صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۵۱۶۴

اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 17 شهریور 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برجام اصلاً برای این بود که تحریم‌های ظالمانه برداشته بشود؛ مگر غیر از این است؟ خب برداشته نشده... حالا آمریکایی‌ها می‌گویند بیایید درباره مسائل منطقه با شما صحبت کنیم! خب، این تجربه به ما می‌گوید این کار برای ما سمّ مهلک است. (95/5/11) **************سالروز قیام خونین 17 شهریور گرامی باد***************
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز   
فرصت‌سازی به جای یأس و وادادگی!

رهبر معظم انقلاب اسلامی، در ابتدای جلسه درس خارج فقه در سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، با اشاره به وجود برنامه‌های گسترده برای انحراف ذهن و دل مردم و جوانان از اصل دین، تأکید کردند: «حوزه‌های علمیه و روحانیون باید با شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصت‌های آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند».
امروز دیگر دشمنان انقلاب و اسلام ابایی ندارند که آشکارا و با کنار زدن پرده تزویر با سیاست‌های نظام اسلامی اعلام دشمنی کنند. تاکتیک‌ها و تکنیک‌هایی که دشمنان انقلاب برای اعمال این سیاست‌ها در حوزه تولید و ترویج شبهات و... بهره‌برداری می‌کنند، استفاده روزافزون از ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاع‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی و سایبر است. بی‌تردید، اولین شرط مقابله با دشمنی چنین غدّار، آشنایی و فراتر از آن اشراف به این ابزارهاست؛ زیرا همواره کار دفاع سخت‌تر از تهاجم است. در همین راستا، رهبر معظم انقلاب با اظهار تأسف از ناآشنایی برخی مبلّغان دینی با ابزارهای جدید رایانه‌ای و همچنین درک نادرست برخی مسئولان از اهمیت مسئله فضای مجازی تأکید دارند، «فضای مجازی، به‌صورت توأمان دارای منافع و مضرات بی‌شماری است که باید با استفاده از فرصت‌های آن، مفاهیم اسلامی را در سطح گسترده ترویج کرد.»
طرح این مسئله از زبان رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد، باید به جای یأس و وادادگی به فکر فرصت‌سازی از فضای مجازی به منظور استفاده از این تکنیک‌ها و ابزارها باشیم، همچنین باید ترویج معارف اسلامی و انقلابی در عصر «مجاز و رسانه» به راهبرد مسئولان در شورای عالی فضای مجازی تبدیل شود و در مراکز حساسی مانند دانشگاه و به‌ویژه حوزه‌های علمیه به سمت الگوسازی و آموزش میانبر برای استفاده از آنها حرکت کرد. این، همان دنبال امتیاز صد بودن در هدف‌گذاری‌هاست که مقابله و دفاع هم، همچون 90 در دل آن وجود دارد. رهبر فرزانه انقلاب در تبیین راهبرد نفوذ دشمن هم به این موضوع تأکید دارند که تغییر باورها و اعتقادات مردم و به‌ویژه جوانان در عرصه‌های مختلف از اصل دین مبین اسلام گرفته تا نظام اسلامی برآمده از آن در دستور کار دشمنان قرار دارد و مسئولان و نخبگان در مصون‌سازی و مقابله با آن رسالت اصلی را برعهده دارند.

▼ گزارش روز  
باز هم سخنان عجیب

باز هم گره خوردن اظهارات و مواضع عجیب و به دور از عزت و مصلحت با نام هاشمی رفسنجانی! درست در روزهایی که به سالگرد فاجعه و جنایت بزرگ حاکمان سعودی در سرزمین منا نزدیک می‌شویم و هنوز داغ دل صدها خانواده ایرانی از به شهادت رسیدن حجاج بیت‌الله تازه است و این کشور هیچ توضیحی درباره اتفاقات فرودگاه جده و سقوط جرثقیل در بیت‌الله‌الحرام نداده و عذرخواهی نکرده است؛ در شرایطی که هنوز بمب‌افکن‌های شجره ملعونه آل‌سعود به بمباران مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن ادامه می‌دهند و همچنان خشاب اسلحه‌های تروریست‌های تکفیری با دلارهای نفتی عربستان سعودی پر می‌شود و هر روز شاهد انتشار اخباری تازه از تلاش سعودی‌ها برای سامان نیافتن بازار نفت به نفع ایران در رسانه‌ها و تلاش این خاندان برای تحریک قومیت‌ها و گروهک‌های تروریستی در مرزهای ایران هستیم و وزیر خارجه این کشور در هر دیدار و نشست خود از تهدیدی به نام ایران سخن می‌گوید؛ در حالی که عربستان تلاش می‌کند ایران و محور مقاومت را تروریست جا بزند و مسئولان ارشد این خاندان خبیث در همایش منافقین شرکت می‌کند و از آرزوی از بین رفتن جمهوری اسلامی سخن می‌گوید، چطور ممکن است که رئیس دولت سازندگی با پایگاه شخصی خود مصاحبه‌ای ترتیب دهد و در پاسخ به این پرسش که با توجه به تجربه‌ای که جناب‌عالی در جذب و همراه کردن عربستان پس از پذیرش قطعنامه 598 داشتید، آیا امکان تکرار آن تجربه پس از برجام وجود دارد و ما دست اول را به سمت آنها دراز کنیم، بگوید: «اگر لازم باشد، چه اشکالی دارد؟ قبلاً این کار را کردیم. آقای ظریف مکرر گفته که ما آماده‌ایم هر جا که لازم باشد، مذاکره کنیم.»

▼ خبر ویژه 
منافقین تحت‌الحمایه آمریکا و اعراب

حمایت‌ چهره‌های وابسته به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از منافقین به گمانه‌زنی‌های پیشین مبنی بر اینکه این کشورها حامیان مالی تروریست‌های منافق هستند، اعتبار بیشتری بخشیده است. «جی آدام ارلی» سفیر سابق آمریکا در بحرین و نایب‌رئیس‌ شرکت «روابط عمومی مرکوری» است که از منتقدان سرسخت مذاکرات هسته‌ای ایران به شمار می‌آید. وی در آنجا به همراه «وین وبر» نماینده سابق کنگره آمریکا، به صورت شخصی و اساسی در عملکرد مرکوری به نیابت از قطر دخیل هستند. آدام ارلی در نشست پنجشنبه گروهک منافقین حضور داشت که گزارش ساختگی این گروهک درباره نیروهای ایرانی حاضر در سوریه منتشر شد. در این گزارش خیالی که کلیات آن بیشتر در روزنامه انگلیسی «دیلی میل» منتشر شده بود، ادعا شده بود که ایران 60 هزار نیرو در سوریه را تحت فرماندهی دارد (تعدادی بیش از نیروهای ارتش این کشور!) و از سال 2011 تاکنون 100 میلیارد دلار را صرف این جنگ کرده است. نشست منافقین شامل یک پنل هم بود که آدام ارلی یکی از شرکت‌کنندگان آن بود. وی در جولای 2014 نیز در نشست «سازمان جوامع ایرانی و آمریکایی» که تنها هدفش حمایت از منافقین است،‌ شرکت کرده بود. ارلی در آن نشست گفته بود: «بیرون از ایران‌ و همچنین در داخل ایران، سازمانی معتبر به نام سازمان مجاهدین خلق وجود دارد که به نارضایتی‌ها سمت و سو می‌بخشد.»
 
▼ اخبار
1- ترامپ: اوباما ایران را به قدرتی جهانی تبدیل کرد
نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد دوباره از توافق هسته‌ای با ایران، مدعی شد که سیاست‌های دولت اوباما، ایران را به کشوری با قابلیت تبدیل شدن به قدرتی جهانی بدل کرده است. «دونالد ترامپ» درباره ایران گفت: «ما این کشور را به یک قدرت تبدیل کردیم. وی با بیان اینکه ایران پیش از توافق هسته‌ای، به واسطه تحریم‌ها «رو به مرگ» بود، اظهار داشت: در آن زمان تهدید چندانی هم از جانب ایران متوجه اسرائیل [رژیم صهیونیستی] نبود.» ترامپ با بیان این ادعا که برجام «مسیری کوتاه‌تر به سمت بمب اتم» است، گفت: تهران اکنون تهدیدی به مراتب‌ جدی‌تر برای اسرائیل به شمار می‌آید و به یک «هیولا» تبدیل شده است.!
2- نگرانی نشریات حامی دولت از دستکاری در شاخص‌های بورس
دستکاری‌های عجیب و غریب شاخص‌های بورس برای القای رشد و رونق اقتصادی، صدای روزنامه‌های حامی دولت در را هم درآورد. روزنامه «اعتماد» در این زمینه ضمن انتشار کاریکاتوری که در آن نشانگرهای روی نمودار دستکاری شده‌اند، نوشت: «علت نوسانات پی‌درپی در بورس، دستکاری شاخص بورس است.» روزنامه «آرمان» نیز نوشت: «افت بورس، سرمایه‌گذاران را نامطمئن کرده است.» برخی اظهارنظرها حاکی از این است که در شاخص‌های بورس برای جلوگیری از افت مکرر دستکاری شده است. این موضوع اعتراض کارشناسان اقتصادی را به دنبال داشته است؛ چراکه بورس تنها زمانی تأثیرگذار خواهد بود که آمارهای آن شفاف و واقعی باشد.
3- جریان اصلاحات گزینه‌ای جز روحانی برای انتخابات 96 ندارد
اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی اعتماد ملی گفت: اعتماد ملی مباحث مقدماتی خود را برای دفاع از نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری شروع کرده است و در این جلسات تقریباً تمامی اعضا از عملکرد دولت تدبیر و امید حمایت کرده‌اند. تصمیم به حمایت از روحانی تصمیم جدی حزب اعتماد ملی است و اساساً در انتخابات پیش رو نامزدی به جز روحانی نخواهیم داشت و تصور اینکه فرد دیگری از اصلاح‌طلبان نامزد شود، درست نیست. تمام تلاش اعتماد ملی برطرف کردن نقاط ضعف دولت روحانی است و در انتخابات آتی قطعاً از روحانی حمایت خواهیم کرد.
4- مانع‌تراشی کتابخانه ملی به ثبت جهانی عهدنامه مالک اشتر
آیت‌الله دین‌پرور، دبیر بنیاد نهج‌البلاغه گفت: ما رشته نهج‌البلاغه را با کمک وزارت علوم در همه دانشگاه‌ها برقرار کردیم. در پژوهشگری نهج‌البلاغه، دانشجوی دکتری می‌گرفتیم که امسال به ما گفتند برای اینکه شما مؤسسه خصوصی هستید، نمی‌توانید دانشجوی دکتری بگیرید. وی با بیان اینکه ما می‌خواستیم عهدنامه مالک اشتر را در یونسکو ثبت جهانی کنیم، افزود: برای این کار گفتند اول باید ثبت ملی شود؛ اما کتابخانه ملی که مسئول این کار بود، به این مسئله بی‌توجهی کرد و ما نتوانستیم پس از چهار سال آن را ثبت ملی کنیم.
5- واشنگتن: نگران افزایش بی‌جهت تنش‌ها میان ایران و آمریکا هستیم
«مارک تونر» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری روزانه این وزارتخانه درباره تازه‌ترین رویارویی ایران و آمریکا در آب‌های خلیج فارس گفت: «هنوز در حال اخذ گزارش در زمینه این حادثه‌ایم؛ روشن است که این حادثه مایه نگرانی است و می‌تواند سبب اوج‌گیری بی‌جهت تنش‌ها میان ایران و آمریکا و حتی در منطقه شود.» وی ادامه داد: «ایران هنوز فرصت تغییر رفتار و ایفای نقش سازنده در منطقه را دارد.»

▼ اخبار کوتاه
«مایدا چیچیچ» سرمربی اسلوونیایی تیم والیبال زنان ایران از علاقه خود برای داشتن حجاب سخن گفت و افزود: هیچ‌کس من را به رعایت حجاب در کشورهای خارجی مجبور نکرده است. به اعتقاد من رعایت حجاب در کنار تیمی که مسلمان است و با حجاب پا به مسابقه می‌گذارد، احترام گذاشتن به مردم این کشور و از همه مهم‌تر نوعی احترام گذاشتن به خودم است.
به گزارش خبرگزاری «تاس»، روسیه و ایران قصد دارند کار بر روی ساخت مرحله دوم نیروگاه اتمی بوشهر را آغاز کنند. پیمانکار این پروژه شرکت مهندسی «روس‌ اتم» است و مراسم بناگذاری اولین سنگ در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر 2 روز 10 سپتامبر (20 شهریور) در بوشهر و با حضور «سرگئی کرینکو»، رئیس شرکت روس‌ اتم برگزار خواهد شد.
با کشته شدن دست‌کم 13 نفر در تیراندازی‌های آخر هفته گذشته در شهر «شیکاگو»، آمار تلفات ناشی از تیراندازی‌های این شهر در سال 2016 به بیش از 500 نفر رسید. تیراندازی جزء عوامل اصلی مرگ و میر در آمریکاست و سالیانه بیش از 30 هزار نفر بر اثر حوادث مرتبط با سلاح گرم جان خود را از دست می‌دهند.
جمعی از نمایندگان در حال تهیه طرح دو فوریتی برای الزام دولت به تصویب قرارداد FATF از طریق مجلس شورای اسلامی هستند. طبق قرارداد FATF برخی وزارتخانه‌ها، مانند اطلاعات، ارشاد و دفاع و برخی نهادهای انقلابی، مانند سپاه و صداوسیما از سوی دولت کشورمان تحریم می‌شوند.
رأی‌الیوم نوشت: «عربستان با سیاست نفتی خود می‌خواست به اقتصاد ایران ضربه بزند، ولی نتیجه برعکس شد و عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج [فارس] سالیانه 300 میلیارد دلار ضرر دیدند و کشورهایی، مانند الجزایر و نیجریه به مرز ورشکستگی رسیدند.»
گروه تروریستی- تکفیری داعش اوقات شرعی نماز را در مناطق تحت اشغال خود در عراق و سوریه تغییر داده است! این گروه همچنین کسانی را که از این قانون جدید سرپیچی کنند، به‌ویژه ائمۀ جماعت مساجد و مؤذنان را به مجازات شلاق تهدید کرده است.
تازه‌ترین آمار منتشر شده بانک مرکزی نشان می‌دهد، میزان بدهی‌های بخش دولتی به شبکه بانکی تا پایان خرداد ماه امسال از مرز ۱۹۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده و نسبت به اسفند سال گذشته حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات