صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۳۱

تابلوی سیاسی چهارشنبه 6 بهمن 1395

تابلوی سیاسی چهارشنبه 6 بهمن 1395- شماره 451

   دولت پالایشگاه 1100میلیارد تومانی را ۱۸۰ میلیارد فروخته است!
احمد صفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگاراقتصادی کیهان اظهارداشت: پالایشگاه بزرگ کرمانشاه که دومین پالایشگاه کشور بعد از پالایشگاه آبادان است در سال 93 به نرخ 1100 میلیارد تومان قیمت گذاری شد ولی پس از اینکه مدیرعامل پالایشگاه تغییرکرد به ناگهان اعلام کردند که این پالایشگاه زیان ده است و ارزشش پایین تراز این قیمت است.نماینده مردم کرمانشاه در مجلس سپس با انتقاد از روند واگذاری پالایشگاه این شهر به افراد فاقد صلاحیت افزود: اخیرا این پالایشگاه را با قیمت بسیار پایین به فردی فروخته‌اند که اساسا فاقد صلاحیتهای قانونی است. وی بابیان اینکه یکی از شرایط قانونی برای خرید شرکتهای دولتی داشتن اهلیت مدیریتی است افزود: پالایشگاه کرمانشاه را به فردی واگذارکرده‌اند که سال گذشته شرکت «شیرپاستوریزه بیستون» را خریده است! که البته در پرداخت اقساط این شرکت هم درمانده است و فقط قسط اول خریدش را داده و 2 قسط دیگر عقب افتاده است. اما سؤال بنده از مسئولان سازمان خصوصی سازی این است که مگر یکی از شرایط واگذاری، داشتن اهلیت مدیریتی نبوده است پس بر چه اساسی دومین پالایشگاه بزرگ کشور را به فردی که در شیر و لبنیات کار می‌کند واگذار کرده‌اید؟ اساسا شیر چه نسبتی با پالایشگاه دارد؟صفری درادامه با انتقاد از مزایده واگذاری این پالایشگاه گفت: چرا باید مزایده پالایشگاه کرمانشاه که90 هکتار زمین دارد و 13هزار قلم جنس هم در انبارش موجود است بین دو نفری برگزارشود که هردو شریک هم هستند و دارای منافع مشترکی می‌باشند.وی همچنین با اشاره به قیمت بسیار پایین این واگذاری گفت: با وجودی که این پالایشگاه در سال93 حدود1100 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده بود اما درجریان واگذاری اخیر، قیمت کلی آن را 180میلیارد تومان اعلام کردند که البته در ابتدا فقط 10درصد این رقم یعنی 18میلیاردش را سازمان خصوصی سازی گرفته و مابقی را قرار شده پس از 2 سال تنفس به صورت اقساط دریافت کنند. به عبارتی پالایشگاهی را که1100میلیارد تومان ارزش داشته به 18میلیارد تومان فروخته‌اند.

  جبهه مردمی برای "نه" گفتن به وضع موجود آمده است
حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو هیأت موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به حرکت مردمی این جبهه به گفت‌وگوی کارشناسی با حدود 400 نفر از افراد مؤثر اشاره کرد و اظهار داشت: پس از این مشورت‌ها 10 نفر به عنوان هیأت رئیسه تعیین شدند تا کار را پیش ببرند و در ادامه بازهم باید جمع کثیری تصمیم‌گیری کنند.وی تصریح کرد: باید مجمع نیروهای انقلابی با سه ضلع تشکیل شود و ما سه ضلع استان‌ها،‌ اقشار و احزاب را برای آن تعریف کنیم.حاجی‌بابایی افزود: این کار شروع شده است و باید کسانی که تصمیم می‌گیرند، تصمیماتشان منطبق بر خواست جامعه باشد.عضو هیأت موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما در دوره‌های قبل به نتیجه نمی‌رسیدیم؛ چراکه تصمیمات خود را عمومی نمی‌کردیم، خاطرنشان کرد: در این دوره تصمیم گرفته شد که حرکت عمومی و مردمی باشد، البته ما اعتقاد نداریم که در این مسیر هیچ اشتباهی نداشته‌ایم، اما میدان اصلی جایی است که همه باهم شرکت کنیم.وی با تأکید بر اینکه ما اگر جز این قدمی برداریم محکوم به شکست هستیم، تأکید کرد: جبهه نیروهای انقلاب برای این آمده است که به وضع موجود «نه» بگوید و نباید سطح کار را پایین بیاوریم و بگوییم برای دولت است.

    یک کاندیدای دیگر
به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان گزینه دیگری در کنار حسن روحانی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 خواهند داشت. حامیان دیروز حسن روحانی این روزها یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند به صراحت از آنچه در دل نسبت به حسن روحانی دارند، سخن بگویند و به همین دلیل سعی می‌کنند با طرح گزینه‌های دیگر، نگرانی‌های خود درباره وضعیت روحانی در افکار عمومی را رفع کنند. طرح بهانه‌هایی مانند «خستگی»، «فشار» و احتمال «ردصلاحیت» پوششی است که در فاصله چند ماه مانده به انتخابات اصلاح‌طلبان با آن سعی می‌کنند شرایط را برای کاندیداتوری گزینه یا گزینه‌های دیگری غیر از حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی فراهم کنند. دیروز کلیدواژه «خستگی روحانی» را همان کسی به کار برد که در انتخابات سال 92 به عنوان چهره گفتمانی جریان اصلاح‌طلب حضور داشت و در نهایت به‌رغم میل باطنی‌اش، ناچار به کناره‌گیری از انتخابات شد. محمدرضا عارف در نشست خبری خود با رسانه‌ها در پاسخ به این سوال که آیا بحث عدم کاندیداتوری روحانی صحت دارد یا خیر،‌ گفت: ما قطعا یک کاندیدای واحد خواهیم داشت، شورای سیاستگذاری با یک کاندیدا در انتخابات شرکت می‌کند. نمی‌دانم اصلا بحث ردصلاحیت روحانی وجود داشته باشد، چرا که به هر حال رئیس‌جمهور کشور است و ویژگی‌هایی که داشته تغییری نکرده است. من نسبت به ردصلاحیت او نظر خاصی ندارم و بعید می‌دانم او ردصلاحیت شود، مگر اینکه او به هر دلیلی مانند خستگی یا گرفتاری تمایل نداشته باشد بیاید؛عارف در حالی به واژه خستگی درباره حسن روحانی اشاره کرده که همواره یکی از انتقادات اصلی به حسن روحانی و دولت او، کهولت سن وزرا و تنبلی کابینه بوده است. اشاره عارف به خستگی روحانی می‌تواند یکی از اصلی‌ترین دلایل پایان همکاری جریان اصلاحات با روحانی پیش از انتخابات سال آینده باشد.

  روایت مسیح مهاجری از یک پیغام انتخاباتی
مسیح مهاجری در مراسم چهلمین روز درگذشت‌هادی نخعی گفت: دو روز مانده به زمان پایان ثبت‌نام در انتخابات، یکی از مراجع تقلید قم که اکنون هم زنده هستند، مرا به قم احضار کردند تا پیغامی به من بدهند. وقتی من خدمت ایشان رفتم، از من خواستند پیش آقای ‌هاشمی بروم و از طرف ایشان به آقای‌ هاشمی پیغام بدهم که حتماً در انتخابات ریاست‌ جمهوری ثبت‌نام کنند و تعبیر ایشان این بود که ثبت‌نام برای آقای ‌هاشمی در این مقطع واجب است.به گزارش نامه نیوز، وی افزود: بنده هم با ثبت‌نام آقای ‌هاشمی در انتخابات مخالف بودم، از قم به تهران آمدم و فردای آن روز هم پیش آقای ‌هاشمی رفتم و پیغام این مرجع تقلید را به ایشان رساندم. ایشان از من قول گرفتند تا این موضوع بین ایشان، بنده و آقای ‌هاشمی بماند و از این رو نام ایشان را نمی‌گویم.

   برخورد شورای نگهبان با افراد؛ ملاک انتخاب
مشاور عالي وزير كشور درباره انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه وضعيت سياست در ايران شناور است، گفت: بايد آرام آرام به سمت جلو برويم تا برسيم به زمان داوطلبي و اعلام افراد. بايد ببينيم شوراي نگهبان با افرادي كه داوطلب مي‌شوند چگونه برخورد مي‌كند؛ آنگاه درباره منتخبان و فرد منتخب براي رياست‌جمهوري مي‌توان سخن گفت. حجت‌الاسلام سيدرضا اكرمي درباره جايگزين هاشمي براي مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: از آنجا كه در چند روز آينده اين دوره از مجمع تشخيص مصلحت نظام تمام مي‌شود و تقريبا همه افراد بايد به صورت جديد انتخاب شوند، هيچ گزينه‌اي اكنون مطرح نيست و بنابراين هيچ صحبتي درباره گزينه‌ها نمي‌توانيم انجام دهيم. وي خاطرنشان كرد: فردي كه به جاي هاشمي بر صندلي رياست مجمع تكيه مي‌زند بايد كسي باشد كه بتواند متناسب با مسئوليت مجمع عمل كند، اختلافات بين مجلس، شوراي نگهبان و دستورات رهبري براي تعيين سياست‌ها را به خوبي حل و فصل كند و به نوعي بتواند از پس اداره چنين جلساتي بر بيايد.

  آغاز خاطرات جدید و استفاده های انتخاباتی
غلامعلی رجایی، مشاور هاشمی در گفت‌وگویی از خاطراتش با هاشمی‌رفسنجانی گفته است. سال ٩٢ که برای خداحافظی تعطیلات عید خدمتشان رسیدم گفتم خبر خوشی دارید؟ عیدی ما باشد، گفتند پس از عید خبر خوشی به شما می‌دهم. بعد از تعطیلات پرسیدم نفرمودید خبر خوش چیست؟ گفت بنا بود راجع به رفع حصر اتفاقاتی بیفتد... از آرزوهای ایشان این بود که حصر برداشته شود.

   استيضاح وزراي مقصردر حادثه پلاسكو
سخنگوي شوراي شهر خواستار استيضاح رئيس‌جمهور و وزراي كابينه دولت دهم شد كه كوتاهي‌شان در ايمن‌سازي ساختمان پلاسكو حادثه‌آفرين شده است.حادثه پلاسكو به دليل كم‌كاري‌ها و ناكارآمدي‌هاي برخي وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، دل ميليون‌ها ايراني را به درد آورد و هنوز هم تا لحظه تنظيم اين خبر حواشي حادثه جمع نشده است. بر اين اساس روز گذشته رضا تقي‌پور در جلسه شورا با تأكيد بر اينكه مطابق فرمايشات مقام معظم رهبري بايد همگي مسئولان تلاش كنند تا روز تشييع پيكر شهداي حادثه پلاسكو باعث تسكين آلام خانواده‌هايشان و مردم شود، تصريح كرد: قطعاً بعد از تشييع جنازه استيضاح وزراي مقصر و رئيس‌جمهور را در مجلس پيگيري خواهيم كرد.
مراسم تشييع جاي معرفي و محاكمه مقصران نيست
رئيس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران با تأكيد بر اينكه مراسم تشييع پيكر شهداي آتش‌نشان نبايد به فضاي فرياد «مرگ بر فلان» يا «درود بر فلان» تبديل شود، گفت: جاي معرفي و محاكمه مقصران اين مراسم نيست. مجتبي شاكري در واكنش به اظهارات رحمت‌الله حافظي كه به محاكمه مردمي مسببان حادثه پلاسكو در مراسم تشييع پيكر شهدا‌ي آتش‌نشان اشاره كرده بود، گفت: از آنجا كه اين اظهارات در صحن شوراي شهر مطرح شده، اگر به جوسازي سياسي در مراسم روز پنج‌شنبه و حرمت‌شكني احتمالي منجر شود، به نوعي شوراي شهر نيز مقصر است، بنابراين درخواست مي‌كنم آقاي حافظي اظهارات خود را اصلاح و تأكيد كند كه موضع شوراي شهر، همان موضع رهبري است.

  آقای حافظی! با محبوبیت آتش‌نشانان برای خود نمد نبافید
همواره در زمان انتخابات برخی که هواشناسی خوبی دارند از هر فرصتی نهایت بهره را می‌برند تا رأی مردم را کسب کنند. حالا این فرصت می‌خواهد تخریب رقیب، بهره‌برداری از یکسری اسناد و یا حتی بالا رفتن از سر و کول یک عده باشد، حتی یک عده آتش‌نشان شهید. حافظی عضو شورای شهر تهران در توئیتر خود نوشت: «لغو انحصار خبری حاکم بر عملیات پلاسکو را مطالبه می‌کنیم از مدیرانی که خود بخشی از مسئله هستند انتظار بیان حقایق را نداریم، صادق باشید». به خاطر داریم که روز حادثه، حافظی را دیدیم که در کنار آقای قالیباف و سایر مسئولان، روی بالکن محلی که به عنوان ستاد بحران این حادثه در نظر گرفته شده بود ایستاده و از دور شاهد و ناظر بر اتفاقات بود.به هر حال متوجه نشدیم که این سخنان حافظی از روی کدام مشاهدات و چه مستنداتی ایراد شده ولی این سخنان سوال برانگیز است؛ سوال برانگیز از آن رو که نکند خدای ناکرده این حادثه را تنها از بالکن آن ساختمان دیده است و پا به میدان عملیات نگذاشته‌، که اینچنین، اظهر من الشمس را منکر شده؟ علی‌ایحال، خبرنگارانی بودند که ماجرا را نه از روی بالکن، که از وسط میدان عمل دیدند و ثبت کردند؛ خبرنگارانی از شین‌هوا چین، یورو نیوز و فرانس 24 تا تسنیم و فارس و ایرنا و ایلنا، حتی روزنامه‌های آسیا، بهار، هفت‌صبح، شهر شرق و خیلی از رسانه‌ها دیگر که گویا آنها را سهواً یا شاید عمداً ندیده است. آقای حافظی! متأسفیم که بگوییم حرف‌های شما بوی انتخابات شورای شهر می‌دهد؛ شورایی که این روزها برخی به هر وسیله‌ای می‌خواهند به آن راه پیدا کنند بی آن‌که بعد از چهار سال بیایند و گزارش بدهند که با رأی مردم چه کردند و چه گلی بر سر شهر زدند. اما به شما می‌گویم که یک چیز را خوب فهمیده‌اید؛ شما درک کرده‌اید که این روزها آتش‌نشانان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند و هر آن‌کس که آنان را دوست بدارد، محبوب می‌شود و در این گیر و دار نمدی برای کسی بافته می‌شود.

  مارتین شولتز برای جایگزینی مرکل وارد رقابت می‌شود
به نقل از خبرگزاری فرانسه، زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان اعلام کرد، مارتین شولتز، رئیس سابق پارلمان اروپا از سوی حزب سوسیال دموکرات آلمان برای تصدی سمت صدر اعظم این کشور با آنگلا مرکل وارد رقابت خواهد شد.گابریل در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: شولتز یک سوسیال دموکرات برجسته است و توانسته در راستای متحد کردن مردم گام‌های موفقی بردارد.معاون صدراعظم المان گفت: من بسیار خرسندم که او این وظیفه را برعهده گرفته است و اطمینان دارم که بهترین فرصت را برای تصدی سمت صدراعظمی آلمان خواهد داشت.گابریل همچنین خاطرنشان کرد که حزب سوسیال دموکرات آلمان روز یک‌شنبه درباره کاندیدای خود برای سمت وزارت امور خارجه این کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد.

  اظهارت دادستان درباره ابعاد جدیدی از پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان
دادستان تهران ابعاد جدیدی از پرونده فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان راتشریح کرد .جعفری دولت آبادی درباره  نتیجه تحقیق از یک متهم پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: حسب گزارش وزارت اطلاعات فردی در سال 1392 طرحی به نام «طرح فرهنگ» به صندوق ذخیره فرهنگیان پیشنهاد داد که در مرحله اول 80 میلیارد تومان پرداخت شد که با تبانی مدیران وقت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه از جمله متهم دستگیر شده، وام با دریافت ملکی متعلق به وام گیرنده تهاتر شد و طی آن 120 میلیون تومان در قالب کارت‌های هدیه به متهم جدید که اخیراً دستگیر شده پرداخت شده که مدعی است میان کارکنان صندوق و برخی افراد توزیع کرده است .دادستان تهران از تهاتر بدهی میلیاردی یک متهم به بانک سرمایه در قبال یک پروژه ساختمانی به نام گل نبی پرده برداشت و اظهار داشت: این پروژه به همراه برخی مطالبات با پروژه دیگری در مشهد تهاتر شد که در مرحله اول تهاتر علاوه بر تسویه بدهی بدهکار توسط بانک سرمایه، ملکی نیز توسط صندوق به نام بدهکار شده و سپس با هدف شراکت بانک سرمایه و صندوق در پروژه دیگری در مشهد به نام پاژ اقدام شد و ملک به ماخذ 807 میلیارد تومان ارزیابی شد که بعدا مشخص شد با ماخذ 1080 میلیارد تومان توافق شده است. وی هم چنین از بازداشت یکی از بدهکاران کلان بانکی در هفته گذشته خبر داد.

  اسپانیایی‌ها؛ بدبین‌ترین مردم دنیا به ترامپ
نتایج یک نظرسنجی که موسسه ایپسوس (Ipsos) از مردم 24 کشور به عمل آورده حکایت از آن دارد که مردم اسپانیا بدبین ترین افراد به رئیس جمهوری جدید آمریکا هستند. بر این اساس84 درصد از اسپانیایی هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند اعلام داشتند ترامپ رئیس جمهور خوبی برای آمریکا نخواهد بود و به این ترتیب رتبه اول جدول این نظرسنجی را به خود اختصاص دادند. مکزیک، انگلستان، آلمان و فرانسه در رده‌های بعدی ایستادند. در این میان، مردم روسیه از همه بیشتر به ریاست جمهوری دونالد ترامپ خوشبین بودند و 74 درصد از مصاحبه شوندگان در مورد ترامپ نظر مثبت داشته اند. مردم هندوستان نیز از لحاظ خوش بینی به ریاست جمهوری دونالد ترامپ در رده دوم قرار گرفته اند. در خود آمریکا وضعیت تقریبا مساوی است به شکلی که 52 درصد مردم معتقدند ترامپ رئیس جمهور خوبی خواهد بود و مخالفانش نیز در این نظرسنجی 48 درصد آرا را به خود اختصاص داده اند.

    ابقای معنادار مدیر «اف.بی.آی»
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا از جیمز کومی خواست در سمت مدیریت پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) باقی بماند.کومی در فاصله کمی مانده به انتخابات ریاست جمهوری به دنبال دریافت اطلاعات تازه در پرونده جنجالی ایمیل‌های هیلاری کلینتون (نامزد حزب دموکرات در انتخابات)، بار دیگر تحقیق درباره این موضوع را مجدد آغاز کرد؛ اقدامی که با انتقادات شدید دموکرات‌ها مواجه شد.در خبری دیگر، مایک پمپئو، گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) موفق شد اکثریت آرای مورد نیاز در مجلس سنا را برای تصدی این سمت به‌دست آورد. در همین حال کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا حاضر است برای مقابله با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سوریه، با روسیه عملیات نظامی مشترک انجام دهد.رسانه‌های آمریکایی در پی اعلام این موضوع گزارش می‌دهند، بندی از قانونی که کنگره در سال 2014 در واکنش به انضمام کریمه به خاک روسیه وضع کرد، توانایی پنتاگون (وزارت دفاع) را برای همکاری نظامی با روسیه بشدت محدود می‌کند.




نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات