صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۱۴۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 8 خرداد 1395 شماره 4354

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) گاهی دشمن با هدف خاصی، کارهایی با ظاهر مثبت انجام می‌دهد که در داخل ایران با استقبال روبه‌رو می‌شود؛ اما اگر هدف واقعی او را درک کرده باشیم، فریب نخواهیم خورد. (95/3/6)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز  
جهاد کبیر در برابر استکبار

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، با تبیین «هویت و مسیر انقلابی» این مجلس، تنها راه بقا و پیشرفت نظام و تحقق اهداف انقلاب را «اقتدار حقیقی کشور» و «جهاد کبیر»، یعنی تبعیت نکردن از دشمن دانستند و با بیان مراحل سه‌گانه دشمنی استکبار با نظام اسلامی، تلاش برای «نفوذ» در جمهوری اسلامی را مرحله سوم این تهاجم برشمردند و زمینه‌سازی برای تهی شدن نظام از عناصر درونی قدرت را هدف اصلی این نفوذ ذکر کردند. معظم‌له خاطرنشان کردند، اگر این هدف محقق و جمهوری اسلامی از عناصر قدرت تهی شود، از بین بردن آن یا تغییر اساسی جهتِ حرکت آن، کار دشواری نخواهد بود؛ به همین دلیل است که تأکید می‌کنیم تبعیت نکردن از دشمن و مقاومت در برابر خواسته‌های آن، «جهاد کبیر» است.
در واقع، جهاد کبیر افزون بر اینکه یکی از مؤلفه‌های اصلی در سیاست‌گذاری و تعیین جهت‌گیری‌های نظام اسلامی است، یکی از مؤلفه‌های هویت‌بخش و تمایزبخش این نظام از دیگر نظام‌ها نیز هست. بر همین اساس می‌توان گفت، استکبار با اتخاذ راهبرد پیچیده، نامرئی،‌ چندبعدی و پنهانی نفوذ درصدد است تا ضمن تغییر در جهت‌گیری‌های نظام اسلامی، هویت این نظام را نیز مورد هجوم خود قرار دهد. بنابراین، یکی از اقدامات دشمن در نفوذ، تلاش برای خدشه‌دار کردن جهاد کبیر نظام اسلامی است؛ زیرا دشمن با نفوذ به محیط درونی و حصار امن جمهوری اسلامی ایران در پی آن است که با تغییر باورهای مردم و همچنین تغییر محاسبات مسئولان، ساحت درونی نظام جمهوری اسلامی را به ساحتی عرفی،‌ مانند سایر نظام‌های سیاسی حاکم بر جهان تبدیل کند که در آن صورت، دیگر خبری از مقاومت و ایستادگی در مقابل خواسته‌های استکبار نخواهد بود. از همین رو، در ابتدا می‌خواهد عناصر درونی قدرت جمهوری اسلامی را که به پشتوانه آنها در برابر استکبار سر خم نمی‌کند،‌ تضعیف و نابود کند که باید حمله دشمن به سپاه پاسداران، شورای نگهبان، جوانان حزب‌اللهی و روحانیون انقلابی را در این راستا ارزیابی کرد؛ چراکه تضعیف این افراد و نهادها، مقدمه تحقق هدف آنهاست.

▼ گزارش روز
تنفربرانگیز

هواپیمای حامل باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در حالی روز گذشته وارد حریم هوایی کشور ژاپن شد که 72 سال پیش جنگنده‌های حامل بمب‌های هسته‌ای آمریکا حریم هوایی ژاپن را نقض کردند و برای نخستین بار در تاریخ بشر بمب‌های اتمی خود را بر سر مردم شهرهای هیروشیما و ناکازاکی فروریختند؛ حمله اتمی که 220 هزار کشته بر جای گذاشت و مسبب تولد هزاران هزار کودک معلول و بیمار در کشور ژاپن شد. دردی که مردم ژاپن هرگز آن را فراموش نکرده‌اند و همزمان با حضور نماینده کشوری که چنین جنایت بزرگی را مرتکب شده است، دست به تجمعات متعددی در کشور ژاپن زدند و خواستار عذرخواهی رسمی آمریکا از مردم ژاپن و همچنین شکل‌گیری جهان بدون سلاح‌های کشتار جمعی شدند! اما فکر می‌کنید واکنش آمریکایی‌ها به این موضوع چگونه بود؟
اوباما نیز مانند تمام سردمداران و زمامداران آمریکایی حتی حاضر نشد به صورت نمایشی، کلامی برای عذرخواهی از مردم ژاپن بر زبان آورد و تظاهر به پشیمانی کند! او تنها و تنها به ادای احترام به قربانیان این جنایت بسنده کرد! اقدامی بی‌نهایت مضحک و تنفربرانگیز. کاش رفتار حیرت‌آور بالاترین مقام اجرایی ایالات متحده به همین‌جا ختم می‌شد، ولی باراک اوباما که یک هفته پس از دفاع تمام‌قد وندی شرمن از حمله اتمی آمریکا به ژاپن وارد این کشور شده بود، در نطقی خنده‌آور از تلاش کشورش برای ساختن جهانی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی سخن به میان آورد! کسی که کشورش، تنها کشوری است که از بمب‌های هسته‌ای استفاده کرده است و هنوز پس از گذشت بیش از هفت دهه حاضر به عذرخواهی از این جنایت ضدبشری نیست؟! کشوری که نه‌تنها انبارهای تسلیحاتی خود را از کلاهک‌های هسته‌ای خالی نکرده است؛ بلکه مدام در فکر به‌روزرسانی این بمب‌ها و ساخت نسل‌های جدید از سلاح‌های کشتار جمعی است!

▼ اخبار ویژه
1- ایرانی‌ها بیشترین متقاضی پناهندگی در انگلیس

گزارش اخیر اداره آمار ملی بریتانیا درباره میزان مهاجرت به این کشور در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد، شهروندان ایرانی در مقایسه با کشورهای دیگر بیشترین تقاضای پناهندگی را داشته‌اند. پس از ایران شهروندان کشورهای پاکستان، عراق و اریتره بیشترین متقاضی پناهندگی به بریتانیا بوده‌اند. بر اساس این آمار، تعداد ایرانی‌هایی که برای پناهندگی در بریتانیا درخواست داده‌اند، نسبت به سال ۲۰۱۴ حدوداً دو برابر شده و به 811/4 نفر رسیده است. به گزارش اداره آمار ملی بریتانیا، ۴۹ درصد از ایرانی‌هایی که تقاضای پناهندگی داده‌اند، یا با درخواست‌شان موافقت شده یا نوعی از تمهیدات حمایتی برای آنها در نظر گرفته شده است. این رقم برای عراقی‌های متقاضی پناهندگی ۱۶ درصد بوده است.
2- اظهار بی‌اطلاعی از برادر رئیس‌جمهور
سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری درباره مطالب برخی رسانه‌ها مبنی بر حضور نداشتن حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور در نهاد ریاست جمهوری و غیبت وی در جلسات هیئت دولت، گفت: «در این زمینه هیچ خبری ندارم و در نهاد ریاست جمهوری در سر کار خود حاضر می‌شوم و از حضور یا عدم حضور دیگران در نهاد ریاست جمهوری هم هیچ خبری ندارم.»
 
▼ اخبار
1- آغاز به کار مجلس دهم با پیام رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب در پیامی به مناسبت آغاز به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تأکید کردند: وظیفه‌ انقلابی و قانونی شما آن است که مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهی گستاخانه‌ استکبار و نقطه اتکای درخشانِ مردم مؤمن و انقلابی بسازید. امام خامنه‌ای در این پیام نمایندگان را به دنبال کردن الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی و گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی و همچنین پرهیز از سرگرم شدن به زایده‌های جناحی و غالب‌ساختن انگیزه‌های شخصی بر مصالح عمومی توصیه و خطاب به آنان تأکید کردند: اولویت‌های مهمّ دیگری در بخش‌های گوناگون مربوط به اقتدار ملی و استحکام امنیت و مصونیت کشور وجود دارد که تضمین‌کننده‌ استقرار عدالت اجتماعی و استقلال و پیشرفت کشور است.
2- بی‌اعتمادی 55 درصد صهیونیست‌ها به کابینه نتانیاهو
طبق نظرسنجی انجام‌شده از سوی مرکز تحقیقاتی کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی که نتایج آن در شبکه تلویزیون کنست منتشر شد، اکثریت جامعه صهیونیستی معتقدند، کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که اکنون با حضور «آویگدور لیبرمن» در مقام وزیر جنگ جدید بزرگ‌تر شده است، مذاکرات دیپلماتیک با فلسطینیان را پیش نمی‌برد و به دنبال صلح نیست. همچنین در این نظرسنجی حدود 44 درصد شرکت‌کنندگان، لیبرمن را یک وزیر جنگ خوب می‌دانند و 40 درصد شرکت‌کنندگان این موضوع را رد کرده‌اند. در بخش دیگر این نظرسنجی نیز مشخص شده است که 55 درصد از جامعه صهیونیستی در زمینه تأمین امنیت رژیم صهیونیستی به کابینه نتانیاهو هیچ اعتمادی ندارند.
3- واردات کشاورزی به بهانه صرفه نداشتن اقتصادی
غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده مجلس نهم با انتقاد از واردات برخی کالاها با ارز دولتی، گفت: شخصی بالغ بر یک میلیون و هشتصد هزار تن تفاله سویا وارد کرد که ما هم در مجلس نتوانستیم کاری کنیم و جلوی چنین اقدامی را بگیریم. چرا باید دانه‌های روغنی را که خود می‌توانیم تولید کنیم، وارد ‌کنیم؟ این کارشناس اقتصادی با اشاره به خودکفایی کشور در تولید گندم در دولت نهم و اصلاح قیمت آرد و نان در این دوره، افزود: در حال حاضر آقایان قیمت تمام‌شده تولید گندم را 1350 تومان می‌دانند و به همین دلیل، گندم با قیمت 850 تومان وارد می‌کنند.
4- ایران را متقاعد کردیم که سلاح اتمی نسازد!
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری خود در ژاپن گفت: ما در چند سال گذشته در حوزه دیپلماسی شاهد پیشرفت‌هایی بوده‌ایم و توافقنامه هسته‌ای ایران، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ما در این زمینه است؛ زیرا ما توانستیم بدون حتی شلیک یک گلوله، کشوری بزرگ و پیچیده را که برنامه‌ای به اندازه کافی توسعه‌یافته داشت، متقاعد کنیم که سلاح اتمی نسازد. این اظهارات در حالی اعلام می‌شود که مقامات ارشد و گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده‌اند.
5- لاریجانی گزینه فراکسیون ولایت برای ریاست مجلس دهم
احمد امیرآبادی، منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری نشست فراکسیون فراگیر، گفت: در این نشست تصمیم‌گیری شد که نام «فراکسیون ولایت» برای این فراکسیون برگزیده شود. وی با اعلام اینکه 188 نفر در نشست حضور داشتند، اظهار داشت: آقای لاریجانی به عنوان گزینه فراکسیون برای ریاست مجلس دهم برگزیده شد.

▼ اخبار کوتاه
هفته‌نامه «صدا» در عباراتی عجیب درباره محمدرضا عارف نوشت: «شاید نیاز باشد عارف ایثاری را که در بهار 92 صورت داد؛ دیگر بار در بهار 95 تکرار کند تا حکم ازلی برای عارف ممنوع‌المقامی باشد. او باید باده قدرت را به لب رساند، اما ننوشد تا در عوض، بتواند جرعه‌ای یا باریکه‌ای آب به لب لشکر تشنگان برساند... شاید این بار، حکم ازلی این باشد که جام را به رقیبی فیلسوف بسپارد.»
«وندی شرمن» معاون سابق وزارت خارجه آمریکا که در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمریکا در واشنگتن صحبت می‌کرد، با تأکید بر اینکه آمریکا هیچ محدودیتی در قبال ایران ندارد، گفت: «ما تحریم‌هایی در ارتباط با حقوق بشر در ایران و هر مجموعه‌ای که در نقض حقوق بشر در ایران نقش داشته باشد، داریم و در صورت لزوم بر این تحریم ها خواهیم افزود.»
آمارهای دولتی آلمان نشان داد، ارزش صادرات آلمان به ایران، به ویژه ماشین‌آلات و تجهیزات پس از لغو تحریم‌ها به میزان چشمگیری افزایش یافته است. اداره آمارهای فدرال آلمان اعلام کرد، صادرات به ایران در سه ماهه اخیر هفت درصد رشد داشته و به 500 میلیون یورو (558.85 میلیون دلار) رسیده است.
در پی گمانه‌زنی برخی رسانه‌ها درباره رفتن «علی‌اصغر پورمحمدی» از سمت معاونت سیما، وی این خبر را تأیید کرد و از سیدمرتضی میرباقری به‌عنوان جایگزین خودش نام برد. گفتنی است، میرباقری اکنون قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی است.
الزام بانک مرکزی به بانک‌ها برای تعویض کارت‌های بانکی هزینه تازه‌ای است که مشتریان باید آن را بپردازند. گفتنی است، فقط در طرح تعویض هفت میلیون عابر بانک تجارت حدود چهل میلیارد تومان حاشیه سود این بانک خواهد بود.
مدیر علمی مؤسسه «آی‌پوز» اعلام کرد: بر اساس نظرسنجی‌های این مؤسسه مستقر در آمریکا، مهدی کروبی کمترین میزان محبوبیت در میان ایرانیان را دارد. همچنین، محبوبیت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد هم بسیار کاهش یافته است.
یکی از فرماندهان میدانی رئیس‌جمهور فراری یمن اعلام کرد، نزدیک به 2500 نفر از عناصر «عبدربه منصورهادی» از زمان آغاز جنگ یمن در درگیری با نیروهای انصارالله و کمیته‌های مردمی یمن کشته شده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات