تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۲۲۱۲
آفتاب یزد گزارش می‌دهد

پوپولیسم نفتی علیه دولت

(روزنامه آفتاب يزد – 1394/10/30 – شماره 4529 – صفحه 13)

وزیر نفت دولت دهم بیژن زنگنه را مسئول کاهش نرخ جهانی نفت معرفی کرد و مدعی شد دولت یازدهم بشکه‌های نفت خود را با قیمت 80 دلار به فروش می‌رساند

اخیرا برخی رسانه ها و نیز چهره های شاخص مخالف دولت در اظهاراتی عجیب دیپلماسی انرژی دولت یازدهم را مقصر اصلی کاهش نرخ جهانی نفت قلمداد کرده اند. تقریبا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم سابقه نداشته که دولت یا مشخصا وزیر نفت دولتی مسئول تحولات بازار جهانی نفت قلمداد شود. اما چندی است چنین انتقاداتی که تحلیلگران حوزه انرژی آن را غیرمتعارف و غیرکارشناسی می دانند رواج پیدا کرده و اخیرا نیز مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت دهم و عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه انتقادات خود از سیاست های نفتی دولت یازدهم عنوان کرده که قیمت فروش هر بشکه نفت در دولت یازدهم حدود 80 دلار است و عملکرد دولت را باید برمبنای این قیمت سنجید و نه نفت 25 دلاری .

وزیر نفت دولت دهم همچنین اشاره کرده که مسئولان دولت یازدهم با دادن اطلاعات غلط درخصوص قیمت فروش هر بشکه نفت و درآمدهای دولت سعی در پوشاندن ناکارآمدی خود دارند. از آن سو، یک عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از این سیاه نمایی ها علیه دولت معتقد است که مقصر اعلام کردن دولت یازدهم در کاهش نرخ جهانی نفت اظهار نظری غیرکارشناسانه و غیرمنطقی و البته با رنگ و بویی سیاسی است. یک کارشناس حوزه انرژی نیز با غیرمنصفانه ارزیابی کردن این انتقادات بر این باور است که به طور قطع متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت در طول دو سال اخیر 80 دلارنبوده است.

اغلب انتقادات از عملکرد وزارت نفت سیاسی است

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از برخی اظهارات در خصوص تاثیر دیپلماسی انرژی ایران در قیمت جهانی نفت،‌ به آفتاب یزد گفت: متاسفانه اینگونه صحبت ها جنبه کارشناسی ندارد و عموما رنگ و بوی سیاسی دارد.امیرعباس سلطانی ادامه داد: برای هر گونه تغییر و تصمیم در اوپک اعضای آن باید به اجماع برسند و اگر به اجماع نرسند به خصوص در تصمیمی، کشور عربستان مخالف باشد، آن تصمیم رد می شود.سلطانی با تاکید بر اینکه هیچ دولتی درمقابل سیاست های دولت عربستان و لجاجت های آنها نمی تواند اقدام تاثیرگذاری انجام دهد، گفت: با توجه به این شرایط به نظر می رسد اینگونه اظهارات قبل از آنکه کارشناسی باشد سیاسی است.

این عضو کمیسیون انرژی همچنین با اشاره به صحبت های میرکاظمی در خصوص فروش نفت 80 دلاری در دولت یازدهم ، توضیح داد: معمولا مدتی زمان لازم است تا پول حاصل از فروش نفت به حساب کشور عرضه کننده واریز شود و تحلیل آقای میرکاظمی بر این است که درآمد حاصل از فروش نفت در دولت دهم دو یا سه سال طول کشیده تا به حساب دولت واریز شود و درآمدهای حاصل از فروش نفت در دولت قبلی به دولت یازدهم رسیده است در حالی که اینچنین نبوده است. این عضو کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه میانگین فروش هر بشکه نفت در دولت یازدهم حداکثر 60 و حداقل 25 دلار بوده است، نرخ 80 دلار اعلامی از سوی ایشان قابل قبول نیست.

وی با تاکید بر اینکه آقای میرکاظمی بر این باور است که پول های حاصل از فروش نفت در دولت دهم، در دولت یازدهم نقد شده است، یادآور شد: این گفته با توجه به شواهد و قرائن قابل قبول نیست. این عضو کمیسیون انرژی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اظهارات وزیر نفت دولت دهم قیمت فروش هر بشکه نفت در دولت دهم 80 دلار بود است، ‌توضیح داد: به طور کلی قیمت هر بشکه نفت در طول دولت نهم و دهم از 80 دلار پایین تر نیامد و البته تا 130 دلار هم نوسان داشت به همین دلیل بر این باورم که متوسط قیمت هر بشکه نفت 105 دلار بوده است نه 80 دلار.

نرخ 80 دلاری نفت در دولت یازدهم قابل قبول نیست

درهمین حال، حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی در خصوص نرخ 80 دلار برای فروش هر بشکه نفت کشور در دولت یازدهم به آفتاب یزد، گفت: اینکه قیمت هر بشکه نفت در دولت یازدهم 80 دلار است قابل قبول نیست و شاید مبنای استدلال کسانی که می گویند قیمت نفت در دولت یازدهم 80 دلار است، شاید قیمت هر بشکه نفت را در چند روز اول روی کار آمدن دولت یازدهم را ملاک قرار داده اند. اما بلافاصله شاهد بوده ایم که نرخ جهانی نفت کاهشی قابل ملاحظه داشت. این استاد دانشگاه تهران در تشریح تاثیرگذار "تسعیر ارز" درجبران کاهش حجم صادرات نفت، توضیح داد: اگر نرخ تسعیر ارز در دولت فعلی وجود دارد و به کاهش صادرات کمک کرده این رویه در دولت نهم و دهم هم وجود داشته و فقط در طول فعالیت دولت یازدهم اتفاق نیفتاده است.

وی برخی ارقام میانگین در اعلام نرخ هر بشکه نفت در دولت یازدهم را غیرواقعی دانست و افزود: غالبا دولت یازدهم نفت را حدود 25 تا 30 دلار فروخته است.

این کارشناس حوزه نفت با انتقاد از برخی اظهارات در خصوص فروش هر بشکه نفت در دولت یازدهم، توضیح داد: برخی از اعداد مربوط به میانگین قیمت هر بشکه نفت که بعضا اعلام می شود قابل قبول نیست و آنچه مشخص است این است که میانگین فروش قیمت هر بشکه نفت همان 25 تا 30 دلار است.

مقصر دانستن دولت یازدهم در کاهش نرخ جهانی نفت، اوج بی انصافی است

اخیرا برخی رسانه ها و نیز چهره های مخالف دولت یازدهم در اظهاراتی عجیب، مقصر سقوط نرخ جهانی نفت را دیپلماسی انرژی دولت می دانند و البته برخی دیگر حتی پا را فراتر گذاشته اند و شخص بیژن زنگنه، وزیرنفت را مسئول این تحول در بازار جهانی نفت قلمداد می کنند. مسعود میرکاظمی نیز از جمله کسانی است که معتقد است که نزول نرخ نفت در سایه دیپلماسی دولت یازدهم اتفاق افتاده است. در اینباره مرادی اما بر این باور است که این انتقاد به مسئولان وزارت نفت اوج بی انصافی است. وی طرح این سوال که واقعا دیپلماسی دولت یازدهم چقدر می تواند در این تحول به وجود آمده موثر باشد؟ گفت: هم اکنون شاهد هستیم عربستان در شرایط فعلی به منظور پایین نگه داشتن قیمت نفت حاضر است حتی خود را درمعرض خطر و کاهش شدید درآمدهای نفتی قرار دهد و هم اکنون نیز شدیدا دچار کسری بودجه شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قطر و سایر کشورهای هم محور با عربستان نیز به همین روش روی آورده اند. بنابراین درچنین شرایطی مسئولان انرژی دولت چه تاثیری می تواند در این رویه داشته باشند. این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ایران با عرضه حدود یک میلیون بشکه در روز نمی تواند قدرت لابی گری بالایی داشته باشد، یادآور شد: حتی اگر از حداکثر توان دیپلماسی خود استفاده کنیم باز هم نمی توانیم تاثیر قابل توجهی در این رویه داشته باشیم و البته ذکر این نکته ضروری است که عربستان عرضه نفت افزون بر ده میلیون بشکه را دارد. مرادی افزود: بنابراین با توجه به این شرایط این اظهارات کاملا غیرکارشناسی و غیرمنطقی است.

باید برای به دست آوردن سهم خود بجنگیم

وی همچنین با اشاره به برخی بحث های پیش آمده درخصوص افزایش عرضه نفت ایران با توجه به اجرایی شدن برجام و احتمال کاهش نرخ جهانی نفت به دلیل این عرضه، خاطرنشان کرد: نمی شود گفت که افزایش عرضه از سوی ایران بر نرخ جهانی بی تاثیر است، اما نمی توان به این بهانه از حقوق حقه خود چشم پوشی کنیم، بنابراین ما برای رسیدن به حقوق خود که همان داشتن سهمی بالاتر در بازار نفتی جهان است باید مبارزه کنیم، چرا که این سهم از ما دریغ شده است .

وی افزود: بنابراین ما نمی توانیم از سهم خود به این بهانه بگذریم و باید برای به دست آوردن سهم خود مبارزه کنیم، صرف نظر از اینکه چه اتفاقی قرار است در بازار بیفتد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=24934

ش.د9405467

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات