تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۲۵۴۹
فاطمه راکعی در گفت و گو با «همدلی»:

با سیاست حذفی مشکل داریم، نه با اصولگرایان

مقدمه: ما با اصولگرایان سنتی هیچ گونه مشکلی نداریم. این جمله ای از فاطمه راکعی فعال سیاسی اصلاح طلب است که می گوید تنها طیف افراطی اصولگرایان را به رسمیت نمی شناسد. سخن راکعی این است که در جامعه هرنوع دیدگاهی باید حق تنفس داشته باشد. با این حال او با طیف اقلیتی مجلس دهم که اکثریت مجلس دوره گذشته را در دست داشتند اخلاق را مرز قرار می دهد. «همدلی» به بهانه مرحله دوم انتخابات با این فعال سیاسی زن به گفت و گو نشسته است.
پایگاه بصیرت / کیاوش حافظی

(روزنامه همدلي ـ 1395/02/05 ـ شماره 302 ـ صفحه 1)

* ما اکنون در مرحله تبلیغات دور دوم انتخابات قرار داریم. با توجه به نتیجه ای که در مرحله نخست انتخابات به دست آمد فکر می کنید در این مرحله چه نتیجه ای در انتخابات رقم بخورد؟

** فرآیند طی شده برای دور اول انتخابات مجلس، فرآیندی روشن، دراز مدت و مبتنی بر آگاهی های اجتماعی و سیاسی مردم بود که خوشبختانه گام اول آن با پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات سال 92 شکل گرفت. در هفتم اسفند 94 هم در تداوم همان فرآیند شاهد پیروزی لیست امید در سطح کشور و به ویژه تهران بودیم. با این مقدمه، ما نباید فکر کنیم که در سال 92 اصلاحات پیروز شد و در 94 هم این اتفاق افتاد. نباید تصور کنیم که چیزی برای از دست دادن نداریم. در واقع دور دوم تداوم شیوه و نحوه عملکرد مردم در دور نخست انتخابات است. قطعا با گذشت زمان دانسته های ملت نسبت به رفتارهایی که طرف مقابل اصلاحات از خود نشان داده عمق پیدا می کند و بنابراین اگر انتخابات دور دوم پرشورتر نباشد کمرنگ تر هم نخواهد بود.

* این جمله که «این گونه نیست اصلاحات به پیروزی رسیده باشد»، سوالی را مطرح می کند که اصلاح طلبان چه زمانی پیروز می شوند؟

** اصلاح طلبان اگر انسجام و وحدت کلمه درون خود را حفظ کنند، قطعا به پیروزی رسیده اند. اگر خدای ناکرده مغرور شوند و دوباره فکر کنند به پیروزی شده اند و نیاز به تداوم انسجام همراه با خرد جمعی نیست مطمئنا این موفقیت ها را تکرار نخواهند کرد.

* شما به آگاهی و درک مردم هم اشاره کردید فکر می کنید مردم به این آگاهی رسیده اند که در دور دوم هم همان حضور را داشته باشند؟ از سویی ما شاهد این بودیم که اصلاح طلبان بیشتر پیروزی های خود را در شهرهای بزرگ داشته اند. اکنون رقابت در بیشتر حوزه ها در شهرهای کوچک است. فکر می‌کنید اصلاح طلبان چقدر امکان پیروزی دارند؟

** با حرکت سیستم های اطلاع رسانی بسیار قوی و شبکه های مجازی، اکنون آگاهی در سطح کشور از بزرگترین شهرها تا شهرهای کوچک بسیار گسترش پیدا کرده است. مردم بسیار سریع می توانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. از سوی دیگر هم اصلاح طلبان همه هم و غم خود را به روی این حوزه ها گذاشته اند و همانطور که می بینیم با استقبال بی نظیر مردم این مناطق روبرو می شوند. بنابراین من نگرانی ندارم که کسانی از روی بی اطلاعی به لیست های دیگر رای دهند.

* به نظر شما اصلاح طلبان، اصولگرایان میانه رو و حامیان دولت در این مرحله رقیب جدی خواهند داشت؟

** من رقیب جدی را تنها تندروی هایی می دانم که در اقلیت قرار دارند. چرا که ما با اصولگرایان سنتی، میانه رو و معقول هیچ مشکلی نداریم.

* من از این صحبت شما این برداشت را کردم که بخشی از رای مردم به اصلاح طلبان سلبی است. فکر می کنید این رویه رای دادن به صورت سلبی تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد؟

** ما تندروهای جناح راست را شناسنامه دار نمی دانیم. تنها کسانی که ما با همسو نیستند همین طیفی است که در ترکیب آینده مجلس در اقلیت خواهد بود. این طیف سابقه خشونت گرایی، رفتارهای قیم‌مآبانه و استفاده از ادبیاتی است که در شان مردم و نظام جمهوری اسلامی نیست. در واقع ما با همه دوستان مرکب از اصلاح طلبی و اصولگرایان معتدل می توانیم همگرایی برای رسیدن به اهداف مشترک داشته باشیم. بنابراین تنها افراد معدودی که معلوم نیست هدفشان از رفتارهای خشن با دیگر طیف های سیاسی چیست برای ما قابل درک نیستند. خوشبختانه این ها طیف ناچیزی را تشکیل می دهند که اصلا نباید درباره آنها نگران بود. به این ترتیب باید در جامعه به آنها به چشم یک اقلیت نگاه کرد.

با همه این ها ما با این افراد سلبی رفتار نکردیم. من سراغ ندارم کسی گفته باشد به فلان شخص رای ندهیم چون نگاهش ضداصلاحات است. اتفاقا ما همیشه ایجابی رفتار کرده ایم و لیست هایی را ارائه داده ایم که این افراد هیچ وقت در آن جایگاهی نداشته اند. در واقع این اثبات خودمان بوده است، هرچند که به صورت غیرمستقیم معنی نفی هم در اثبات وجود دارد.

* گفتید با اصولگرایان هیچ مشکلی ندارید. درباره این طیف اقلیت هم به مسائلی مثل رفتارهای قیم مآبانه و خشن اشاره کردید. با این مرزبندی ما می توانیم بگوییم اگر این طیف روزی رفتارهای خود را تعدیل کنند، ممکن است با اصلاح طلبان در طی سالهای آینده هم مسیر شوند؟ آیا هر تفکری می تواند در اصلاح طلبی بگنجد؟

** قطعا تفاوت در دیدگاه ها وجود دارد و در چارچوب قوانین هر نظامی می تواند دیدگاه های وجود داشته باشد. دیدگاه ها باید بتوانند تنفس کنند. با این حال مساله ما با جبهه پایداری یا افراطیون که در گذشته رفتارهای آنها را مشاهده کرده ایم تفاوت دیدگاه نیست. مگر اصولگرایان سنتی مثل ما فکر می کنند؟ آنها دیدگاه های خودشان را دارند و ما هم دیدگاه های خودمان را. طبیعتا هر کدام از این دو دیدگاه که رای بیشتری از سوی مردم داشته باشد، با حفظ احترام به اقلیت، قدرت را به دست می گیرد. مشکل ما با طیف افراطی مشکل دیدگاهی یا بحث اصلاح طلبی و اصولگرایی نیست، مشکل ما دیدگاه تهاجمی، یا ما یا هیچ آنها و حذف رقیب است. این دیدگاه به هیچ وجه اسلامی نیست و دیدگاهی است که هدف وسیله را توجیه می کند. آنها با استفاده از دروغ، تهمت و همه رذایل اخلاقی برای حذف رقیب از صحنه تلاش می کنند. با دروغ هیچ مرامی در هیچ جامعه ای جایگاهی ندارد. در واقع مشکل ما با این طیف پایبند نبودن به اخلاق است.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=9586

ش.د9500634

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات