بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۱۷

ایران مقتدر، کانون و محور ایجاد ثبات در منطقه

برگزاری کنفرانس امنیتی تهران نقطه اتکایی مناسب جهت همفکری و هم اندیشی صاحب نظران امنیتی در خصوص نحوه و شیوه استقرار ثبات در غرب آسیا به شمار می آید. یکی از نقاط قوت برگزاری کنفرانس امنیتی تهران، حضور پررنگ صاحب نظران علمی از کشورهای مختلف منطقه در این کنفرانس است
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حسین یاری
اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نظام بین الملل موضوعی است که دوستان و دشمنان ایران نسبت به آن اذعان دارند. "ایران مقتدر" نه تنها در داخل مرزهای کشور امنیت را برای شهروندان به ارمغان آورده است، بلکه به عنوان بازیگری قدرتمند و تعیین کننده در عرصه منطقه ای نیز دغدغه ایجاد ثبات و امنیت در سرتاسر غرب آسیا را دارد. در شرایطی که ایالات متحده آمریکا و عمال منطقه ای آن از هیچ گونه اقدام وقیحانه ای در راستای ایجاد بحران های امنیتی مزمن و دامنه دار در منطقه و جهان اسلام دریغ نمی ورزند، جمهوری اسلامی ایران با تمامی توان خود در مقابل این جنگ افروزی های غرب ایستاده است.
برگزاری کنفرانس امنیتی تهران در همین راستا قابل تفسیر است.  بدون شک برگزاری کنفرانس امنیتی تهران گامی مثبت و موثر در راستای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه محسوب می شود. مبانی نظری و مفهومی، ماهیت نظم منطقه ای نوظهور، قدرت های منطقه ای و نظم منطقه ای و فرامنطقه ای، چالش ها و فرصت های منطقه ای، مسائل نوظهور و نظم امنیتی غرب آسیا، اقتصاد سیاسی بین الملل و نظم نوظهور منطقه ای، آینده نظم منطقه ای غرب آسیا، ایران و نظم نوظهور منطقه ای و معماری نظم امنیتی غرب آسیا محورهای کنفرانس امنیتی تهران بود.
کلیت برگزاری این کنفرانس نشان دهنده دغدغه هایی است که جموری اسلامی ایران برای نهادینه کردن امنیت در منطقه دارد. آنچه امروز در سوریه، عراق، یمن، بحرین و فلسطین و دیگر کشورهای غرب آسیا می گذرد، نشان می دهد که دشمنان امنیت منطقه (مخصوصا ایالات متحده آمریکا، انگلیس و رژیم اشغالگر قدس) از هر گونه ابزاری جهت تزریق بحران های مزمن امنیتی در غرب آسیا استفاده می کنند: از تجهیز و تسلیح گروه تروریستی – تکفیری داعش گرفته تا حملات مستقیم به مردم مظلوم و بیگناه؛ دقیقا مانند آنچه امروز شاهد آن در یمن هستیم. بدیهی است که برخی بازیگران منطقه ای نیز در شکل دهی و استمرار این روند نقش به سزایی ایفا می کنند. کشورهایی مانند عربستان سعودی و قطر نه تنها طی سال های اخیر اقدامی در راستای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بر نداشته اند، بلکه خود نقش یکی از اضلاع ایجاد کننده بحران در منطقه را داشته اند.
در چنین شرایطی برگزاری کنفرانس امنیتی تهران نقطه اتکایی مناسب جهت همفکری و  هم اندیشی صاحب نظران امنیتی در خصوص نحوه و شیوه استقرار ثبات در غرب آسیا به شمار می آید. یکی از نقاط قوت برگزاری کنفرانس امنیتی تهران، حضور پررنگ صاحب نظران علمی از کشورهای مختلف منطقه در این کنفرانس است. زمانی که صاحبان علم و نظر بتوانند با یکدیگر در خصوص راهکارهای برقراری نظم و ثبات در منطقه به تفاهم و همگامی موثر دست پیدا کنند، گام مهمی در راستای ایجاد ثبات در منطقه برداشته خواهد شد. یکی از نقاط ضعفی که طی سال های اخیر و در زمان اوج گیری بحران های امنیتی در منطقه وجود داشته است، عدم همفکری مستقیم صاحب نظران مسائل امنیتی منطقه و بیان دیدگاه های آنها در یک محفل مشترک بوده است. به لطف برگزاری کنفرانس امنیتی تهران، هم اکنون فرصت مناسبی جهت بیان این دیدگاه ها به وجود آمده است. نباید فراموش کرد که برگزاری کنفرانس امنیتی تهران، نقطه آغازی است که باید استمرار پیدا کند. کنفرانس امنیتی تهران، مکانی برای طرح بحث های اولیه بسیاری از مباحث امنیتی است؛ مباحثی که باید همچنان از سوی صاحبان سبک و نظر در مسائل امنیتی و خصوصا دلسوزان ایجاد امنیت و ثبات در غرب آسیا پیگیری شود.
مروری بر هر یک از این محورها و مباحث مطرح شده در ذیل آنها، نشان از برنامه ریزی منظم و هدفمند کنفرانس امنیتی تهران در دوره اخیر داشته است. همان گونه که اشاره شد، خروجی کنفرانس امنیتی تهران، ایجاد دغدغه های امنیتی مشترک با هدف نیل به ثبات عملی و واقعی در منطقه است. برگزاری کنفرانس امنیتی تهران بار دیگر از دغدغه جمهوری اسلامی ایران برای مواجهه با بحران های امنیتی موجود در منطقه و تلاش برای ایجاد ثبات برای همه ملت های غرب آسیا حکایت دارد. تاکید برگزارکنندگان و سخنرانان کنفرانس امنیتی تهران مبنی بر اینکه مسائل و بحران های امنیتی موجود در منطقه باید بدون اتکا به بازیگران فرامنطقه ای (که اتفاقا خود مولد بحران در منطقه هستند) حل و فصل شود، باید به گزاره ای محکم و فراگیر تبدیل شود؛ گزاره ای که بتوان با اتکا و باور  به آن، از همه ظرفیت های بالقوه و بالفعل  موجود در راستای مواجهه با معضلات جاری در غرب آسیا استفاده کرد.
جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در حال مخابره دو پیام محکم به غرب و عاملان ایجاد بحران های امنیتی در منطقه است: نخست اینکه ثبات و امنیت داخلی کشورمان در سایه رشادت های مخلصانه و خستگی ناپذیر  سپاه، ارتش، بسیج و نیروهای مسلح کشورمان خدشه ناپذیر است. در حالی که آمریکا و متحدانش با صرف هزینه های هنگفت تسلیحاتی و مالی ، سعی در تبدیل کردن غرب آسیا به انباری از آتش و بحران داشته اند، جمهوری اسلامی ایران به عنوان جزیره ثبات و امنیت در منطقه شناخته می شود.
دوم اینکه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ثبات و امنیت داخلی خود، ایجاد امنیت در منطقه غرب آسیا را ضرورتی اجتناب ناپذیر می داند. برگزاری کنفرانس امنیتی تهران ، نشان دهنده درک عمیقی است که جمهوری اسلامی ایران نسبت به مقولات و معادلات امنیتی در منطقه و نظام بین الملل دارد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات