صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۵۶۰۳

اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 12 مهر 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برخی سعی می‌کنند آرمان‌های والای شهیدان را پنهان کنند و دفاع مقدس را در سطح جنگ‌های معمول دنیا و آرمان آن را در حدّ عقب راندن دشمن متجاوز تقلیل دهند. (5/7/95) **فرارسیدن ماه عزای حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) تسلیت باد**
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
هيئت‌هاي سکولار
با فرارسيدن ماه محرم‌الحرام، ايران اسلامي سراسر سياه‌پوش شده و مجالس سوگواري برپا می‌شود. در اين ميان آنچه اهميت دارد، جهت‌گيري کلي هيئات مذهبي و مطالبي است که در اين جلسات در قالب سخنراني و مداحي ارائه مي‌شود؛ انتظار آن است که جهت‌گيري اين جلسات در راستاي اقامه امر سيدالشهداء(ع) و مبتني بر اهداف و آرمان‌هاي نهضت حسيني باشد؛ اما متأسفانه در سال‌هاي اخير جريان‌هاي انحرافي تلاش کرده‌اند تا هيئات مذهبي را از روح و جوهره خود جدا کنند. اين جريان که از سوی حکيم فرزانه انقلاب اسلامي به جريان «تشيّع انگليسي» شهرت يافته است، الگويي از هيئت‌داري را ارائه مي‌کند که مي‌توان آن را «هيئت سکولار» ناميد.
در هيئت سکولار قرائتي از نهضت امام حسين(ع) ارائه مي‌شود که در آن نسبتي بين اسلام و سياست وجود ندارد و اين در حالي است که رکن اساسي نهضت حسيني، مبارزه با قدرت فاسد و حاکميت ناخلفي بود که به زور بر جايگاه صالحان انبيا و اوليای الهي تکيه زده بود. امروز چگونه مي‌توان از اباعبدالله الحسين(ع) ياد کرد و دغدغه مظلوماني را نداشت که در سوريه، عراق، يمن و فلسطين و ديگر نقاط مختلف جهان در خاک و خون مي‌غلتند؟!
جلوه ديگر هيئت‌هاي تراز اسلام ناب محمدي(ص) آن است که اين مجالس بايد در خدمت تقويت نهضت اسلامي ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي باشند که تحقق آن آرزوي انبيا و اوليای الهي و از جمله حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) بوده است. هيئتي که از درون آن انسان‌هاي مؤمن در خدمت انقلاب و ارادتمند و پا به کار ولي خدا در زمان غيبت معصوم(ع) بيرون نيايد، با هيئت مطلوب اهل‌بيت(ع) فرسنگ‌ها فاصله دارد.
کلام حکيم انقلاب پايان بخش اين نوشتار است: «هيئت‌ها نمي‌توانند سکولار باشند؛ هيئتِ امام حسينِ سکولار ما نداريم! هرکس علاقه‌‌مند به امام حسين(ع) است، يعني علاقه‌‌مند به اسلام سياسي است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معناي اعتقاد به امام حسين(ع) اين است. اينکه آدم در يک مجلس روضه يا هيئت عزاداري مراقب باشد که نبادا وارد مباحث اسلام سياسي بشود، اين غلط است.»(20/8/92)

▼ گزارش روز
روزهای سخت ظریف

«دیپلماسی تهاجمی ظریف در بهارستان»؛ این عبارت، تیتر یک روزنامه «آفتاب یزد» امروز صبح است که به وضوح نشان می‌دهد، روز گذشته در بهارستان چه رخ داده است، این بار نیز حضور محمدجواد ظریف در قامت پاسخگو با جنجال و فریادهای وی از پشت تریبون مجلس همراه شد که مشابه آن را حداقل در برابر دوربین‌های تلویزیونی رسانه‌ها در برخورد با طرف‌های خارجی مشاهده نکرده‌ایم. وی پس از انتقادات نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، او را به خلاف‌گویی متهم می‌کند که به گستاخ شدن دشمنان منجر می‌شود؛ همچنین با طرح این موضوع که منافع کودکانه در پس اظهارات این نماینده مجلس وجود دارد، به کریمی قدوسی هشدار می‌دهد که با منافع ملی بازی نکند! وی در پایان نیز مجلس را تهدید می‌کند که برای حفظ احترام اجازه نخواهم داد هیچ‌یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سؤال قرار گیرند! موضوعی که اگرچه رسانه‌های اصلاح‌طلب به واسطه آن تلاش کردند از محمدجواد ظریف قهرمانی بسازند که در برابر مجلس ایستاده است، اما در داخل مجلس حتی صدای اعتراض علی مطهری را که از حامیان دولت در مجلس به شمار می‌آید، بلند کرد. وی در این‌باره می‌گوید: «صحبت‌هایی از وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس مطرح شد که شاید تحقیر مجلس و نمایندگان تلقی ‌شود؛ بنابراین نباید کلماتی به کار برده شود که از اقتدار مجلس بکاهد؛ وزیر امور خارجه جمله‌ای را مطرح کردند که «برای حفظ احترام اجازه نخواهم داد هیچ‌یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سؤال قرار گیرند»؛ اما هر نماینده‌ای آزاد است درباره همه مسائل کشور اظهارنظر کند.» اتفاقاتی که بسیاری از ناظران و کارشناسان، آن را جنجالی برای فرار از پاسخگویی در روزهای سخت ظریف در پسابرجام می‌دانند!

▼ خبر ویژه
پای شریک صهیونیستی به صنعت برق ایران باز شد!

چندی پیش بود که «بلومبرگ» با اشاره به صحبت‌های «عمر یونگول» مدیر اجرایی شرکت «زورلو انرژی» ترکیه، از مذکرات این شرکت با مسئولان ایرانی برای احداث نیروگاه در کشورمان خبر داد که با انتقادات گسترده کارشناسان و رسانه‌ها به وزارت نیرو به دلیل توجه به شرکت‌های خارجی با وجود فعالیت ده‌ها شرکت‌های معتبر داخلی در عرصه نیروگاه‌سازی روبه‌رو شد؛ اما حالا موضوعی تازه در این زمینه رسانه‌ای شده است و آن، روابط تنگاتنگ و گسترده شرکت ترکیه‌ای زورلو انرژی با نهادها و مقام‌های رژیم اشغالگر قدس است. این شرکت ترکیه‌ای نقش قابل توجهی در صنعت برق رژیم صهیونیستی دارد و 25 درصد از سهام نیروگاه دوراد (Dorad) واقع در اشکلن (Ashkelon) را در اختیار  گرفته است؛ نیروگاهی که بزرگ‌ترین نیروگاه خصوصی در رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. افزون بر این، شرکت زورلو انرژی 42 درصد از سهام نیروگاه اشدد (Ashdod) و 42 درصد از سهام نیروگاه رامات نگو (Ramat Negev) را در اختیار دارد. در مجموع، این شرکت ترکیه‌ای، 7 درصد از نیاز برق رژیم اشغالگر قدس را تأمین می‌کند. گفتنی است، منابع مالی قابل توجهی از طریق شبکه بانکی رژیم صهیونیستی در اختیار این شرکت قرار گرفته است. برای نمونه، این شرکت در سال 2012 وامی به ارزش 277 میلیون دلار از بانک‌های رژیم صهیونستی دریافت کرده است.
 
▼ اخبار
1- هر وقت سازش‌کارها و لیبرال‌ها روی کار آمدند، ما نوکر شدیم
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر وقت در این کشور سازش‌کارها و لیبرال‌ها آمدند ما نوکر شدیم. هر وقت استبداد در این ممکلت پیدا شد، یا وابسته شدیم یا جنگی علیه ما تحمیل کردند. وی افزود: علت اینکه دنیا وارد جنگ با ما شد، طمع آنها بود. اگر بنی‌صدر و لیبرال‌ها در این کشور نبودند، دشمن به ما طمع نمی‌کرد. لیبرال‌ها این جنگ را ایجاد کرده و انقلابی‌ها آن را پیروز کردند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه در مسائل نظامی بیش از اقتصاد تحریم بودیم، به گونه‌ای که حتی سیم خاردار به ما نمی‌دادند، ابراز کرد: چگونه به قدرت اول منطقه تبدیل شدیم و موشک با برد 2 هزار کیلومتر ساختیم و پهپاد به جاهای سرّی می‌فرستیم تا عکس بگیرند، ولی نمی‌توانیم فکری به حال کشاورزی، دامداری و سایر مسائل اقتصادی کنیم.
2- روند منفی شش درصدی اشتغال‌زایی در دولت یازدهم
یک فعال کارگری با بیان اینکه روند اشتغال‌زایی در دولت یازدهم منفی۶ درصد است، گفت: علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وعده ایجاد سازمان کارآفرینی را دقیقاً 16 آبان ماه سال 92 داد که با گذشت نزدیک به سه سال، ایجاد آن رنگ واقعیت به خود نگرفته است. فرامرز توفیقی افزود: بر اساس گزارش جدید و رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس در سال 94، 2 میلیون و 700 هزار بیکار داریم که با احتساب شاغلان ناقص، این میزان به 4 میلیون و 800 هزار نفر و با احتساب جمعیت فعال دلسرد از اشتغال به 7 میلیون نفر می‌رسد که رقم مذکور تا سال 1400 به 11 میلیون بیکار خواهد رسید. باید توجه داشت تبعات بیکاری صرفاً اقتصادی نبوده و بحران‌های زیادی، مانند طلاق و اعتیاد را به‌ دنبال دارد؛ از این رو باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.
3- افزایش ده‌ها برابری بودجه «موساد» و «شاباک»
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اعلام کرد، از زمانی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شده (از سال 2008 تا کنون)، بودجه موساد (سازمان اطلاعات و وظایف ویژه) و شاباک (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) ده‌ها برابر شده است. «الوف بن» سردبیر این روزنامه در گزارش خود نوشت: این موضوع از اطلاعات بودجه حکومت که وزارت دارایی آن را منتشر کرده، مشخص می‌شود. بر اساس این گزارش، بودجه این دو سازمان اطلاعاتی به دلیل حساسیت موضوع سال‌ها مخفی مانده بود؛ اما اکنون مشخص شده، از سال 2006 تا کنون بودجه شاباک و موساد افزایش داشته و در سال 2014 به 6 میلیارد شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) رسیده است.
4- نامه لاریجانی به رهبر معظم انقلاب و پاسخ معظم‌له
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه رئیس مجلس به رهبر معظم انقلاب درباره برنامه ششم توسعه گفت: رئیس مجلس در این نامه در زمینه لایحه برنامه ششم توسعه عنوان کرده که دولت لایحه برنامه ششم را به مجلس ارائه نکرده و تنها تعدادی از احکام مورد نیاز برنامه را ارائه کرده است. وی افزود: رئیس مجلس درباره اینکه در این شرایط باید چه اقدامی کرد، از رهبر معظم انقلاب کسب تکلیف کرده است. حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه رئیس مجلس عنوان کرده‌اند که ترجیحاً باید دولت لایحه برنامه ششم را ارائه کند و اگر چنین نشد، مجلس خود می‌تواند لایحه احکام برنامه ششم را در قالب برنامه تکمیل کند.

▼ اخبار کوتاه
خبرگزاری «رویترز» اعلام کرد: تولید نفت روسیه در ماه سپتامبر سال جاری به رکورد جدیدی رسید که این میزان از زمان فروپاشی شوروی بی‌سابقه است. آمارهای وزارت انرژی روسیه نشان می‌دهد، تولید نفت این کشور در ماه سپتامبر با 4 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 11/11 میلیون بشکه در روز رسید. یکی از اصلی‌ترین دلایل این افزایش تولید، افزایش فعالیت شرکت‌های نفتی این کشور در پی بهبود چشم‌انداز افزایش قیمت نفت در بازار جهانی است.
بر اساس ابلاغیه جدید یک مسئول مهم اجرایی به تعدادی از سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها، تأکید شده است برای تنظیم بودجه سال آینده دستگاه‌های ملی و استانی خود، رشد ضریب حقوق را فعلاً 10 درصد پیش‌بینی کنند. در این بخشنامه اعلام شده است، سقف اعتبار مربوط به اضافه کار کارکنان نیز در بودجه سال 1396 حداکثر معادل اعتبار اضافه کار در سال 1395 پیش‌بینی شود.
به گزارش شبکه تلویزیونی «المسیره» یمن، «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن طی حکمی «بن حبتور» را به تشکیل دولت نجات ملی مکلف کرد. جنبش انصارالله یمن پس از کارشکنی هیئت ریاض که به شکست مذاکرات صلح یمن منجر شد، اواخر مرداد ما سال جاری قدرت را از کمیته انقلاب عالی به شورای عالی سیاسی واگذار کرد و الصماد را برای ریاست آن برگزید.
پلیس ترکیه در اقدامی برادر «فتح‌الله گولن» را که به ادعای آنکارا پشت پرده کودتای نافرجام این کشور بوده است، برای تحقیق در این‌باره دستگیر کرد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد، قطب‌الدین در «ازمیر» دستگیر شده است تا پلیس درباره کودتای نافرجام 15 ژوئن علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، تحقیقات خود را تکمیل کند.
گردان‌های سیدالشهداء وابسته به نیروهای الحشد الشعبی در بیانیه‌ای در واکنش به افزایش تعداد نظامیان آمریکایی به بهانه عملیات آزادسازی موصل در عراق، اعلام کرد: افزایش نظامیان آمریکایی موضوع نگران‌کننده‌ای است و گروه‌های الحشد الشعبی درباره اشغالگری دوباره مماشات نخواهند کرد.
دانشگاه صنعتی شریف امروز نشستی با عنوان صلح برگزار می‌کند. قرار است در این نشست عمادالدین باقی برای دانشجویان و استادان از صلح سخن بگوید. شایان ذکر است، باقی یکی از محکومان امنیتی فتنه 88 است که در سال‌های گذشته به مواضع ساختارشکنانه‌ معروف شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات