صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۳۳۷۵

عبور از دیپلماسی لبخند!

امروز توافق هسته‌ای ایران با شش کشور قدرتمند جهان موسوم به «برجام» یک ساله شد؛ اما به راستی برجام چرا شکل گرفت و قرار بود با این توافق چه اتفاقی بیفتد؟ [...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: امروز توافق هسته‌ای ایران با شش کشور قدرتمند جهان موسوم به «برجام» یک ساله شد؛ اما به راستی برجام چرا شکل گرفت و قرار بود با این توافق چه اتفاقی بیفتد؟
پس از کش و قوس حدوداً دوازده‌ساله پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات نفس‌گیر ۲۲ ماهه در دولت یازدهم، قرار بود در ازای اعمال یکسری محدودیت‌ها و تعدیل‌ها در برنامه هسته‌ای  تهران، طرف غربی به ویژه آمریکایی اقدامات و تعهداتی را به نفع جمهوری اسلامی ایران انجام دهد که لغو تحریم‌های مالی، بانکی و نفتی مرتبط با برنامه هسته‌ای و پذیرش حق هسته‌ای ایران از سوی گروه ۱+۵ از جمله آنها بود.
اما با سپری شدن یک سال از انعقاد برجام و شش ماه از اجرایی شدن آن و در حالی که ایران به تمام تعهدات خود پایبند بوده و به همه آنها عمل کرده است، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با امروز و فردا کردن، مانع‌تراشی غیرمستقیم و دعوت آشکار و نهان شرکت‌ها و بانک‌های جهان به حفظ ساختار تحریم‌ها علیه ایران، عملاً برجام را به شکست کشانده و آن را به کاغذپاره‌ای که به قول رئیس بانک مرکزی «هیچ» دستاوردی برای ایران نداشته است، تبدیل کرده‌اند. افزون‌بر این، تهدیدات و مطالبات جدید خارج از دستور برجام، نظیر اعمال تحریم‌های موشکی و حقوق بشری در سنا و کنگره آمریکا طرح شده و در حال بررسی است؛  این در حالی است که مطابق متن برجام، دو طرف باید از هرگونه اقدامی که مخالف روح برجام بوده و به زمینه‌های تداوم همکاری هسته‌ای لطمه وارد می‌کند، اجتناب کنند. با این توصیف، حال که برجام نتوانست از دشمنی دشمنان بکاهد، دو حالت متصور است: اول اینکه، با خوش‌بینی‌ها و سیاست مماشات با دشمنی که راهبرد اولش حذف ما از صحنه است، کنار آمد و به سیاست صبر و انتظاری که هیچ آینده‌‌ای برایش متصور نیست، تن داد. دوم اینکه، به سیاست انقلابی و دیپلماسی تهاجمی برای گرفتن حقوق هسته‌ای خودمان برگردیم و با عبور از دیپلماسی لبخند به دیپلماسی قاطع، فعال و حق به جانب برای حفظ حقوق هسته‌ای پافشاری کنیم. در غیر این‌صورت دستاوردهای حاصل از برجام می‌تواند به ضد خودش تبدیل شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات