صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۲۶۱۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 1 تیر 1395 شماره 4371

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در بیان خیانت‌های آمریکایی‌ها در قضیه برجام، علاوه بر سیاسیون، هنرمندان و به‌ویژه شاعران باید این واقعیت‌ها را به افکار عمومی منتقل کنند.(95/3/31)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
عبور بحرین از خط قرمز

دادگاهی در بحرین با صدور حکمی، تابعیت آیت‌الله شیخ‌عیسی قاسم، رهبر شیعیان و رهبر معنوی انقلاب بحرین را سلب کرد؛ پیش از این نیز دادگاه تجدیدنظر بحرین حکم چهار سال حبس شیخ‌علی سلمان، دبیرکل جمعیت اسلامی وفاق ملی بحرین و شاگرد شیخ‌عیسی قاسم را به 9 سال زندان افزایش داده بود. ملت مظلوم بحرین از 14 فوریه 2011 میلادی با هدف آزادی، برقراری عدالت و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان، انقلاب مردمی علیه رژیم آل خلیفه را آغاز کردند؛ اما این حرکت انقلابی مردم در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و حمایت‌های همه‌جانبه رژیم آل سعود به طرق مختلف سرکوب شد. گفتنی است، با وجود فشارهای سنگین و نژادپرستانه، دستگیری رهبران سیاسی و زندانی کردن زن‌ها و کودکان و شکنجه خوفناک، مردم صبور بحرین هیچ‌گاه از مسیر انقلاب خارج نشدند؛ اما اقدام اخیر آل خلیفه در سلب تابعیت آیت‌الله شیخ‌قاسم، آن عالم فرزانه‌ای که علم، پرهيزکاری، اخلاص و فروتني‌اش جايگاه بي‌همتايي نزد مردم بحرین به او داده است، جنبشی فراگیر و انتفاضه‌ای عظیم راه خواهد انداخت و زمینه سقوط آل خلیفه را در پی خواهد داشت که بخشی از آن در بیانیه سردار سلیمانی این‌گونه آمده است: «یقیناً آنها می‌دانند تجاوز به حریم آیت‌الله شیخ‌عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله‌ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت. قطعاً تاوان آن را آل خلیفه پرداخت خواهد کرد و نتیجه آن جز نابودی این رژیم سفاک نخواهد بود. حامیان آل خلیفه بدانند اهانت به آیت‌الله شیخ‌عیسی قاسم و استمرار فشارهای بیش از حد به مردم بحرین سرآغاز انتفاضه خونینی است که عواقب آن برعهده کسانی خواهد بود که به گستاخی حکام بحرین مشروعیت می‌دهند.» بلافاصله پس از بیانیه سردار سلیمانی، مشاور امور رسانه‌ای پادشاه بحرین به جای مشورت با پادشاه برای اصلاح این تصمیم غلط، در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «مشخص است که عیسی قاسم بخشی از پروژه ایران در ارتباط با سپاه است. حزب‌الله و سلیمانی این را تأیید کرده‌اند.»

▼ گزارش روز
تعبیر رؤیای آل سعود!

خداحافظی حسین امیرعبداللهیان از معاونت عربی- آفریقایی وزارت امور خارجه زمینه‌ساز رؤیاپردازی‌های عجیبی از سوی رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نزدیک به شاهان سعودی شده است. «العربیه» رسانه نزدیک به رژیم آل سعود عزل امیرعبداللهیان را نشانه عزم جدی روحانی و ظریف برای نزدیک شدن به دولت سعودی دانسته است؛ این رسانه با ادعای وجود نامه‌ای به امضای شیوخ و سران مرتجع منطقه به رئیس‌جمهور کشورمان، برکناری دیپلمات انقلابی وزارت امور خارجه را، از جمله پیش‌شرط‌های شاهان منطقه برای تعامل با تهران دانسته و در عباراتی مضحک ادامه داده است: ایران در برابر اتحاد حاکمان منطقه منزوی‌تر از همیشه است و چاره‌ای جز نزدیکی دوباره به همسایگان جنوبی ندارد! وبگاه خبری «المانیتور» نیز این اقدام وزارت امور خارجه ایران را نشانه‌ای از انعطاف دولت روحانی در برابر این کشورها، به ویژه عربستان سعودی ارز‌یابی کرده و نوشته است: ظریف که به تازگی در اسلو اشاراتی دال بر آمادگی تهران به منظور انعطاف بیشتر در پرونده سوریه برای نیل به راه‌حل سیاسی داشته است، حالا با این تغییر یک گام عملی در این مسیر برداشته است. روزنامه «الشرق الاوسط» نیز در این زمینه مدعی شده است: انتصاب جابری انصاری در وزارت امور خارجه ایران نشانه شکست سیاست‌های امیرعبداللهیان و جمهوری اسلامی در منطقه و آفریقا بوده است و پایگاه اینترنتی «دویچه وله» آلمان این اقدام را علامت تازه دولت ایران به همسایگان جنوبی خود دانسته و آورده است: برخی کارشناسان عقیده دارند خبر تغییر امیرعبداللهیان را باید نشانه‌ای از تلاش وزارت امور خارجه ایران برای ورود متفاوت به پرونده‌های منطقه‌ای تحلیل کرد.
به راستی، آیا این عبارات با واقعیت منطبق است؟ آیا رؤیای پادشاهان مستبد منطقه و رسانه‌های وابسته با آنها تعبیر خواهد شد؟ پاسخ این پرسش‌ها را باید در مواضع و اقدامات مسئولان دولت یازدهم و به ویژه وزارت امور خارجه کشورمان در روزهای آینده جست‌وجو کرد.

▼ خبر ویژه
تغییر رفتار پیش‌شرط تحقق برجام!

مشاور امنيت ملي و وزارت خزانه‌داري آمريکا در نشست کميته بانکداري سنا گفت: مادامي‌که ايران به رفتارهاي خطرناک منطقه‌اي خود ادامه مي‌دهد، اجازه نمي‌دهيم به اقتصاد جهاني بازگردد. زارات افزود: رفتارهاي خطرناک ايران عبارتند از: آزمایش مکرر موشک‌هاي بالستيک، تحرکات قاسم سليماني در منطقه، نقش محوري در تأمين مالي حزب‌الله و شبه‌نظاميان عراق و يمن، حضور مستشاري در سوريه و عراق، استمرار نقض حقوق بشر و نرم‌هاي دموکراسي از حصر سران فتنه تا ردّ صلاحيت افراد در انتخابات، بازداشت برخي اشخاص آمريکايي، دستگيري تفنگداران دريايي آمريکا و انتشار تصاوير آن، تقويت مستمر توان سايبري ايران. وی همچنین تصریح کرد: آمريکا بانک‌هاي ايران را به سبب تأمين مالي برنامه هسته‌اي، تأمين مالي تروريسم و همچنين ماهيت حکومت ايران تحريم کرد. این تحريم‌ها هم‌اکنون نیز ادامه دارد و اجازه دسترسي به حساب بانکي، خط اعتباري و روابط کارگزاري براي ايران وجود ندارد. وی در ادامه تشديد تحريم‌هاي غيرهسته‌اي عليه ايران را خواستار شد و گفت: آمريکا بايد با استمرار استفاده از سلاح تحريم، ايران را مجبور کند تا درباره نقشش در جهان تصميمات سخت بگيرد.
 
▼ اخبار
1- توافق محمود عباس با مخالفان کابینه صهیونیستی برای سازش

در حالی که نتانیاهو فرد تصمیم‌گیرنده در رژیم صهیونیستی است، اما اسحاق هرتزوگ و محمود عباس طی دیداری بر سر برخی از مسائل حول قرارداد سازش توافق کردند. رئیس حزب «اتحادیه صهیونیست» و از مخالفان کابینه فعلی رژیم صهیونیستی طی دیداری با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان بر لزوم تقسیم شهر «قدس» و راهکار دو دولتی تأکید کرد. به گزارش شبکه 10 رژیم صهیونیستی، این دو، طرح صلح عربی را پایه‌ای برای تشکیل حقیقت خاورمیانه جدید از طریق امضای قرارداد سازش فلسطین- اسرائیل دانستند و بر سر مسائل متعدد دیگری به توافق رسیدند. عباس در این دیدار به طور یک‌جانبه و بدون در نظر گرفتن خواسته دیگر فلسطینی‌ها، قبول کرد که دولت (احتمالی) فلسطین باید در قلمرویی که رژیم صهیونیستی در سال 1967 طی جنگ شش روزه تصرف کرد، باقی بماند که تقریباً فقط چهار درصد از اراضی اشغالی فعلی را شامل می‌شود.
2- سفارتخانه‌های خارجی برای کودکان ایرانی مهدکودک زدند!
معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با اشاره به ورود این شورا در بحث آموزش‌های ارائه‌شده از سوی سفارتخانه‌ها و بررسی این موضوع، گفت: هم‌اکنون چنگک سفارتخانه‌ها را در مباحث آموزشی کشور شاهدیم. فرشته روح‌افزا اظهار داشت: در برخی از سفارتخانه‌ها مهدهای کودک تشکیل شده است. این سفارتخانه‌ها مدارسی نیز برای آموزش فرزندان کارکنان خود دارند که در آنجا دانش‌آموزان ایرانی را با هزینه‌های بالا نام‌نویسی می‌کنند. سفارتخانه‌ها آن دسته از دانش‌آموزان ایرانی را که در کشور آنها متولد شده‌اند، نام‌نویسی کرده و با آموزش‌های خود تربیت می‌کنند. همچنین، مهدکودک‌هایی را مطابق با برنامه سازمان‌های بین‌المللی ایجاد کرده‌اند و آموزش‌های خاصی را ارائه می‌کنند. گفتنی است، هم‌اکنون هشت هزار مهد روستا در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که سازمان‌های بین‌المللی در حال اداره آنها هستند و کودکان روستایی تحت برنامه این سازمان‌ها تربیت می‌شوند.
3- کاهش دو و نیم میلیارد دلاری جذب سرمایه‌های خارجی
دولت پیش رقم سرمایه‌گذاری خارجی را با عدد ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار تحویل دولت روحانی داد؛ اما این رقم با توجه به دیپلماسی لبخند بیش از 5/2 میلیارد دلار کاهش یافت. جدیدترین گزارش سازمان کسب‌وکار ملل متحد (آنکتاد) نشان می‌دهد، رقم سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته به 2 میلیارد و 50 میلیون دلار رسیده است! بنابراین می‌توان گفت، از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم سرمایه‌گذاری خارجی 2 میلیارد و 612 میلیون دلار کاهش یافته است. گفتنی است، با وجود سفر 150 هیئت اقتصادی و تجاری به کشور، دولت حسن روحانی در جذب سرمایه خارجی عملکرد بسیار ضعیف و بحث‌برانگیزی داشته است.
4- احتمال ریاست کاظم جلالی بر فراکسیون اعتدال
نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی درباره تشکیل فراکسیون اعتدال گفت: اگر این فراکسیون شکل بگیرد، با دیدگاه‌های ما همخوان‌تر است و به عضویت آن درخواهیم آمد. اردشیر نوریان درباره اعضای احتمالی هیئت‌رئیسه این فراکسیون و احتمال ریاست کاظم جلالی در آن گفت: این مسئله طبیعتاً به تعداد اعضا و همچنین اشخاصی بستگی دارد که در آن حضور دارند، البته اهمیتی ندارد که چه کسی رئیس باشد، مهم اصل شکل‌گیری این فراکسیون است. نوریان همچنین افزود: آقای جلالی یکی از همکارانی است که در این زمینه فعالیت دارد و وی می‌تواند گزینه ریاست باشد.

▼ اخبار کوتاه
در حالی که نیروهای آمریکایی از افشای محل پنهان شدن سرکرده گروهک تروریستی داعش امتناع می‌کنند، احمد الاسدی، سخنگوی حشد الشعبی فاش کرده است: البغدادی قطعاً در داخل اراضی عراق است. برخی ناظران معتقدند، بین حشد الشعبی و وزارت دفاع آمریکا رقابت شدیدی برای رسیدن به البغدادی شکل گرفته است؛ پنتاگون درصدد است البغدادی را مانند ابومصعب الزرقاوی با یک ضربه هوایی به قتل برساند؛ اما حشد الشعبی به دنبال دستگیری سرکرده داعش است.
موسی قربانی، نماینده چهار دوره مجلس گفت: در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد اتفاقات زیادی افتاد. او اعلام کرد قانون را اجرا نمی‌کنم و اجرا هم نکرد. دستورات رهبری را با کندی یا با ناراحتی اجرا می‌کرد. برخی از مردم که به احمدی‌نژاد رأی دادند، نگران تکرار این رفتار در صورت حضور و پیروزی او در انتخابات سال آینده هستند.
وزارت دفاع فرانسه با انتشار گزارشی اعلام کرد، صادرات سلاح این کشور در سال 2015 به رقم 16میلیارد و 900 میلیون یورو رسیده که در مقایسه با سال پیش از آن، دو برابر افزایش یافته است. این افزایش صادرات بیش از همه مربوط به فروش هواپیماهای جنگنده رافائل به کشورهای خارجی، از جمله کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.
برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وزارت ورزش با ایجاد تغییراتی در چارت تیم‌های استقلال و پرسپولیس، برای این تیم‌ها مدیرکل حراست انتخاب کرد. پیش از این، تیم‌ها چنین مسئولی نداشتند، اما پاره‌ای از اتفاقات رخ داده در ماه‌های گذشته، سبب شده است تا چنین مسئولی برای این باشگاه‌ها معرفی شود.
محمد قسیم عثمانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نگاه حاکم بر فراکسیون امید چه در میان اعتدالگرایان و چه در میان اصلاح‌طلبان، نگاهی اعتدالی و غیرتندروانه است؛ در فراکسیون امید تمایلی به رویکردهای مجلس ششم وجود ندارد؛ چراکه فراکسیون بسیار پخته‌تر از گذشته در حال اداره شدن است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد، رئیس‌جمهور ترکیه در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای واشنگتن، با وزیر انرژی رژیم صهیونیستی دیدار و دو طرف درباره سوریه و ایران صحبت کردند. وزیر انرژی رژیم صهیونیستی ضمن تأیید دیدارش با اردوغان، گفت: «این دیدار، در جوی بسیار خوب برگزار شد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات