تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۴۷۴۱
گزارش تحلیلی «صبح نو» از بیانات رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته

6 مطالبه از پوسته سخت نظام

مقدمه: سه‌شنبه هفته گذشته، رهبر انقلاب با وزیر، معاون و مدیران وزارت اطلاعات دیدار کردند اما این نخستین دست از دیدار با این نهاد نبود. بر طبق اخبار منتشره، تا به حال، رهبر انقلاب، در طول مدت رهبری خود، 11 بار با مدیران و کارکنان این وزارتخانه دیدار کرده‌اند. نخستین دیدار، تنها 2 هفته پس از آغاز رهبری ایشان در تاریخ 68.3.30 صورت گرفت و در آن، وزیر و مدیران و کارکنان این وزارتخانه، با آیت‌الله خامنه‌ای برای ادامه مسیر و کار انقلابی خود بیعت کردند. دیدارهای بعدی در تاریخ‌های 68.4.18، 76.10.9، 78.3.7، 78.10.7، 82.5.30، 82.12.21، 83.7.13، 87.5.3، 89.12.12 و نهایتاً 5.19 امسال برگزار شد. بدین ترتیب، رهبر انقلاب، به‌جز آقای علی فلاحیان، با همه وزرای اطلاعات کشور، یعنی حجج ‌الاسلام ری‌شهری، دری نجف آبادی، یونسی رستمی، محسنی اژه‌ای، حیدر مصلحی و سید محمود علوی دیدار کردند. اگرچه کیفیت محتوا و مطالبات رهبر انقلاب در هر یک از دوره‌ها، بسته به شرایط زمانی و مکانی داخل و خارج از کشور و همین‌طور فضای داخلی این وزارتخانه، تفاوت‌هایی با هم داشته است، اما با این حال می‌توان به یک سری توصیه‌ها و مطالبات همیشگی ایشان در طول 27 سال زعامتشان درباره وزارت اطلاعات پی برد که به‌صورت اختصار به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.
(روزنامه صبح نو - 1395/05/23 - شماره 61 - صفحه 3)

1- شناخت اهمیت جبهه درگیری وزارت اطلاعات: جبهه درگیری در حوزه اطلاعات و ضداطلاعات، در مرتبه نخست، از جنس مصاف نرم است، بنابراین سختی‌ها و پیچیدگی‌ها آن، به‌مراتب بیش از سایر عرصه‌های درگیری است. «صحنه‌ای که شما درگیر آن هستید، صحنه بسیار عجیبی است. شاید در میان سنگرهایی که جمهوری اسلامی مبارزه می‌کند - مبارزه به معنای خاص آن و دست‌به‌یقه‌ شدن و ضربه زدن و ضربه خوردن - هیچ سنگری بافضیلت‌تر از سنگر شما نباشد؛ چون همیشه و در همه جا، خطر از ناحیه نفوذ اطلاعاتی دشمن بیشتر است.» پس اهمیت این حوزه به‌مراتب بیش از حوزه‌های دیگر است و صدچندان، اجر و ثواب سربازان گمنام نیز بیش از دیگر خادمان و مسوولان است.

2- حفظ ایمان و تقوا و اخلاص: مهم‌ترین توصیه رهبر انقلاب که شاید پرتکرارترین آنها نیز باشد، توجه به عامل ایمان و خلوص نیت برای انجام دادن کارها و مأموریت‌هاست که اساساً از همین زاویه هم، بین نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی با سایر دستگاه‌های اطلاعاتی مرسوم در دنیا تفاوت وجود دارد. توجه به این موضوع از آن جهت مهم است که «معمولاً در دستگاه‌های اطلاعاتی دنیا، مجموعه‌ای از افراد وجود دارند که به خاطر تکیه بر اقتدار اطلاعاتی خود، طغیان و فساد می‌کنند.» بنابراین آن عاملی که می‌تواند موجب جلوگیری از طغیان و فساد شود، دارا بودن ایمان و تقواست. از طرفی دیگر، «وزارت اطلاعات، پوسته سخت نظام است که به‌هیچ‌وجه نباید آسیب‌پذیر شود، بنابراین تقویت عناصر مهمی چون ایمان و معنویت در این وزارتخانه باید بیش از هر دستگاه دیگری مورد توجه قرار گیرد.»

3- مراقبت دائم و همیشگی از اقدامات دشمن: تاریخ جمهوری اسلامی گواه آن است که اگرچه در برخی از برهه‌ها، در بیان مقامات آمریکایی (به‌عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین دشمن ایران) و غربی، تغییر لحن در مواجهه با ایران مشاهده شده است، اما این به معنای پایان یافتن یا دست برداشتن دشمنی آنان نیست. بنابراین «وزارت اطلاعات در زمره دستگاه‌هایی است که باید با هوشیاری و مراقبت از بروز هرگونه اشتباه و خطایی هر چند کوچک در روند فعالیت‌های اداری، ستادی، میدانی و عملیاتی خود جلوگیری نماید زیرا در این بخش هرگونه غفلت و اشتباهی می‌تواند بزرگ و مهم باشد.»

4- تهیه طرح راهبردی کلان و استفاده از فناوری‌های نوین: آفت هر مجموعه‌ای، سرگرم شدن به کارهای روزمره و تکراری و فراموش کردن افق‌ها و چشم‌اندازهاست. این موضوع، برای دستگاهی چون وزارت اطلاعات، که صحنه درگیری آن با رقیب، می‌تواند نه در ساعت، که در کسری از دقیقه انجام شود، به‌مراتب بیشتر نمایان خواهد شد. به همین دلیل، رهبر انقلاب داشتن طرح‌های بلندمدت را به‌عنوان یک مطالبه از عوامل این وزارتخانه خواستارند: «طرح‌های بلندمدت خوبی در وزارت اطلاعات تهیه شده است اما باید طرح‌های جامع و راهبردی در دیگر موضوعات مهم تهیه و کامل شود زیرا اساسی‌ترین وظیفه این دستگاه تهیه طرح‌های عمیق بلندمدت است.»

برای این کار باید از زبده‌ترین نیروها و افراد استفاده شود: «این مهم از رهگذر ایجاد مجموعه‌ای از مغزهای متفکر، فعال، طراح و برنامه‌ریز در درون این وزارتخانه محقق خواهد شد.» در کنار آن باید «فعالیت‌های علمی و پژوهشی»، «ارتقای سطح کار حرفه‌ای» و «بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری» مورد توجه قرار بگیرد.

5- پرهیز از گرایش‌های شخصی و حزبی: در برخی از مقاطع، متأسفانه نفوذ جریان‌های خاص به‌منظور مخدوش کردن چهره انقلابی این نهاد مهم، موجب بروز زیان و لطماتی بر آن شده است. در دولت قبل نیز جریان انحرافی بر آن بود تا با کنار گذاشتن وزیر اطلاعات وقت، ارکان اصلی این وزارتخانه را در دست بگیرد که البته باتدبیر به‌موقع رهبر انقلاب، این پروژه با شکست مواجه شد، اما همچنان «عناصر و جریان‌هایی تلاش می‌کنند وزارت اطلاعات را به ابزار هواهای حزب، جناحی و شخصی خود تبدیل کنند.» اما «وزارت اطلاعات باید بدون توجه به امواج و تلاطم‌های سیاسی، همواره مسیر مستقیم خود را ادامه دهد.»

6- نقش در تحقق اقتصاد مقاومتی: و بالاخره آنکه در دیدار هفته گذشته، رهبر انقلاب، وزارت اطلاعات را هم یکی از نهادهای تأثیرگذار در تحقق اقتصاد مقاومتی به‌عنوان مهم‌ترین سیاست اجرایی سال‌های اخیر کشور معرفی کردند. شاید مهم‌ترین کارکرد این وزارتخانه در این حوزه، «برخورد و پیشگیری از مفاسد اقتصادی» و مفسدان اقتصادی باشد. مخصوصاً آنکه در سال‌های اخیر، به‌نوعی شاهد رهاشدگی فضای اقتصادی توسط دولت‌ها مشاهده می‌شود. همین موضوع نیز زمینه سوءاستفاده افراد و جریان‌های سیاسی- اقتصادی به‌منظور چنبره زدن بر شریان‌های اصلی اقتصادی کشور را به‌وجود آورده است.

مسائلی چون روی کار آمدن عناصرنامطلوب در سطح مدیران تراز نخست بانکی و مالی کشور و پدیده «حقوق‌های نامتعارف» معلول همین مسأله است که اگرچه در پاره‌ای از مواقع، توسط دستگاه اطلاعاتی کشور درباره آن هشدار داده شد، اما برخورد جدی با آن صورت نگرفت. از سویی دیگر، متأسفانه برخی از سوءاستفاده‌های اقتصادی در گذشته، حتی با کمک اطلاعاتی برخی نیروهای این نهاد انقلابی انجام شده است. بنابراین مسوولان وزارتخانه می‌بایست هم مراقب نفوذی‌های اقتصادی داخل مجموعه باشند و هم با رصد دقیق تحولات اقتصادی کشور، از روی کار آمدن مفسدان و رانت‌خواران اقتصادی جلوگیری کنند.

http://sobhe-no.ir/newspaper/61/3/1379

ش.د9501583

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات