صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۵۱۲۳

اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 15 شهریور 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اهمیت این انقلاب و علت اینکه این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد، این نبود که یک حکومتی را سرنگون کرد؛ نه، علت این بود که یک منظومه فکری نو را به دنیا عرضه کرد و امروز هم همچنان در اکناف عالم، این منظومه فکری در حال پیشرفت است. (94/6/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
خطاي محاسباتي

حفظ آمادگي دفاعي و نظامي کشورها را شايد بتوان مهم‌ترين اولويت نظام‌هاي سياسي دانست که با هدف تأمين امنيت دنبال مي‌شود. اين آمادگي آنقدر اهميت دارد که بيشترين بودجه کشورها را به خود اختصاص داده است. جالب آنکه بخش عمده پيشرفت‌هاي علمي نيز در سده اخير ذيل تحقيقات نظامي حاصل شده است؛ از این رو بين بودجه نظامي کشورها و توسعه‌يافتگي همبستگي مثبت و رابطه معناداري وجود دارد. کافي است به آمار رسمي مؤسسات بين‌المللي در سال 2015 نگاهي بيندازيم تا اين حقيقت آشکار شود که آمريکا، چين، روسيه، انگليس، فرانسه، ژاپن و آلمان از نظر ميزان بودجه نظامي جزء ده کشور اول جهان هستند.
فارغ از منطق برشمرده توجه به اين نکته حائز اهميت است که اولويت‌هاي نظامي ـ تسليحاتي نظام‌هاي سياسي تناسبي با موقعيت ژئوپلیتيک و مواضع ايدئولوژيک و سياسي آنان دارد. جمهوري اسلامي ایران در موقعيت حساسي قرار دارد که چشم طمع قدرت‌هاي بزرگ بدان جلب شده است و نیز در بحراني‌ترين منطقه جهان (منطقه غرب آسيا) واقع شده است.
با توجه به اینکه جمهوري اسلامي، نظامي اسلامي است که بنيان‌هاي آن در تضاد با منافع استکبار جهاني و زياده‌خواهان استثمارگر تعريف شده است، از همان ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي با دشمني‌هاي همه‌جانبه استکبار جهاني و صهيونيسم بين‌الملل روبه‌رو بوده است.
با اين مقدمه به‌سادگي مي‌توان تعابير زير را محصول اشتباه محاسباتي دانست که نه‌تنها مبتني بر واقعيت ايراد نشده، بلکه از نگاه علمي نمي‌توان به آن اعتنا کرد: «اگر مي‌بينيد آلمان و ژاپن اين روزها محکم‌ترين اقتصاد دنيا را دارند، اينها بعد از جنگ جهاني دوم از اينکه نيروي نظامي داشته باشند محروم شدند... نيروهاي نظامي بيشترين خرج کشورهاي در حال جنگ را مي‌بردند و از اين رو با اين اقدام پول‌هاي‌شان آزاد شد و به دنبال کارهاي علمي و توليدي رفته و اقتصاد دانش‌بنيان براي خود درست کردند؛ لذا ديگر آسيب‌پذير هم نيستند، اين راه در ايران باز شده است و مديران، دلسوزان و معلمان بايد وارد اين فضا شوند، مطمئنم دوره دوم دولت روحاني مي‌تواند ما را به آنجا برساند.»

▼ گزارش روز
اصلاحات در مخمصه

در حالی که بی‌نتیجه ماندن برجام، موضوع پیوستن به FATF، فیش‌های نجومی و عدم برخورد قاطع دولت، باز نشدن گره کور رکود و بی‌برنامگی دولت در حوزه اقتصاد و... انتقادات به دولت یازدهم را در سال پایانی حضور روحانی در پاستور به اوج خود رسانده است، در دل جریان اصلاحات و اعتدال نیز اختلاف درباره حمایت از روحانی هر روز آشکارتر می‌شود! چنانچه هاشمی رفسنجانی رسماً تبلیغات برای روحانی در انتخابات پیش رو را کلید زده است و صادق زیباکلام، از فعالان سیاسی نزدیک به هاشمی رفسنجانی اعلام می‌کند، با وجود همه دلخوری‌های موجود میان دولت و اصلاح‌طلبان، این طیف سیاسی چار‌ه‌ای جز حمایت از رئیس دولت یازدهم ندارد، صداهای متفاوتی از سوی نیروهای اصلاح‌طلب به گوش می‌رسد! چنانچه فعال اصلاح‌طلبی، چون عباس عبدی می‌گوید، جریان اصلاحات نباید از روحانی حمایت کند و محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید که پیش از این نیز اخباری درباره گلایه وی از دولت یازدهم به گوش می‌رسید، این بار آشکارا به انتقاد از دولت می‌پردازد و خواستار تغییر در رویکرد و عملکرد دولت روحانی می‌شود و تهدید می‌کند که مجلس در صورت لزوم از اختیارات خود استفاده خواهد کرد؛ سخنانی که دامنه گسترده‌تری نیز پیدا می‌کند و اختلاف در دل این جریان را به تیتر روزنامه‌ها می‌کشاند. روزنامه «آرمان» متعلق به کارگزاران با تیتر انتقادات تند عارف از دولت با بیان اینکه دولت به اندازه کافی تحت فشار انتقادات است و بدون اشاره به سهم عارف در پیروزی حسن روحانی تأکید می‌کند: «برخي منتقدان دولت يازدهم اگر كمي به عقب بازگردند، باید براي حضور خود در مجلس دهم از فضاي فراهم شده كه ناشي از عملكرد روحاني بوده، سپاسگزار باشند!» نوشتاری که بلافاصله روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» با تیتر عارف وکیل‌المله است، نه وکیل‌الدوله به آن پاسخ داد تا بر اختلافات بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بیش از پیش دامن زده شود. اختلافاتی که نشان می‌دهد، جریان اصلاحات در مخمصه سختی قرار گرفته است؛ چراکه از یک سو نگران شکست در انتخابات با حمایت از دولت پرانتقاد حسن روحانی است و از سوی دیگر راهی جز اتحاد با جریان اعتدال برای روشن ماندن کورسوی امید سهم داشتن در دولت آینده ندارد.

▼ خبر ویژه
اعمال نفوذ به دلیل انتساب به آقای معاون!

در یکی از تازه‌ترین تخلفات، یکی از منسوبان به یکی از معاونان رئیس‌جمهور با اعمال نفوذ در یکی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی کشور مبالغ هنگفتی از منابع کشور را هدر داده است. در همین ارتباط یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع اظهار داشت: «این معاون رئیس‌جمهور یکی از بستگان نزدیک خود را که گفته می‌شود خواهرزاده وی است، در یکی از مراکز پتروشیمی کشور به سمت مدیرعامل پتروشیمی منصوب کرده است.» به گفته وی، این فرد در حال حاضر در این سِمت بدون داشتن کوچک‌ترین سابقه‌ای مشغول شده است. او در ادامه گفت: «نکته قابل توجه این است که با ورود وی و چند تن از نزدیکانش تعدادی از مدیران باتجربه از این مجموعه اخراج شده‌اند و شرایطی ایجاد شده است که مجموعه در ورطه ورشکستگی است.» این منبع آگاه افزود: «تنها برای خرید سه خودروی وارداتی در این مجموعه تاکنون حدود 500 میلیون تومان هزینه شده که این خودروها در اختیار مدیران قرار گرفته است.»
 
▼ اخبار
1- به شدت نگران وضعیت شیخ‌زکزاکی در زندان هستیم

ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی شیعیان نیجریه در گفت‌و‌گو با پایگاه بصیرت درباره آخرین وضعیت شیخ‌زکزاکی گفت: آخرین باری که کسی توانسته است شیخ‌زکزاکی را ملاقات کند و از او خبری بگیرد، به دو ماه پیش برمی‌گردد، به همین دلیل به شدت نگران وضعیت او در زندان هستیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا کشورهای غربی یا سازمان‌های بین‌المللی نسبت به دستگیری رهبر شیعیان نیجریه و کشتار شیعیان این کشور اقدامی کرده‌اند، گفت: متأسفانه به غیر از ایران و دو کشور دیگر، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی هیچ اقدامی نکرده‌اند. دولت‌های انگلیس، آمریکا و فرانسه اگر چنین اتفاقی در ایران، روسیه و چین بیفتد، سریعاً موضع می‌گیرند و اقدام می‌کنند؛ ولی در زمینه کشتار وحشیانه شیعیان و دستگیری شیخ‌زکزاکی موضعی نگرفته‌اند. تنها یکی از سازمان‌های مشهور حقوق بشر در گزارشی اقدام ارتش نیجریه را غیرانسانی دانسته است.
2- دولت عراق پایان سال ۲۰۱۶ را پایان کار داعش می‌داند
«یوسف الکلابی» سخنگوی امنیتی حشد الشعبی عراق با تأکید بر نزدیکی رسیدن داعش به پایان کار خود، گفت: دولت عراق تصمیم دارد به امید خدا پایان سال 2016 پایان داعش در سراسر عراق باشد و هیچ منطقه‌ای تحت اشغال داعش باقی نماند. وی درباره اخبار موجود مبنی بر تصمیم دولت عراق برای وارد کردن نیروهای داوطلب مردمی به ارتش و یکپارچه کردن ارتش و نیروهای مردمی گفت: این مسئله صحت ندارد و باید گفت، حشد الشعبی یک هیئت رسمی وابسته به نخست‌وزیری است و در ابلاغیه 91 این مسئله ذکر شده است. در این ابلاغیه تأکید شده است حشد الشعبی یک هیئت نظامی و رزمی وابسته به دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح است که نیروهایش تجهیز شده و آموزش داده می شوند تا همچون نیروهای مبارزه با تروریسم فعالیت کند.
3- رایزنی برخی روحانیون با ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری 96
حجت‌الاسلام محسن غرویان گفت: برخی از روحانیون قم اعم از مدرسین و علما با محمدجواد ظریف برای کاندیداتوری در دور دوازدهم ریاست جمهوری رایزنی کرده‌اند. وی افزود: برخی از علما و روحانیون قم معتقدند محمدجواد ظریف گزینه خوبی برای ریاست جمهوری است. این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا افرادی که شما از آن نام بردید قصد عبور از روحانی را دارند، گفت: خیر، ما معتقدیم آقای ظریف باید در رتبه دوم بعد از روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کند. غرویان در پاسخ به این پرسش که دعوت شما از آقای ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری با توجه به احتمال عدم حضور حسن روحانی در انتخابات 96 است، گفت: خیر ما چنین تفسیری نداریم.
4- چند تابعیتی‌ها فساد می‌کنند و خیال‌شان راحت است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: با توجه به اینکه افراد با تابعیت مضاعف برای سازمان‌ها و دستگاه‌ها مشکل ایجاد می‌کنند، تلاش می‌شود این نیروها از دستگاه‌ها ترخیص شوند. ناصر سراج افزود: روز گذشته با ارائه گزارشی در ارتباط با تابعیت‌های مضاعف برای قوای سه‌گانه، مرخص شدن این افراد را از دستگاه‌های اجرایی خواستار شدم. وی اضافه کرد: بیشتر افراد متهم و مجرم که از کشور فرار کردند، تابعیت مضاعف داشتند. سراج اظهار داشت: این افراد خیال‌شان از بابت خانواده که در کشور دیگری مستقر هستند، راحت است؛ به همین دلیل وقتی فساد می‌کنند یک روزه فرار می‌کنند و ردگیری و برگشت آنها به کشور مشکل است.

▼ اخبار کوتاه
مرتضى جوادى‌آملی، فرزند آیت‌الله جوادی‌آملی در نامه‌ای به محمدجواد ظریف، برجام را صلح حدیبیه دانست و پیشنهاد داد برجام در دانشگاه‌ها تدریس شود. وی در بخشی از این نامه نوشته است: «بدون تردید قرارداد برجام با همه گفت‌وشنودها در شمار یکى از بهترین صورت‌هاى ممکن انعقاد پیمان صلح با توجه به شرایط سخت داخلى و دشوار خارجى قلمداد مى‌شود که از جمله آثار مثبت آن تضمین منافع ملى و تأمین مصالح اجتماعى است.»
احمد نقیب‌زاده، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو شورای مشورتی حزب ندای ایرانیان گفت: آقای روحانی برخلاف دولت‌های دیگر اعم از اصولگرا یا اصلاح‌طلب از پایگاه اجتماعی گسترده‌ای برخوردار نیست. در زمان حاکمیت دولت اصلاحات، اصلاح‌طلبان تمام‌قد از این دولت حمایت می‌کردند و طیف وسیعی از کارگزاران، یعنی کسانی که می‌توانستند به سران اصلاحات در کشورداری کمک کنند، حامی این دولت بودند.
یک پایگاه تحلیلی آمریکایی نوشت: گروهک تروریستی منافقین در حال از دست دادن نفوذ خود در رسانه‌هاست. این پایگاه دراین‌باره می‌نویسد: رسانه‌ها دیگر به ادعاهای منافقین اعتماد ندارند؛ چراکه واهی بودن اتهامات این گروه در زمینه برنامه هسته‌ای ایران مشخص شده است و شواهد تصویری از آنچه منافقین آن را تأسیسات غنی‌سازی «لویزان 3»  نامیدند، در واقع تصاویر قدیمی از یک شرکت ایرانی تولیدکننده درب‌های نسوز بوده است.
علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات با بیان اینکه شرکت‌های خارجی به دریافت نقدی از طرف‌های ایرانی عادت کرده‌اند، گفت: بانک‌های اروپایی ترجیح می دهند وضعیت همکاری خود با تجار ایرانی را به مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا منوط کنند و این موضوع سبب شده است نسبت به گره‌گشایی از مراودات مالی با ایران سست شده و بهانه‌جویی کنند.
به گفته یک منبع آگاه، شرکت ملی نفت ایران هم‌اکنون در حال نهایی کردن طرحی است تا بر اساس آن، قرارداد دو ساله با یک شرکت اروپایی منعقد کند. این شرکت اروپایی همان شرکت ویتول سوئیس است و هدف از این قرارداد، فروش نفت خام و کاندنسیت با تخفیف به این شرکت در ازای دریافت وام با بهره‌های سنگین است.
یک منبع مطلع در حزب اتحاد میهنی کردستان عراق اعلام کرد: «برهام صالح» و «کوسرت رسول» پس از دیدار با هیئت ایرانی در استان «سلیمانیه» کردستان عراق، حاضر شده‌اند از دو تکه شدن حزب جلوگیری کرده و اختلافات را با رهبری حزب کنار بگذارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات