صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۴۴۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 24 مهر 1395 شماره 4406

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بنده به مسئولین گفته‌ام که آقاجان! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا می‌کنید و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور می‌کنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید؛ ضربه بزنید به قاچاقچی، به جنس دارای مشابه داخلی. (11/5/95) ********سالروز میلاد پر نور و سرور حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) مبارک باد********
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
فصل آتش زدن سامری

حضرت موسی(ع) گوساله سامری را که میزان زیادی طلا در ساختن آن به کار رفته بود، سوزاند، آن را تکه‌تکه کرد و ذرات آن را به دریا ریخت. از دیدگاه عده‌ای این کار حضرت موسی(ع) نوعی اسراف بود؛ چراکه وی می‌توانست این طلاها را بین مردم فقیر توزیع کند، یا آنکه آن را در استقرار عدالت و مقابله با ستمگران برای حکومت نوپای خود خرج نماید؛ اما نکته مهم اینجاست که در نگاه حضرت موسی(ع)، گوساله سامری منشأ فساد و هلاکت جامعه است و هرگونه بهره‌برداری از آن سبب انحطاط در جامعه می‌شود و دلیل دیگر اینکه برای تحقیر و توهین و از میان بردن شکل و ظاهر آن این اقدام را انجام داد؛ همان‌گونه که این عمل درباره مجسمه‌های فلزی پادشاهان عصر ما نیز تکرار شده است. حضرت موسی(ع) خواست غائله گوساله‌پرستی را به کلی از بین ببرد. در سال‌های گذشته بارها شاهد کشف محموله‌های قاچاق بوده‌ایم، اما این کالاها پس از مدتی با جریمه قاچاقچیان یا توزیع ارزان‌تر در بازار به دست مصرف‌کننده‌ها رسیده است. روز گذشته باخبر شدیم که مبتنی بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات حکومتی درصدد امحای 13 خودروی لوکس شامل «بنز اس500»، «بی‌ام‌و»، «پورشه» و «رنجروور» است که از طریق مرزهای غیررسمی وارد کشور شده‌اند. این اقدام برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود و تبعاً این سؤال برای برخی از مردم به وجود می‌آید که آیا بهتر نبود این کالاها مصروف امور دیگری می‌شد. این در حالی است که در کشورهای رقیب ایران نیز در مقابله با قاچاق از این تاکتیک استفاده می‌شود. برای نمونه، کشور روسیه در زمینه ورود خودروهای لوکس سال‌هاست که این رویه را دنبال می‌کند و بدون مقدمات طولانی این خودروها پرس شده و به کارخانه‌های ذوب آهن برای بازیافت فرستاده می‌شوند. مسئولان مبارزه با قاچاق کالا پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در امر آتش زدن کالاهای قاچاق، این تدبیر را بسیار بجا دانستند و اکنون مردم منتظرند که سامری‌های بنیان‌برافکن را بسوزانند.
سازمان‌یافتگی قاچاق یکی از معضلاتی است که ذی‌نفعان آن از مبدأ تا مقصد توانسته‌اند کالاهای قاچاق را به گونه‌ای مدیریت کنند که وارد بازار شوند تا به سود سرشاری دست یابند.

▼ گزارش روز
در هاله ابهام

«الیوت انگل» عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «باراک اوباما» رئیس‌جمهور این کشور از تمدید قانون تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند. وی تأکید کرد: من در این‌باره با رئیس‌جمهور صحبت کردم و همه چیز از حمایت او از این مسئله حکایت داشت. گفته‌های انگل و سرسختی کنگره که در قبضه طرفداران تحریم‌های بیشتر علیه ایران است در کنار تلاش «کمیته امور عمومی آمریکا- اسرائیل» برای تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران که مهم زیربنای اقدامات به قول آمریکایی‌ها تنبیهی علیه کشورمان که در پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود، نشان می‌دهد خلف وعده‌ها و سنگ‌اندازی‌های بیشتر بقای برجام را تهدید می‌کند، به‌ویژه آنکه اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که حداقل در تعهد به برجام تظاهر می‌کند نیز به زودی کاخ سفید را ترک خواهد کرد و جانشین او یا ترامپی خواهد بود که بی‌هیچ ترسی از پاره کردن برجام سخن به میان می‌آورد و این توافق را تنها یک قرارداد شخصی میان اوباما و ایران می‌خواند و یا هیلاری کلینتونی خواهد بود که از یک سو رسانه‌‌ای چون «جروزالم‌پست» از بی‌میلی وی به برجام خبر می‌دهند و می‌نویسند؛ «اگر به اظهاراتی که او (کلینتون) در حمایت از برجام مطرح می‌کند، گوش دهید، می‌بینید که صحبت‌هایش بسیار محتاطانه و محدود است.» و از سوی دیگر، باید با کنگره در تعامل باشد که مدام بر طبل تحریم‌های بیشتر می‌کوبد.
مسائلی که افق پیش روی توافق جامع هسته‌ای را مبهم ساخته و اجرای دقیق برجام و حصول منافع موجود در آن برای جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش در هاله‌ای از ابهام فرو برده است؛ با این شرایط، اقدامات مؤثر برای اجرایی شدن برجام و مکلّف شدن طرف مقابل به پایبندی به برجام از سوی دستگاه‌های مسئول، به‌ویژه وزارت امور خارجه کشورمان ضروری به نظر می‌رسد.

▼ خبر ویژه
دو برابر شدن بدهی دولت به نظام بانکی

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در سه سال اخیر 67 هزار میلیارد تومان بر حجم بدهی دولت به نظام بانکی افزوده شده است. بر اساس این آمارها، بدهی دولت به نظام بانکی در پایان اردیبهشت 92 و در آستانه روی کار آمدن دولت یازدهم، کمتر از 59 هزار میلیارد تومان بود. با تغییر دولت در سال 92، روند افزایش بدهی دولت به نظام بانکی شدت گرفت و در اردیبهشت 93 رقم آن به 76 هزار میلیارد تومان رسید و در اردیبهشت سال 94 از مرز 100 هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت. چنانچه بدهی دولت به نظام بانکی طی سه سال دو برابر شد. در سال جاری نیز روال افزایشی بدهی دولت به نظام بانکی ادامه یافته است، به طوری که در پایان اردیبهشت 95 رقم بدهی دولت به 126 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به اردیبهشت سال گذشته 24 درصد افزایش داشته است. به این ترتیب، بدهی دولت به نظام بانکی در فاصله اردیبهشت 92 تا اردیبهشت 95 بیش از دو برابر شده است. مطابق آمارهای بانک مرکزی، در سه سال اخیر 67 هزار میلیارد تومان بر حجم بدهی دولت به نظام بانکی افزوده شده است. این آمار نشان می‌دهد که در سه سال اخیر بیش از تمام دوران ماقبل آن، بر حجم بدهی دولت به نظام بانکی افزوده شده است.
 
▼ اخبار
1- بنیاد شهید خانواده شهدای مدافع حرم را تحت پوشش قرار می‌دهد
حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره تعداد خانواده‌های شهدای مدافع حرم که تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارند، گفت: ما آنچه را که سپاه قدس اعلام می‌کند، بلافاصله تحت پوشش قرار می‌دهیم، اکنون بیش از ۲۰۰ نفر از خانواده‌های شهدای مدافع حرم از کشور خودمان را تحت پوشش قرار داده‌ایم و با توجه به تأکیدی که نسبت به خانواده شهدای مدافع حرم فاطمیون که میهمان ما هستند، شده است؛ خانواده آنها نیز تحت پوشش قرار گرفته‌اند. وی درباره تعداد جانبازان مدافع حرم تحت پوشش بنیاد نیز اظهار داشت: تعداد جانبازان کم بوده و به ۲۰ نفر نیز نمی‌رسد؛ اما آنها هم زیر پوشش بنیاد قرار می‌گیرند.
2- رویکرد ترکیه در قبال سوریه به زودی تغییر خواهد کرد
سفیر سابق مصر در تهران با اشاره به دعوت وزیر خارجه ایران از روسیه و ترکیه برای برگزاری نشست سه‌جانبه، اعلام کرد مقامات ترکیه به زودی رویکرد خود در قبال سوریه را تغییر خواهند داد. «احمد الغمراوی» گفت: مقابله با داعش در سوریه برای روسیه و ایران مهم بوده و در مقابل ترکیه تمایل دارد از قدرت گرفتن کردها جلوگیری کند و احتمالاً در این زمینه، به‌ویژه در مسئله سوریه توافق‌هایی حاصل شده است. وی با بیان اینکه مسئله سوریه هرگز با همان تعامل و نحوه‌ای که ترکیه در قبال آن اتخاذ کرده بود، ادامه نخواهد یافت، تصریح کرد: بنا بر منافع بین‌المللی دیدگاه‌ها تغییر خواهد کرد و دلیل آن نیز سفرهای اخیر مقامات این سه کشور است.
3- فرار سرکرده‌های منافقین با اسامی مستعار
با تعطیلی و تخلیه اردوگاه اشرف، بازماندگان منافقین یا از عراق خارج شدند، یا به کمپ لیبرتی در نزدیکی فرودگاه بغداد رفتند؛ اما طی هفته‌های گذشته اخبار زیادی مبنی بر فرار این افراد با اسامی مستعار و حتی با مشخصات افراد فوت شده به گوش می‌رسد. هم‌اکنون حدود 1000 نفر در کمپ لیبرتی ساکن هستند و سرکرده‌های منافقین که اسامی‌شان در فهرست تحت تعقیب سازمان قضایی عراق قرار دارد، با کمک برخی مقامات عراقی موفق به فرار به سمت آلبانی و کشورهای اروپای غربی شده‌اند. البته، انتشار اخباری مبنی بر آغاز مذاکره همکاری قضایی بین ایران و کشور آلبانی موجبات نگرانی منافقین را فراهم آورده است.
4- پشیمانی دولت از لغو مصوبه کابینه احمدی‌نژاد
در حالی که بر اساس ابلاغیه تیرماه امسال هیئت دولت، شرایط جدیدی برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته شد و بر اساس آن، خودروهای سواری، ون و وانت وارداتی و تولید داخل، بر اساس میانگین مصرف خود در طول 100 کیلومتر دسته‌بندی شده بودند، طبق نامه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به برخی از اعضای کابینه، اعلام شده است که حسب تصمیم جدید دولت، دستور تیر ماه کابینه لغو و مصوبات سال‌های 87 و 92 که بر اساس تصمیم ماه گذشته لغو شده بود، همچنان به قوت خود باقی است.
5- موسوی شرط عدم فعالیت سیاسی برای رفع حصر را نپذیرفت
محمدرضا باهنر گفت: درباره مسئله حصر بهترین وضعیتی که می‌تواند ادامه پیدا کند همان حصر است. اگر دادگاهی بخواهد این آقایان را رسماً و طبق قوانین کشور محاکمه کند، حکم‌شان سنگین خواهد بود و شاید به مصلحت نباشد این حکم در مورد آنها اجرا شود. وی افزود: حتی اخیراً هم برای آقای مهندس موسوی پیغام فرستادم که اعلام کند در صورتی که آزاد شود تا سال‌ها فعالیت سیاسی انجام نخواهد داد، اما گویا وی نپذیرفت.

▼ اخبار کوتاه
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشریح ابعاد خودکفایی گندم گفت: در سال 92 ذخایر استراتژیک گندم از چند صد هزار تن تجاوز نمی‌کرد که تنها برای مصرف 18 تا 21 روز کشور کافی بود و این مسئله یک وضعیت بحرانی محسوب می‌شد. در همین سال با مجوز شورای عالی امنیت ملی برای خرید کالاهای استراتژیک و مهم‌ترین آن گندم از منابع صندوق استفاده کردیم، اما اکنون در تولید گندم خودکفا هستیم و 13میلیون تُن از این محصول را در سیلوها ذخیره کرده‌ایم.
سیدکمال‌ سجادی، سخنگوی جبهه پیروان با اشاره به اینکه جبهه پیروان خط امام و رهبری مشغول بحث و بررسی درباره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای 96 است، اظهار داشت: قرار است همه اصولگرایانی که محوریت روحانیت مبارز را قبول دارند، ائتلافی تشکیل دهند.
محمدرضا عارف در دیدار جمعی از نمایندگان نشریات دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در پاسخ به پرسشی درباره مسئله حصر، گفت: رئیس‌جمهور محترم حلّ مسئله حصر را فراموش نکرده‌اند و می‌دانم دغدغه بسیاری از دلسوزان هم رسیدگی به موضوع حصر است. همگان با شرایط پیچیده کشور آشنایی دارند و ان‌شاءالله با سازوکار منطقی این مسئله حل شود.
محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: خوشبختانه شاهد هستیم که دولت روسیه به تعهدات خود در اجرای قرارداد تحویل سامانه اس 300 به خوبی عمل کرده است و بر اساس اطلاعات رسیده، این سامانه تا پایان سال میلادی به صورت کامل به ایران تحویل داده خواهد شد.
وزیر راه امروز برای افتتاح رسمی آنچه «کترینگ بین‌المللی و بزرگ‌ترین کترینگ خاورمیانه» عنوان شده است به خانی‌آباد می‌رود؛ گویا در خلأ توافق ایرباس‌ها، فعلاً باید به ورود شرکت‌های پخت‌و‌پز با سرمایه‌گذاری و آشپزی اتریشی‌ها در کترینگ قطارهای ایرانی اکتفا کنیم. ‌در این مراسم سفیر اتریش در ایران عباس آخوندی را همراهی می‌کند.
مرتضي مبلّغ، معاون سياسي وزير كشور دولت اصلاحات درباره احتمال نامزدی احمدي‌نژاد گفت: احمدي‌نژاد وارد رقابت انتخاباتي‌اي كه در نهايت به شكست سنگين او بينجامد، نخواهد شد. وی افزود: قاليباف اخيراً تحرّكات انتخاباتي‌اي داشته كه ممكن است نشانه‌اي از تمايل او براي ورود به گود انتخابات باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات