صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۶۵۸۴

گزارش روز/ سرنوشت نامشخص

حالا دیگر نامزد انتخاباتی در آمریکا که می‌گفت برجام را پاره خواهم کرد، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکاست و حزبی پیروز انتخابات شده و تمام مراکز تصمیم‌گیر در این کشور را به دست گرفته است که[...]
پایگاه بصیرت / سیدفخرالدین موسوی
یادداشت: حالا دیگر نامزد انتخاباتی در آمریکا که می‌گفت برجام را پاره خواهم کرد، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکاست و حزبی پیروز انتخابات شده و تمام مراکز تصمیم‌گیر در این کشور را به دست گرفته است که در آخرین سند مصوب خود، برجام را قرارداد شخصی میان باراک اوباما و ایران تلقی کرده است که هرگز برای رئیس‌جمهور تازه آمریکا الزام‌آور نخواهد بود! اتفاقی که سبب شده است پس از پیروزی گسترده حزب جمهوریخواه، همه نگران سرانجام توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ شوند! رئیس دولت یازدهم در همان روز پیروز شدن دونالد ترامپ می‌گوید، ما هوشمندی انجام دادیم که برجام را در شورای امنیت به تصویب رساندیم و آمریکا باید به برجام متعهد باشد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز که در اروپا بود، در مصاحبه‌ای از دولت جدید آمریکا می‌‌خواهد که به برجام پایبند باشد. محمدجواد ظریف همچنین از گزینه‌های دیگر ایران در صورت پایبند نبودن آمریکا به برجام نیز سخن به میان می‌آورد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم درباره نقض برجام هشدار می‌دهد و از لزوم پایبندی به آن سخن می‌گوید! اما خبرگزاری «رویترز» در همان روز پیروزی ترامپ، تیتر «پایه‌های برجام لرزان شد» را در صفحه اول خود قرار می‌دهد و به نقل از «ریچارد نفیو» از مقام‌های سابق دولت اوباما که در مذاکرات اتمی حاضر بود و از وی به عنوان معمار تحریم‌های ایران یاد می‌شود، می‌نویسد: «با توافق اتمی ایران خداحافظی کنید. احتمال کمی وجود دارد که برجام باقی بماند؛ زیرا شاید ترامپ تصمیمی برای پاره کردن توافق بگیرد یا اینکه آمریکا گامی بردارد که ایران را به عقب‌گرد از برجام ترغیب کند.»
تا سرانجام اولین موضع رسمی دولت جدید آمریکا درباره برجام را «ولید فارِس» از اعضای تیم مشاوران سیاست خارجی «دونالد ترامپ» در مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام می‌کند: رئیس‌جمهور ترامپ به زودی، ایجاد تغییراتی در مفاد توافق ایران و ۱+۵ را خواستار خواهد شد! گفتنی است، با وجود اینکه دولت اوباما برجام را پذیرفته بود، بدعهدی‌ها و نقض‌های فراوانی از آن شاهد بودیم، چه برسد به آنکه دولتی در آمریکا تصمیم‌گیر شده است که اصل برجام را قبول ندارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات