صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۵۱۰۵

اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 14 شهریور 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ما در آمریکا با دولت‌های جنایتکاری طرف هستیم و اینکه تصور کنیم با مذاکره می‌توان به نقاط مشترک رسید، اشتباه است. (95/6/10)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
واحد بنیادین جامعه

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی «خانواده» را ابلاغ کردند. این سیاست‌های کلی، خانواده را واحد بنیادی و سنگ‌بنای جامعه اسلامی، کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام می‌داند و سمت‌وسوی حرکت نظام را در مسیر حفظ شالوده خانواده به منزله رکن اساسی جامعه با نگاه به آموزه‌های دینی و همچنین با توجه به آداب و سنن و فرهنگ ملی ایران که در تاریخ کهن این سرزمین ریشه دارد، تعیین می‌کند.
توجه به موضوع خانواده در اوضاع کنونی از جنبه‌های گوناگونی حائز اهمیت است. نگاهی به سبک زندگی جدید در کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد، شیوه زندگی در بستر رشد و توسعه فناوری‌های روز و دگرگونی ارتباطات اجتماعی از شیوه‌های سنتی و چهره به چهره به شیوه‌های شبکه‌ای و مجازی تغییر کرده و همین موضوع بی‌توجهی به کانون خانواده، میل به استقلال و زندگی تجردی و... را به همراه داشته است. در کشور ما نیز میل به این سبک زندگی در طبقات خاصی از جامعه از چند سال پیش رواج پیدا کرده است که تبعات زیان‌بار فرهنگی و آثار روحی و روانی خاص خود را به دنبال خواهد داشت.
اما از نگاهی دیگر باید موضوع تهاجمات فرهنگی دشمنان را نیز مورد توجه قرار داد که اصل و بنیان خانواده را به عنوان مهد تربیت و پرورش انسان در جامعه دینی و انقلابی ما هدف قرار داده و به مدد تبلیغات و فرهنگ‌سازی خود در شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی درصدد تغییر نوع تلقی افراد جامعه از سبک زندگی و مفهوم اساسی خانواده هستند. رهبر فرزانه انقلاب در این‌باره می‌فرمایند: «اساس خانواده با امواج خیلی تند و بی‌رحمانه‌ تبلیغات غربی دچار تزلزل و تهدید است... بنابراین کار حمایت و حراست از بقای خانواده و حراست از خانواده، کار بسیار مهمی است.»
در چنین شرایطی نباید مقهور سیاست‌های دشمن شد و با کار جهادی همراه با خلاقیت و ابتکار در جهت مصون‌سازی خانواده گام برداشت و با کارهای بنیادین راه آسیب‌های بیشتر را سد کرد.

▼ گزارش روز
حیرت‌انگیز

باورکردنی نیست، در میان آتش و خون منطقه غرب آسیا که تصاویر سرهای بریده در برابر ما قرار دارد و جنایت‌های بی‌پایان گروه‌های تروریستی تکفیری هر روز ابعاد تازه‌تری می‌یابد، در حالی که هنوز جانبازان هشت سال جنگ تحمیلی در میان ما هستند و پیکر بسیاری از فرزندان غیور سرزمین‌مان هنوز از میدان نبرد با دشمن تا بن دندان مسلح بازنگشته است! در سال‌ها و روزهایی که هنوز دشمنان ملت ایران از گزینه نظامی علیه کشور حرف می‌زنند، فردی، آن هم دارای مسئولیت در کشور پیدا شود و ادعا کند که برای پیشرفت و توسعه باید نیروهای نظامی را تعطیل کرد! حیرت‌انگیز است که آقای هاشمی در اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش می‌گوید: «اگر می‌بینید آلمان و ژاپن این روزها محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند، اینها بعد از جنگ جهانی دوم از اینکه نیروی نظامی داشته باشند، محروم شدند» و عجیب‌تر آن که در سخنان خود وعده تحقق این موضوع را در دولت دوم روحانی می‌دهد؛ دولتی که هنوز مشخص نیست تشکیل خواهد شد یا خیر! او که چندی پیش جمله «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها» را - که در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شده بود- تکذیب کرد و آن را جعلی خواند، چه دفاعی برای این جملات خود خواهد داشت! آیا این بار نیز فیلم و صدای این سخنانش را تکذیب می‌کند؟
جدای از آنکه در روزهای آینده و در برابر اعتراض احتمالی چه واکنشی نشان خواهد داد، پیگیری و برخورد با هر جمله و عبارتی که به تضعیف نیروهای امنیتی و دفاعی کشور بینجامد لازم و ضروری است. چه اینکه این سخنان از زبان یک کارشناس مطرح شده باشد، چه گفته یک وزیر باشد و چه جملات صریح و بی‌پرده یک مسئول بلندپایه باشد! چراکه هرگونه تضعیف نیروهای امنیتی و زیر سؤال بردن قوای دفاعی کشور می‌تواند آثار جبران‌ناپذیری را برای کشور به همراه داشته باشد!

▼ خبر ویژه
تمرین مشترک برای حمله به قایق‌های ایرانی

نشریه تخصصی نظامی «وار ایز بورینگ» آمریکا در یادداشتی نوشته است، بالگردهای توپدار آپاچی آمریکا چهار سال است که برای مقابله با قایق‌های تندروی ایران تمرین می‌کنند و حتی در یک تمرین مشترک با اماراتی‌ها، به یکی از جزایر خلیج‌ فارس حمله کرده‌اند. این نشریه با اشاره به رویارویی‌های اخیر شناورهای ایرانی با کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس، به گزینه‌های آمریکا برای پیروزی در نبرد احتمالی با ایرانیان پرداخته است. در آوریل 1988 (سال 1367) نیروی دریایی آمریکا در بزرگ‌ترین نبرد دریایی خود پس از جنگ جهانی دوم، با شناورهای نظامی ایران درگیر شد. ملوانان آمریکایی برای درگیری با ناوشکن‌ها و زیردریایی‌های بزرگ شوروی آموزش دیده بودند، ولی شناورهای آمریکایی، تسلیحات مناسب برای رهگیری قایق‌های تندرو و چابک ایرانی را که به راکت مجهز شده بودند، نداشتند. ایرانی‌ها از نفربرهای دریایی کوچک هم برای مین‌گذاری‌های مرگ‌آور بهره می‌بردند که نیروها و شناورهای آمریکایی راه مناسبی برای مقابله با آن نداشتند. پنتاگون با در نظر گرفتن این نقطه ضعف، سریعاً بالگردهای مسلح‌شده بلک‌هاوک و پرنده کوچک را به همراه نیروهای یگان ویژه 160 (که اکنون نامش به هنگ 160 نیروهای ویژه عملیات هوابرد تغییر یافته) به خلیج‌ فارس فرستاد.
 
▼ اخبار
1- نگرانی تل‌آویو از اوضاع سوریه و شکست برنامه‌های ریاض
تحلیلگران و رسانه‌های رژیم صهیونیستی نسبت به اوضاع سوریه و شکست برنامه‌های محور عربی با محوریت عربستان ابراز نگرانی کردند. به گزارش روزنامه لبنانی «الاخبار»، رژیم صهیونیستی به علت تحولات اخیر سوریه خشمگین شده است؛ چراکه ارزیابی‌های تل‌آویو نشان می‌دهد، اولین فرصت تجزیه سوریه از طریق متحد «کرد» که تأمین‌کننده منافع ثابت اسرائیل [رژیم صهیونیستی] بود، از بین رفت. روزنامه صهیونیستی «اسرائیل الیوم» هم که به علت نزدیکی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، تقریباً تریبون رسمی وی لقب گرفته است، ناامیدی خود را نسبت به روند تحولات سوریه و رویکرد این کشور در راستای تقویت مواضع و حضور دشمنان تل‌آویو در چارچوب سناریوی وحشت نشان داده و نوشته است: «ایران در پشت مرزها حضور دارد و بشار اسد، رئیس‌جمهور نیز همچنان در دمشق و در کاخ ریاست جمهوری است.»
2- اصلاح‌طلبان مجبورند با آقای روحانی همراهی کنند
صادق زیباکلام، از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلبان در مصاحبه‌ای پیرامون راهکار اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم گفت: واقعیت امر این است که اصلاح‌طلبان و آقای روحانی مانند زن و شوهری هستند که با وجود همه دلخوری‌هایی که از همدیگر دارند، مجبورند به‌خاطر بچه‌ها با همدیگر زندگی کنند. وی افزود: به فرض، شورای راهبردی یا سیاست‌گذاری یا هر مجموعه تصمیم‌گیر دیگری در جناح اصلاحات به جمع‌بندی برسد که دیگر حاضر به حمایت از آقای روحانی نیست، سؤال این است که از چه کسی می‌خواهند حمایت کنند؟ این فعال اصلاح‌طلب افزود: یا باید بگویند جریان اصلاحات در انتخابات شرکت نمی‌کند و نامزدی ندارد یا بگویند آقای روحانی نه، ولی به این گزینه که رهبری اصلاحات می‌گوید، رأی بدهید که هیچ‌کدام از این دو حالت نمی‌شود.
3- احتمال دیدار «بشار اسد» و «اردوغان» در روسیه
یک روزنامه لبنانی ادعا کرد، احتمالاً رؤسای جمهور ترکیه و سوریه برای نخستین بار پس از پنج سال تحت نظارت روسیه در مسکو با هم دیدار خواهند کرد. روزنامه «السفیر» لبنان در گزارشی به گمانه‌زنی درباره موعد احتمالی این دیدار پرداخت و نوشت: مقدمات این دیدار در جریان سفر اردوغان به روسیه فراهم شده است. همزمان با دیدار پوتین و اردوغان در سن‌پترزبورگ یک هیئت بلندپایه امنیتی سوریه نیز شامل رئیس بخش اطلاعات نظامی، گروهی از افسران سرویس اطلاعات هوایی، معاون رئیس کل سرویس اطلاعات و «علی مملوک» رئیس شورای امنیت ملی وارد روسیه شدند. برخی از منابع دیپلماتیک روسیه و غرب اعلام کردند، علی مملوک در جریان سفر سه‌شنبه خود به مسکو و رایزنی با مسئولان روسی و ترک زمان نهایی این دیدار را تعیین خواهد کرد.
4- افزایش 100 درصدی نقدینگی در سه سال
در حالی که دولت و رسانه‌های نزدیک به آن در طول سال‌های اخیر بارها از کاهش نرخ سود با انضباط پولی و مالی سخن به میان آورده‌اند، اما آمارهای رسمی اعلام شده از سوی نهادهای ذی‌صلاح روایت متفاوتی دارند، چنانچه بر اساس این آمارها در سه سال گذشته (ابتدای 92 تا پایان 94) حجم نقدینگی 100 درصد، پایه پولی 51 درصد، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 61 درصد، بدهی دولت به بانک مرکزی 6/85 درصد (11 هزار و 294 میلیارد تومان) و بدهی دولت به بانک‌ها 121 درصد افزایش یافته است. در سال گذشته، با وجود کاهش 6/2 درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، نقدینگی 30 درصد و پایه پولی 1/17 درصد رشد کرد.

▼ اخبار کوتاه
بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در زمینه گردش‌های دریایی و همکاری‌های منطقه‌ای در بنادر جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان دو ناو موشک‌انداز روسیه در خزر لنگر می‌اندازند. دفتر مطبوعاتی حوزه نظامی فدرال جنوب روسیه با اعلام این خبر، افزود: سفر برنامه‌ریزی شده ناو موشک‌انداز تاتارستان و ناوچه موشکی گرادسوژیاسک جمعی ناوگان دریای خزر اوایل ماه آینده (اکتبر) انجام خواهد شد.
رئیس کمیته سیاسی و انتخابات جبهه اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان گفت: شکارچیان پُست، دولت را در قبضه خود گرفته‌اند و حلقه‌های فساد، در دولت فعلی نیز فعال و یکه‌تاز معرکه هستند. جمشید ایرانی اظهار کرد: متأسفانه میانگین سنی افرادی که برای اداره استان‌ها در قالب استاندار منصوب شده‌اند، بالای 60 سال است و این افراد با محافظه‌کاری کارها را اداره می‌کنند.
سیدشهاب‌الدین چاوشی، معاون سیاسی- اجتماعی استانداری تهران با تأکید بر اعلام آمادگی استانداری برای برگزاری الکترونیک انتخابات شوراهای شهر، گفت: با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به احتمال زیاد و در صورت موافقت مجلس شورای اسلامی پنجمین دوره انتخابات شوراها در استان تهران به صورت الکترونیک برگزار می‌شود.
شبکه العربیه گزارشی از چادرهای خالی حجاج ایرانی در صحرای عرفات و سرزمین منا منتشر کرده و مدعی شده است، ایران حاضر نشد توافقنامه مربوط به مراسم حج را با مسئولان سعودی امضا کند؛ توافقنامه‌ای که در آن سیاسی کردن حج منع شده بود.
یک روزنامه آمریکایی ایران را از بهترین تولیدکنندگان موشک‌های ضد کشتی دانست و تأکید کرد: تنها قدرت‌های مهم جهان، چون ایران، روسیه و چین قادرند با کیفیت‌ترین سلاح‌های موسوم به دسترسی ممنوع، چون موشک‌های ضدکشتی فرا صوت را تولید کنند.
محمدرضا منصوری، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس دهم با بیان اینکه دو نرخی شدن بنزین فساد به وجود خواهد آورد، گفت: با دو نرخی شدن بنزین مدیریت سوخت در کشور امکان‌پذیر نبوده و بسیار دشوار خواهد شد.
رئیس کل گمرک کشور گفت: کشفیات قاچاق در چهار ماه ابتدای امسال به اندازه کل سال ۹۲ بود. وی افزود: ارزش کالاهای کشف‌شده ۶۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات