اصلي جريان تجديدنظرطلب و نفاق جديد است كه پنهان و آشكار با بيگانگان پيوند خورده و در آشوب نياتبي 1388 دچار شكست سهمگين شد.» اين رسانه در ادامه «بازي با نام‌ها» را مسيري براي «استتار نقشه بزرگ» مي‌داند. جالب اينجاست كه ورود سيدحسن خميني را در راستاي «هدف كلي حتي فراتر از معارضه‌هاي عادي سياسي بلكه معارضه با امام خميني(ره) و ثمره چند دهه مبارزه ايشان (ولايت فقيه)» تفسير و تأويل مي‌شود. «اگر هم كساني به سيدحسن طمع كرده‌اند، تنها براي وام گرفتن نام خانوادگي اوست»؛ اين ادله نوعي نعل وارونه از جانب رسانه مدعي است؛ با اين تحليل كه وام گرفتن غير خودي‌ها از نام خانوادگي امام(ره) به هر صيرت و صورتي كه باشد، نوعي طمع به حساب مي‌آيد، اما خودي‌ها به هر شكل ممكن با يادگار امام(ره) (حتي شركت در انتخابات) مخالفت كنند، راهي در مسير اعتلاي خميني‌هاست!!

چرا يادگار خميني كبير را تخريب مي‌كنند؟

«آيت‌الله جوان» به گفته دوستداران بيت امام، ميراث‌دار شخصيت كاريزماتيك امام خميني است. بسياري از پيروان امام امروز سيدحسن خميني را از اميدهاي آينده ايران و اسلام مي‌دانند. كسي كه از هم از نظر چهره كاريزماتيك، جاذبه شباهت فراواني به پدربزرگ خود دارد. بزرگ‌ترين فرزند سيداحمد خميني در تفكرات سياسي خود نزديك به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، حسن روحاني و جريان اعتدال است و اين تفكر را تبليغ هم مي‌كند. همين نزديكي باعث شده است تا دلواپسان از رشد علمي و سياسي حسن خميني احساس خطر كنند. آنها به اين دليل كه حسن خميني در زمين آنها بازي نمي‌كند سعي مي‌كنند از او چهره‌اي به مردم نشان دهند كه با خط امام مرزبندي دارد. در كنار اين دو معنا، بحث حضور سيدحسن در مجلس خبرگان و احتمال رياست او بر اين مجلس باعث شده است تا دلواپسان مسير او را براي ورود به اين عرصه ناهموار كنند. سيدحسن خميني جدي‌ترين خطر براي منافع گروه‌هاي تندرو در ايران است.

در چند ساله اخير آيت‌الله جوان به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نزديك‌تر شده‌اند و به همان ميزان از اصولگرايان بالاخص اصولگرايان تندرو فاصله بيشتري گرفته‌اند. صادق زيباكلام تحليلگر سياسي معتقد است كه «گفتن اين حرف نه تنها به اين معنا نيست كه ايشان حالا دست راست هاشمي يا اصلاح‌طلب شده و از اصولگرايي جدا شده است بلكه صرفا به اين معناست كه اصولگرايان تندرو از كانديداتوري ايشان استقبال نمي‌كنند و بي‌ترديد سيدحسن خميني را جزء جريان اصولگرايي نمي‌دانند.»

صدا و سيما هم صف كشيد

كانال تلگرامي تلويزيون ايران با توهين به مصاف با كانديداتوري «سيدحسن خميني» رفت، اين كانال تلگرامي در نوشته‌اي تند و پر از توهين، او را هم‌سوي مخالفان نظام و سكولارها خوانده است. كانال تلگرامي جهت اطلاع با همان آرم و لوگوي 20 و 30 چند هفته‌اي است كه در شبكه تلگرام راه‌اندازي شده است. در اين نوشته ابتدا بخشي از توصيه سيداحمد خميني درباره ضرورت تبعيت از ولايت فقيه ذكر شده و سپس ليست بلندي از مطالب اهانت‌آميز كه روزنامه كيهان و شبكه تبليغاتي پايداري‌ها در هشت سال دولت سابق، عليه بيت آيت‌الله خميني و سيدحسن خميني ايراد كردند، بازنشر شده است. در اين نوشته بلند ادعا شده كه سيدحسن خميني در خط «فتنه» قرار دارد و بايد صف خود را از «فتنه‌گران» جدا كند. كانال تلگرامي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران «صرفا جهت اطلاع» تلويزيون با نگارش اين مطلب در واقع موتور ماشين تخريب انتخاباتي تندروها را روشن كرد.

آيت‌الله هاشمي متهم به «برهم زدن تركيب فعلي مجلس»

هاشمي رفسنجاني انتخابات اسفندماه (مجلس دهم و خبرگان) را «يكي از سرنوشت‌سازترين انتخابات در تاريخ انقلاب اسلامي» توصيف كرده است:‌ «شرايط اجرا و نظارت بايد به گونه‌اي باشد كه اميد مردم را تقويت و جامعه را براي خلق يك حماسه سياسي ديگر تشويق نمايد و من هم ان‌شا‌الله مي‌آيم.»

اصول‌گرايان اكبر هاشمي رفسنجاني و نزديكان حسن روحاني را متهم مي‌كنند كه با نزديك شدن به اصلاح‌طلبان، دنبال آن هستند كه برخي چهره‌هاي نزديك به خود را به مجلس خبرگان بفرستند. مساله‌اي كه حتي موجب شده در روزهاي اخير بحث احتمال حضور سيدحسن خميني در انتخابات مجلس خبرگان داغ‌تر شود. پيش از اين اصول‌گرايان بارها نسبت به انتخابات مجلس خبرگان و امكان تغيير تركيب آن هشدار داده بودند.

احمد خاتمي، امام جمعه موقت تهران و نايب رئيس اين مجلس گفته بود كه عده‌اي مشغول تلاش براي «برهم زدن تركيب فعلي مجلس» و تشكيل «يك اقليت قوي» در آن هستند. به گفته آيت‌الله خاتمي «در برخي محافل گفته‌اند ما نمي‌توانيم اكثريت خبرگان را بدست بياوريم ولي اگر اقليتي قوي را هم شكل دهيم، موفقيت است». او اضافه كرده بود كه نگراني درباره تركيب مجلس خبرگان همواره وجود داشته، اما «در اين دوره بيشتر شده است». سخنان خاتمي نخستين هشدارها از اين دست درباره انتخابات مجلس خبرگان نبوده. تاكنون بسياري از چهره‌هاي اصول‌گرا نسبت به تغيير تركيب مجلس خبرگان هشدار داده‌اند. از جمله آيت‌الله احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان، گفته است گزارش‌هايي كه به شوراي نگهبان درباره اين انتخابات مي‌رسد، «نگراني‌هايي» را باعث شده است.

چند تن از اعضاي مجلس خبرگان ـ نظير دري‌ نجف‌آبادي و موحدي‌كرماني ـ به صراحت گفته‌اند كه اين مجلس بايد به فكر سال‌هاي آتي خود باشد. مساله‌اي كه حتي مورد اشاره احمد خاتمي هم قرار گرفته بود: «بعضي‌ها در اين دوره يك حساسيت بيشتري دارند و با اين انگيزه مي‌آيند كه اين دوره شانس انتخاب رهبر بيشتر است.» احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان، پيش از اين در جمع اعضاي ناظران شوراي نگهبان در مشهد، گفته بود كه انتخابات مجلس خبرگان «بسيار مهم» است، زيرا «عده‌اي از هم‌اكنون در حال برنامه‌ريزي براي تصرف» آن هستند، به همين دليل اعضاي شوراي نگهبان «نيازمند يك بيداري و بصيرت» هستند تا مسؤوليت اين شورا را «به خوبي» اجرا كنند. دبير شوراي نگهبان اضافه كرده بود: «تنها نهادي كه درباره رهبري مي‌تواند تصميم بگيرد خبرگان است و در طول تاريخ اگر رهبر شرايط خود را از دست بدهد اين مجلس خبرگان است كه مي‌تواند رهبر را عزل و قدرت وي را محدود كند. بنابراين در حال حاضر كه عده‌اي مي‌خواهند با نفوذ به مجلس خبرگان اين سنگر را فتح كنند وظيفه شوراي نگهبان سنگين‌تر مي‌شود.» جنتي دو سال پيش نيز با اشاره به تلاش جريان‌هاي سياسي تندور براي فتح مجلس خبرگان گفته بود: «بعضي‌ها براي مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي دارند طراحي مي‌كنند و نقشه مي‌كشند، بايد مراقب بود كه به اهداف شوم خود نرسند.»

روحاني متهم به بسط دولت توسعه‌گراي مقتدر است

روحاني ضلع سوم از سيبلي است كه تندروها او را در اين روزها بيش از پيش مورد حمله قرار داده‌اند. دولت روحاني در اين دو سال با مفهوم جديدي روبه‌رو شد كه پيش از اين وجود ظاهري نداشت و آن شكل‌گيري گروهي به نام دلواپسان بود، گروهي از مخالفان تندرو كه به بهانه دلواپسي، به تخريب دولت پرداختند. در اين مدت روحاني تلاش كرد به سان نام دولتش، تدبير را در برخورد با مخالفان خود، پيش گيرد. نحوه برخوردي كه در ميان حاميان دولت، موافقان و مخالفاني دارد.

احمد خرم وزير راه دوران اصلاحات، به دولت توصيه مي‌كند تحت تاثير فشارها تغيير حالت ندهد و بيش از حد محافظه‌كار نباشد. او مواضع اخير روحاني را خوب عنوان كرده و معتقد است دولتي‌ها نبايد به خيلي از مسائل توجه كنند.

دود بي‌ثباتي‌هاي دولت قبل در چشم دولت روحاني

جواد اطاعت، استاد دانشگاه و فعال سياسي اصلاح‌طلب نيز معتقد است گام‌ها در مسير اصلاحي بايد كوتاه اما با طمانينه و مستحكم برداشته شود. به گفته او، اگر فرد يا افرادي، پيچيدگي‌ها و مشكلات مسائل جامعه ما را بدانند و درباره عملكرد دولت يازدهم قضاوت كنند، حتما به اين نتيجه مي‌رسند كه دولت در انتخاب مسير و شيوه حركت عملكرد مناسب و قابل قبولي دارد. دولت يك مانعي سر راهش دارد كه برداشتن اين مانع تنها كار دولت نيست، اين مانع هم برخورد طيف تندروهاي اصولگرا و هواداران دولت سابق است و دود برخورد آنها تنها در چشم دولت نخواهد رفت و تمام كشور از آن لطمه مي‌بيند.

وام گرفتن از حاكميت براي كنترل تندروي‌ها

اين استاد دانشگاه معتقد است كه خود دولت اول از هر چيز نبايد تحت فشار تغيير حالت دهد. «انعطاف براي يك دولت خوب است و بايد باشد، اما نبايد بيش از اندازه شود تا حدي كه ماهيت دولت از دست برود و تغيير كند. مواضعي كه اخيرا آقاي روحاني گرفته به لحاظ رويكرد و در كليت خودش مواضع خوبي است يعني وضعيت دولت را روشن كرد تا دولت محكمتر از قبل به راه خودش ادامه دهد. به خيلي از مسائل نبايد توجه كند. بايد دولت عزم خود را بر پاي برنامه خود بگذارد. اينها زماني 9 روزي يك بحران درست مي‌كردند، الان دارند هر روز بحران‌سازي مي‌كنند. خب به هر حال الان وضعيت همين است. دولت هم كه نمي‌تواند فقط بنشيند و نگاه كند كه براي او بحران‌آفريني كنند. من مي‌گويم كه برخورد با تندروها اصلا نمي‌تواند و نبايد توسط دولت صورت بگيرد. دولت پاسخ‌ها را بايد بدهد اما اينكه به قول معروف خودش توي سينه اينها برود كار درستي نيست. اين كار بايد توسط نيرويي غير از دولت انجام شود. برخورد دولت هم بايد برخوردي حساب شده از موضع كار اجرايي و كارآمدي باشد. يعني اگر دولت مي‌خواهد جواب بدهد بايد كارنامه‌اش هم مدام دستش باشد و آن را بالا بگيرد و زمينه قياس كارآمدي را هم فراهم كند. به نظر من اينكه در عين حالي كه به بحران‌آفريني‌ها پاسخ داده شود بايد زمينه تحكيم پايگاه اجتماعي دولت هم فراهم شود.»

به هر حال در جامعه همه مردم منازعات سياسي را درك نمي‌كنند و به آن واقف نيستند. يكي از كاركردهاي كارنامه دولت در منازعه سياسي همين جا است. مشخصا مخالفان دولت دنبال اين هستند كه كارآمدي نظام اجرايي را دچار اخلال كنند تا زمينه را براي رقابت سياسي به نفع خودشان فراهم كنند و اگر دولت وارد چالشي شود كه به نظام اجرايي ضربه بزند، قطعا ضربه‌هايي خواهد خورد كه جبرانش بسيار سخت خواهد بود. «چيزي كه من مي‌توانم بگويم اين است كه به هر حال همين دست منازعات برخي از تصميم‌گيري‌ها را كند كرده و اين به ضرر دولت خواهد بود. يعني دولت نبايد زياد از حد محافظه‌كار شود و در مقابل مخالفت‌ها احتياط بيش از اندازه به خرج دهد و نبايد خيلي به استقبال چالش برود.» دولت روحاني بايد سريع‌تر و صريح‌تر مقابل مخالفان ظاهر شود.

ش.د9404783

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات