بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۹۶۶۸۶

«برهم زدن برجام برای آمریکا گران تمام می‌شود»

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت:‌اگر ترامپ بخواهد برجام را برهم بزند برای آمریکا گران تمام می‌شود.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری فارس، سردار سرلشکر «سیدیحیی رحیم صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال برهم زدن برجام توسط رئیس جمهور جدید آمریکا اظهار داشت: هر رئیس جمهوری در آمریکا روی کار بیاید مجبور به حمایت از صهیونیست‌ها است اما برهم زدن برجام یک اشتباه استراتژیک خواهد بود و اگر ترامپ بخواهد برجام را برهم بزند برای آمریکا گران تمام خواهد شد.

وی در خصوص اهمیت رسیدن به وحدت در جهان اسلام گفت: اگر کشورهای اسلامی خواهان همگرایی هستند می‌توانند با ایجاد یک بازار مشترک و یا تعیین یک پول واحد و بالا بردن روابط تجاری این کار را آغاز کنند.

صفوی تصریح کرد: برای شکل‌گیری اتحادیه اقتصادی، گسترش خط راه‌آهن، برداشتن ویزا و گمرک میان ایران، افغانستان، عراق، سوریه و لبنان را پیشنهاد می‌کنیم. در واقع اگر راه‌آهن افغانستان، ایران و عراق را به سوریه و بندر لاذقیه وصل کنیم کمک بزرگی به پیشرفت اقتصادی کشورهای اسلامی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ترکیه و مالزی از موضوع گردشگری به خوبی استفاده می‌کنند و ما هم باید از گردشگری اسلامی بهره برده و به آن توجه کنیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: برخی خارجی‌ها از ایران شناخت کافی ندارند و حتی فکر می‌کنند ایران یک کشور عربی است ولی وقتی به ایران بیایند و امنیت، پیشرفت و آرامش را بینند شناخت‌شان دقیق‌تر خواهد شد. 

صفوی اصلی‌ترین ریشه‌های چالش‌های ژئوپولیتیک در جهان اسلام را وجود رژیم صهیونیستی و دخالت‌های آمریکا دانست و تأکید کرد: کشورهای اسلامی باید برای حل این بحران‌ها به یک همگرایی برسند. چرا که ما می‌بینیم مثلاً در مسائل سوریه و عراق این رژیم صهیونیستی است که بیشترین نفع را می‌برد.

وی رژیم صهیونیستی را دشمن اصلی برای همه کشورهای اسلامی دانست و تصریح کرد: امروز مهم‌ترین عامل پیروزی مسلمانان در عراق و سوریه حضور مردم در صحنه است و یک عامل پیروزی دیگر حضور مستشاران ایرانی در این کشورها است که به درخواست خود آنها و برای انتقال تجربیات صورت گرفته است. البته ائتلاف ایران، روسیه و حزب‌الله در تغییر معادلات سوریه و حلب تأثیر به‌سزایی داشته و دارد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با بیان اینکه عراق و به خصوص سوریه یک مسیر طولانی در بازسازی شهرهای خود دارند، گفت: این امر نیازمند کمک دیگر دولت‌های اسلامی نیز هست.

صفوی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها دائماً در حال طرح‌ریزی‌های مختلف در خصوص کشورهای منطقه هستند و البته قدرت آنها و صهیونیست‌ها در حال افول است اما باید بدانیم که آمریکایی‌ها از این منطقه خارج نخواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تظاهرات‌های اعتراضی در آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری را سازمان‌یافته توصیف کرد و گفت: ترامپ در خصوص مواضع‌اش پیرامون کشورهای منطقه چرخش خواهد داشت.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود:‌ عربستان در سال جاری بیش از 20 هزار دانشجو به آمریکا فرستاده و ارتباط اقتصادی زیادی با آمریکا دارد و ترامپ هم این را برهم نخواهد زد و در واقع آمریکا سیاست خود در مورد عربستان را ادامه می‌دهد اما اگر به صلح و امنیت منطقه فکر می‌کنند مجبورند با ایران کنار بیایند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات