صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۹۳۱۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 4379 دوشنبه 14 تیر ماه 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دشمنان با هزینه‌های گزاف، جریان رسانه‌ای پیچیده و گسترده‌ای را بر ضد نظام اسلامی به راه انداخته‌اند که هدف اصلی آن، پوشاندن نقاط قوت جمهوری اسلامی و برجسته‌سازی برخی نقاط منفی برای ایجاد یأس و ناامیدی در مردم و جوانان است.(95/4/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز       
  توهمات باج‌خواهانه

پس از اجرای توافق هسته‌ای طرف‌های مذاکره مدعی بودند که ایران با برجام به جامعه جهانی باز می‌گردد و می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به اقتصادی بزرگ مبدل شود. درباره منطقه نیز ادعا می‌شد که ایران با برجام می‌تواند در رهیافت‌های منطقه‌ای حضور داشته باشد و به‌منزله قدرت منطقه‌ای در حل مشکلات جهانی در کنار قدرت‌های بزرگ ایفای نقش کند. از زمان اجرایی شدن برجام ماه‌ها می‌گذرد؛ در حالی که طرف مقابل همچنان از اجرای تعهدات اقتصادی خود خودداری کرده و عملاً تحریم‌ها پا برجا مانده و آمریکایی‌ها رسماً از اجرایی‌ نکردن تعهدات خود در زمینه لغو تحریم‌ها سخن می‌گویند. حلقه تکمیلی این طراحی نیز ادعاهای ایران‌هراسانه آمریکاست که برای دور کردن کشورها و شرکت‌ها از ایران صورت می‌گیرد.
در حوزه منطقه‌ای نیز نه تنها وضعیت ایران بهتر نشده است؛ بلکه زنجیره‌ای از اتهام‌زنی‌ها و رفتارهای غیراصولی از سوی برخی کشورهای عربی منطقه علیه ایران صورت ‌گرفته است و غربی‌ها نیز با ادعای رفتارهای تنش‌ساز ایران در منطقه بر آتش این تحرکات می‌دمند.
بسیاری از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که غرب و برخی کشورهای منطقه‌ای تصور می‌کنند با برجام توان هسته‌ای ایران را متوقف کرده‌اند. این نوع فضاسازی‌های غربی با ادعاهای متحدان منطقه‌ای شفاف‌تر می‌شود؛ چنانکه برخی از کشورهای عربی و صهیونیست‌ها رسماً اعلام می‌کنند ایران باید جبهه مقاومت را رها کرده و دیگر در کنار سوریه و عراق و حزب‌الله علیه تروریسم جنگ نداشته باشد و از مردم مظلوم بحرین، یمن و فلسطین نیز حمایت نکند.
در مجموع می‌توان گفت: آنچه غرب از برجام تصور می‌کند، خلع سلاح قدرت چانه‌زنی ایران و فراهم بودن زمینه برای باج‌گیری منطقه‌ای از آن است؛ تصوری که تنها راه مقابله با آن استمرار نقش‌آفرینی فعال در معادلات امنیتی منطقه در حمایت از مقاومت که نمونه آن را در جریان بحرین شاهد بودیم و نیز رویکرد اقتصاد مقاومتی برای رفع نیازهای اقتصادی به برجام است که زمینه‌ساز خروج آمریکا و مهره‌هایش از توهم تضعیف توان ایران پس از برجام است.


▼ گزارش روز      
      شخصی‌سازی تریبون ملی

اگرچه علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس پس از آنکه یکی از نمایندگان تهران به تذکرات وی توجهی نکرد، بلندگوی تریبون را قطع کرد؛ اما نکته قابل توجه در این‌باره رفتار غیرصادقانه این نماینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و بی‌توجهی به قوانین و اعتراضات مسئول اداره مجلس شورای اسلامی و سایر نمایندگان است.
سیده فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید، روز گذشته در حالی که برای تذکر به محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پشت تریبون مجلس قرار گرفته بود، به جای پرداختن به این موضوع، به مباحث مطرح شده درباره فیش حقوقی پدرش و تأسیس صرافی که در اوج التهابات بازار ارز از فعالیت ویژه‌ای داشته است، پرداخت و مدعی شد که صرافی پدرش ورشکسته شده است و حقوق صفدر حسینی که حالا نیز به واسطه افشا شدن این مسائل از سمت خود نیز استعفا داده است، تنها سهم آنها از انقلاب بوده است! فارغ از صحت ادعاهای این نماینده مجلس که با سوء‌استفاده از تریبون مجلس مطرح شد و جای تأمل ویژه دارد، فارغ از آنکه این موضوع نشان داد فهرست انتخاباتی اردوگاه اصلاح‌طلبان در انتخابات گذشته در سایه چه لابی‌ها و زدوبندهایی بسته شده است و جدای از اینکه این اتفاق و حضور فاطمه حسینی در مجلس یک بار دیگر نظر افکار عمومی را به مسئله آقازاده جلب کرد، توجه به این نکته ضروری است که چه اتفاقی افتاده که یک نماینده به خود اجازه می‌دهد از تریبون مجلس شورای اسلامی که در سایه سال‌ها مجاهدت مردم ایران برای ایجاد نظامی مستقل به دست آمده است، برای دفاع از خود و حل مسائل شخصی‌اش استفاده کند؟! اتفاقی که کم سابقه و البته هشداردهنده است.

▼ اخبار ویژه   
    دستگیری مجری زن شبکه  ماهواره‌‌ای

زن جوان 38 ساله‌ای که در شبکه های ماهواره ای معاند نظام مجری برخی برنامه‌ها بود، پس از آنکه از دبی به مشهد سفر کرد، تحت تعقیب نیروهای انتظامی قرار گرفت و مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی خراسان رضوی با کسب دستور از معاون دادستان مشهد، وی را در یک منزل مسکونی شناسایی و بازداشت کردند. این زن مطلقه که معروف به «الی» است، در سِمت مجری در برخی شبکه های ماهواره ای، مانند «فارسی وان» و «پرشین تی وی» فعالیت داشت. 

اعلام حقوق قالیباف در شورای شهر
ابوالفضل قناعتی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران گفت: حقوق ثابت قالیباف در ماه حدود 10 میلیون تومان بوده که در مجموع با احتساب مزایا حدود 14 میلیون تومان می‌شود. شهردار تهران باید بابت تدریسش از دانشگاه نیز حقوق دریافت ‌‌کند، اما در طول این سال‌ها تمامی حقوق خود را که ماهیانه حدود شش میلیون تومان می‌شود، به دانشگاه برگردانده و برای حرفه خلبانی خود نیز حقوقی دریافت نمی‌کند.

حمایت پارلمان بحرین از سرکرده منافقین
نمایندگان پارلمان بحرین در بیانیه‌ای با حمایت از سرکرده منافقین، وی را تنها کلید مبارزه با جمهوری اسلامی ایران خواندند. در این بیانیه همچنین بر تضمین سلامت و امنیت منافقان در اردوگاه لیبرتی در شمال بغداد تأکید شده است.
 
▼ اخبار
انفجار انتحاری در نزدیکی کنسولگری آمریکا در جده

به گزارش روزنامه الوطن عربستان، وزارت کشور عربستان از انفجار انتحاری در نزدیکی کنسولگری آمریکا در جده خبر داد. سخنگوی امنیتی وزارت کشور عربستان گفت: نیروهای امنیتی ساعت 2:15 دقیقه بامداد امروز به وقت محلی، به فردی در تقاطع خیابان فلسطین و خیابان حائل در نزدیکی بیمارستان دکتر سلیمان فقیه در جده مشکوک شدند. وی افزود: هنگامی که نیروهای امنیتی قصد بازجویی از این فرد را داشتند، وی به واسطه کمربند انفجاری که بر تن داشت، خود را منفجر کرد. در پی این انفجار، این عامل انتحاری کشته شد و دو تن از نیروهای امنیتی جراحت‌های سطحی برداشتند. پیش از این برخی از رسانه‌ها اعلام کرده بودند دستگاه‌های امنیتی عربستان در پی انفجار انتحاری در نزدیکی کنسولگری آمریکا در جده، سطح آماده‌باش را افزایش داده‌اند. کنسولگری آمریکا در جده در سال 2004 میلادی شاهد یک حمله تروریستی بود که در پی آن 9 نفر کشته شدند.


اختلافات دو طرف مذاکرات صلح یمن پابرجاست

هیئت موسوم به هیئت ریاض که به نمایندگی از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن در گفت‌وگوهای صلح یمن در کویت حضور دارد، مدعی شد با هرگونه پیشنهادی که بر اساس قطعنامه 2216 سازمان ملل تدوین نشده باشد، مخالفت می‌کند. روزنامه «العرب» در گزارشی نوشت: هیئت ریاض با صدور بیانیه‌ای انصارالله را به ناسازگاری و دروغگویی متهم کرده و مدعی شده است این گروه حاضر نیست به عقب‌نشینی‌های لازم به منظور حل بحران یمن متعهد باشد. برخی کارشناسان می‌گویند، عربستان که در جنگ نظامی، اهدافش محقق نشده است، انتظار دارد هیئت میهنی یمن، امتیازهای بزرگی در مذاکرات بدهد؛ امری که احزاب داخلی یمن آن را رد می‌کنند.

دستور ساخت 800 واحد مسکونی جدید در شرق بیت‌المقدس

با وجود مخالفت‌های جامعه بین‌المللی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با ساخت 800 واحد مسکونی جدید در شرق بیت‌المقدس موافقت کردند. رژیم صهیونیستی پیش از این نیز با ساخت‌وساز صدها واحد در مناطق عرب‌نشین بیت‌المقدس موافقت کرده بود. لابی اسرائیل ارتز در کنست از این طرح حمایت و کمپینی  با عنوان «اکنون زمان حاکمیت است» راه‌اندازی کرد. گفتنی است، نتانیاهو این تصمیمات را به بهانه مقابله با حملات تروریستی اتخاذ کرده است.

تشکیل «کردستان خودمختار سوریه» با حمایت آمریکا
نخستین قانون اساسی آنچه «خودمختاری کردستان سوریه» خوانده می‌شود، با 85  بند مشخص و بر اساس آن شهر «قامشلی» پایتخت این منطقه شد. پس از اعلام نظام خودمختاری و کانتون‌های کردستان سوریه، شهر «عامودا» به عنوان مرکز اداری و سیاسی این نظام خودخوانده انتخاب شد. کُردهای سوریه در نشستی که مارس گذشته با حمایت آمریکا در ریف «حسکه» برگزار کردند، از تأسیس نظام فدرالی خبر داده بودند که سه منطقه خودمختار را به آن منضم کرده‌اند.


سامانه اس300 تا پایان امسال عملیاتی می‌شود

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) از عملیاتی شدن سامانه موشکی برد بلند راهبردی اس 300 تا پایان امسال خبر داد و گفت: مردم سرافراز و ولایتمدار ایران بدانند سربازان آنان در جبهه‌های مختلف مشغول کار و وظیفه شبانه‌روزی خود هستند و در کنار سامانه موشکی راهبردی اس 300 و ده‌ها سامانه دفاعی دیگر وظیفه پوشش فضای کشور و رصد آن را انجام می‌دهند.

▼ اخبار کوتاه
◄کشمکش میان گروه‌های تروریستی حاضر در استان حلب سوریه به اوج خود رسیده است. چنانچه مهم‌ترین گروه تروریستی حلب یعنی «کتائب ثوار الشام» کاملاً از گروه تروریستی الجبهه الشامیه جدا شده است. گفتنی است الجبهه الشامیه یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی مسلح در حلب است که بسیاری از گروه‌های مسلح در آن حضور دارند، ولی به دلیل ناکامی‌های پیاپی حلب دچار مشکلات داخلی و از هم پاشیدگی شده است.
هشت نماینده مجلس از وزیر اقتصاد پرسیدند، با چه توجیه فنی و امنیتی، شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) با یک شرکت آمریکایی قرارداد بسته است؟ آیا عقد چنین قراردادهای مشکوکی میان شرکت‌های آمریکایی و برخی از مدیران دولتی کشورمان در دوره‌ای که هنوز از چارچوب تحریم‌های پولی و بانکی و ارتباطی ایران به شدت صیانت می‌شود، صرفاً با هدف (نفوذ) صورت نمی‌گیرد؟
سفارت فرانسه نشان شوالیه (لژیون دونور) را بدون سر و صدا و در بایکوت خبری به ژاله آموزگار اهدا کرد. ژاله آموزگار، پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبان‌های باستانی است. او دکتری زبان‌های باستانی از دانشگاه سوربن دارد و بیش از ۳۰ سال در دانشگاه تهران تدریس کرده ‌است.
داود محمدی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به نتایج گزارش‌های سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس و کارشناسان این کمیسیون درباره حقوق‌های نجومی مدیران و ارائه این گزارش این هفته به مجلس، گفت: حدود 950 نفر از مدیران دولتی حقوق نامتعارف گرفته‌اند.
دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه ریاست‌جمهوری آمریکا در توئیتی، تصویر «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات خود را در کنار اسکناس‌های یکصد دلاری با عبارت «فاسدترین نامزد تاریخ آمریکا»  قرار داد و موجب حیرت و خشم مردم در رسانه‌های اجتماعی شد.
چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای تذکری کتبی به رئیس‌جمهور خواستار جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی  برادر رئیس‌جمهور و دستیار ویژه وی و فشار نیاوردن به قوه قضائیه به منظور بررسی پرونده ایشان شدند.
بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی کشور از ۵۹۳۶ پرواز انجام شده از طریق ۱۴ ایرلاین داخلی در اردیبهشت ماه سال جاری، ۲۵۸۶ پرواز، یعنی 5/43 درصد از پروازها تأخیر داشتند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات