تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۳۰۹۲
«وقایع اتفاقیه» فرصت برابر رقابت انتخاباتی بین دو طیف سیاسی کشور را بررسی می‌کند

پایگاه اجتماعی حداکثری؛ سهم حداقلی

پایگاه بصیرت / محبوبه شعاعی

(روزنامه وقايع اتفاقيه‌ ـ 1394/11/06 ـ شماره 50 ـ صفحه 3)

با رد صلاحیت 60درصدی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، حرف از نابرابری فضای انتخاباتی بین دو طیف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا شنیده می‌شود. آن‌طور که مراکز افکارسنجی گزارش می‌دهند یا از نتایج انتخابات‌های مختلف، می‌توان به این نتیجه رسید که اصول‌گرایان اقلیتی سیاسی هستند که سهم حداکثری از قدرت دارند اما در سوی دیگر کارزار سیاسی ایران، اصلاح‌طلبان جمعیتی حداکثری برآورد شده و لااقل ظرفیت آن را دارند که اکثریت توده‌های خاکستری را با خود همراه کنند اما کم‌ترین سهم را از قدرت در کشور دارند. به نظر می‌رسد رد صلاحیت گسترده در انتخابات مجلس شورای اسلامی، رقابت نابرابری بین این طیف با جریان اصول‌گرا به‌وجود آورده است. آن‌طور که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب می‌گویند، در میان نزدیک به چهار هزار تأییدصلاحیت‌شده کل کشور، فقط30 نفر اصلاح‌طلب هستند که این تعداد فرصتی برای رقابت در عرصه انتخابات را باقی نمی‌گذارد. تشکل انتخاباتی «صدای ملت» در بیانیه‌ای معتقد است: «همچنان انتظار داریم شورای محترم نگهبان آن بخش از حق‌الناس را که ازسوی هیئت‌های نظارت استان‌ها مغفول واقع شده، بازگرداند تا فرصت برابر برای گرایش‌های مختلف سیاسی در رقابت واقعی ایجاد شود.»

«محمدتقی فاضل‌میبدی»، عضو مجمع محققان و مدرسان حوزه علمیه قم درباره برابربودن، فضای انتخاباتی بین دو جریان سیاسی به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «بر این باور هستم، این وضعیتی که الان ما در عرصه رقابت انتخاباتی داریم، خوشایند نیست؛ برای اینکه احزاب رقابت جدی با هم ندارند و افراد هم فرصت مناسب و برابر برای رقابت جدی با هم ندارند.» اما در مقابل، «حمیدرضا ترقی»، معاون بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی به «وقایع اتفاقیه» با بیان اینکه کشور، شرکت سهامی نیست، می‌گوید: «شرایط برابر را قانون تعیین می‌کند نه جناح‌های مختلف سیاسی؛ ضوابطی در قانون وجود دارد که براساس آن ضوابط، واجدین شرایط می‌توانند در رقابت حضور داشته باشند و اینکه سهمیه‌بندی کنیم و به هر تشکلی، میزانی سهم بدهیم، درست نیست!»

«ابوالقاسم رئوفیان»، دبیر کل حزب ایران اسلامی نیز معتقد است: «پیش‌بینی ما این است که انتخابات اسفند را با حضور تعداد قابل‌توجهی از داوطلبان نمایندگی مجلس دهم از دو جناح مطرح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب داشته باشیم و این خود شرط لازم برای حضور حداکثری و رویکرد قاطبه رأی‌دهندگان است.»

بهترین الگو، مجلس اول است

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققان و مدرسان حوزه علمیه قم: به نظر من رقابت انتخاباتی فقط بین مردم وجود دارد، ولی در دایره کسانی که مسئولیت انتخابات را برعهده دارند، این فرصت برابر وجود ندارد؛ فرصت برابر زمانی به‌وجود می‌آید که احزاب و مطبوعات مستقل وجود داشته باشند و از طرفی رقابت جدی احزاب در میان مردم به‌وجود آمده باشد.

از سوی دیگر هم در زمینه‌های اجرائی کشور و تصمیم‌گیری، مانند شورای نگهبان، فرصت را فراهم کنند تا مردم بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

آنچه من الان می‌بینم، به‌طور مشخص نشان می‌دهد فرصت چندانی برای حضور همه سلیقه‌ها در عرصه سیاسی کشور نیست.

مهم این است کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، براساس قانون و شرایطی که تصویب شده، بتوانند شرکت کنند و اگر قرار باشد بدون هیچ محمل قانونی و به تعبیر رئیس جمهوری به صرف سلیقه با افراد برخورد شود، به نظرم این یعنی فرصت برای همه فراهم نیست!

این روزها اکثرا گفته می‌شود شرایطی که شورای نگهبان یا قانون برای افراد ذی‌صلاح گذاشته، فراهم نشده است، ولی سؤال این است که چرا این شرایط باید در گروه خاصی احراز شود و در گروه خاصی احراز نشود؟ یعنی نمی‌شود گفت به صرف اینکه فلان فرد، وابسته به فلان گروه است، شرایط لازم را ندارد، ولی فرد دیگری چون وابسته به گروه دیگری است، شرایط احراز را دارد. این به نظر من درست نیست! مجلس اول شورای اسلامی دارای همه افراد و سلایق و افکار بود و واقعا حق کسی ضایع نشده بود، ولی الان به نظر می‌رسد دچار مشکلاتی شده‌ایم.

من بر این باورم این وضعیتی که الان ما در عرصه رقابت انتخاباتی داریم، خوشایند نیست برای اینکه احزاب رقابت جدی با هم ندارند و ثانیا افراد هم فرصت مناسب و برابر برای رقابت جدی با هم ندارند؛ یعنی هرگاه این فرصت برابر برای احزاب و مطبوعات و افراد فراهم شود، آن وقت دموکراسی و مردم‌سالاری واقعی در کشور محقق خواهد شد.

من معتقدم بهترین الگو برای ما در رقابت انتخاباتی همان الگوی مجلس اول است.

شرایط برابر را قانون تعیین می‌کند نه جناح‌های مختلف سیاسی

حمیدرضا ترقی‌نژاد، معاون بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی: ضوابطی در قانون وجود دارد که طبق آن ضوابط واجدین شرایط می‌توانند در رقابت حضور داشته باشند و اینکه سهمیه‌بندی کنیم و به هر تشکلی میزانی سهم بدهیم، درست نیست!

کشور، شرکت سهامی نیست و در ردصلاحیت‌ها اصلا بحث برابری یا نابرابری نیست! بحث این است که خود تشکیلات باید افراد واجد شرایط را بررسی کنند و اگر فرد واجد شرایطی ندارد که هیچ، ولی اگر دارد، باید معرفی کند.

دلیل کمتربودن تأیید صلاحیت‌ها در یک جناح به دلیل کمتربودن افراد واجد شرایط آن طیف است، نه اینکه منعی برای حضور افراد آن طیف وجود داشته باشد.

برابری این است که براساس یک ضوابط و شرایط مشخص، همه بتوانند حضور پیدا کنند و فرقی نمی‌کند چند نفر تأیید شوند و چند نفر نشوند.وقتی هر چند نفر که دارای شرایط و ضوابط مناسب باشند، بتوانند از فیلتر ضوابط شورای نگهبان عبور کنند، یعنی عدالت؛ عدالت در این است که افراد واجد شرایط بتوانند حضور پیدا کنند و مفهومش این نیست که بدون داشتن شرایط، افراد حضور پیدا کنند و تأیید هم شوند که به نظر من در شرایط فعلی کاملا انتخابات هم رقابتی است و هم عادلانه.

حضور اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در کنار حضور گسترده مردم

ابوالقاسم رئوفیان، دبیر‌ کل حزب ایران اسلامی: گفتمان فرصت برابر، گفتمانی است که حزب اسلامی ایران‌زمین بعد از ساعت‌ها مطالعه و بررسی به این گفتمان رسید. با این اعتقاد که در صورت برخورداری از فرصت برابر به عنوان یک قاعده و قانون، می‌شود نسبت به معرفی تمامی سلائق و رویکردها در چارچوب قوانین و مقررات کشور مردم و جامعه هدف را به یک انتخاب آزاد و درست ترغیب کرد.

مقام‌معظم‌رهبری در فراخوان اعلامی خودشان که در یکی دو هفته اخیر آن را بیان کردند و گفتند: کسانی که نظام را قبول ندارند هم پای صندوق‌های رأی بیایند و رأی دهند. این خود پیامی دارد که باید به آن توجه کرد و آن پیام این است که زمینه را برای رقابت بین سلائق مختلف و رویکردهای سیاسی مختلف فراهم کرد، زیرا حضور حداکثری و مشارکت در حد اعلا زمانی اتفاق خواهد افتاد که مشارکت‌کنندگان ببینند در عرصه رقابت افراد موردنظر آنها هم حضور دارند و در واقع به نوعی آنها را در عرصه رقابت نمایندگی می‌کنند. بنابراین من فکر می‌کنم فراخوان مقام‌معظم‌رهبری به این معناست که عرصه رقابت انتخاباتی را به‌گونه‌ای تدارک ببینیم که امکان حضور تمامی افراد با رویکردهای مختلف که در واقع به نظام و قانون اساسی اعتقاد دارند و خودشان را ملزم به الزامات و بایدها و نبایدها می‌دانند، وجود داشته باشد. از طرفی این فرصت ایجاد شود که بتوانند در یک فضای برابر خودشان را عرضه کنند و این مردم هستند که به تصمیم می‌رسند و پای صندوق‌های رأی حضور پیدا می‌کنند و مشارکت حداکثری رخ می‌دهد که اتفاقا خیلی هم مهم است.

من اصلا تصور نمی‌کنم درزمینه بازنگری در بررسی صلاحیت‌ها، تغییری رخ ندهد و ما با همین وضعیت انتخابات هفتم اسفند را برگزار کنیم. به نظر من قطعا صلاحیت تعداد زیادی از افرادی که تأیید یا احراز شرایط نشده‌اند، در تجدیدنظر شورای نگهبان تأیید خواهد شد و این افراد به عرصه رقابت بازخواهند گشت.

پیش‌بینی ما این است انتخابات اسفند را با حضور تعداد قابل توجهی از داوطلبان نمایندگی مجلس دهم از دو جناح مطرح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب داشته باشیم و این خود، شرط لازمی است برای حضور حداکثری و رویکرد قاطبه رأی‌دهندگانی که در واقع حق رأی دارند و سنشان اقتضا می‌کند.

اگر قانون اساسی را مدنظر قرار دهیم، انصاف حاکم است

بهروز نعمتی، نماینده اصول‌گرای مجلس: شورای نگهبان وظیفه‌ای دارد که باید انجام دهد و فکر می‌کنم آنها از نظر شرعی و قانونی برای خودشان حجت شرعی دارند که عده‌ای را رد یا تأیید کنند. معتقدم ما باید در چارچوب قانون حرکت کنیم؛ برای مثال اگر من هم به رد صلاحیت خود اعتراض دارم، اعتراضم را به شورای نگهبان برسانم و آنها هم براساس قانون وظیفه دارند به آن رسیدگی کنند. من فکر می‌کنم با همه دوستان باید شرایط را طوری پیش ببریم که مشکلی پیش نیاید.

شورای نگهبان غرضی ندارد، ولی چارچوبی دارد که براساس آن کار می‌کند. خیلی از موارد رد صلاحیت ممکن است شبهاتی داشته باشد، ولی دوستان این شبهات را باید با اعتراض حل کنند و ما دیده‌ایم در خیلی از موارد، اعتراض‌ها به ‌ثمر نشسته و تأیید شده‌اند؛ بنابراین اگر ما قانون اساسی را مدنظر قرار دهیم، انصاف حاکم است.

من فکر می‌کنم آن عده‌ای که می‌گویند. اصول‌گراها در اقلیت هستند، جناح‌های تندرو را می‌گویند. خیلی از معتدلان، بر اصل مقید هستند و یک‌سری از تندروهای اصول‌گرا قابل نقد هستند و ما هم به آنها نقد داریم!

اعتقاد دارم این مجموعه به‌گونه‌ای رفتار کردند که به خاطر تندروی آنها، دیگر اصول‌گرایان معتدل تصمیم گرفته‌اند با آنها زیر یک سقف قرار نگیرند.

http://www.vaghayedaily.ir/fa/Print/1687

ش.د9405596

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات