صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۰۴۲

در مقابل نقض برجام چه باید کرد؟

 دکتر یدالله جوانی/ مجلس سنای آمریکا هم طرح تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله ایران را تصویب کرد. نهایی شدن این طرح با امضای کاخ سفید، معنایی جز نقض برجام از سوی ایالات متحده ندارد. کاخ سفید اعلام کرده، اوباما طرح تمدید تحریم‌های ایران را امضا می‌کند. بنابراین فرضیه وتوی طرح از سوی کاخ سفید منتفی است. چند روز پیش رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، با اشاره به تصویب این طرح در کنگره آمریکا، با صراحت نسبت به موضوع اظهارنظر کرده، این اقدام آمریکایی‌ها را خلاف تعهدات‌شان اعلام کردند. اکنون تمامی کارشناسان و صاحب‌نظران، تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله ایران را که زمان آن در حال اتمام است؛ نقض آشکار برجام می‌دانند.
دکتر صالحی در این باره می‌گوید: «تمدید تحریم‌های ۱۰ ‌ساله عملاً نقض برجام است، به ویژه اگر عملیاتی و اجرایی شود.» وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز اعلام کرده است: «مصوبه سنا در تمدید تحریم‌ها علیه ایران مخالف برجام است.»
حال سؤال این است که جمهوری اسلامی ایران در برابر نقض برجام از سوی دولت آمریکا چه باید بکند؟ با توجه به اینکه نقض برجام از سوی دولت ایالات متحده با منافع و حقوق ملت ایران در تعارض است؛ حتماً جمهوری اسلامی ایران باید در این زمینه واکنش جدی، مناسب و بهنگام داشته باشد. ماهیت برجام یک معامله بیش نیست. در این معامله هر یک از دو طرف تعهداتی دارند که باید به آنها عمل کنند. جمهوری اسلامی ایران طی چند ماه گذشته به تمامی تعهدات خود طبق برجام عمل کرده و انجام این تعهدات از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مورد تأیید قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران براساس این تعهدات، تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ خود از حدود ۲۰ هزار دستگاه را به حدود شش هزار دستگاه کاهش داده، غنی‌سازی ۲۰ درصد را کاملاً متوقف ساخته، فعالیت‌ غنی‌سازی در فردو را تعطیل کرده، در قلب رآکتور آب سنگین اراک بتن ریخته، میزان اورانیوم غنی‌شده بالای ۱۰ تن را با خارج کردن این اورانیوم از کشور، به ۳۰۰ کیلو کاهش داده و نظارت‌های فراتر از پروتکل الحاقی را پذیرفته است. در برابر این تعهدات انجام شده، طرف مقابل باید تحریم‌های هسته‌ای وضع شده علیه ایران را لغو کند. از زمان اجرای برجام و انجام تعهدات از سوی ایران، طرف مقابل و به‌ویژه آمریکایی‌ها، نه تنها اقدامات لازم را به منظور لغو تحریم‌ها انجام ندادند؛ بلکه در مواردی و به بهانه‌هایی چون موشکی، تحریم‌های جدیدی هم علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کردند. اینک با تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله، آمریکایی‌ها نشان دادند که برخلاف تعهدات‌شان، تحت‌ هیچ شرایطی حاضر به لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران نیستند. بنابراین در این معامله، عملاً ملت ایران متضرر می‌شود و برجام جز یک خسارت محض، چیز دیگری نخواهد بود. برای داشتن واکنش جدی، مناسب و بهنگام در مقابل نقض برجام به صورت آشکار از سوی آمریکا، دولتمردان و تمامی مسئولان کشور، تمامی احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و همچنین تمامی اصحاب رسانه باید نکات زیر را مورد توجه قرار دهند.
۱ ـ با توجه به عملیات روانی آمریکایی‌ها‌ مبنی بر اینکه، تمدید تحریم‌ها نقض برجام نیست، در داخل کشور نباید کسی تحت ‌تأثیر این شیطنت‌ها قرار گیرد. نقض برجام حقوق ملت ایران را نشانه رفته، همگی در ایران باید یکصدا برای تأمین منابع ملی و احقاق حقوق ملت ایران، موضع واحدی داشته باشند. ملت و مسئولان با هر گرایش و سلیقه‌ای، نباید اجازه دهند در این زمینه، در ایران چند صدایی شکل بگیرد.
۲ ـ دولت جمهوری اسلامی ایران باید تمامی توان خود را در حوزه، دیپلماسی رسمی و عمومی برای محکوم کردن دولت آمریکا در عرصه بین‌‌الملل به کار گرفته، از دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ بخواهد که دولت ایالات متحده را برای انجام تعهداتش تحت فشار قرار دهند. وزارت امور خارجه نباید از هیچ کوششی برای تأمین حقوق ملت  ایران دریغ کند.
۳ـ با توجه به اینکه از پیش مشخص بود آمریکایی‌ها به تعهدا‌ت‌شان عمل نخواهند کرد و اینک، نشانه‌های بدعهدی و پیمان‌شکنی آنان آشکارتر شده، باید شرایط، زمینه‌ها و بسترهای لازم برای پیشبرد برنامه هسته‌ای کشور طبق روال گذشته را به سرعت فراهم شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات