صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۹۳۹۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 10 مرداد 1395 شماره 4396

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کسانی‌که نظام اسلامی را تهدید می‌کنند، بدانند جمهوری اسلامی به برکت تفکر، عمل و حرکت بسیجی شکست‌ناپذیر است. (93/9/6)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
یک گام دیگر
سخنان سیدعلی خمینی درباره تلاش جریان‌های نفوذ بیرونی برای رو در رو قرار دادن بیت امام(ره) با امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یکی از نمونه‌های پرده‌افکنی از رخ کسانی است که در سال‌های گذشته درصدد بوده‌اند با عناوین مختلف به بیت امام نزدیک شوند و به اهداف خود در اختلاف‌افکنی و ایجاد شکاف برسند. سیدعلی خمینی در مراسم سالگرد آیت‌الله صالحی مازندرانی گفت: «کسانی خارج از کشور برنامه‌ریزی کردند و با اغراض سیاسی نیّت‌شان این است که ایشان (حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی) را از رهبری جدا کنند، اما بدانند که خانواده امام(ره) پشتیبان رهبری است و این لطفی که رهبری به ما دارد، به هیچ کسی ندارد.» وی افزود: «بنگاه‌های شایعه‌پراکنی و غول تبلیغاتی غرب برنامه‌ریزی می‌کنند تا شاید به خیال پوچ خود بین رهبری و بیت امام(ره) فاصله ایجاد کنند.»
این سخنان از زبان کسی جاری می‌شود که بدون واسطه تلاش‌های نافرجام دشمنان را بارها دیده و لمس کرده است؛ اما در این راستا نباید نقش نفوذگران داخلی یا کاتالیزگرها را فراموش کرد که به بازی دو سر سود خود ادامه می‌دهند و از یک سو خود را به منابع خارجی وصل می‌کنند و ارزش‌های انقلاب و امام(ره) و حتی انقلاب اسلامی را زیر سؤال می‌برند و از سوی دیگر تلاش می‌کنند با نزدیک کردن خود به بیت امام(ره) برنامه‌های جریان‌های اطلاعاتی غرب، ضد انقلاب و منافقان را برای اختلاف‌افکنی بین فرزندان یادگار امام و انقلاب اسلامی اجرا کنند.
این سخنان سیدعلی خمینی طبعاً به مذاق جریان‌های مخالف امام(ره) خوش نمی‌آید؛ زیرا به گونه‌ای در تأیید تلاش دشمنان برای نفوذ حتی تا خانواده حضرت امام(ره) است و وقتی که این پروژه رسانه‌ای می‌شود، به معنای آن است که بیت امام نسبت به این خط سیاسی آگاهی پیدا کرده، اما قدم دیگر برای مقابله با جریان نفوذ باقی مانده است و آن، این است که در اطراف مؤسسه‌ها و مراکز نزدیک به بیت امام(ره) جریان‌هایی از حامیان منتظری، ملی‌گراهای ضد قوانین اسلامی و فتنه‌گران نفوذ کرده‌اند که افشاگری علیه این گروه می‌تواند سبب خشنودی ملت انقلابی و کوتاه شدن دست جریان‌های وسوسه‌گر بر ضد نظام شود.

▼ گزارش روز 
باز هم خُلف وعده

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» و بلافاصله پس از آن «رویترز»، با انتشار گزارش‌هایی، بخشی از اسناد محرمانه برنامه بلندمدت هسته‌ای کشورمان را که به دلیل عضویت جمهوری اسلامی ایران در NPT در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار داده شده بود، رسانه‌ای کردند؛ موضوعی که انتقاد شدید مقامات کشورمان را به همراه داشت! علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با گلایه از این تخلّف آشکار، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «سند راهبرد بلندمدت کشورمان که در موضوع هسته‌ای در اختیار آژانس قرار داده شده بود، باید محرمانه باقی می‌ماند.» کمالوندی، سخنگوی این سازمان نیز با تأکید بر قابل انتشار نبودن این اسناد، اظهار داشت: «آژانس باید توضیح دهد که چگونه اسناد محرمانه ما درز پیدا کرده است؟ این پرسش مطرح است که چه کسی و چرا این کار را کرده است؟ ما فعلاً ظنّ‌مان به آژانس و افرادی است که در آژانس به این مدارک دسترسی دارند.» افزون بر این، دستگاه‌های مسئول در این ماجرا با ارسال نامه‌ای به آژانس در این زمینه اعتراض کردند و خواستار پاسخ‌گویی گردانندگان سازمان انرژی اتمی شدند.
اما در مقابل، این نهاد با بیان اینکه به هیچ وجه انتشار اسناد محرمانه ایران را نمی‌پذیرد، اعلام کرد: به‌شدت با گفته‌های مقامات ایرانی درباره درز اطلاعات از آژانس مخالف است! پس از آن سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان، طی مصاحبه‌ای بدون اینکه نامی از کشوری بیاورد، تأکید کرد. اطلاعات ما نشان می‌دهد سه کشور در افشای اسناد جمهوری اسلامی ایران دخیل بوده‌اند.
اگرچه حدس زدن نام این کشورها برای مردم ما که سال‌هاست شاهد بدعهدی‌ها و دشمنی‌ها بوده‌اند، چندان دشوار نیست؛ ولی آنچه در این ماجرا از درز اطلاعات هسته‌ای کشورمان مهم‌تر است، اثبات مجدد قابل اعتماد نبودن دولت‌های غربی است و اینکه نمی‌توان به وعده‌های این کشورها دل بست و پابرجا ماند.

▼ خبر ویژه
اسناد جدید از نقش سرویس اطلاعاتی انگلستان در فتنه 88

اطلاعات اسنادی که به‌تازگی «ادوارد اسنودن» منتشر کرده، نشان مى‌دهد که سرویس اطلاعاتی انگلستان در سال ١٣٨٨ از حربه‌هاى اینترنتى براى تشدید ناآرامى در ایران استفاده کرده است. بر اساس این اسناد، اداره ارتباطات دولتى بریتانیا که وظیفه جاسوسى اینترنتى را برعهده دارد و خواهرخوانده آژانس امنیت ملى آمریکا به شمار مى‌آید، گروه ویژه‌اى براى تمرکز بر ایران ایجاد کرده بود. بنا بر گزارش پایگاه «مادربرد» یکی از واحدهای سازمان اطلاعات انگلیس موسوم به «ستاد ارتباطات دولت انگلیس» تلاش کرده است در طول آشوب‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 88 ایران و همچنین ناآرامی‌های مربوط به بیداری اسلامی در کشورهای عربی که از سال 2011 آغاز شده بود، بر فعالان اینترنتی اثر بگذارد. بر اساس اسناد فاش شده اسنودن، این یگان ویژه جاسوسی، یک گروه عملیاتی برای اهداف بین‌المللی دارد که یک زیرگروه برای کشور ایران تشکیل داده بود. در بخشی از این اسناد آمده است: «گروه متمرکز بر ایران در حال حاضر با هدف اثرگذاری بر برنامه هسته‌ای ایران، از طریق اعتبارزدایی رهبری ایران و برنامه هسته‌ای این کشور، ممانعت یا ایجاد اخلال در دسترسى ایران به اقلام مورد استفاده در برنامه هسته‌اى، انجام عملیات جاسوسى و جمع‌آوری اطلاعات و مقابله با سانسور فعالیت می‌کند.»
 
▼ اخبار
1- آخرین پیشروی‌های جبهه مقاومت برای فتح حلب
عملیات ارتش و مقاومت سوریه به همراه نیروهای کُرد و فلسطینی در نقاط مختلف داخل و اطراف شهر «حلب» ادامه دارد و تروریست‌ها به طور کامل موضع دفاعی به خود گرفته‌اند. با تثبیت مواضع نیروهای مقاومت در محله «مسکن جوانان» راه ارتباطی تروریست‌ها از شرق شهر حلب با جاده «کاستلو» به طور کامل قطع شده و آنها به سمت اردوگاه حندرات متواری شده‌اند. همزمان با عملیات نیروهای جبهه مقاومت در حومه جنوبی اردوگاه حندرات، نیروهای مقاومت فلسطین هم از محور شمالی به سوی مواضع تروریست‌ها در این اردوگاه پیشروی کرده‌اند. جنگنده‌های روس نیز مواضع گروه تروریستی جبهه النصره را در شهرک‌های «خان طومان»، «العیس»، «ایکاردا»، «معراته»، «القراصی» و سایر شهرک‌های جنوب غربی حلب به شدت هدف قرار داده‌اند. تروریست‌ها با استفاده از تریبون‌های مساجد از شهروندان شرق شهر حلب خواسته‌اند که دست به سلاح ببرند و علیه جبهه مقاومت اقدام کنند که با واکنش سرد مردم روبه‌رو شده‌اند.
2- باید تا پایان این دوره از دولت حمایت کنیم
رسول منتجب‌نيا، عضو سابق جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: اصلاح‌طلبان بايد تا پايان اين دوره رياست جمهوري حمايت خود از دولت را بي‌چون و چرا ادامه دهند تا اینکه در زمان نزديک به انتخابات، درباره گزينه انتخابات رياست جمهوري 96 به جمع‌بندي رسيده و در نهایت، در يک تصميم‌گيري جمعي نظر خود را اعلام کنند. وي با بيان اينکه امروز هرگونه ترديد و القای شبهه مي‌تواند سبب تضعيف دولت شود، افزود: من با نظر بعضي از دوستان که افراد ديگري از گرایش اصلاح‌طلبان را براي رياست جمهوري مطرح مي‌کنند، موافق نيستم و آن را کار درستي نمي‌دانم. اين کار بازي در ميدان مخالفان دولت است؛ ما اکنون بايد به طور قاطع از آقاي روحاني حمايت کنيم، البته حمايت کردن به معناي انتقاد نداشتن نيست، بلکه مي‌توان انتقادات و نظرات را به صورت منطقي اعلام کرد.
3- مخالفت سیاسی آمریکایی‌ها با یک قرارداد
شبکه «سی‌ان‌ان» با اشاره به مخالفت‌های داخلی در آمریکا با فروش هواپیما به ایران، گفت: بعید است تفاهم بوئینگ و ایران‌ایر، پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به توافقی قرص و محکم تبدیل شود. شبکه «سی‌ان‌ان» ادامه داد: «در حالی که این شرکت و ایران اعلام کردند که مذاکرات درباره این فروش ادامه دارد، اما مخالفت سیاسی در داخل آمریکا با این قرارداد، تحویل این هواپیماها به ایران را با تردید روبه‌رو کرده است. به نظر می‌رسد، حتی اگر در نهایت آمریکا اجازه اجرایی شدن این قرارداد را بدهد، تعداد هواپیماهای فروخته‌شده به ایران را کاهش دهد.» گفتنی است، توافق ایران با بوئینگ پس از قرارداد گسترده این کشور با رقیب اروپایی این شرکت، یعنی ایرباس انجام شده بود.
4- بیشترین معاملات ایران با کدام کشورهاست؟
آخرین گزارشی که گمرک ایران از کارنامه تجارت کشور منتشر کرده است، نشان می‌دهد که عمده کشورهای طرف معامله ایران طی چهار ماهه آغاز سال جاری به ترتیب چین، امارات متحده‌عربی، کره‌جنوبی، ترکیه و هند هستند. بر اساس این، چین همچنان اولین مبدأ واردات ایران است. گزارش‌ها حاکی است، از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه دو میلیارد و 942 میلیون دلار کالا از چین به ایران وارد شده است. امارات متحده عربی، دومین کشور عمده طرف معامله ایران در چهار ماه منتهی به تیر ماه سال 95 است و در این مدت دو میلیارد و 104 میلیون دلار کالا از این کشور به بازار ایران وارد شده است.

▼ اخبار کوتاه
دبيركل حزب‌الله لبنان با بيان اينكه سعودي‌ها به جاي اينكه دست‌شان را به سوي ايران دراز کنند، به سوي دشمن صهيونيستي دراز كرده‌اند، گفت: «عادي‌سازي روابط سعودي‌ها با صهیونیست ها، راه ديگر كشورهاي عربي را براي عادي‌سازي روابط‌شان با اين رژيم اشغالگر مي‌گشايد.» سیدحسن نصرالله همچنین تأكيد كرد: «فرهنگ و انديشه كساني كه در كليسايي در فرانسه يك كشيش را سر بريدند و در عراق و آلمان شهروندان عادي را كشتند، تكفيري و وهابي است.»
علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه فرایند پذیرش شرکت پدیده در بورس مراحلی دارد که باید به صورت قانونی و منطقی طی شود، گفت: در وهله نخست باید صورت‌های مالی مورد بررسی و حسابرسی قرار گیرد که این امر مراحل نهایی را طی می‌کند. از سازمان بورس هم خواسته‌ایم که با نظر مثبت این موضوع را بررسی کرده و شرایط لازم برای حل مشکل شرکت پدیده را فراهم کند.
محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس گفت: انفعال، عافیت‌طلبی و بعضاً مرعوب بودن مسئولان دولتی یکی از دلایل برآورده نشدن مطالبه‌هاست. دولت حاضر نیست مطابق وعده‌اش، مسئولیتی را که برعهده گرفته‌ است، به انجام برساند. به نظر می‌رسد، ضعف درونی دولت از اهمیت بیشتری نسبت به مشکلات ساختاری برخوردار است.
رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد: تمام مراکز آموزشی نظامی در این کشور را تعطیل خواهد کرد و به جای آن دانشگاه‌های دفاع ملی راه خواهد انداخت. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، اردوغان تأکید کرد: حجم نیروهای امنیتی ژاندارمری در ترکیه را کاهش خواهد داد و در مقابل به شمار تسلیحات و جنگ‌افزارهای موجود در ترکیه خواهد افزود.
در پي حملات اخير تروريستي در فرانسه، «مانوئل والس» نخست‌وزير اين كشور ضمن تأكيد بر تشديد نظارت بر فعاليت‌هاي مذهبي، خواهان تغيير در روابط با جامعه مسلمانان در اين كشور شد. والس گفت: «ضروري است روابط با اسلام و جامعه مسلمانان در فرانسه به دقت بازنگري شود و تغییر كند.»
پارلمان عراق به طور رسمی قانون انحلال و ممنوعیت حزب بعث برای هرگونه فعالیت سیاسی را تصویب کرد. بر اساس این قانون، هر گونه فعالیت نژادپرستانه، تروریستی و تکفیری در این کشور با مجازات روبه‌رو خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات