تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۹۳۸۰۹
پس لرزه‌هاي خروج انگليس از اتحاديه اروپا

كامرون استعفا كرد

(روزنامه رسالت – 1395/04/05 – شماره 8693 – صفحه 1)

بخش سياسي خارجي: سرانجام رقابت نفسگير ميان طرفداران و مخالفان عضويت انگليس در اتحاديه اروپا به پايان رسيد. نتايج همه پرسي حاکي از آن است که طرفداران خروج انگليس از اتحاديه اروپا توانسته اند اين همه پرسي را به سود خود به پايان برده و پس از 4 دهه، حکم خروج کشورشان از اروپاي واحد را صادر کنند.اما با توجه به مشارکت مردم در اين همه پرسي که براساس برآوردها در حدود 70 درصد است طرفداران و مخالفان ادامه حضور در اتحاديه اروپا براي پيروزي نيازمند 16 ميليون و 800 هزار راي داشتند.شعبه‌هاي اخذ رأي در سراسر بريتانيا ( انگليس، ولز، اسکاتلند و ايرلندشمالي) کار رأي‌گيري در همه‌پرسي عضويت در اتحاديه اروپا را در ساعت 7 بامداد به ‌وقت محلي شروع و تا ساعت 22 پنج‌شنبه، پايان دادند.همزمان با اعلام نتايج همه پرسي، پوند انگليس در برابر دلار سقوط آزاد را تجربه کرد.برخي منابع خبري نيز اعلام کرده اند که در نهايت طرفداران خروج از اتحاديه اروپا توانسته اند 52 درصد آرا را به سود اين مسئله به گردش در آورند و طرفداران بقاي انگليس در اين مجموعه، 48 درصد آرا را کسب کرده اند. آنچه مسلم است اينکه طرفداران بقاي انگليس در اتحاديه اروپا در اين همه پرسي شکست خورده اند.

برخي از نمايندگان پارلماني حزب محافظه‌کار حامي خروج انگليس از اتحاديه اروپا و ناراضي از عملکرد کامرون در جريان همه پرسي، به‌صراحت گفته‌ بودند که در صورت پيروزي حاميان برگزيت، او ديگر نمي‌تواند در قدرت بماند.

برخي از آنها تهديد کرده بودند اگر کامرون مقاومت کند و استعفا ندهد، نمايندگان پارلماني حزب محافظه‌کار مي‌توانند با نوشتن نامه به کميته 1922 اين حزب و جمع‌آوري تنها 50 امضا مقدمات رأي عدم اعتماد به رهبر اين حزب را فراهم کنند.

هرچند کامرون در مقابل اين تهديدات تصريح کرده بود که نتيجه اين‌همه پرسي هر چه باشد در مقام نخست‌وزير خواهد ماند و تنها پيش از انتخابات عمومي سال 2020 ميلادي از مقام خود استعفا مي‌دهد اما در نهايت او نيز نتوانست در مقابل فشارهاي وارده مقاومت کند وکامرون ديروز از سمت خود استعفا کرد.

ديويد کامرون نخست وزير انگليس ديروز در واکنش به راي اکثريت مردم کشورش در همه پرسي تاريخي روز پنج شنبه گفت که استعفا خواهد داد. کامرون در جريان گفتگو با خبرنگاران در برابر داونينگ استريت ضمن اعلام اين خبر گفت که قبلا با ملکه انگليس در اين خصوص صحبت کرده است.

وي گفت که در کنفرانس آينده حزب محافظه کار در اکتبر آينده رهبر جديد اين حزب انتخاب خواهد شد.

کامرون که از حاميان جدي ادامه حضور در اتحاديه اروپا بود گفت: به راي مردم انگليس که خواهان خروج از اين اتحاديه شده اند بايستي احترام گذاشته شود.

بدون شک اين رخداد نه تنها بر معادلات سياسي داخلي انگليس تاثير گذار خواهد بود، بلکه شاهد تاثيرگذاري آن بر معادلات سياست خارجي لندن خواهيم بود. بر اين اساس قرار است کشورهاي عضو اتحاديه اروپا به زودي با انگليس نشستي برگزار کرده و ابعاد روابط جديد خود با لندن را تعيين نمايند. با اين حال تحليلگران معتقدند که خروج انگليس از اتحاديه اروپا مقدمه اي براي خروج ديگر کشورهاي عضو اتحاديه اروپا از اين مجموعه خواهد بود. از اين پس شاهد ابراز تمايل شهروندان ديگر کشو.رهاي عضو اتحاديه اروپا مبني بر برگزاري همه پرسي خروج از اين مجموعه خواهيم بود. اينجاست که دومينوي خروج کشورهاي عضو اتحاديه اروپا از اين مجموعه آغاز خواهد شد.

راي مثبت مردم انگليس به خروج اين کشور از اتحاديه اروپا موجي از واکنش سياستمداران اروپايي را به دنبال داشته است.

«سباستين‌کورتس» وزير خارجه اتريش در واکنش به راي مثبت مردم انگليس به خروج اين کشور از اتحاديه اروپا با انتشار پيامي در شبکه اجتماعي توييترش نوشت: «خروج بريتانيا زمين‌لزره‌اي سياسي براي اروپاست و اروپا به تغييراتي سريع نيازمند است تا خود را چيزي بيش از اتحاديه اروپا منهاي بريتانيا نشان دهد.»

اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان نيز تاکيد کرده است که امروز( روز خروج انگليس از اروپا) روزي غمبار براي اتحاديه اروپا و بريتانياست.

واقعيت امر اين است که هم اکنون سياستمداران اروپايي در شوک ناشي از برگزاري همه پرسي اخير قرار دارند. اين همه پرسي و نتايج آن، بسياري از محاسبات جاري در اروپاي واحد را بر هم زده است. در اين ميان مقامات اروپايي ديويد کامرون را متهم اصلي برگزاري همه پرسي خروج از اتحاديه اروپا و در نتيجه خروج انگليس از اروپاي واحد قلمداد مي کنند.

همچنين نايجل فاراژ رئيس حزب استقلال انگليس "يوکيپ” که حزبي مخالف با اتحاديه اروپاست در پي پيروزي طرفداران خروج انگليس از اتحاديه اروپا موسوم به «برگزيت» در همه پرسي 23 ژوئن، اعلام کرد انگليس از اين پس به «دولت برگزيت» نياز دارد و مذاکرات درباره خروج از اتحاديه اروپا بايد در سريع‌ترين زمان ممکن آغاز شود. فاراژ به خبرنگاران گفت: «اتحاديه اروپا در حال شکست است. اتحاديه اروپا رو به مرگ است.من اميدوارم که ما نخستين آجر را از ديوار (براي فروپاشي اتحاديه اروپا) بيرون درآورده باشيم. من اميدوارم اين نخستين گام به سمت اروپايي با کشورهاي مستقل باشد.”

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=232734

ش.د9501206

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات