صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۶۶۰۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 23 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ایجاد دوجریانی، دوفرقه‌ای و دوقطبی از ضربه‌های مهلکی است که دشمن به دنبال آن است.(95/2/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Pdf
▼ حرف روز
پایان وعده‌های سر خرمن

یکی از نکته‌های سؤال‌برانگیز برجام کوتاهی سیاستمداران ایرانی در مطالبه‌گری تعهدات از طرف آمریکایی بود! گفته می‌شود، برخی تعهدات آمریکایی به ایران در برجام محرمانه نوشته شده بود تا به ادعای آنان جمهوریخواهان آن را دستمایه اهداف تبلیغاتی قرار ندهند. دیپلمات‌های ایرانی نیز در طول این مدت مراقب بودند مطالبات از اوباما را به گونه‌ای بالا نبرند که اوباما و تیم همراهش در انظار عمومی به عنوان باج‌دهنده به ایران مطرح شوند؛ از همین رو مسئولان کشورمان، که به شدت درگیر فضای انتخابات آمریکا شده بودند، منتظر پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات بودند تا مطالبات را یکجا از خانم کلینتون دریافت کنند. در این تاکتیک مسئولان کشورمان در معادله چند مجهولی دولت آمریکا گرفتار آمده‌اند؛ زیرا از یک سو درصدد بوده‌اند گرفتن امتیاز فراوان از آمریکا را در افکار عمومی مطرح نکنند و با همین وعده‌های کوچک 9 ماه را تا انتخابات بگذرانند و منتظر نتیجه انتخابات باشند تا گشایش‌های بزرگ صورت بگیرد و از سوی دیگر به دنبال این بوده‌اند که ایران را به گونه‌ای شکست‌خورده برای دولت و ملت آمریکا جا بیندازند که همه مسئولان آمریکایی ادعای خسارت‌بار بودن برجام و تسلیم‌پذیر بودن ایران را مطرح کرده و از آمریکایی‌ها رأی کسب کنند؛ حتی جالب‌تر از آن اینکه مسئولان ایرانی هم برای قدرتمند نشان دادن آمریکا اعلام کردند، برجام سایه جنگ را از سر کشور برداشت!
اکنون که انتخابات آمریکا پایان یافته و مدیریت انتخابات آمریکا از سوی دولت یازدهم به پایان رسیده و برخلاف انتظار اصلاح‌طلبان «دونالد ترامپ» به ریاست‌جمهوری رسیده است، که به دنبال مسکوت کردن برجام است، دولت باید در فرصت باقی‌مانده تا روی کار آمدن ترامپ تعهدات خود را از دولت دموکرات‌ها مطالبه کند. اگرچه از ابتدا این روش دولت و تیم دیپلماتیک او برای بهره‌گیری از انتخابات آمریکا کار درستی نبود و مورد انتقاد افراد معتمد نظام بود؛ اما دولت که خود را در امور دیپلماتیک سررشته‌دار می‌دانست، نباید منتظر انتخابات آمریکا می‌ماند و به وعده‌های سرخرمن اوباما و کلینتون دل خوش می‌کرد و از حقوق مسلم کشور می‌گذشت.

▼ گزارش روز
نمونه موفق

به دور از هیاهو‌های رسانه‌ای، به دور از بازی‌های سیاسی و به دور از خودنمایی‌های معمول میان برخی مدیران؛ می‌توان این روزها تلاش مضاعف برای حرکت در مسیر الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی را در مجموعه عظیم آستان مبارک حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) مشاهده کرد. نهادینه کردن اصلاح الگوی مصرف، ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی برای جوانان با استفاده از ظرفیت‌های بالای آستان قدس رضوی، هدایت سرمایه‌های مادی و انسانی این آستان مبارک در خدمت زائران و مجاوران امام هشتم(ع)، معرفی یک نمونه موفق از اقتصاد مقاومتی در کشور و نمونه‌های فراوان دیگری از این قبیل، از جمله اقداماتی است که از ابتدای مدیریت حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تاکنون بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم.
در آخرین نمونه از این اقدامات انقلابی، وی در سفری به «تیمورآباد» یکی از روستاهای محروم در اکناف شهر مشهد مقدس، با اهالی آن دیدار می‌کند؛ روستایی که از بعد مسافت تنها 50 کیلومتر با این شهر مقدس فاصله دارد، اما در سایه غفلت و سهل‌انگاری مسئولان و مدیران در دولت‌های مختلف صدها کیلومتر از نظر امکانات و ضروریات اولیه زندگی از این شهر دور است! حال تصور کنید اهالی چنین روستایی که هیچ مسئول و مدیری در کوچه‌ها و خانه‌های آنها قدم نگذاشته است و تا این حد مورد بی‌توجهی دولت‌ها بوده‌اند، شاهد حضور تولیت آستان قدس رضوی باشند، که مهمان خانه‌های‌شان می‌شود، پای درد و دل آنها می‌نشیند و کمّی و کاستی‌ها را از نزدیک مشاهده می‌کند! صرف همین حضور تا چه حد می‌تواند موجب دلگرمی و خوشحالی مردم این منطقه شود؟ اقدامی که متأسفانه در سایه سال‌ها اصرار برخی از مسئولان بر مانور اشرافی‌گری و نگاه شمال شهر تهرانی برخی صاحب‌منصبان به فراموشی سپرده شده که این فراموشی می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری، چون دلسرد شدن عموم مردم را به بار آورد.

▼ خبر ویژه
سرنخ‌هایی از شیطنت آل‌سعود در تهران

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اسناد اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌کند، در زمان فعالیت سفارتخانه عربستان در ایران، آمار نیروهای حاضر در این سفارتخانه قابل قبول نبود که نشان می‌دهد، آنها به جز کار دیپلماتیک اقدامات جاسوسی نیز انجام می‌دادند. ابوالفضل حسن‌بیگی افزود: باید با صراحت اعلام کنیم، ما ردّ پای وابستگان به عربستان را در «استان خوزستان» به طور روشن، شفاف و قوی می‌بینیم؛ وابستگان به سعودی‌ها در منطقه کردستان هم حضور کمی دارند؛ البته کردهای ایرانی هیچ بهایی به عربستان و وهابیت نمی‌دهند. در منطقه سیستان و بلوچستان نیز وابستگان سعودی در حال انجام اقداماتی، نظیر تقسیم پول تحت عناوین گوناگون هستند که البته این اقدامات آنها تأثیرات بسیار قلیلی دارد؛ در برخی از مناطق تهران هم سرنخ‌هایی به دست آمده است که نشان می‌دهد سعودی‌ها شیطنت‌هایی را انجام می‌دهند؛ هدف اصلی آنها مقابله با اسلام، شیعه و جمهوری اسلامی است. وابستگان حکومت عربستان در ایران برای موفقیت در انجام اقدامات خرابکارانه خود ابتدا از دریچه مذهب و مباحث فرهنگی وارد می‌شوند و فرهنگ وهابیت را میان جوانان و مردم مستضعف تبلیغ می‌کنند.
 
▼ اخبار
1- نامه ضد ایرانی به سازمان ملل!

امارات به همراه دولت‌هایی چون کویت، مصر، مغرب، سودان، اردن، دولت مستعفی یمن، بحرین، قطر‌ و عمان (کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب) نامه‌ای خطاب به سازمان ملل نوشتند و از آنچه سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران و بر هم زدن ثبات منطقه نامیدند، ابراز نگرانی کردند. بنابر اعلام خبرگزاری رسمی امارات «وام» در بخشی از این نامه آمده است: «ایران کشوری حامی تروریسم در منطقه است؛ از حزب‌الله در سوریه و لبنان گرفته تا حوثی‌ها در یمن و گروه‌های تروریستی در بحرین، عراق و عربستان.» در ادامه این نامه آورده شده است: «از زمان امضای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 جز افزایش اقدامات خصمانه در منطقه و ادامه حمایت ایران از گروه‌های تروریستی ندیده‌ایم.» گفتنی است، چندی پیش نماینده کشورمان در سازمان ملل جزایر سه‌گانه را جزء لاینفک خاک جمهوری اسلامی ایران دانسته و هرگونه اظهارات وزیر خارجه امارات درباره این جزایر را دخالت در امور داخلی ایران بیان کرده بود.

2- معرفی گزینه دیگری کنار روحانی برای انتخابات ۹۶ «منطقی» است
محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره نظر برخی از اصلاح‌طلبان مبنی بر ارائه یک گزینه دیگر برای انتخابات ریاست‌جمهوری کنار حجت‌الاسلام روحانی اظهار داشت: به‌نظر من این طرح، طرحی منطقی است. ارائه گزینه دیگر به‌معنای رقیب جدید نیست؛ بلکه به‌نوعی پوشش دادن مسئله انتخابات است. البته این طرح هنوز قطعی نشده و به‌مرور زمان در کمیته سیاست‌گذاری شورای عالی بحث و بررسی می‌شود. وی افزود: در انتخابات هیچ امری قابل پیش‌بینی نیست و جریان اصلاحات هم باید همه احتمالات را در نظر بگیرد. عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره طرح «حمایت مشروط» از روحانی که به تازگی برخی اصلاح‌طلبان آن را مطرح کرده‌اند، یادآور شد: همه ایده‌هایی که تاکنون مطرح شده زمینه عملیاتی پیدا نکرده و باید در کمیته‌های چهارگانه شورای عالی سیاست‌گذاری، از جمله کمیته سیاست‌گذاری این شورا بررسی شود.

3- احتمال «آرماگدون هسته‌ای» در دوران ترامپ
رئیس سابق سازمان جاسوسی «ام‌آی 6» انگلیس اعلام کرد که با پیروزی ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی و ریاست‌جمهوری وی، خطر بزرگ تقابل نظامی در جهان و راه افتادن یک جنگ هسته‌ای وجود دارد. «جان ساورز» مدعی شد که اگر روابط بین آمریکا و یک ابرقدرت دیگر در جهان در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» رو به تیرگی برود، خطر بزرگ «تقابل نظامی» وجود دارد. به نوشته روزنامه انگلیسی «میرور» وی در این باره گفت: «من فکر نمی‌کنم که ترامپ هنوز بداند زمانی که رئیس‌جمهور شود، چه فشارهایی بر وی تحمیل خواهد شد. ما شاهد بوده‌ایم که وقتی از وی انتقاد شده و احساس حقارت کرده، تقریباً واکنش شدیدی داشته است. اگر این احساس را به امور جهانی تعمیم دهیم، پیامدهای خطرناکی برای همه به همراه خواهد داشت.»

4- عقب‌نشینی نیروهای داعش به مرکز موصل
فرمانده عملیات بزرگ «قادمون یا نینوی» اعلام کرد که پیشروی نیروهای عراقی از چندین محور و ترس داعش از رویارویی با نیروهای امنیتی این کشور سبب شده است، نیروهای داعش عقب‌نشینی به مرکز شهر موصل را آغاز کنند. به نوشته خبرگزاری «المعلومه» عراق، «نجم الجبوری» فرمانده این عملیات اعلام کرد که نیروهای ارتش عراق و نهاد مبارزه با تروریسم به شکلی قابل توجه و سریع در حال پیشروی در ناحیه‌ها و شهرستان‌های شرقی و شمالی شهر موصل هستند.
 
▼ اخبار کوتاه
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه هیچ‌گاه در مجلس سکوت نکرده‌ام، اظهار داشت: حضور من در مجلس بیشتر صرف مدیریت فراکسیون امید می‌شود؛ اما گاهی باید تصمیمات لحظه‌ای و فوری در مجلس گرفته شود که من احساس می‌کنم وظایف من در این بخش است. وی در ادامه افزود: ما در مجلس علاقه‌مند هستیم که چهره‌های جدید و کمتر شناخته شده به صحنه بیایند و در این زمینه نیز فراکسیون امید تا به حال موفق بوده است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه یکی از رسالت‌های اصلی بانک‌ها براساس تعریف و تبیین نظام بانکی جهان، تأمین مالی کوتاه‌مدت برای واحدهای کوچک است، گفت: همه باید دقت کنند تا تجربه‌های نادرست گذشته، مانند بنگاه‌های اقتصادی زودبازده تکرار نشود. سیف افزود: از ‌آنجا که بازار سرمایه در کشور ما هنوز به بلوغ نرسیده است، در حال حاضر 90 درصد تأمین مالی‌ واحدهای بزرگ و بلندمدت را نیز بانک‌ها انجام می‌دهند.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا با بیان اینکه در زمینه موضوع حقوق (در مقام رئیس‌جمهور آمریکا)، من حتی یک دلار هم دریافت نخواهم کرد، گفته است: تمامی هزینه کمپین انتخاباتی خود را خودم تأمین کرده‌ام. گفتنی است، رئیس‌جمهور آمریکا درآمدی معادل 400 هزار دلار در سال و کمک هزینه‌ای بالغ بر 50 هزار دلار برای رفع هزینه‌های مرتبط با انجام وظایفش دریافت می‌کند.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام طی یادداشتی کوتاه در انتقاد از اجرا نشدن مصوبه شورای شهر برای برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب، نوشت: ای کاش، دولت محترم هم به قانون احترام می‌گذاشت و این نمایشگاه‌ (مطبوعات) و نمایشگاه‌های مشابه پربازدید را در شهر برگزار نمی‌کرد.
عبدالمهدی بخشنده، معاون وزیر جهاد کشاورزی از ارزان شدن پسته ایرانی در بازار جهانی طی نیمه نخست امسال خبر داد و اعلام کرد: آمریکایی‌ها امسال میزان قابل توجهی پسته تولید و با قیمتی ارزان‌تر از سال گذشته روانه بازار کردند که همین عامل سبب کاهش قیمت پسته ایرانی شد.
جدیدترین آمار بانک مرکزی از رشد 10/4 درصدی نقدینگی در شهریور سال جاری نسبت به اسفندماه سال گذشته حکایت دارد؛ به گونه‌ای که حجم نقدینگی به ۱۱۲۲ میلیارد تومان رسیده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات