تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۸۳۲۸

نگرانی مالزی از نفوذ وهابیت و گروههای سلفی - تکفیری در مدارس

(روزنامه جمهوري اسلامي - 1395/06/11 - شماره 10679 - صفحه 6)

افراط گرایی در مالزی هر روز رو به گسترش است و این دیدگاه‌های افراطی به دانشگاه‌های این کشور نیز نفوذ کرده و یک مطالعه نشان می‌دهد 20 درصد از دانشجویان محلی این کشور با گروه تروریستی و تکفیری داعش همراه هستند.

به گزارش ایرنا، این آمار روز چهارشنبه در حالی منتشر شد که پیش از این نیز 'لای لیو تیونگ' وزیر حمل و نقل مالزی اعلام کرده بود بیش از 50 هزار نفر در این کشور به گروه تروریستی داعش تمایل دارند.

یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه 'اوتارا' یا دانشگاه شمالی مالزی که نتایج آن روز چهارشنبه در تارنمای 'سان دیلی' منتشر شد، نشان می‌دهد تقریبا 20 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های مالزی نسبت به گروه تروریستی داعش دلسوزی کرده‌اند.

پرفسور 'محمدمصطفی اسحاق' معاون این دانشگاه، گفت این اعداد از یک تحقیق انجام شده بر روی دانش آموزان محلی در چهار دانشگاه‌های دولتی به دست آمده است.

دانشگاه‌های مالایا، علوم مالزی، دانشگاه فناوری مالزی و دانشگاه اوتارا در این نظرسنجی شرکت داشتند.

وی گفت: اگر چه تحقیقات تنها بر روی تعداد کمی از دانشگاه‌های مالزی و آن هم دانشجویان محلی انجام شد، اما نتایج در واقع نگران‌کننده است و به طور بالقوه نشان نفوذ است.

این محقق دانشگاه مالزی، گفت: تصور کنید تعداد بیشتری از دانشجویان، روستاییان و... احساس مشابهی داشته باشند.

'نور رشید ابراهیم' معاون بازرس کل پلیس مالزی نیز روز سه شنبه گفت که برخی از دانشجویان دو دانشگاه دولتی و خصوصی در مالزی نشان داده‌اند که تمایل به حمایت از گروه‌های شبه نظامی دارند.

معاون دانشگاه اوتارا مالزی در ادامه گفت دانشجویانی که در این خصوص و فعالیت‌های افراطی نقش دارند باید برای تحقیق و مشاوره تحویل پلیس شوند.

وزارت آموزش عالی مالزی نیز تیر ماه امسال پس از افشای مشارکت دو دانشجوی سابق دانشگاه‌های این کشور در عملیات تروریستی بنگلادش، نشستی مشترک با وزارت کشور و موسسات آموزشی عالی برگزار کرد تا به تنظیم مقرراتی بپردازد و فعالیت‌های تروریستی دانشجویان را بررسی کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش گرایش جوانان مالزیایی به افراط گرایی نتیجه سیاست‌های غلط این کشور در گذشته است و نزدیکی با سیاست‌های عربستان و نفوذ مراکز مختلف این کشور در بخش آموزش باعث گسترش افراط گرایی نه تنها در این کشور بلکه در جنوب شرق آسیا شده است.

حضور گروه تکفیری و تروریستی داعش در جنوب شرق آسیا به ویژه اندونزی و مالزی و تبلیغات گسترده اخیر برای جذب جوانان به چالشی برای مالزی نیز تبدیل شده است.

کارشناسان و تحلیلگران منطقه با توجه به پیشینه عملیات تروریستی در منطقه جنوب شرق آسیا و تفکرات این گروه‌ها معتقدند تندروهای منطقه با اندیشه‌های سلفی- تکفیری درپی ایجاد به اصطلاح حکومتی اسلامی در کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند.

پیش از این 'نیو استریت تایمز' نیز نوشت: جماعت اسلامی، مجاهدین مالزی و دیگر گروه‌های شبه نظامی تندرو قصد دارند خلافتی (به اصطلاح) اسلامی با عنوان 'دولت اسلامی نوسانترا' در قلمرویی متشکل از کشورهای مالزی، اندونزی، سنگاپور، تایلند و فیلیپین تشکیل دهند. دولتمردان مالزی نگرانند که آموزشهای وهابیت در این کشور موجی تروریستی را علیه امنیت ملی مالزی به راه انداخته و اگر با آن مقابله نشود، شاید فردا قابل مهار هم نباشد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=104495

ش.د9502994

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات