تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۲۴۷۵

سیدحسن خمینی: توجه به رأی مردم از ارکان گفتمان امام(ره) است

(روزنامه ايران ـ 1395/03/13 ـ شماره 6228 ـ صفحه 2)

یادگار امام (ره) گفت: هیچ کدام از رهبران انقلاب اسلامی متحجر نبودند؛ چرا که متحجران پیش از انقلاب مبارزه را حرام می‌دانستند، اما امروز عده‌ای از آنها سردمداران اندیشه‌ای شده‌ و دیگران را به محاکمه می‌کشانند و معیار تشخیص حق از باطل شده‌اند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی صبح دیروز طی سخنانی در همایش بین‌المللی «گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی (ره) و جهان معاصر» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزارشد با بیان اینکه جامعه اسلامی امروز درگیر یکی از سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود شده است، اظهار کرد: آیندگان از این مقطع به‌عنوان یکی از دوران‌های تلخ جهان اسلام یاد خواهند کرد و هسته مرکزی جهان اسلام امروز درگیر یک فاجعه است. هر چند که در تاریخ اسلام مشابه چنین ایامی پیش از این نیز وجود داشته است.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) با تأکید بر اینکه امروز اخباری که از جنگ‌ های مسلمانان منتشر می‌شود همگی حاکی از کشتار مسلمانان به دست خودشان است، اظهار کرد: امروز ما هیچ اخباری از نزاع مسلمانان با رژیم صهیونیستی نمی‌شنویم بلکه آنچه از اخبار جنگهای مسلمانان شنیده می‌شود همگی حاکی از کشتار مسلمانان از سوی خودشان است.

وی ادامه داد: امروز محتاج این هستیم که گفتمانی مورد اتفاق اندیشمندان جهان اسلام شکل دهیم که برای جامعه اسلامی وفاق به ارمغان بیاورد و آن را به یک وحدت درونی برساند که گفتمان امام (ره) و انقلاب اسلامی این امکان را دارد که به عنوان گفتمان غالب و اندیشه ناجی در جهان اسلام پذیرفته شود. سید حسن خمینی با طرح این پرسش که ارکان گفتمان امام خمینی (ره) چیست، ادامه داد:اولین رکن این گفتمان بازگشت به ارزش‌های دینی و اسلامی است. بدین معنا که این گفتمان سکولار نبوده و حتماً حاکمیت دین را در جامعه لازم می‌داند.

یادگار امام (ره) دومین رکن این گفتمان را توجه به رأی مردم دانست و گفت: اگر رأی اکثریت مردم مورد قبول قرار گیرد و ملاک اطاعت باشد نه حقیقت، جوامع اسلامی حاکمیت خود را بر مبنای آنچه مردم انتخاب می‌کنند، پی‌ریزی خواهند کرد و در آن صورت است که دیگر هر کسی در یک جامعه اسلامی تفنگ به دست نمی‌گیرد و احساس مسئولیت نمی‌کند.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره)، ادامه داد: اگر در همه کشورهای اسلامی مردم‌سالاری دینی روح حاکم بر جوامع‌شان باشد آنگاه امکان یک رقابت سالم در جامعه اسلامی وجود دارد و همه تلاش می‌کنند قول خود را به گوش مردم برسانند و آنها را به سوی خود جلب کنند.

یادگار امام (ره) سومین رکن گفتمان سیاسی امام (ره) را نفی تحجر دانست و گفت: ما تردیدی نداریم که آنچه پیامبر (ص)‌ گفته است حکم خداست اما تردید هم نداریم که همان خداوند عقل را هم در اختیار ما قرار داده است و نفی تحجر یکی از پایه‌های اصلی تفکر امام (ره) است. وی ادامه داد: حکم امام (ره) درباره موسیقی، شطرنج و حضور زنان در جامعه و ورزش و تحصیلات بانوان در روزگار ایشان بسیار سدشکن بوده است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران نه خودش و نه رهبرانش هیچ کدام متحجر نبوده‌اند و متحجران نیز پیش از انقلاب اهل مبارزه نبوده و آن را حرام می‌دانستند و درنهایت با مبارزه مخالفت می‌کردند، اما اینکه بعد از پیروزی به انقلاب پیوستند بحث دیگری است.

سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) در هیچ دوره‌ای ترور و بمب‌گذاری را تأیید نکرده بودند، اظهار کرد: امام (ره) در برخی موارد با جریاناتی که به اسم اسلام ترور می‌کردند واکنش نشان دادند و فرمودند که این ترورها ربطی به مبارزه ما ندارد و در واقع امام (ره) جز حرکت‌هایی که از طریق مردم انجام می‌شد را نمی‌پذیرفتند.

به گفته وی، صدور انقلاب،‌ صدور فکر بود نه تفنگ و صدور فکر از هر نوع تأثیرگذاری و صدور دیگری دقیق‌تر، درست‌تر و مناسب‌تر است. سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه ما امروز به یک گفتمان سیاسی نیاز داریم که برای جهان شیعه و جامعه اسلامی و انسانیت کاربرد داشته باشد، در تشریح هدف این گفتمان اظهار کرد: هدف این گفتمان باید تعالی جامعه باشد و هر گفتمانی که به سقوط اخلاق و انسانیت بینجامد گفتمان دینی نیست و اگر اندیشه‌ای برای اخلاقی زیستن راهکاری ندارد، نمی‌تواند اندیشه‌ای دینی شناخته شود.

سیدحسن خمینی در پایان اظهارکرد: امیدوارم این سمینار و امثال آن و همدلی ما درباره مسائلی که در آن مطرح می‌شود اگرچه تماماً به وصول حقیقت نمی‌رسد، بتواند آجری بر دیوار مرتفع بازشناسی اندیشه امام (ره) باشد و امیدوارم در آینده به جامعه‌ای با سعادت و صداقت بیشتر نائل شویم.

صدا و سیما به شرطی ملی است که صداقت را انتشار دهد

سید حسن خمینی همچنین روز گذشته در دیدار رئیس و مدیران سازمان صدا و سیما با اشاره به استفاده امام از عنوان «دانشگاه» برای این رسانه گفت: صدا و سیما که عنوان رسانه ملی را نیز همراه خود دارد، یک دستگاه عظیم تبلیغاتی است و مهم‌ترین هدف آن، تبیین و تبلیغ اهداف کلان نظام اسلامی است؛ گرچه اهداف دیگری هم دارد.

به گزارش جماران، وی سپس به بیان شرط اساسی و اصلی امر «تبلیغ» پرداخت و با تأکید بر اینکه شرط تبلیغ صفای جان مبلغ است، گفت: این امر بدان معناست که با تبلیغ چیزی عاید جناح، خط، گروه و حزب ما نشود لذا بعضی‌ها اصلاً خطیب نیستند اما سخن آنها اثرگذار است که نمونه بارز آن امام بزرگوار ما بود. ایشان در سخنرانی‌های خود چندان آیه، حدیث و شعر نمی‌خواندند و حتی معمولاً عبارات ابتدای سخنرانی را قرائت نمی‌کردند و ساده سخن می‌گفتند اما همان سخن طوفان می‌کرد و در زمان خود همه را به راه می‌انداخت، زیرا مخاطب احساس نمی‌کرد نفعی عاید او می‌شود بلکه حس می‌کرد سعادت عاید مردم می‌کند. بنابراین حتی مخالفین هم صداقت امام را زیر سؤال نمی‌بردند؛ به چنین افرادی کاریزماتیک یا در تاریخ ایران دارای «فره ایزدی» گفته می‌شود.

یادگار امام گفت: رسانه ملی به شرطی ملی است که از این بعد خود را تقویت کند؛ سعادت مردم را پخش کند و صداقت را انتشار دهد. البته کسی انتظار ندارد همه چیز را بگوید اما مخاطب میزان صداقت را بخوبی حس می‌کند.

وی با بیان اینکه جایگاه رسانه ملی به رغم وجود معارضین و رقبای بسیار سنگین در روزگار ما اعم از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، از مهمترین رسانه‌ها برای تبلیغ اندیشه امام و اسلام است، به مدیران این رسانه توصیه کرد: اگر همت کنید جایگاه شما بالاتر می‌رود اما اگر درگیر امور خودمان شدیم این جایگاه پایین‌تر می‌رود؛ خداوند هیچ عهد و پیمانی با ما نبسته است که هرگونه عمل کردیم به ما کمک کند اما قول داده است که اگر خوب عمل کنیم، ما را یاری می‌کند.

سید حسن خمینی با بیان اینکه صداقت و نیت پاک شرط اصلی تبلیغ است و شرط این دو عامل نیز انصاف است، گفت: به آقای علی عسکری از قدیم ارادت داریم و به نیت پاک ایشان واقفیم و عزم ایشان را در این مدت کوتاه برای پاک کردن نیت‌ها و صیقل دادن رنگ رفتارها می بینیم و می ستاییم. یادگار امام در پایان ابراز امیدواری کرد؛ بتوانیم نیت‌هایمان را در رفتارها پاک کنیم و ان شاء الله دستورات رهبر معظم انقلاب در حکم ریاست سازمان صدا و سیما نصبالعین مدیران این سازمان قرار گرفته و به آن جامه عمل بپوشانند.

وی همچنین انتخاب رئیس صدا و سیما و جلب اعتماد وی از سوی رهبر معظم انقلاب را برای برعهده گرفتن این مسئولیت تبریک گفت.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6228/2/134272/0

ش.د9500614

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات