تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۳۵۱۸
ناگفته‌هاي سرپرست حجاج ايراني از سنگ‌اندازي سعودي‌ها

امنيت و عزت ايراني را فداي بازي سياسي نمي‌کنيم

مقدمه: گروه سياسي - حج امسال با کارشکني‌هاي پي در پي سعودي‌ها لغو شدو ايران نتوانست کاروان زوار را به حج بفرستد. با وجود آنکه انتظار مي‌رفت مقامات سعودي نسبت به فاجعه منا که در سال گذشته رخ داد از خود واکنش نشان دهند و ضمن پرداخت ديه به خانواده آسيب‌ديدگان به طور رسمي‌عذر خواهي کنند، سعودي‌ها تنها شرايط را براي حج سال بعد سخت کردند. مقامات سعودي تلاش کردند با سنگ انداختن جلو پاي گروه مذاکره ايراني مانع از آن شوند که زائران ايراني عزت خود را در اين مراسم حفظ کنند. در اين شرايط بود که مقامات کشورمان براي حفظ عزت ترجيح دادند‌ حج ذليلانه را لغو کنند. پس از اين مقامات سعودي ساکت ننشستند و تلاش کردند توپ را در زمين ايران بيندازند و ايراني‌ها را مقصر اعلام کنند. اين محور اصلي گفت‌وگو ‌با قاضي عسگر، نماينده ولي فقيه در حج و زيارت است که در ادامه خواهد آمد.
(روزنامه مردم‌سالاري - 1395/04/13 - شماره 4076 - صفحه 15)

اميدوار بوديم مشکلات حل شود

حجت‌الاسلام سيدعلي قاضي عسگر سرپرست حجاج ايراني که سفر يک هفته اي به کوالالامپور پايتخت مالزي داشت، گفت: برنامه ايران برگزاري حج و اعزام زائران با رعايت عزت و مصالح نظام جمهوري اسلامي‌بود.

وي گفت: ايران هيچگاه در بحث اعزام حجاج ترديدي به خود راه نداده و وظيفه خود مي‌داند راه را باز کند تا مردمي‌که سال‌ها در نوبت هستند، مناسک حج را برگزار کنند.

وي با اشاره به تاخير چهار ماهه عربستان برخلاف سال‌هاي گذشته براي ارسال دعوت نامه و انجام مذاکره و توافق به منظور اعزام حجاج، گفت که اين امر نشان داد عربستان عزم جلوگيري از اعزام زائران ايراني را دارد.

نماينده ولي فقيه در حج و زيارت گفت. دور نخست مذاکرات هيچ چيز را مشخص نکرد. در حالي که اگر قرار است 64 هزار نفر به حج اعزام شوند بايد مساله ويزا، حمل و نقل، نيروي تدارکاتي و ... روشن شود، اما سعودي‌ها بحثي را مطرح نکردند. وي با اشاره به قطع مناسبات با تعطيلي سفارتخانه‌ها، گفت که اين موضوع متاسفانه به مشکلات اضافه کرد، درحالي که براي دفاع از حقوق زائران ناچاريم سفارت و کنسولگري داشته باشيم، جايگزين تعيين شود و مجوز اعزام 10 تا 12 نفر صادر شود.

وي گفت: پيشنهاد هم اين بود حالا که سوئيس به عنوان حافظ منافع پذيرفته شده، عربستان تحت پرچم سفارت سوئيس کنسولگري راه‌اندازي کند و ايران نيز با اعزام چند نفر از حقوق زائران دفاع کند.

قاضي عسگر گفت: اين اتفاقات نيفتاد و عربستان «محض الاتفاق» ارائه کرد که اين را براي حج امضا کنيد. ما هم نمي‌توانستيم امضا کنيم براي اينکه مذاکره و گفت وگو طرفيني است و بايد دو طرف اصول توافق شده را امضا کنند.

وي گفت: سعودي‌ها چنين رفتاري کردند و هيات ايراني به تهران بازگشت و طرف‌هاي عربستاني نيز چون اختيار کامل نداشتند اعلام کردند بايد استعلام‌هايي از وزارت خارجه و کشور خود دريافت و به ايران خبر دهند. اين کار نيز توسط عربستان انجام نشد و اطلاع دادن رياض 45 روز به تاخير افتاد. وي با اشاره به دور دوم مذاکرات و تغيير وزير حج عربستان که شناحت از ايران داشته و به کشورمان نيز سفر کرده است، گفت: اين اميد وجود داشت با اين شرايط مشکلات به صورت کامل حل شود. دو سه مورد از مشکلات مانند رواديد و هواپيمايي حل شد، اما در دو سه مورد سعودي‌ها نتوانستند تصميم گيري کنند.

شرايط سعودي‌ها براي حج غير‌قابل قبول بود

قاضي عسگر در ادامه به بحث امنيت زائران که يکي از مشکلات در مذاکرات دو طرف بود اشاره کرد و گفت: در حادثه سال گذشته منا 461 زائر ايراني و در حادثه مسجدالحرام 13 ايراني به شهادت رسيدند، اگر بخواهيم زائر اعزام کنيم بايد امنيت زائر تامين شود. ايجاد امنيت نيز ناگهاني تحقق نمي‌يابد بايد بستر فراهم شود و اين بستر را بايد مقامات سعودي فراهم کنند.

وي گفت: عربستان بايد اقداماتي انجام دهد و از طرف‌هاي حج گذار که ما هستيم نيز درخواست کند يک محدوده کاري را انجام دهيم تا امنيت ايجاد شود. سعودي‌ها اين کار را هم نکردند. سرپرست حجاج ايراني گفت: سعودي‌ها نه تنها در مذاکرات براي امنيت زائران کاري نکردند، بلکه سلسله شرايط تلخي را نيز اضافه کردند. مثلا اعلام کردند شما حق نداريد در ساختمان‌هاي خود پرچم ايران را نصب و آويزان کنيد، درحالي که پرچم نماد و شعار هر کشور است و فعاليت سياسي محسوب نمي‌شود. وي گفت: هر زائري که براي نخستين بار وارد عربستان مي‌شود براي پيدا کردن هتل خود بايد از روي پرچم محل زندگي اش را بيابد. اگر سعودي‌ها از همه کشورها مي‌خواستند از پرچم کشورشان استفاده نکنند اشکالي نداشت، اما زماني که کشورهاي ديگر از پرچم براي اين کار استفاده مي‌کنند به چه دليل جمهوري اسلامي‌ايران نبايد از نماد ملي خود استفاده کند؟

وي با اشاره به شرط‌هاي نادرست ديگر سعودي‌ها، گفت: ما هر سال با بيش از 20 کشور ديدار و مذاکره داريم، چون فلسفه حج اتحاد کشورهاي اسلامي‌است و در اين ديدارها ضمن آشنايي با کشورها براي تعامل بيشتر، فعاليت‌هايي براي افزايش و انتقال تجربيات حج نيز صورت مي‌گيرد، اما سعودي‌ها خواستند اين ارتباط وجود نداشته باشد. درحالي که ما در عربستان زنداني نيستيم و کشور مستقل و آزادي هستيم و عربستان حق ندارد ايجاد محدوديت کند که با چه کسي گفت وگو انجام دهيم.

قاضي عسگر تاکيد کرد: عربستان بايد به عنوان کشور ميزبان حجاج اين موارد را رعايت کند. سعودي‌ها همچنان کمتر از دو ماه مانده به زمان حج اين شرايط را پشت سر هم اضافه مي‌کردند و نشان دادند مي‌خواهند مانع حج ايرانيان شوند. وي در ادامه به قرارداد و تفاهم نامه عربستان با ديگر کشورهاي اسلامي‌اشاره کرد و گفت: مطالعه قرارداد برخي کشورها نشان داد تفاهم نامه عربستان با کشورهاي ديگر با ما تفاوت دارد. شرايطي که براي ايران اعلام کردند در تفاهم نامه کشورهاي ديگر وجود نداشت و ما اين موارد را نسبت به مردم خود ظلم مي‌دانيم.

وي تاکيد کرد: سعودي‌ها نمي‌توانند تبعيض قائل شوند. ما نشان داديم منظم‌ترين و بهترين حج را داريم و همه کشورها به اين مساله اعتراف دارند و عربستان با اين رفتارها ما را از حج محروم کرد. نماينده ولي فقيه در حج و زيارت گفت: اين حق (اعزام زائر) براي ايران محفوظ است و در سال‌هاي آينده تلاش خواهيم کرد تا لحظه‌اي که امکان وجود داشته باشد به يقين براي اعزام زائران ايراني تلاش کنيم.

امنيت زائران اولين شرط ايران بود

وي گناه اعزام نشدن ايرانيان به حج را براي کساني دانست که «سد عن سبيل‌الله» کردند و مانع رفتن ايرانيان به حج شدند. وي تاکيد کرد: ما عزت ايراني، امنيت زائر، حقوق زائر ايراني و کشورمان را هرگز در بازي‌هاي سياسي فدا نمي‌کنيم و به يقين مدافع حقوق مردم به دليل وظيفه شرعي خواهيم بود.

قاضي عسگر در مورد ادعاي مطرح شده در مورد بهره‌برداري سياسي ايران از حج، آن را سخني اشتباه دانست و گفت: اين سخن غلطي است، چون نگاه ما به کنگره عظيم حج، نگاه فراملي و وحدت بخش است و براي اتحاد اسلامي‌است. ما هرگز اجازه نداديم زائران مسائل فرقه اي را در حج مطرح کنند، چون مناسک حج محل طرح مسائل شيعه و سني نيست. وي با تاکيد بر اينکه ما در کنار اهل سنت و مقابل دشمنان يد واحده مي‌شويم، گفت: امام راحل، مقام معظم رهبري و فقها، فتوا داده اند که ما در نمازهاي اهل سنت شرکت کرده و با آنها نماز به جاي مي‌آوريم. همه اعمال و مناسک حج را با هم هستيم که اين نماد قدرت و وحدت اسلامي‌است. وي گفت بهره برداري سياسي از مناسک حج غلط و حرف فريب کارانه اي است. اگر سال‌هاي گذشته دعاي کميل نيز برگزار شده با تفاهم مقامات عربستان بخصوص با «محمد بن نايف» وزير کشور و وليعهد سعودي بوده است.

قاضي عسگر گفت: مشکلي در اين زمينه نداشتيم. دعاي کميل سياسي نيست و دعايي توحيدي است و مکه و مدينه نيز مکان توحيد است و زائران ايراني با نظم دعا را مي‌خواندند و مراجعت مي‌کردند. در سال‌هاي گذشته شعاري داده نشده و در خيابان‌ها و ميادين شهر نيز راه بنداني ايجاد نشده است. وي در ادامه مواضع برخي گروه‌ها در کشورهاي همپيمان عربستان در مورد حوادث حج سال گذشته را که در برخي نشست‌ها مطرح کردند ناشي از اطلاعات غلط دانست و گفت: دو حالت در اين مورد مي‌تواند وجود داشته باشد. يا اينها پول گرفته و مزدور محسوب مي‌شوند و يا اينکه اطلاعات نادرستي دارند و اميدوارم بخش دوم باشد.

وي گفت: مگر حادثه سقوط جرثقيل در مسجدالحرام دست شيعه و ايران بود يا در اختيار شرکت بن لادن بود. دوم اينکه در حادثه منا جمعيت تنها از ايران نبود و براساس برخي آمارها يکهزار و 900 نفر از عربستان نيز کشته شده‌اند. سرپرست حجاج ايراني با تاکيد بر اينکه حادثه منا عمدي نبوده و سوء مديريت در آن وجود داشته است، گفت: طبيعي است که مساله بايد با خود عربستان حل شود. چون عربستان کشور اسلامي‌است و طبق ضوابط اسلامي‌بايد مساله را بين خودمان حل کنيم. وي گفت: تحقيقات و مصاحبه با شخصيت‌هاي خارجي در مورد حادثه منا نشان مي‌دهد بي کفايتي و سوء مديريت سعودي‌ها باعث اين حادثه شد و عربستان نتوانست حوادث پس از منا را نيز مديريت کند.

وي گفت: از ساعت 8 و 30 دقيقه صبح تا يک و نيم بامداد روز بعد ؛ جنازه‌ها روي زمين باقي ماند و در بيمارستان‌ها نيز نتوانستند مصدومان را مديريت کنند و بسياري پس از انتقال به بيمارستان ؛ جان خود را از دست دادند. سعودي‌ها جنازه‌ها را نيز نتوانستند مديريت کنند و اجساد چند روز در کانتينرها کنار سردخانه باقي ماند.

وي گفت: حادثه منا درحالي اتفاق افتاد که حدود 400 کاروان ايران هنوز در خيمه‌ها بودند و به سمت جمرات حرکت نکرده بودند، پس اطلاعات مدعياني که اين حادثه را به ايران نسبت مي‌دهند نادرست است يا مزدور هستند.

وي در ادامه به گله‌مندي برخي کشورهاي اسلامي‌از پرداخت نشدن غرامت زائران مصدوم و کشته شده در مسجدالحرام و حادثه منا توسط سعودي‌ها اشاره کرد و گفت: اين حقيقتي است که بايد حل شود. زماني که پادشاه عربستان با اقتدار به مردم قول مي‌دهد که اين ميزان غرامت پرداخت مي‌کنم، بايد ماه نخست اين اتفاق مي‌افتاد.

نماينده ولي فقيه در حج و زيارت گفت: ما در زماني که هنوز در عربستان بوديم اسامي‌فوتي‌ها و مصدومان در منا و مسجد الحرام را ترجمه شده در اختيار مقامات سعودي قرار داديم. عربستان بايد از خيلي زودتر اقدام مي‌کرد و پرداخت نکردن غرامت، خسارتي است که سعودي‌ها دارند متحمل مي‌شوند و خطري است که بايد در مورد پيامدهاي آينده آن انديشيد. وي گفت: اين گونه نمي‌شود عمل کرد که تنهايي بنشينند و تصميم بگيرند. بايد از بعثه‌هاي کشورهاي مختلف دعوت و از متخصصان جهان اسلام کمک بگيرند تا موانع برطرف و راه براي کارهاي بعدي هموار شود.

تعلل رياض موجب تعطيلي حج عمره شد

قاضي عسگر در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد حج عمره، گفت: مساله عمره متفاوت است. در خصوص عمره مشکلي نداشتيم. اما در حادثه فرودگاه جده، ماموران خطاکار سعودي جنايت کرده که از نظر قانوني بسيار خطرناک است و آبروي عربستان را برد.

وي با اشاره به اينکه اين دو مامور امنيت گردشگري ديني عربستان را به خطر انداختند، گفت: اين افراد خطاکار بايد ماه اول محاکمه مي‌شدند و برخورد مي‌شد، اما نتيجه تعلل رياض تعطيلي عمره توسط ايران بود. وي گفت که به مقامات عربستان اعلام شده است اگر اين دو مامور مجازات و رسما اعلام شود ايران مقدمات برگزاري عمره را انجام مي‌دهد.

سرپرست حجاج ايراني گفت: پيش‌بيني شده بود تا يک ميليون زائر به عربستان در عمره اعزام شود که درحال حاضر متوقف است و در انتظار اقدام سعودي‌ها براي مجازات ماموران خطاکار هستيم. وي گفت: اگر سعودي‌ها رسما اعلام کنند اين دو خطاکار محکوم و از نيروهاي امنيتي اخراج شده اند زمينه براي برقراري عمره فراهم مي‌شود.

وي همچنين با اشاره به حمله صورت گرفته به سفارت عربستان در تهران و بازداشت افراد خطاکار، گفت: تمام مقام‌هاي ايران از مقام معظم رهبري گرفته تا رئيس جمهوري و ديگر مقامات حادثه حمله به سفارت سعودي در تهران را محکوم کردند. وي گفت: براساس قول مقامات قضايي، براي 50 خطاکار کيفرخواست صادر شده و به زودي محاکمه مي‌شوند و قوه قضاييه با آنها برخورد قاطع خواهد کرد.

قاضي عسگر با تاکيد بر اينکه ايران با اين خطاکاران برخورد قاطع انجام مي‌دهد، ابراز اميدواري کرد سعودي‌ها نيز با اين تخلف دو مامور خود که خلاف دين و اخلاق است برخورد و ماموران خطاکار را مجازات کنند تا عمره بار ديگر راه اندازي شود. وي در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد تلاش برخي کشورها براي دريافت سهميه اضافه در حج امسال به دليل اعزام نشدن زائران کشورمان با موانع سعودي‌ها، گفت: سهميه حج ما محفوظ است، چون در اجلاس سازمان همکاري اسلامي‌مصوب شد در برابر يک ميليون جمعيت هر کشور يکهزار زائر اعزام شوند و به طور طبيعي اگر سال آينده مذاکرات انجام و به نتيجه رسيد طبق قانون ايران دستکم 80 هزار نفر را بايد اعزام کند.

وي البته گفت: چون عربستان امسال مانع حج شد و ايران در اين امر دخيل نبود بايد سهميه امسال نيز که از دست رفته جبران شود و به تدريج به کشورمان تعلق گيرد تا بتوان زائران در نوبت را اعزام کرد.

سرپرست حجاج ايراني در واکنش به اقدام اين کشورها، گفت: البته از نظر اخلاقي بهتر است کشورهاي اسلامي‌براي افزايش سهميه با توجه به اينکه ايران امسال نمي‌تواند زائر به حج اعزام کند، اقدام نکنند. اين استفاده نادرست از فرصت‌هايي است که بوجود مي‌آيد.

وي گفت: اين کشورها بايد به حمايت از ايران بر مي‌خاستند، چون ممکن است اين مشکل فردا براي خودشان اتفاق بيفتد. بايد اين سوال را مطرح مي‌کردند که چرا مانع حضور ايراني‌ها در حج شدند و شرط‌هاي اضافه گذاشتند. اگر اين کار را مي‌کردند از نظر اسلامي‌و اخوت ديني بهتر بود.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=250905

ش.د9501101

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات