تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۵۸۰۰
وزير خارجه در پاسخ به سئوال نماينده دلواپس مشهد در مجلس درباره برجام تاكيد كرد

وضعیت فعلی برجام مورد قبول هیات نظارت بر جام است

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/07/12 – شماره 10704 – صفحه 11)

مهمترین دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز طرح چهار سئوال از وزیر خارجه بود. به همین منظور دکتر محمدجواد ظریف برای پاسخ به این سئوالات در صحن علنی مجلس حاضر شده بود. وزیر خارجه در صحن مجلس گفت: شرایط فعلی برجام مورد تایید هیات نظارت بر برجام است.

اولین سئوال از وزیر خارجه که موضوع اقتصادی داشت ازسوی محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان مطرح شد.اما سه سئوال بعدی که رویکرد دیپلماسی داشت را کریمی قدوسی عضو جبهه پایداری و نماینده مشهد مطرح کرد.

اولین سئوال نماینده مشهد این بود که چرا تنظیم گزارش سه ماهه وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی در موضوع اجرای مفاد برجام به دور از واقعیت بود؟ سئوال ملی دوم کریمی قدوسی این بود که چرا در رسانه‌های خارجی رسما با موضوع علت مخالفت با برگزاری نمایشگاه افسانه‌ای هولوکاست مخالفت کرده است؟ سئوال سوم او نیز اینگونه طرح شد: تغییر معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در شرایط حساس منطقه چرا صورت گرفته است؟

دکتر ظریف در پاسخ به سئوالات کریمی قدوسی پشت تریبون قرار گرفت و اظهارداشت:این سه سئوال را به ترتیب کوتاه بودن پاسخ عرض میکنم،‌ درباره تغییر آقای امیر عبداللهیان،کمترین تغییر در وزارت خارجه صورت گرفته است.چرخش نیرو در وزارت خارجه واقعیت بدیهی است. بنا بود ایشان سفیر ایران در کشور مهم عمان تشریف ببرند،‌ همه تشریفات صورت گرفته و معاون بعدی انتخاب شده بودند، اما ایشان بدلیل مشکلات خانوادگی تصمیم گرفتند به ماموریت نروند.

وی تاکید کرد: این توهین به وزارت خارجه نیست،توهین به کل نظام است که یک مقام با فشار خارجیها عوض بشود.

وزیر امور خارجه درباره سئوال بعدی اظهارداشت: در مورد هولوکاست،‌ اعتقاد شخصی من این است که این موضوع به نفع مظلوم نمایی رژیم غاصب صهیونیستی است و کمک به مردم مظلوم فلسطین نیست. ضمنا من برگزاری نمایشگاه را محکوم نکردم. بلکه گفتم در آن شرکت نمی‌کنم و تاکید کردم که این نمایشگاه مربوط به نظام نیست بلکه مربوط به بخش غیر دولتی است.

دکتر ظریف درباره سئوال برجامی کریمی قدوسی نیز گفت: آنچه که ما گزارش دادیم گزارش همه واقعیات است. یعنی برجام توانسته حق هسته‌ای ایران را در شورای امنیت به رسمیت بشناسد و شورای امنیت از بقیه کشورها بخواهد که با ایران همکاری کند. وی با تاکید بر اینکه وزارت خارجه در کمال صداقت همه موضوعات مرتبط با برجام را در گزارش آورده است،‌ گفت: اگر بیمه ایران باز شده،‌ نباید بگوییم؟ اگر فروش نفت به قبل تحریم برگشته نباید مردم را خوشحال کنیم؟ آیا مردم ما نباید احساس کنند که بر اساس مقاومت و ایثار خودشان و نه کاری که ما کردیم، بر اثر حضورشان در پای صندوق‌های رای توانسته‌اند حربه تحریم را بی‌اثر کنند؟ وی تاکید کرد: نطنز و فردوی ما باز مانده و اراک ما به عنوان آب سنگین ادامه فعالیت می‌دهد. مگر هدف برجام حفظ عزت ایران نبود؟

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در کنار اینها بدعهدی‌ها را هم گزارش دادیم، اظهار کرد:‌ وزارت خارجه یک دستگاه اجرایی است. هیات اجرایی برجام فراتر از وزارتخانه است و وزیر تنها یک عضو آن هیات است و نظارت می‌کند. اقدامات وزارت خارجه مورد تایید این هیات است که رئیس مجلس هم یکی از اعضای فعال آن است.

وی گفت: امروز هیچ منعی برای مبادلات تجاری ما وجود ندارد. با بدعهدی‌های آمریکا برخورد می‌شود و ما در این برخورد تنها نیستیم. تا حدی که آقای کری هر روز درمیان مجبور می‌شود بگوید که ما به تعهدات خود پایبند هستیم. این تغییر کیفی در شرایط ایران در مناسبات بین‌المللی است.

پس از اتمام بخش اول سخنان دکتر ظریف،‌نمایندگان با احسنت گفتن با وزیر خارجه همراهی کردند.

سپس نوبت به کریمی قدوسی رسید. این نماینده دلواپس در توضیح سئوالش اظهارداشت: توافق برجام جزوی از یک طرح جامع بود که آثار سوء آن طولانی مدت است اگر آنها را بی‌اثر نکنیم. روز اجرای برجام قرار بود روز برداشته شدن همه تحریم‌ها بود. اما دشمنان ایران نقشه‌های شوم دیگری مثل برجام دو، ‌سه و چهار را در ذهن داشتند.

وی مدعی شد در این گزارش ایشان عمدتا بخش‌های برجام بازخوانی شده بود. انتظار این بود که موارد نقض برجام و بدعهدی‌های آمریکایی‌ها را به صورت شفاف به مجلس می‌گفتند تا مجلس به کمک وزارت خارجه بیاید.

عضو جبهه پایداری برجام را به گوساله سامری تشبیه کرد و گفت: راهبرد دشمن در این عرصه و زمان راهبرد مقابله با جبهه حق از دروازه برجام به زعم خودش بود. راهبرد دشمن و شیطان بزرگ و صهیونیسم جهانی از اجرای برجام،‌ خلق گوساله سامری در این عصر بود تا جریان توحیدی و انقلابی موثر ملت ایران را دچار انحراف کند و امید ملت مسلمان ایران را از نگاه به درگاه الهی به نگاه دروازه دهکده جهانی که کدخدای آن شیطان بزرگ است،‌ معطوف کند.

کریمی قدوسی گفت: راه مبارزه با گوساله سامری در عصر حضرت موسی،‌ آتش زدن گوساله بود و راه حل نهایی ما در این عصر اقدام مقابله به مثل در برابر نقض برجام است و اجرای فرامین ولی امر مسلمین و اجرای قانون مجلس است و سرانجام اگر باز هم نقض کردند، ملت ایران در روز موعود برجام را به آتش بکشند.

وی تاکید کرد: امام ما فرمودند پشتیان ولایت فقیه باشید، به مملکت شما آسیب نمی‌رسد. امروز با گذشت یک اربعین از عمر انقلاب اسلامی، کارآمدی ولایت مطلقه اسلامی برای ملت ما به ایمان عمومی تبدیل شده است. راهبرد نرمش قهرمانانه مقابل راهبرد به زانو درآوردن انقلاب اسلامی بود. استراتژیست این راهبرد، کسی بود که گفت من یک انقلابی‌ام،‌ من یک دیپلمات نیستم. او قهرمان واقعی این ملت در عصر غیبت در مقابله با سامری‌های زمانه است.

در این زمان، دکتر علی مطهری که ریاست جلسه را به عهده داشت به کریمی قدوسی تذکر داد که در موضوع سئوالاتش صحبت کند.

کریمی قدوسی ادامه داد شیطان بزرگ در این مذاکرات، با یک راهبرد و سه استراتژی برای مقابله از دروازه برجام برآمد. یک تضعیف نفوذ کلام ولایت فقیه در داخل و سطح منطقه. دوم، تضعیف و تعطیل کردن فرهنگ مقاومت در منطقه با اولویت حذف سپاه پاسداران،‌ حذف حزب الله، حذف حشدالشعبی در عراق و سوریه،‌ حذف وفاق در بحرین و انصارالله در یمن بود. سه، فراهم کردن مقدمات تغییرات راهبردی در بازنگری قوانین اساسی جمهوری اسلامی بود.

وی سپس به فواید برجام اینگونه اشاره کرد: تمام شدن دوران بهانه گیری که می‌گفتید تا تحریم هست کاری پیش نمی‌رود،‌ پایان دوران پرهزینه مذاکرات، افزایش آگاهی ملت در شناخت دقیق‌تر دشمن. در ازای این دستاورد صنعت هسته‌ای ما در حد نمادین باقی ماند. تولیدات صنعت هسته‌ای ما متوقف شد.

کریمی قدوسی افزود: اقای ظریف و روحانی برای اجرایی شدن برجام وعده‌های زیادی می‌دادند آقای روحانی می‌گفتند که برجام اجرا شود، مشکل آب،‌ بیکاری، محیط زیست و... حل می‌شود. آقای ظریف هم گفته بودند با برجام همه درگاه‌های بانکی اروپایی به روی ایران باز می‌شود. کل تحریم‌ها ایالات متحده از روز اجرا متوقف می‌شود، در حالی که در گزارش ایشان متوجه نقض عهدها می‌شویم.

نماینده دلواپس مجلس ادامه داد: خود ایشان هم امروز در سازمان ملل گفتند که آمریکا به جز یک امضا پای برجام کاری نکرده است. در حالی که ملت ایران به تمام وظایف خود عمل کرده است.

کریمی قدوسی قصد داشت در این لحظه سخنان خود را قطع و بقیه سخنانش را در بخش دوم بگوید اما مطهری به او تذکر داد که او درباره دو سئوالش هیچ سخنی نگفته و وقت صحبت کننده‌ها را نمی‌توان به بیشتر از دو بخش تقسیم کرد. بنابراین او باید سایر سئوالاتش را نیز توضیح دهد تا ظریف بتواند به همه آنها پاسخ دهد. نماینده سئوال‌کننده از وزیر امور خاجه درباره سئوال دیگرش نیز اظهار داشت: آقای سرمدی معاون آقای ظریف به آقای امیرعبداللهیان می‌گوید ما می‌خواهیم یک شو اجرا کنیم،‌ تا به این وسیله به منطقه پیغام بدهیم که سیاست‌های ما در منطقه مورد بازنگری واقع می‌شود. این حرف مستند است.

وی تاکید کرد: جابجا کردن یک مسئول،‌ به لحاظ قانونی اختیار وزیر است، در این بخش حرفی نداریم اما در این شرایط برداشتن فردی که در عرصه مقاومت منطقه اینگونه موثر واقع می‌شود،‌ نوعی برداشتن موانع از سر راه برجام دو است.

وی درباره سئوالی درباره نمایشگاه هولوکاست نیز گفت: چه دلیلی دارد آقای ظریف در برگزاری نمایشگاه خودجوش و مردمی هولوکاست اظهار نظر کند. این اقدامات به نفع رژیم صهیونیستی تمام می‌شود و نه برگزاری نمایشگاه‌های افسانه هولوکاست.

پس از سخنان کریمی قدوسی و توضیحات او درباره سئوالاتش، دکتر ظریف دوباره به پشت تریبون رفت. او این بار صدایش را کمی بلند کرده بود و لحنش عصبانی بود. ظریف اظهارداشت: من با همه احترامی که به آقای کریمی قدوسی دارم،‌ واقعا متاسفم که از تریبون مجلس شورای اسلامی به دنیا اعلام می‌کنند که وزیر خارجه‌ای که موظف است دستورات مقام معظم رهبری را اجرا کند،‌ زمینه ساز تغییر سیاست جمهوری اسلامی در منطقه است. این حرف از هیچکس پذیرفته نیست. هیچکس چنین حقی را ندارد.

ظریف گفت: از شما تقاضا می‌کنم برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاست داخلی،‌ وجهه مبارز و انقلابی مناسبات خارجی جمهوری اسلامی در جهان را خدشه‌دار نکنید. اگر کسی آب به آسیاب دشمن ایران و انقلاب اسلامی می‌ریزد کسانی هستند که در پیگیری سیاست‌های نظام تردید می‌کنند.

در این زمان دوباره صدای احسنت گفتن برخی از نمایندگان در صحن علنی مجلس شنیده می‌شد.

وزیر امور خارجه بیان کرد: کدام شخص جرات دارد مقاومت اسلامی که سند افتخار این نظام است را زیر سئوال ببرد؟ من خوشحالم که مسئول مقاومت و نه جنابعالی از بنده تشکر می‌کند. خوشحالم که برادران بزرگوارم قاسم سلیمانی،‌ حسن نصرالله و رمضان عبدالله هر روز در تماس با من از سیاست‌های ایران تشکر می‌کنند.

وی گفت: چه کسی از صحبت خصوصی سرمدی و امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ چگونه به خودتان جرات می‌دهید در صحن مجلس خلاف بگویید؟ من برای حفظ احترام همکارانم سکوت می‌کنم و اجازه نمی‌دهم هیچ کدام از همکارانم مورد سئوال قرار بگیرند. هیچ کسی حق ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ما توصیه بکند، به شما هم اجازه نمی‌دهیم چنین تهمتی را به سیاست خارجی ایران بزنید.

دکتر ظریف گفت: با این تهمت‌ها، به دشمن اجازه می‌دهید جرات لاطائلات گفتن پیدا کند، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این و آن، نسبت به تغییر همکارانمان اقدامی بکنیم. سیاست ما براساس اصول انقلاب است. سیاست انقلابی ماست که این امکان را فراهم کرده که به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان کنونی حضور پیدا کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان کرد: سیاست خارجی ما بر اساس اصول انقلاب است. این اصول کشور را توانمند ساخته و کشور را در عرصه بین‌المللی فعال کرده است.

وی گفت: جهان کنونی جهان مبارزه و تقابل ایده هاست. جهان قدرت معنایی است. قدرت معنایی ایران از باورها به مقاومت مردم نشات گرفته است. این باورها را خدشه‌دار نکنید. مردم ما مبنای قدرت ماست.

ظریف در رابطه با موضع گیری آمریکا در برابر ایران پس از برجام گفت: شما نگاه کنید هر روز وزیر خارجه آمریکا در برابر موجی از انتقاد در آمریکا قرار دارد که تو تبدیل به فروشنده سیار ایران شده ای.این افتخار ملت ماست که حکومتی که هر روز برای ارتباط با ایران، هزینه تعیین می‌کرد، الان بگوید که من تحریمی در برابر تصمیمات برجام نگذاشته‌ام.

وی افزود: ما این‌ها را به عنوان نقاط قوت رهبری و نظام بشناسیم. ما کمال قدرت و شجاعت در برابر زیاده خواهی ایستادگی می‌کنیم اجازه نخواهیم داد، ما در به طرف مقابل گفته‌ایم که ما این تصمیم را نگرفته‌ایم و قصد نداریم در حوزه‌های دیگر وارد مذاکره شویم و باید تعهداتتان را برعهده بگیرید. ما اینگونه با طرف مقابل حرف میزنیم چرا نشانی اشتباه میدهید، هیچ گاه در حمایت از حقوق مردم ایران کوتاه نیامده‌ایم و نخواهیم آمد.

در ادامه کریمی قدوسی سخنانش را اینگونه ادامه داد. نماینده مشهد وقتی دوباره پشت تریبون مجلس قرار گرفت خطاب به مطهری گفت شما به عنوان رئیس جلسه، تذکری به آقای ظریف ندارید؟ که مطهری گفت «شما بفرمایید من بعدا عرض می‌کنم.» اما کریمی قدوسی مجددا تاکید کرد که «شما رئیس هستید، حفظ حرمت مجلس بر هیئت رئیسه واجب است.» و باز هم مطهری در جواب درخواست با طعنه او گفت: شما بفرمایید من بعداً می‌گویم.

سرانجام کریمی قدوسی به بیان اظهاراتش پرداخت و خطاب به ظریف گفت: من متاسفم که یک دیپلمات ارشد این گونه با عصبانیت جواب نماینده ملت را با الفاظی که نمی‌خواهم بگویم اما در شان خودشان بود به ما گفتند. من طبق قانون سئوال می‌کنم، ‌قانع می‌شوم یا نمی‌شوم. همکاران من هم به جای احساسی شدن دقت کنند و فردا نوبت شما هم می‌رسید. اینجا خانه ملت است باید بیایند پاسخ بگویند. این روش آقای ظریف برای فرار از پاسخگویی است.

وی افزود: بنده 15 بند برای آنچه که به سرمان آمده است، بیان می‌کنم. اینکه چرا اینجوری شد را می‌گویم. اولین اشتباه عدم توجه به استحکام دورنی نظام بود که در قدم اول تمام مشکلات فرهنگی، اقتصادی را به تحریم‌ها مرتبط دانستید. همه امید خود را به دستان دشمن و وعده‌های شیطان بزرگ در برجام آن هم با قولهای شفاهی بستیم. خطا بود که در ابتدای مذاکرات تیم مذاکره را ضعیف بستند،‌دشمن حداقل با تیم صد نفره قوی وارد شد، تیم آقای ظریف ضعیف بود و بعداً با تذکراتی که داده شد چندمتخصص به آنها اضافه شد که دو نفر از آنها جاسوس و افراد دوتابعیتی از آب درآمدند.

کریمی قدوسی در ادامه صحبت‌هایش به جیسون رضاییان اشاره کرد و گفت: در جایی گفتند ما توانستیم از تیم آنها در تیم مذاکره کننده استفاده کنیم نتیجه این شد قبل از هر کاری امثال جیسون رضاییان‌ها خبرها را به تیم مقابل می‌دادند. شما روی همه تحریم‌ها پافشاری نکردید این خط قرمز نظام بود. شما می‌گفتید که آمریکا قبول نمی‌کند تحریم‌های اولیه را لغو کند. تحریم دلار جز تحریم‌های اولیه بود، حال برجام اجرا شده است شما با علم به این قضیه شاهد هستید اموال مردم ایران آزاد نشده است.

این نماینده منتقد برجام ادامه داد: پس از عقب نشینی از خطوط قرمز آمدید، گفتید ما تپه‌هایی را گرفتیم و نتوانستیم قله‌ای را بگیرم و برای مهندسی افکار عمومی اسمش را گذاشتید جا به جایی خطوط قرمز. اشتباه بود که با دشمن قسم خورده اسلام با دیپلماسی لبخند، ‌نشستن روی ویلچر و قدم زدن کنار دریاچه حرف زدید. گفتید برای کم کردن شر دشمن با او وارد تعامل شدید نه پهن کردن فرش قرمز. آزاده‌ای به من گفت که یک خاطره به آقای ظریف بگویید، روزی صدام اسراء را جمع کرد،‌خودش تلاش کرد تا ما بخندیم تا این تصویر را پخش کند،‌ اما هیچکدام از ما لبخند نزدیم، حال به آقای ظریف بگویید چگونه در برابر دشمن صدای خنده‌اش بلند بود و وقتی به ما میرسد عصبانی است.

نماینده مشهد افزود: آقای ظریف شما اگر می‌توانید پوست خود را از گوشتتان را جدا کنید می‌توانید دموکرات‌ها، ‌جمهوری‌خواه‌ها را از رژیم صهیونیستی جدا کنید. آقای ظریف خطای راهبردی بود که آمریکایی‌هایی که از اول جز مذاکره کننده نبودند و با خواهش به میز مذاکره آمدند، ‌به آنها آنقدر میدان دادید که آخر مذاکره 1+5 به مذاکره 1+1 تبدیل شد. در مذاکرات ملت ایران مقتدر را به عنوان ملتی که محتاج به مذاکره شده است نشان دادید. آن گاه که دشمن از شما خواست قلب راکتور اراک را با سیمان پر کنید باید متوجه اشتباه می‌شدید. اشتباه بود که می‌گفتید همه چیز محرمانه است و ملت را نامحرم فرض کردید و انگلیس و نتانیاهو را محرم فرض کردید.

این نماینده عضو جبهه پایداری با اشاره به مذاکرات انجام شده در دوره سعید جلیلی گفت: شما راه رفته در گذشته مذاکرات را به فراموشی سپردید و از تجربه مذاکرات گذشته درس نگرفتید.

در میان صحبت‌های کریمی قدوسی، دکتر مطهری در سمت رئیس مجلس وارد شد و گفت: آقای کریمی شما باید به سه سئوال خود توضیح دهید که مدعی هستید گزارش وزارتخارجه به دور از واقعیت است و یکی هم تغییر معاون عربی وزارتخارجه را مطرح کنید. که البته تغییر معاون عربی یک کار اجرایی است که حالا سئوال است که نماینده حق دخالت دارد یا نه، اجازه دهید.

وی در پاسخ به این تذکر مطهری گفت که« سئوال در دست من است و می‌توانم هر جور که می‌خواهم حرف بزنم.» و مطهری در نیز در واکنش به او اظهار کرد: هر جور که نه. شما باید در مورد سئوال صحبت کنید. شما می‌گویید اصل برجام اشتباه است. این بحث دیگری است. شما شعار می‌دهید.

کریمی قدوسی پس از بگو و مگوی مختصر با مطهری به ادامه صحبت‌هایش پرداخت و گفت: بلا سر ملت ایران آمده است،‌ دانشمندان ما را آواره کردند که تحریم‌ها را بردارند ما میخواهیم کاری کنیم که خانه ملت گریبان دشمن را بگیرد. ما قصدمان آقای ظریف نیست. من در مورد سه سئوال حرف میزنم و دارم در مورد برجام نظر میدهم. شما نباید در جایگاه هیئت رئیسه گرد و غبار کنید که مردم نفهمند من چه میگویم. نمیشود که هر جور که میخواهید جلسه را اداره کنید. من در موضوع صحبت میکنم و شما هم باید گوش کنید.

این نماینده مجلس افزود: آقای ظریف اشتباه بود که بعد از اجرایی شدن برجام، وقتی جلوی چشم تمام آمریکایی‌ها و اروپایی تعهد را نقض کردند اما شما فریاد برنیاوردید و ضرب الاجل تعیین نکردید. خطا بود پس از اجرایی شدن برجام که دشمن نقض عهد کرده بود، شما را به شو و بازی ورود هیئت‌های خارجی سرگرم کردند ولی عملا آمریکا به شرکت‌های خارجی اجازه نمیدهد که با کشور ما کار کنند. آنجا که در توافق ژنو یک آمریکایی‌ها قول دادند هواپیما بدهند و... ما هم غنی سازی را تعلیق کنیم اما انجام ندادند و چرا شما تضمین قطعی نگرفتید؟

وی معتقد است که «اشتباه بود که بر لغو تحریم‌ها پافشاری نکردید، چشم شما به دست دشمن خیره شد و به وعده توخالی دشمن دلخوش کردید. نمونه یک توافق خوب که در همین دوره اتفاق افتاد که یک تیم انقلابی به پشت میز مذاکره با آمریکا رفت و موفق شد حق ایران در قرار داد نظامی با آمریکا با سودش که یک میلیارد و 700 میلیون دلار بود بازگرداند. یک سند آورد و 20 زندانی را نجات داد و بانک سپه را از تحریم هم نجات داد. تا این اتفاق‌ها نیفتاد جیسون رضاییان آزاد نشد.اگر از همان اول خطوط قرمز کاملا رعایت میشد، مذاکره به نتیجه میرسید و مشکلات حل شده بود،‌دارایی‌ها آزاد شده بود. این هنوز آغاز راه است. از این به بعد مسائل مهمی را شاهد خواهیم بود. اطاعت از ولی فقیه اگر کامل و جامعه بود امروز نمی‌آمدید تا بگویید که ما آمدیم مذاکره کنیم که سایه شوم جنگ را دور کنیم. چرا باید کسی بیاید و در این زمان در ادامه تهدیدها و فشار قطعنامه صحبت از محدود شدن توان موشکی ما داشته باشد».

کریمی قدوسی همچنان ظریف را مورد خطاب قرار داد و گفت: آقای ظریف من در کمیسیون هم گفتم که ما امروز موافق اجرایی شدن برجام هستیم چون تمام پیش پرداخت‌ها را داده‌ایم. امروز ما می‌خواهیم شما و دولت را کمک کنیم که حق مردم را بگیرید. شما متاسفانه برای گرد و غبار برپا کردن استاد هستید. من وظیفه خود را انجام دادم و ملت به رایی که نمایندگانشان می‌دهند نگاه کنند. ما درخواست رای‌گیری داریم نه برای ظریف و روحانی، بلکه میخواهیم این رای فریادی باشد بر سر دولت‌هایی که برجام را نقض کردند و قانع نشدم و باید رای گیری شود.

مطهری پس از پایان صحبت‌های کریمی قدوسی به وزیرامورخارجه به دلیل کلماتی که توهین به مجلس تلقی میشد، ‌تذکر داد و گفت: تحث تاثیر فضای جلسه، برخی کلمات از دکتر ظریف هم صادر شد که احیانا تحقیر مجلس تلقی میشد،‌کلماتی نباید استفاده شود که موجب تحقیر مجلس شود.

وی افزود: جمله‌ای را ظریف فرمودند که «برای حفظ احترام اجازه نخواهم داد هیچ یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سئوال قرار گیرد.» باید بگویم که هر نماینده‌ای آزاد است که از مسئولان سئوال کند. به هر حال ما این‌ها را سهو لسان مطرح می‌کنیم و نمی‌خواهیم بگوییم عمد داشته‌اند. به هر حال نیت افراد در طرح سئوال هم نباید موضوعیت داشته باشد که این سئوال کننده چه نیتی دارد، هر نیتی داشته باشد او آزاد است که حرفش را بزند،‌ چون نماینده سئوال می‌پرسد. آقای ظریف هم یادداشتی نوشتند که اگر صحبت‌های بنده را به دقت گوش کنید،‌ بنده توهینی نداشتم و به هرحال اگر برداشت توهین شده است نمایندگان عذرخواهی می‌کنم.» پس از این صحبت‌های مطهری ظریف پشت تریبون مجلس رفت و گفت که «بنده قصد توهین نداشتم برای همه نمایندگان احترام قائل هستم و آنچه قصد داشتم این بود که گرا به دشمن ندهیم».

در انتهای این مذاکرات، کریمی قدوسی اعلام کرد که از پاسخ ظریف قانع نشده است و پاسخ‌ها را به رای مجلس گذاشت، اما نمایندگان در جلسه علنی با 135 رای از مجموع 254 نفر سئوالات مطروحه از سوی نماینده مشهد را وارد ندانسته و از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع شدند.

پاسخ وزیر خارجه به سئوال نماینده کرمان

در این جلسه سئوال محمد رضا پور ابراهیمی نماینده کرمان از وزیر خارجه در مورد علت فعالیت نکردن وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی،مطرح شد. وزیر امور خارجه در پاسخ گفت: همکاری با جمهوری اسلامی ایران امروز برای همه دنیا افتخار آمیز است در حالی که پیش از این برای کشورها هزینه بر بود.

دکتر ظریف با تاکید بر این که دستگاه دیپلماسی مددکار و یاور پیشرفت اقتصادی کشور است، اظهار داشت: این وزارتخانه توانست موانع قانونی پیش روی پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور را بردارد.

ظریف یادآور شد: وزارت امور خارجه در خدمت پیشرفت کشور، اقتصاد مقاومتی، کارآفرینان داخلی، دستگاه‌های اقتصادی برای وارد کردن سرمایه و فناوری مورد نیاز کشور از یک سو و صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

وی تصریح کرد: پیشرفت‌های خوبی در این زمینه در حد توان، امکانات و مقدورات حاصل شده است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی در دولت یازدهم وظیفه خود را به عنوان یار و همراه پیشرفت اقتصادی کشور تعریف کرده و بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ازسوی رهبر معظم انقلاب، وزارت امور خارجه هدف خود را پیشبرد اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

ظریف ادامه داد: فرهنگ حاکم بر وزارت امور خارجه در سه - چهار دهه گذشته به دلیل ضرورت‌ها سیاسی - امنیتی بوده است، در حال حاضر تبدیل این ساختار به فرهنگی که در جهت توسعه و کمک به پیشرفت صادرات غیر نفتی و وارد کردن فناوری سیاست خارجی عمل کند از اقدامات دستگاه دیپلماسی است.

وی تصریح کرد: به همین منظور هم در ساختار داخلی وزارت امور خارجه و هم در نظام داخل کشور از طریق ستاد هماهنگی روابط اقتصادی آموزش‌های لازم به کارشناسان و سفرا انجام شد.

وزیر امور خارجه همچنین گفت:وزارت امور خارجه هنوز در ابتدای راه است وظیفه‌ای که بر عهده داریم وزارت امور خارجه و بخش سیاست خارجی به جای این که هزینه برای اقتصاد باشد باید کمک کار توسعه و یار و یاور تولید کنندگان و فعالان اقتصادی باشد.

ظریف یادآور شد: درسه سال گذشته وزارت امور خارجه نشان داده که در این حوزه توانسته شرایط منطقه و بین الملل را تا حد قابل توجهی تعدیل کند و موانع قانونی را از جلو پیشرفت اقتصادی و همکاری اقتصادی بین‌المللی بردارد و اینها به عنوان دستاوردهای وزارت امور خارجه مطرح است.

وی با بیان این که وزارت امور خارجه برای کار اقتصادی تشکیل نشده است، اظهار داشت: هدف وزارت امور خارجه کار سیاسی - امنیتی بوده است.وظیفه‌ای که دولت از ابتدای کار بر عهده گرفته بود این بوده مشکل را آسیب شناسی کند.در آسیب شناسی چند مشکل را نشانه گرفتیم و برای حل آن تلاش کردیم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: فضای بین‌المللی همکاری با جمهوری اسلامی ایران قبل از دولت یازدهم هزینه بر بود امروز همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای همه دنیا افتخار آفرین است.

ظریف ادامه داد: همه صف کشیده‌اند به کشور ما وارد شوند، این مهم‌ترین کار بود. دولت یازدهم و وزارت امور خارجه در جهت دستورات رهبر معظم انقلاب و با کمک مردم دلاور ایران توانسته وظایف خود را انجام دهد.

وی تصریح کرد: مشکل دوم گرایش سیاسی -امنیتی وزارت امور خارجه بوده که به دلیل شرایط جنگ تحمیلی، تحریم‌ها، فشارهای سیاسی و بین‌المللی به وزارت خارجه تحمیل شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: دولت یازدهم و بنده تلاش کردم گرایش سفرا و کارشناسان را از حوزه سیاسی و امنیتی که کماکان یک حوزه ضروری برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است به حوزه اقتصادی سوق دهیم این کار را در جلسات و سمینارهای مختلف انجام دادیم و مهم‌ترین اقدام در این حوزه تغییر ملاک ارزیابی سفرا و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی از ملاک‌های سیاسی امنیتی به ملاک‌های اقتصادی بوده است.

ظریف مشکل سوم را ضعف کارشناسی عنوان کرد که وزارت امور خارجه تلاش کرده است از چند طریق آن را حل کند.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور در دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، رشته دیپلماسی اقتصادی راه اندازی کردیم تا دانشجویان جدیدی که استخدام می‌کنیم در این حوزه متخصص باشند.

وی ادامه داد: ما به استخدام کارشناس در حوزه اقتصادی اهمیت می‌دهیم، در این زمینه هم کارشناسان جدیدی استخدام خواهیم کرد و هم به متخصصین اقتصادی توجه ویژه خواهد شد.

وزیر امور خارجه نگرانی سفرا از متهم شدن به فساد در معامله عنوان کرد و گفت: حضور در معاملات اقتصادی مشکل بعدی است البته برای وزارت امور خارجه که یک دستگاه بسیار حساس است فساد همکاران که در گذشته اتفاق نیفتاده در آینده هم اتفاق نخواهد افتاد. ظریف افزود: این موضوع یک نگرانی و حساسیت ضروری است ولی به سفرا و کارشناسان اعلام کردیم تا زمانی که با رعایت مصالح کشور در خدمت پیشرفت و پیگیری نیازهای بخش خصوصی و دولتی در حوزه اقتصادی باشند، نباید نگران اتهامات باشند.

وی تصریح کرد: ما با اتهاماتی که به سفرا و نمایندگی‌های ما زده شود با جدیت برخورد می‌کنیم، خدای ناکرده مانع فعالیت سفارتخانه‌های ما نشوند. به اتاق بازرگانی گفتم سفارتخانه‌ها باید وظیفه خود را در خدمت مردم بدانند.

وی اظهارداشت: بخش کنسولی موظف است نیاز کنسولی هموطنان در خارج از کشور را بدون توجه به سلایق و گرایشات انجام دهد و در حوزه اقتصادی هر کارآفرینی که نیازمند به کمک باشد این کار را انجام دهد.

ظریف در مورد مشکلات ساختاری وزارت امور خارجه نیز گفت: وزارت خارجه از بعد از انقلاب اسلامی چند بار تغییر ساختاری داد و همواره در این تغییرات ساختاری بخش اقتصادی متضرر شده است.

وی ادامه داد: عمده محور مذاکرات ما با طرف‌های مقابل امروز در همه سفرها موضوعات اقتصادی است. لذا این تلاش ویژه در وزارت امور خارجه برای پیگیری هدفمند اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شکل گرفته است و در این زمینه هم توفیقات خوبی داشتیم.

وزیر خارجه توضیح داد: افزایش صادرات غیرنفتی به ویژه به کشورهای هدف تعریف شده است و همچنین افزایش ورود سرمایه و فناوری از کشورهای مختلف هدف امروز به عنوان دستاورد جدی دولت در این زمینه مطرح است.

ظریف ادامه داد: اما آخرین موضوع آسیب شناسی که باز هم دکتر پور ابراهیمی با توجه به حساسیت، دقت و تخصصی که در این حوزه دارند و ما هم از راهنمایی‌های ایشان در این سه سال گذشته بهره‌مند شدیم و از راهنمایی‌های سایر نمایندگان مجلس استفاده کردیم بحث مشکل ساختاری ملی است.

وی یادآور شد: در کشورهای مختلف یک مسئول برای روابط اقتصادی خارجی وجود دارد اما در کشور ما دستگاه‌های مختلف مسئولیت روابط اقتصادی خارجی را بر عهده دارند. این موضوع در دولت مطرح شده و یک جلسه به دستور آقای دکتر جهانگیری در وزارت امور خارجه با حضور وزرای صنعت، معدن، تجارت و اقتصاد و راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی شکل گرفت تا مدل‌های مختلف کشورها را بررسی کنیم تا امکان یک کاسه شدن فعالیت‌های اقتصادی خارجی کشور را در نظر بگیریم. ظریف اضافه کرد: همچنین دو جلسه هم اندیشی با حضور مسئولان گذشته و کنونی وزارت بازرگانی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، مسئولین سازمان سرمایه‌گذاری و صندوق ضمانت صادرات تشکیل شده و بحث‌های خوبی انجام شده است و مجموعه‌ای از جمع بندی‌ها در این حوزه شکل گرفته است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اما متاسفانه در داخل کشور یک دیدگاه مشترک در این زمینه نداریم که آیا ما هم می‌توانیم همچون کره جنوبی، ژاپن و استرالیا فعالیت اقتصادی خارجی مان را در یک حوزه متمرکز کنیم و یک فرد یا دستگاه مسئول آن باشد. یا به لحاظ مختصات ملی که داریم نیاز داریم دستگاه‌های مختلف این کار را انجام دهند.

ظریف همچنین گفت: تا زمانی که در حد ملی به چنین اجماعی برسیم، معتقدیم تقویت ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی که امروز در این دولت برای نخستین بار تحت نظر قائم مقام وزیر خارجه و با حضور معاونین دستگاه‌ها تشکیل می‌شود، تقویت کنیم و از امکانات معاون اول رئیس جمهوری به عنوان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم، ستاد را تبدیل به شورایی زیر نظر معاون اول رئیس جمهوری برای هماهنگی‌های اقتصادی که طراحی‌های آن تدوین و ارایه شده است و ان شاء‌الله هر چه پیش می‌رویم در جهت اهدافی که آقای پور ابراهیمی به درستی به آن اشاره و دقت کردند، حرکت خواهیم کرد.

ظریف اظهار داشت: نکته مهم این است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در خدمت پیشرفت، اقتصاد مقاومتی، کارآفرینان داخلی و دستگاه‌های اقتصادی داخلی برای وارد کردن سرمایه و فناوری مورد نیاز کشور از یکسو و صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالاهای غیرنفتی از سوی دیگر است.

محمد رضا پورابراهیمی نماینده کرمان در پایان سخنان وزیر امور خارجه اعلام کرد که از پاسخ‌های ظریف قانع شده است.

عادل آذر در مورد حقوق‌های نامتعارف به مجلس گزارش داد

در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس رئیس دیوان محاسبات گزارشی از حقوق‌های نامتعارف به نمایندگان مجلس ارائه کرد. آقای عادل آذر گفت: از حدود 93 هزار و 460 نفر مقامات و مدیران کشور در سال 1394 که 13 هزار و 873 نفر آنها از مقامات و رده‌های بالای مدیریتی بودند صرفا 397 نفر معادل 0.4 درصد بیش از 200میلیون ریال حقوق ماهانه دریافت کردند. رئیس دیوان محاسبات اظهارداشت: در بازه زمانی 1388 تا 1394 بیشترین میانگین ماهانه پرداختی در حوزه بانک‌ها و بیمه‌ها مبلغ 622 میلیون و 333 هزار ریال مربوط به بانک صادرات ایران بوده که در وجه مدیرعامل وقت بانک پرداخت شده است.

رئیس دیوان محاسبات ادامه داد: همچنین درسایر دستگاه‌های دولتی بالاترین آن مربوط به رئیس و اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی بوده که بالاترین آن 553 میلیون و 311 هزار ریال در وجه رئیس وقت هیات عامل صندوق توسعه ملی است.

عادل آذر تاکید کرد: بیشترین پرداخت‌های مازاد در 200 میلیون ریال مربوط به خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری شرکت‌های تابعه و وابسته به وزارت نفت، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های تابعه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سازمان‌های توسعه‌ای و موسسات و همچنین دستگاه‌هایی که قانون مذکور در آنها اجرایی نشده نظیر صندوق توسعه ملی و بانک‌ها و بیمه‌ها بوده است.

رئیس دیوان محاسبات یادآور شد: این گزارش براساس بررسی و تحلیل مبانی پرداخت حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداخت‌های سال 1388 لغایت 1394 به روسای سه قوه، سایر مقامات و مدیران وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی از جمله نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات، مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و قضات، اعضا هیات علمی دانشگاه‌ها، هیات مدیره شرکت‌های دولتی مندرج در قانون بودجه کل کشور و همچنین موسسات ونهادهایی که زیرنظر رهبر معظم انقلاب اداره می‌شود، تهیه و تنظیم شده است.

عادل آذر افزود: نظر به اینکه سقف خالص ماهانه حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر، پاداش، کمک‌های رفاهی و نظایر آن به مقامات ارشد سیاسی، موضوع بندهای الف، ب و ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری، شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهوری، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهوری و مقامات هم تراز حداکثر یکصد میلیون ریال و سایر مقامات و تمامی مدیران و کارکنان مشمول و غیرمشمول این قانون حداکثر سه برابر سقف موضوع ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری در مصوبه مورخ 11 مرداد 1395 شورای حقوق و دستمزد تعیین شده لذا سقف 200 میلیون ریال مبنای تهیه این گزارش قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: به موجب مفاد ماده 76 خدمات کشوری سقف مزایا و حقوق کارکنان دولت حداکثر 7 برابر حداقل حقوق و مزایا تعیین شده است لیکن طبق ماده 74 قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین سایر مزایای غیرمستمر نظیر کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم، پاداش و نظایر آن پس از تصویب مراجع ذی صلاح قانونی است. وی در بخش دوم این گزارش در مورد پرداخت‌های مربوط به پاداش‌ها اظهار داشت: براساس رسیدگی‌های بعمل آمده در خصوص پرداخت‌های مربوط به پاداش بالاترین پاداش پرداخت شده از تاریخ 1391 تا 1394 از محل ماده 217 قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره ماده 390 قانون مالیات برارزش افزوده به شرح زیر بوده است.

سال 1391:

مبلغ 1 میلیارد و 213 میلیون و 359 هزار ریال در وجه یکی از معاونین وقت وزیر امور اقتصادی و دارایی

مبلغ یک میلیارد و 20 میلیون و 600 هزار ریال در وجه مدیرکل وقت دفتر وزارتی امور اقتصادی و دارایی

مبلغ 865 میلیون و 216 هزار و 42 ریال در وجه یکی از معاونین وقت سازمان امور مالیاتی کشور

سال 1392:

مبلغ یک میلیارد و 722 میلیون و 400 هزار ریال در وجه یکی از معاونین وقت وزیر امور اقتصادی و دارایی

مبلغ یک میلیارد و 647 میلیون و 913 هزار و 328 ریال در وجه یکی از معاونین سازمان امور مالیاتی کشور

مبلغ یک میلیارد و 417 میلیون و 650 هزار ریال در وجه مدیرکل دفتر وزارتی امور اقتصادی و دارایی

سال 1393:

مبلغ سه میلیارد و 549 میلیون و 564 هزار ریال در وجه یکی از مدیران وقت استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی

مبلغ دو میلیارد و 973 میلیون و یکصد و 20 هزار ریال در وجه یکی از معاونین وزیر امور اقتصادی و دارایی

مبلغ دو میلیارد و 338 میلیون و 327 هزار و 45 ریال در وجه یکی از معاونین سازمان امور مالیاتی کشور.

مبلغ یک میلیارد و 742 میلیون و 600 هزار ریال در وجه یکی از مشاورین وزیر امور اقتصادی و دارایی

سال 1394:

مبلغ دو میلیارد و 904 میلیون و 401 هزار و 703 ریال در وجه یکی از معاونین وزیر امور اقتصادی و دارایی

مبلغ دو میلیارد و 378 میلیون و 401 هزار و 703 ریال در وجه یکی از مشاورین وزیر امور اقتصادی و دارایی

مبلغ دو میلیارد و 121 میلیون و 186 هزار ریال در وجه یکی از معاونین سازمان امور مالیاتی کشور

عادل آذر در بخش سوم این گزارش در مورد وام‌های پرداختی گفت: در شرکت‌های تابعه وزارت نفت، نیرو، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، بانک‌ها و بیمه‌ها،بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صندوق توسعه ملی بالغ بر 393 میلیارد و 57 میلیون و 901 هزار و 17 ریال وام در وجه مدیران عامل به اعضای هیات مدیره شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی پرداخت شده که 93 درصد به استناد آیین نامه‌ها دستورالعمل‌های داخلی و مصوبات هیئت مدیره شرکت‌های ذی ربط بوده است.

وی افزود: بالاترین مبلغ وام پرداخت شده به این ترتیب است، در حوزه بانک‌ها جمعاً به مبلغ 164 میلیارد و 582 میلیون و 126هزار و 933 ریال است که بالاترین وام پرداختی در این حوزه مربوط به پست بانک با مبلغ 8 میلیارد و 727 میلیون و 882 هزار و 815 ریال است که در وجه یکی از اعضای هیات مدیره پرداخت شده است، در حوزه بیمه‌ها جمعاً به مبلغ 90 میلیارد و 861 میلیون و 989 هزار و 53 ریال است که بالاترین وام پرداختی در این حوزه مربوط به بیمه مرکزی مربوط به بیمه مرکزی با مبلغ 6 میلیارد و 356 میلیون و 353 هزار و 946 ریال می‌باشد که در وجه یکی از اعضای وقت هیئت عامل پرداخت شده است، در شرکت‌های تابعه وزارت صنعت معدن و تجارت مبلغ 83 میلیارد و 155 میلیون و 292 هزار و 47 ریال است که بالاترین وام پرداختی در این حوزه با مبلغ یک میلیارد و 145 میلیون ریال در وجه یکی از اعضای وقت هیئت مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از تعداد 93 هزار و 460 نفر مقامات و مدیران تعداد 104 نفر یعنی معادل یک دهم درصد مقامات و مدیران مسئول که تمام مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها، بانک‌ها و بیمه‌ها بوده است وام بیش از 800 میلیون ریال عمدتاً با نرخ سود تا 5 درصد دریافت کرده‌اند.

رئیس دیوان محاسبات تصریح کرد: مبلغ 323 میلیارد و 603 میلیون و 424 هزار و 371 ریال از کل وام موضوع این بند معادل 82.3 درصد کل وام در وجه 104 نفر مذکور پرداخت شده که به طور متوسط هر یک مبلغ سه میلیارد و 111 میلیون و 571 هزار و 398 ریال دریافت نموده‌اند ضمناً تمامی وجوه موضوع این بخش همچنان که ذکر شده به صورت وام بوده که لزوماً دریافت کنندگان مکلف به پرداخت هستند.

آذر در بخش چهارم این گزارش در مورد جمع بندی و اقدامات گفت: کل مبلغ پرداخت شده مازاد بر 200 میلیون ریال به 397 نفر از مقامات و مدیران فوق الذکر 233 میلیارد و 627 میلیون و 873 هزار و 350 ریال بوده است، کل وام پرداخت شده مازاد بر 800 میلیون ریال به 104 نفر 240 میلیارد و 403 میلیون و 425 هزار و 371 ریال بوده است.

وی اضافه کرد: در بازه زمانی مورد رسیدگی مشخص شد که بیشترین پرداخت‌های مازاد بر 200 میلیون ریال، نخست مربوط به دستگاه‌های خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری نظیر شرکت‌های تابعه و وابسته به وزارت نفت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌های تابعه بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سازمان‌های توسعه‌ای ایدرو و ایمیدرو بوده است، همچنین در دستگاه‌هایی که قانون مدیریت خدمات کشوری در آنها اجرایی نشده نظیر صندوق توسعه ملی، بانک‌ها و بیمه‌ها بوده است.

وی افزود: اقدامات پیشگیرانه و تذکرات به موقع به دستگاه‌های اجرایی، نظیر مکاتبات سال‌های 1393 و 1394 دیوان محاسبات مبنی بر غیرقانونی بودن احتساب فوق‌العاده خاص بند ح ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه در پرداخت اضافه کار و همچنین اعلام ضرورت تدوین و ابلاغ دستورالعمل پرداخت پاداش موضوع 217 قانون مالیات‌های مستقیم، منجر به ابلاغ بخشنامه 25 فروردین 1395 وزیر امور اقتصادی و دارایی گردید. این بخشنامه موجب اصلاح پرداخت‌های موضوع ماده 217 قانون مالیات‌های مستقیم شد.

وی ادامه داد: در نتیجه پیگیری‌های این دیوان هیات وزیران طی ماده 39 ضوابط اجرایی بودجه سال 1395 کل کشور مقرر نمود پرداخت هرگونه وام و تسهیلات رفاهی توسط شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌ها و آن دسته از شرکت‌های دولتی که شمول مقررات برآنها مستلزم ذکر نام است براساس ضوابط مصوب رئیس کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: برابر ضوابط یادشده استفاده از منابع سپرده قرض الحسنه پس انداز بانک‌ها برای پرداخت این قبیل وام‌ها از سال 1395 ممنوع شد و مقرر گردید نرخ سود تسهیلات مذکور به تصویب شورای پول و اعتبار برسد.

رئیس دیوان محاسبات اظهار داشت: تاکنون تعداد 498 پرونده مربوط به حقوق و سایر مزایا و سایر پرداختی‌ها از جمله پاداش و وام به مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مربوط به عملکرد سال‌های 1388 لغایت 1394 در دادسرا و هیئت‌های مستشاری این دیوان رسیدگی که بعضا منجر به صدور رای نیز شده است.

وی در مورد آمار این پرونده‌ها گفت: سال 1390 تعداد 135 پرونده، سال 1391 تعداد 100 پرونده، سال 1392 تعداد 106 پرونده، سال 1393 تعداد 75 پرونده و سال 1394 تعداد 82 پرونده بوده است. وی افزود: در نتیجه رسیدگی و پیگیری‌های این دیوان تاکنون مبلغ 51 میلیارد و 215 میلیون و 300 هزار ریال از پرداختی مقامات و مدیران موضوع این گزارش به حساب‌های مربوطه برگشت و دیوان محاسبات کشور با جدیت برای بازگشت مابقی وجوه به حساب‌های خزانه‌داری کل کشور و سایر حساب‌های مربوط اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر استرداد وجوه اضافه دریافتی، متخلفین به مجازات‌های موضوع تبصره یک ماده 23 قانون دیوان محاسبات کشور از جمله انفصال از خدمات دولتی یا اخراج از محل خدمت محکوم خواهند شد. اضافه می‌کند طی ماه‌های اخیر تعداد 13 نفر از مقامات و مدیرانی که متوسط دریافت ماهانه آنها بیش از 200 میلیون ریال بوده است توسط دولت از سمت خود برکنار شده‌اند.

لاریجانی: 50 میلیارد ریال از حقوق‌های نامتعارف مسترد شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر این که حدود 50 میلیارد ریال و از حقوق‌های نامتعارف مسترد شده است، تاکید کرد: مابقی حقوق‌های نامتعارف نیز باید مسترد شود.

لاریجانی با یادآوری این که گزارش دیوان محاسبات در 3 بخش حقوق‌های نامتعارف، پاداشهای نامتعارف و وام‌های نامتعارف تهیه شده بود، گفت: این گزارش کاملی بود که می‌تواند پایه کار برای اصلاحات قانونی در این رابطه باشد.

وی افزود: بر اساس این گزارش، از بین حدود 100 هزار مدیری که در کشور در حال خدمت هستند، حدود 300 الی 400 نفر از حقوق‌های نامتعارف برخوردار بودند که دیوان محاسبات برای آنها تشکیل پرونده داده است.

وی اضافه کرد: براساس این گزارش حدود 50 میلیارد ریال نیز مسترد شده و مابقی نیز می‌بایست استرداد داده شود.

لاریجانی گفت: دیوان محاسبات تلاش کند در پرونده‌های تشکیل شده، پول‌های نامتعارف و نادرستی که برخی مدیران گرفته‌اند و لکه ننگی برای مدیریت کشور شده اند، همه را مسترد کند، همچنین دیوان محاسبات می‌بایست برخورد با متخلفان را از طریق دادگاه‌های ذی ربط انجام دهد.

وی اظهار امیدواری کرد که گزارش منشا اصلاحاتی اساسی در این زمینه باشد تا افراد نتوانند از خلاها استفاده کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت نیز تدابیری اندیشیده بود و مصوباتی در این رابطه داشت که گزارش مذکور می‌تواند موضوع را کاملا روشن کند. وی اضافه کرد: در این راستا پیگیری برای استرداد وجوه بسیار مهم است که دیوان محاسبات می‌بایست به آن رسیدگی کند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=108366

ش.د9502090

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات