بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۹۰۲۱

جنجال یک انتصاب دیوانه وار در تیم ترامپ/استیو بَنِن کیست؟

گاردین نوشت نقش استیو بَنِن در تیم ترامپ، نگرانی‌ها را درباره بحران‌های امنیتی افزایش می‌دهد.
به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین چاپ انگلیس در گزارشی تحلیلی به انتصاب مشاور و استراتژیست جنجالی دولت جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد و نوشت: گنجاندن رسمی استیو بنن، نظریه پرداز و استراتژیست ارشد دونالد ترامپ در دایره کوچکی از مجموعه مقامات عالیرتبه آمریکا که در تصمیم گیری های سیاست امنیت ملی آمریکا نقش دارند، باعث انتقاداتی در بین مقامات سابق شده است که آن را به عنوان سیاستی بی سابقه از تصمیم گیری که می تواند به معنای تفاوت بین جنگ و صلح باشد، توصیف می کنند. 

کاخ سفید اعلام کرد استیو بنن، مدیر اجرایی سابق سایت خبری «بریت‌بارت نیوز» عضو ثابت و دائمی کمیته مدیران شورای امنیت ملی خواهد شد. کاخ سفید همچنین با تنزل جایگاه مدیر اطلاعات ملی و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که این دو نیز فقط در صورتی که «مسائل مربوط به مسئولیت ها و تخصص های شان به بحث گذاشته شود» در جلسات شورای امنیت ملی آمریکا حضور خواهند یافت. 

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت اوباما با انتقاد از اقدام ترامپ در اعمال برخی تغییرات در شورای امنیت ملی آمریکا در پیام توئیتری خود نوشت: بعد از یک هفته اقدامات دیوانه‌وار، اکنون شاهد یک دیوانگی محض هستیم. دیگر چه کسی برای تصمیم گیری در مورد داعش، سوریه، ‌افغانستان و کره شمالی نیاز به اطلاعات یا مشاوره نظامی دارد؟

دیوید راثکاف (David Rothkopf) نویسنده وقایع تاریخی در شورای امنیت ملی آمریکا نیز در این باره گفت این تلاطم و آشفتگی سیاست خارجی ترامپ در ارتباط با فرآیندهای مشورتی که منجر به آن شده ، در حال حاضر سبب ایجاد بحرانی با بازتاب بین المللی شده است.

وی افزود: ما در نتیجه تصمیم گیری کاخ سفید که بدون مشورت با بوروکراسی فدرال اتخاذ شده و می شود، با افزایش هرج و مرج مواجه هستیم. این نوع تصمیم گیری در تاریخ مدرن بی سابقه است و در حال حاضر باعث شده است که این حجم از مردم (به نشانه اعتراض) به خیابان ها بیایند که یادآور دهه 1960 است.

راثکاف همچنین گفت: این اغراق نیست اگر بگوییم که ما با بحرانی ترکیبی و مختلط مواجهیم. 

راثکاف گفت: انتصاب بنن، رئیس سابق رسانه «بریت بارت» که نشان داده بود دیدگاه‌های «نژادپرستانه، زن ستیزانه و اسلام هراسانه" دارد، در شورای امنیت ملی -فردی که فاقد تجربه کار کردن در این شورا است- اقدامی افراطی بود. کرسی او در کمیته مدیران شورای امنیت ملی، اساسا به معنای اعمال نفوذ در راستای منافع خود جهت شور و مشورت در این نوع تفکر بود. 

وی افزود: ترامپ در حال ایجاد دستگاهی امنیتی متشکل از «افراد اشتباه که در راس آن یک شخص اشتباه و نامناسب قرار دارد» است. 

راثکاف ادامه داد: دولت های خارجی به این کاهش نفوذ ارکان تصمیم ساز امنیت ملی آمریکا اینگونه می نگرند که به احتمال زیاد با آمدن بنن و همراهان وی، به طور مستقیم با هدف تامین و حفظ نفوذ آنها در دولت ترامپ صورت می گیرد. 

شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید تاکید دارد که ترکیب کمیته مدیران شورای امنیت ملی دولت ترامپ با ترکیب دوران دولت بوش و اوباما تفاوتی ندارد. 

وی افزود: از حضور مدیر اطلاعات ملی و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در نشست کمیته استقبال می شود اما اگر موارد مورد بحث مستقیما به حوزه مسئولیت آنها مربوط نشود، در این صورت آنها نمی توانند شرکت کنند. 

اعلان نقش بنن در شورای امنیت ملی در پایان هفته اول تصدی حکومت ترامپ و بعد از یکسری فرمان های اجرایی وی در خصوص مهاجرت و ممنوعیت ورود آوارگان از 7 کشور عمدتا اسلامی صورت گرفت که براساس آن استیو بنن بعد از خود رئیس جمهور، قدرتمندترین شخصیت در کاخ سفید خواهد بود. 

تصمیمات دولت ترامپ برای امضای قانون مهاجرت و انتصاب های بنن بدون مشورت با سایر وزرا و اعضای کابینه صورت گرفته و اعلام آن همه را شگفت زده کرده است. 

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جان کلی، وزیر جدید امنیت داخلی آمریکا در زمان امضای فرمان اجرایی ترامپ، اطلاعی از این موضوع نداشت و فقط دید که رئیس جمهور طی مراسمی که از تلویزیون پخش شد، در حال امضای آن فرمان اجرایی است. 

اگرچه جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در زمان امضای فرمان اجرایی، دوشادوش ترامپ در پنتاگون بود، اما وزارت دفاع آمریکا نیز قبلا در این موضوع به ترامپ مشورت نداده بود. 

با رکس تیلرسون گزینه ترامپ برای تصدی وزارت خارجه که قرار است این هفته برای تایید وی در سنا رای گیری شود، نیز در این زمینه مشورت نشده بود. 

انتصاب بنن همچنین باعث شده است که پایتخت های اروپایی نیز وی را به عنوان مخالف اصلی اتحادیه اروپا بینند. این مسئله همچنین باعث این نگرانی شده است که چگونه دولت جدید در مورد مسائل اطلاعاتی و امنیت ملی تصمیم گیری خواهد کرد. 

جیمز استاینبرگ، معاون مشاور امنیت ملی سابق در دولت کلینتون نیز گفت که اینگونه نادیده گرفتن صریح و روشن از اصل به خوبی تثبیت شده در مورد مسائل مربوط به امنیت ملی، در واقع رد دیدگاههای مشترک دولت های جمهوری خواه و دموکرات است. 

حرفه ای های شورای امنیت ملی، انتصاب بنن در این شورا را نوعی بی نظمی نهادی می دانند که بعد از توقف مهاجرت، در حکم سیاست آینده تکرار خواهد شد. 

رهبر کمیته با نفوذ نیروهای مسلح سنا از این اقدام دولت ترامپ در انتصاب بنن و کاهش قدرت رئیس ستاد مشترک ارتش و مدیر اطلاعات ملی به شدت حیرت زده و وحشت زده به نظر می رسد. 

جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا نیز انتصاب بنن را فاصله گرفتن شدید از رویه شورای امنیت ملی خواند.

جک رید، سناتور دموکرات آمریکا نیز این اقدام را «ظالمانه و به طور بالقوه خطرناک» توصیف کرد و گفت که ترامپ در حال تبدیل شورای امنیت ملی به نهادی است که فاقد هرگونه صدای نظامی غیر حزبی است. 

استیفن هدلی Stephen Hadley، مشاور امنیت ملی در دولت بوش نیز استدلال کرد که دستورالعمل های دولت جدید برای شورای امنیت ملی جدید «بسیار متفاوت تر از دیگر دستورهایی است که در دولت های دیگر به تصویب رسید.»

وی گفت که جرج بوش مشارکت نزدیکترین مشاور سیاسی خود در کمیته مدیران شورای امنیت را وتو کرد اما دولت اوباما نیز شاهد چنین تمایزی بین سیاست و امنیت ملی نبود. 

هدلی در گفتگو با گاردین گفت: کارل روو Karl Rove (مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا) زمانی می خواست تا در نشست شورای امنیت ملی آمریکا شرکت کند که رئیس جمهور بوش با آن مخالفت کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات