تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۳۱۰۱

جهان در سالي که گذشت (بخش چهارم)

مقدمه ـ سرويس خارجي: جهان در سالي كه آخرين روزهاي آن را سپري مي‌كنيم شاهد رويدادهاي ريز و درشت و گاه بسيار بحراني و رقّت‌انگيز بود. از خاورميانه و تداوم بحران در كشورهاي عربي گرفته تا اروپا و آسياي دور و حتي آفريقا و آمريكا از اين تحولات بي‌نصيب نماندند. به گواه ناظران بين‌المللي، سالي كه در آخرين روزهاي آن قرار داريم، پرحادثه‌ترين سال طي دست‌كم يك دهه اخير بوده است زيرا بيشتر كشورهاي جهان به نوعي درگير تروريسم و مسائل مرتبط با آن بودند. در اين ميان، خاورميانه مثل هميشه بيشترين سهم را از بحران‌هاي جهان داشت و در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داشت و اغلب كشورهاي آن همچنان ديگر بهار عربي و پيامدهاي ناشي از حضور داعش بودند. بحران‌هاي عراق، سوريه، يمن، ليبي و حتي لبنان و مهم‌تر از همه فلسطين كماكان به قوت خود باقي هستند و سازمان ملل و نهادهاي بين‌المللي نيز چنانكه مسبوق به سابقه است همچنان نظاره‌گر كشتار مردم منطقه. اين سكوت و نظاره‌گري جامعه جهاني البته تبعات منفي براي غربي‌ها نيز در پي داشت در سال سپري شده، شاهد گسترش تروريسم به اروپا نيز بوديم. در فرانسه، آلمان و چند كشور ديگر اروپايي اقداماتي تروريستي صورت گرفت كه در بيشتر موارد، داعش آن را عهده‌دار شد و همين امر سبب شد اروپايي‌ها امسال جشن‌هاي سال نو ميلادي را يا برگزار نكنند يا با تشويش و نگراني برگزار كنند. در كنار اين اتفاقات، سال سپري شده شاهد يك رويداد خجسته و نيك براي كل جهان يعني توافق هسته‌اي ايران (برجام) بود.با اين مقدمه كوتاه، به مرور اجمالي تحولات و وقايع سياسي جهان در سالي كه گذشت مي‌پردازيم كه در چند شماره متوالي، از نظر خوانندگان گرامي خواهد گذشت.

(روزنامه اطلاعات ـ 1394/12/25 ـ شماره 26401 ـ صفحه 12)

توحش سعودي در يمن تا بربريت صهيونيستي در فلسطين

* یمن

سال 94 با تجاوز بزرگ و همه جانبه عربستان و متحدانش به یمن آغاز شد. تجاوزی خونبار که تا پایان سال ادامه داشت و نقطه پایان مشخصی برایش رقم زده نشد. اتفاقات از آنجایی آغاز شد که «عبد ربه منصور‌هادی»، رئیس جمهوری یمن که مورد حمایت عربستان بود از منصبش استعفا داد. سپس رفتن وی به عدن و درخواست کمک از عربستان، شرایطی را رقم زد که به نابودی زیرساختها و کشتار بی رحمانه مردم منتهی شد. یمن امسال شاهد درگیری‌ها و حملات شدید ائتلاف عربستان بود و محاصره زمینی، هوایی و دریایی اجازه رسیدن کمک‌ها به مردم یمن را نداد. اکنون به دلیل این تجاوزات نیمی از جمعیت 30 میلیونی یمن به دلیل نبود غذا و دارو با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. این تجاوز تا پایان سال قریب به 8000 کشته برجا گذاشت و دهها هزار تن را زخمی کرد. بنا به گفته مسئولان یمنی، همچنین 2.5 میلیون تن آواره شدند. درعین حال، هیچ یک از اهداف رژیم سعودی در یمن محقق نشد و علیرغم محاسبات خوشبینانه ائتلاف عربی، تلفات و خسارت جدی به کشورهای شرکت کننده، به ویژه امارات وارد شد.

دی ماه 93، انصارالله در اعتراض به سیاست‌های رئیس جمهوری یمن که مجری خواسته‌های خصمانه برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در یمن شده بود، حمله به نهاد ریاست جمهوری یمن را آغاز کرد که این اقدام مقدمه‌ای برای کنترل بر این نهاد شد. همزمان درگیری‌های دیگری نیز در مقابل منزل منصور‌هادی در صنعاء میان نیروهای گارد ریاست جمهوری و نیروهای انصارالله به وقوع پیوست و پس از آن منصور‌هادی، پس از دریافت استعفای دولت یمن، استعفای خود را ارائه داد. این در حالی بود که انصارالله توانسته بود صنعا، پایتخت یمن را تحت کنترل خود درآورد.منصور‌هادی و «خالد بحاح»، نخست وزیر یمن پس از استعفایشان در حبس خانگی در صنعاء به سر بردند. در 18بهمن 93 انصارالله از کاخ ریاست جمهوری بیانیه‌ قانون اساسی در یمن را با مشارکت وزرای دفاع و کشور یمن صادر کرد که براساس آن، به کمیته‌های انقلابی این اختیار داده می‌شد که مدیریت امور کشور را برعهده بگیرند. این بیانیه همچنین شامل انحلال پارلمان و تشکیل شورای انتقالی متشکل از 551 عضو و تشکیل شورای ریاست جمهوری متشکل از پنج عضو می‌شد.‌هادی اسفند ماه پس از فرار از صنعاء به عدن رفت و علیرغم این که از منصبش استعفا داده بود، تاکید کرد، همچنان نظام وی مشروعیت دارد. 5 فروردین امسال در حالی که نیروهای انصارالله در حال پیشروی به سمت پایگاه هوایی العند بودند،‌هادی که در مکانی امن مخفی شد، از عربستان خواست برای مقابله با مردم یمن و حفظ قدرت او، وارد عمل شود.

روز بعد، جنگنده‌های عربستان حملات هوایی به مناطق مختلفی در یمن را در چارچوب ائتلاف موسوم به «توفان قاطعیت» آغاز کردند. این ائتلاف متشکل از 10 کشور عربی و تحت سرکردگی عربستان سعودی تشکیل شد. امارات متحده عربی پس از عربستان بیشترین نیرو و تجهیزات را به یمن ارسال کرد و بحرین، قطر و سودان نیز مشارکت ملموسی در تجاوز به یمن داشتند. اما، 25 فروردین شورای امنیت به قطعنامه‌ای رای داد که براساس آن نام «احمد علی عبدالله»، پسر «علی عبدالله صالح» و «عبدالملک حوثی»، رهبر انصارالله در لیست سیاه این شوراقرار گرفت و همچنین این قطعنامه بر ممنوع بودن ارسال سلاح به جنبش انصارالله تاکید کرد.عربستان که ابتدا نام عملیات خود را «طوفان قاطعیت» گذاشته بود و گمان می برد ظرف یک ماه یمن را اشغال می کند، پس از دو ماه از توقف این عملیات و آغاز عملیاتی با نام «بازگرداندن امید» خبر داد و مدعی شد که هدف از این عملیات حمایت از روند سیاسی در یمن است!شبکه‌های تلویزیونی مرتبط با رژیم سعودی از همان ابتدا به پوشش جهت دار و یک سویه اخبار یمن پرداختند.

عربستان بسیاری دیگر از شبکه‌های بین المللی را نیز با دادن رشوه ترغیب به سانسور اخبار کرد. از سویی محاصره زمینی و هوایی، حضور خبرنگاران را در یمن ناممکن ساخت و بیشتر اخبار از طریق ستاد خبری ائتلاف منتشر شد. با این حال شبکه تلویزیونی المسیره یمن، شبکه المنار و شبکه المیادین به انتشار اخبار و تصاویر واقعیت‌های یمن پرداختند؛ واقعیت‌ها به قدری برای رژیم سعودی گران بود که باز هم با دادن چک‌های نفتی به شرکت‌های ماهواره ای، آنها را وادار به قطع پخش این شبکه‌ها کرد.نیروهای یمنی در برابر تجاوز ائتلاف عربی ساکت ننشستند و با عملیات‌های گسترده در سراسر خاک یمن، علاوه بر جلوگیری از پیشرفت، موجب شگفتی متجاوزان شدند.

نیروهای حوثی در همان ابتدای جنگ با ارتش برای دفاع از سرزمینشان هم پیمان شدند و «انصارالله» نام گرفتند. انصارالله بگونه ای سراسر خاک یمن را پوشش دادند که در هر لحظه توانایی دفاع را در همه جای یمن داشته باشند.روز جمعه 13 شهریور 94، دستور شلیک دو فروند موشک بالستیک روسی «توشکا» به سمت محل تجمع نیروهای متجاوز عملیاتی در منطقه «صافر» صادر شد. این دو موشک از منطقه بیابانی در بیرون از شهر «بیحان» از توابع استان «شبوه» در جنوب استان مارب توسط نیروهای قرارگاه 19 شبوه به سمت مشخصات جغرافیایی که از قبل در اختیار ارتش یمن قرار گرفته بود، شلیک شدند که با دقت تمام به اهداف خود اصابت کرد. بر اثر این حمله 150 نفر در حمله موشک اول کشته و 300 نفر دیگر زخمی شدند، اما حمله موشک دوم که به انبار اسلحه اصابت کرد، تعداد کشته و زخمی‌ها را بالا برد، علاوه بر آن سه بالگرد آپاچی و سه سکوی آماده شلیک موشک و دهها تانک منهدم شدند.

در بین آمار منتشر شده، شمار کشته‌های اماراتی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که حدود 75 کشته و 84 زخمی بود. «زیاد بن محمد آل زاید»، فرزند ولیعهد امیر نشین الفجیره و همچنین فرمانده یک قرارگاه اماراتی در این عملیات به هلاکت رسیدند.همچنین پس از عملیات صافر، امارات عمده نیروهای خود را از یمن خارج کرد و به جای آنها از مزدوران شرکت آمریکایی «بلک واتر» استفاده کرد.پیش از عملیات صافر و در خردادماه نیز، انصارالله از شلیک یک موشک بالستیک از نوع اسکاد به پایگاه هوایی «خالد» در خمیس مشیط عربستان خبر داد. در سال 94، نیروهای یمنی همچنین 12 فروند کشتی جنگی ائتلاف را در آب‌های ساحلی یمن منهدم کردند و عملا عملیات طرح ریزی شده ائتلاف برای نفوذ از بندر «الحدیده» لغو شد.

در این حال،استراتژی دیگر انصارالله ورود به جنوب خاک عربستان و عملیات علیه نیروهای نظامی در این منطقه بود تا فشار مضاعفی بر رژیم سعودی برای خروج نیروهای این رژیم از جنوب یمن وارد آید. مناطق «نجران»، «جیزان» و «عسیر» در دستور کار قرار گرفتند و نیروهای یمنی توانستند اکثر پادگان‌های عربستان را تصرف کنند. از طرفی،24 خرداد مذاکرات موسوم به ژنو1 میان دولت فراری یمن و انصارالله زیر نظارت سازمان ملل با هدف دستیابی به راه حلی برای بحران آغاز شد.

این مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های عربستان نافرجام ماند. دور دوم نشست مذاکرات صلح یمن در سوئیس موسوم به ژنو2، 25 آذرماه آغاز شد. پیشتر طرفین برای برقراری آتش بس یک هفته ای در طول مذاکرات توافق کرده بودند، آتش بسی که چند ساعت بیشتر به طول نیانجامید و توسط عربستان نقض شد. ائتلاف عربستان از ابتدای تجاوز به یمن، زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی را هدف قرار داد. مخازن آب، سدها، مدارس، بازارها، گاوداری‌ها، گله‌های احشام و مراکز عمومی مورد بمباران‌های پی در پی جنگنده‌های ائتلاف قرار گرفتند و با توجه به محاصره اقتصادی این کشور، شرایط انسانی به وضع اسفباری رسید. دارو و تجهیزات پزشکی به شدت کمیاب شد تا جایی که سازمان‌های بین‌المللی یکی پس از دیگری نسبت به وقوع فاجعه انسانی در یمن هشدار دادند. عفو بین الملل وضعیت انسانی در یمن را «حاد» توصیف کرد و افزود، مردم یمن با فقدان خدمات ضروری، قیمت بالای مواد غذایی، آسیب دیدگی زیرساخت‌ها و مراقبت‌های بهداشتی اندک دست به گریبانند.

دبیرکل سازمان ملل دست کم دوبار نسبت به اوضاع اسفبار انسانی در یمن هشدار داد و سازمان‌های بین‌المللی با ارائه مدارکی خبر از استفاده گسترده رژیم سعودی از بمب‌های ممنوعه خوشه ای علیه مردم یمن دادند. فائو نیز گزارش داد، 14 میلیون یمنی از فقدان امنیت غذایی رنج می برند.به گفته «ائتلاف مدنی ناظر برجنایات عربستان»، تجاوز عربستان به یمن تا ماه بهمن بیش از24هزار قربانی برجا گذاشت که شمار کشته‌ها 8278 تن و شمار زخمی‌ها نیز بیش از 16 هزار تن بود. دراین میان کشته شدگان 2236 کودک و 1752 زن بودند. اعتراض به جنایات مکرر جنگی و نقض قوانین بین المللی در نیمه دوم سال 94 بالا گرفت. سازمان ملل، سازمان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل، سازمان نظارت بر تجارت سلاح بارها و بارها با انتشار اطلاعیه‌هایی روند نقض حقوق بشر در یمن توسط ائتلاف عربستان را یادآورد شدند. این هشدارها در پایان سال به جایی رسید که اتحادیه اروپا با تصویب قطعنامه ای خواستار تحریم تسلیحاتی عربستان از سوی این اتحادیه و دیگر کشورهای جهان شد. همچنین در اسفندماه، گفتگوهایی برای تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت برای تحریم تسلیحاتی عربستان مطرح شده است.

* فلسطین

فلسطین در سالی که گذشت شاهد تحولات بسیاری بود که سرنوشت این ملت مظلوم را همچون سال‌های گذشته دستخوش تغییر و تحول کرد، از جمله به رسمیت شناخته شدن فلسطین از سوی بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی، عضویت فلسطین در دادگاه بین‌المللی لاهه، برافراشته شدن پرچم فلسطین مقابل سازمان ملل و غیره؛ اما به جرات می‌توان گفت که هیچ تحولی همچون آغاز انتفاضه سوم در کرانه باختری و قدس اشغالی مهم و سرنوشت‌ساز نبود و نیست.

انتفاضه سوم فلسطینیان که به انتفاضه قدس موسوم است اول اکتبر (9 مهرماه) آغاز شد و تاکنون ادامه دارد و صهیونیست‌ها را به درماندگی و یأس کشانده است، چرا که سرزمین‌های اشغالی و کرانه باختری برای صهیونیست‌ها به جهنمی تبدیل شده که هر لحظه انتظار عملیات استشهادی و به هلاکت رسیدن توسط جوانان فلسطینی را دارند. هرچند که رژیم اشغالگر قدس با تیراندازی مستقیم به سوی جوانان فلسطینی تاکنون دهها فلسطینی را به شهادت رسانده و هزاران نفر را مجروح کرده است اما نتوانسته در عزم و اراده جوانان فلسطینی تاثیر بگذارد و در مقابل، عملیات مقاومتی فلسطینی‌ها موجب به هلاکت رسیدن حدود 40 صهیونیست و مجروح شدن صدها صهیونیست دیگر تاکنون شده است. آغازگر این انتفاضه یک جوان ساکن قدس به نام «مهند حلبی» بود که در عملیاتی قهرمانانه، با سلاح سرد به گروهی از صهیونیست‌ها در بخش قدیمی قدس حمله کرد و ضمن به هلاکت رساندن دو اسرائیلی، شماری دیگر را زخمی کرد و خود نیز به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسید.

وزارت بهداشت فلسطین شمار شهدای انتفاضه مبارک قدس را حدود 200 نفر از جمله 30 کودک و هفت زن و شمار مجروحان را نیز حدود 16 هزار نفر اعلام کرده است. تعرضات و هتاکی صهیونیست‌ها به مسجد مبارک الاقصی از ماه سپتامبر سال گذشته به اوج خود رسید و اشغالگران پس از تعرض به این مکان مقدس، دست به اقداماتی تحریک آمیز می‌زدند، از جمله اینکه به نگهبانان مسجد حمله کردند و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند و همین مساله موجب شد تا جرقه عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان در اراضی اشغالی زده شود و انتفاضه سوم شکل گیرد.درعین حال رژیم صهیونیستی علیرغم مخالفت جامعه جهانی همچنان به توسعه شهرک سازی در اراضی اشغالی از جمله قدس و کرانه باختری ادامه می‌‌دهد و در همین راستا بنیامین نتانیاهو نخست‌‌وزیر این رژیم در سال گذشته طرح ساخت صدها واحد مسکونی جدید در کرانه باختری و قدس اشغالی را به تصویب رساند.

این درحالی است که سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان و حتی متحدان رژیم صهیونیستی از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان و حتی سازمان ملل ادامه روند شهرک سازی‌ها را محکوم کرده و از مقامات صهیونیستی خواسته اند این روند را متوقف کنند.اما در رویدادی تاثرانگیز بامداد 31 جولای 2015 شهرک‌نشینان صهیونیست در اقدامی وحشیانه منزل خانواده‌ای فلسطینی به نام «سعد دوابشه» را در شهرک دوما در جنوب نابلس به آتش کشیدند که در این جنایت نوزاد 18 ماهه شیرخواره این خانواده زنده در آتش سوخت و دیگر اعضای خانواده نیز به شدت دچار سوختگی شدند که در نهایت پدر و مادر این نوزاد نیز چندی بعد بر اثر شدت سوختگی به شهادت رسیدند و تنها بازمانده این خانواده «احمد» فرزند بزرگ آنان است که هنوز هم در بیمارستان تحت درمان است و وضعیت مناسبی ندارد.اما در تحول مهم دیگری برای فلسطینیان در سال 2015 محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین یکم اکتبر برای حضور در مراسم برافراشتن پرچم فلسطین مقابل مقر سازمان‌ملل در نیویورک حضور یافت.

تظاهرات ضد نژادپرستی آمریکا

تظاهرات ضدنژادپرستی پلیس آمریکا امسال هم ادامه داشت و معترضان به کشتار سیاهپوستان توسط پلیس، در چندین ایالت به خیابان‌ها آمدند.اردیبهشت ماه شهر «بالتیمور» در ایالت مریلند آمریکا که شاهد اعتراض‌های ضد نژادپرستی مردمی بود، مشمول مقررات منع رفت و آمد با هدف فرونشاندن اعتراضات شد. فرماندار این شهر برای کنترل اوضاع از گارد ملی درخواست کمک کرده بود، اما با حضور هزاران نیروی گارد ملی، معترضان خشمگین تر شدند و اعتراضات گسترده تر شد.

معترضان بالتیمور خواستار اجرای عدالت در پرونده کشته شدن «فردی گری» سیاه پوست 15 ساله‌ای است که در بازداشتگاه پلیس به قتل رسید. فیلم ویدئویی از دستگیری گری او را در حالی نشان می دهد که دست‌هایش را پشت سرش نگه داشته و فریاد می زند، اما پلیس گری را به سمت خودرویی برای انتقال او بر روی زمین می کشاند. ۲۰ مرداد نیز در فرگوسن اعلام وضع اضطرای شد و پلیس آمریکا در سالگرد قتل «مایکل براون» نوجوان 18ساله سیاهپوست، تظاهرات ضد نژادپرستی مردم را در فرگوسن به شدت سرکوب کرد.چهارم آبان شهرهای مختلف آمریکا و کشورهای اروپایی شاهد تظاهرات و اعتراض‌های مردمی علیه نژادپرستی بود که در جریان این اعتراضات دهها تن زخمی و بازداشت شدند. یکی از بزرگترین تظاهرا‌ت‌ها در نیویورک و در ادامه تظاهرات‌های موسوم به «قیام اکتبر» برگزار شد.

تنش میان آمریکا و چین

تنش میان آمریکا و چین در دریای جنوبی چین امسال نیز ادامه یافت. این تنش‌ها از آنجایی بالا گرفت که چین با ساخت جزایر مصنوعی مالکیت خود را بر این دریا افزایش داده است. از طرفی، چین نسبت به آنچه دخالت آمریکا می‌داند، به شدت اعتراض دارد و واشنگتن را به دلیل پشتیبانی نظامی از هم‌پیمانان خود از طریق اعزام ناوها، جنگنده‌ها و نیروهای بیشتر به این منطقه، به ایجاد بی‌ثباتی متهم می‌کند. منطقه مورد مناقشه که در مسیر اصلی کشتیرانی واقع شده، ظاهرا دارای ذخایر غنی نفت و گاز است.روز آخر ماه اردیبهشت چین در اقدامی کم سابقه به هواپیماهای جاسوسی آمریکایی که مشغول گشت زنی بر فراز دریای جنوب بودند، هشدار جدی داد.

این هشدار در حالی صادر شد که پنتاگون در اندیشه اجرای برنامه ای برای اعزام ناوها و هواپیماهای جاسوسی خود به دریای جنوبی است.تنش‌ها و درگیری‌هاي لفظی ادامه پیدا کرد، و در 5 آبان، پس از آنکه روسای جمهور چین و ‌آمریکا نتوانستند در واشنگتن اختلاف‌هایشان بر سر دریای جنوبی چین را حل کنند، یک ناو آمریکایی به جزایر مصنوعی ساخته شده توسط چینی‌ها در این منطقه نزدیک شد تا ادعاهای سرزمینی این کشور را در این آبراه بین‌المللی به چالش بکشد. از طرفی،66 سال پس از آخرین دیدار رهبران چین و تایوان، سال 94 این دیدار تکرار شد. اهمیت این دیدار در تنش‌های طولانی مدت میان این جزیره و چین است. چین نسبت به تایوان ادعای مالکیت دارد، اما تایوان خود را مستقل می داند.

تلاش کاتالونیا برای استقلال

منطقه جدایی طلب کاتالونیا، سال 94 با ایجاد تنش‌های متعدد، سعی در اعلام جدایی و استقلال از اسپانیا کرد، تلاشی بی نتیجه که واکنش تند اسپانیا را به دنبال داشت.کاتالونیا در شمال شرق اسپانیا سالهاست خواستار استقلال از این کشور است، از سال گذشته و همزمان با قدرت گرفتن حزب چپگرای سیریزا در یونان و نیز برگزاری انتخابات برای استقلال اسکاتلند در انگلیس، حزب رادیکال چپ جمهوریخواه این منطقه اعلام کرد، اگر در انتخابات حائز رای اکثریت شود، طی چند ماه اعلام استقلال می‌کند. گرایش‌های جدایی خواهانه کاتالان‌ها که در دهه‌های گذشته در اقلیت بود در سال‌های اخیر قدرت بیشتری گرفته‌اند. ۴ مهر یک روز قبل از برگزاری انتخابات هزاران تن از مردم این منطقه تجمع کردند. جمعیت عظیم حاضران در این تظاهرات با در دست داشتن پرچم‌های زرد و قرمز ستاره‌دار در حمایت از استقلال کاتالونیا سراسر خیابان‌های بارسلونا را دربر گرفتند. ۵ مهر منطقه کاتالونیا میزبان انتخاباتی بود که بیش از پنج میلیون واجد شرایط شرکت در آن بودند.

نتایج انتخابات به سرعت اعلام و مشخص شد، فهرست واحد ملی گرایان کاتالونیا باعنوان «درکنارهم برای رای آری» در انتخابات ایالتی با۶۲ کرسی به اکثریت نسبی دست یافت. جدایی طلبان برای پیروزی قاطع به ۶۸ رای نیاز داشتند. حزب چپ ضد سرمایه داری جدایی طلب کاتالونیا برغم وحدت نظر درخصوص استقلال کاتالونیا، حاضر به قرار گرفتن در این لیست مشترک نشد. کسب اکثریت پارلمانی از سوی استقلال طلبان، آنها از منظر تعداد رای‌های ماخوذه به 50 درصد آرا نرسیدند و در نتیجه مشروعیت دموکراتیک پروسه اعلام استقلال زیر سئوال رفت. از سویی، 18 آبان، پارلمان کاتالونیا «اعلامیه جدایی» از اسپانیا را تصویب کرد. فردای آن روز، نخست‌وزیر اسپانیا به تصویب این اعلامیه واکنش نشان داد و اعلام کرد، دولت وی از تمامی راهکارهای ممکن برای جلوگیری از فرایند جدا شدن منطقه کاتالونیا از این کشور به عمل خواهد آورد.          ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\03\03-14\21-09-58.htm&storytitle=%CA%E6%CD%D4%20%D3%DA%E6%CF%ED%20%CF%D1%20%ED%E3%E4%20%CA%C7%20%C8%D1%C8%D1%ED%CA%20%D5%E5%ED%E6%E4%ED%D3%CA%ED%20%CF%D1%20%DD%E1%D3%D8%ED%E4

ش.د9405601

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات