صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۶۶

تابلوسیاسی چهارشنبه4بهمن 1395

تابلوسیاسی چهارشنبه4بهمن 1395- شماره 463- word

تابلوسیاسی چهارشنبه4بهمن 1395- شماره 463- pdf

باید دید اگر مقاومت نبود، اینک در چه شرایطی به سر میبردیم؟

رهبر معظم انقلاب در ششمین کنفرانس بین الملی حمایت از انتفاضه فلسطین فرموند: باوجود اختلافاتی که کشورهای اسلامی با یکدیگر دارند که برخی از آنها طبیعی و برخی دیگر توطئه‌ی دشمن و برخی دیگر ناشی از غفلت است، لیکن همچنان عنوان فلسطین میتواند و باید، محور وحدت همه‌ی آنان باشد. یکی از دستاوردهای این نشست ارزشمند، مطرح کردن اولویّت نخست جهان اسلام و آزادی‌خواهان جهان، یعنی موضوع فلسطین و ایجاد فضای همدلی برای تحقّق هدف والای حمایت از مردم فلسطین و مبارزات حق‌طلبانه و عدالت‌جویانه‌ی آنان است. هرگز نباید از اهمّیّت حمایت سیاسی از مردم فلسطین غافل بود که در جهان امروز از اولویّت ویژه‌ای برخوردار است. ملّتهای مسلمان و آزادی‌خواه با هر سلیقه و روش، امّا میتوانند در یک هدف گرد هم ‌آیند و آن فلسطین و ضرورت تلاش برای آزادی آن است. با پدیدار شدن نشانه‌های افول رژیم صهیونیستی و ضعفی که بر متّحدان اصلی آن بویژه ایالات متّحده‌ی‌ آمریکا حاکم شده است، مشاهده میشود که اندک اندک، فضای جهانی نیز به سمت مقابله با اقدامات خصمانه و غیر قانونی و غیر انسانی رژیم صهیونیستی میل میکند، البتّه هنوز جامعه‌ی جهانی و کشورهای منطقه نتوانسته‌اند به مسئولیّت خود در برابر این مسئله‌ی انسانی عمل کنند.

در مقابل روند سازش، الگوی مقاومت قهرمانانه و مستمرِ انتفاضه‌ی مقدّس قرار دارد که دستاوردهای عظیمی برای این ملّت داشته است. بی‌دلیل نیست که این روزها مشاهده میکنیم که از سوی مراکز معلوم‌الحال، «مقاومت»، مورد هجوم و یا «انتفاضه»، مورد سؤال قرار میگیرد. از دشمن انتظاری جز این نیست؛ زیرا به‌درستیِ این راه و ثمربخش بودن آن وقوف کامل دارد؛ امّا گاه مشاهده میکنیم که برخی از جریانها و حتّی کشورهایی که در ظاهر ادّعای همراهی با مسئله‌ی فلسطین را دارند، ولی در حقیقت درصددند تا مسیر درست این ملّت را منحرف کنند، به مقاومت حمله میکنند. ادّعای آنان این است که مقاومت در پی چند دهه از عمر خود، هنوز نتوانسته است آزادی فلسطین را محقّق سازد؛ پس این روش نیازمند بازنگری است! در پاسخ باید گفت: درست است که مقاومت هنوز نتوانسته به هدف غائی خود یعنی آزادی کلِّ فلسطین دست یابد، لیکن مقاومت توانسته است مسئله‌ی فلسطین را زنده نگه دارد. باید دید اگر مقاومت نبود، اینک در چه شرایطی به سر میبردیم؟ مهم‌ترین دستاورد مقاومت، ایجاد مانع اساسی در برابر پروژه‌های صهیونیستی است. موفّقیّت مقاومت، در تحمیل یک جنگ فرسایشی به دشمن است، یعنی توانسته برنامه‌ی اصلی رژیم صهیونیستی را که سیطره بر کلِّ منطقه بود، به شکست بکشاند. در این روند، باید بحق، از اصل مقاومت و سلحشورانی که در دوره‌های مختلف و از همان ابتدای اجرای پرده‌ی تأسیس رژیم صهیونیستی به مقاومت پرداختند و با تقدیم جان خود، پرچم مقاومت را برافراشته نگاه داشته و نسل به نسل آن را منتقل کردند، تجلیل شود.

خطرات ناشی از حضور رژیم صهیونیستی هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد و لذا مقاومت باید از همه‌ی ابزارهای لازم برای استمرار کار خود برخوردار باشد و در این مسیر، همه‌ی ملّتها و دولتهای منطقه و همه‌ی آزادی‌خواهان جهان وظیفه دارند نیازهای اساسی این ملّت مقاوم را تأمین کنند که بستر اصلی مقاومت،‌ ایستادگی و پایداری ملّت فلسطین است که خودْ فرزندان غیور و مقاوم را پرورش داده است.


واردات 6 هزار تن نوشابه همزمان با رکود صنایع داخلی

در سال جاری که اولین سال پس از اجرای برجام است، واردات مواد غذایی که در داخل کشور به وفور تولید می‌شود، با سرعت زیادی ادامه دارد.
به لیست طولانی انواع و اقسام مواد غذایی که به طور رسمی به کشور وارد می‌شود، باید نوشابه را هم اضافه کرد.بر اساس آمار گمرک، در ۱۰ ماهه امسال ۶۳۴۴ تن نوشابه به ارزش ۱۰۶۵۶۶۲۲۴۷۱۹ ریال وارد کشور شده است.اتریش، ارمنستان، امارات متحده عربي، آلمان، ترکيه، جمهوري كره، دانمارك، لهستان و هلند صادرکنندگان نوشابه به ایران در سال جاری بوده‌اند.62 درصد واردات نوشابه ایران در سال جاری از مبدأ ترکیه بوده است. سهم هلند 19 و کره جنوبی 7 درصد اعلام شده است.علت سهم بالای واردات نوشابه از ترکیه را باید در سیاست‌‌های دولت یازدهم در انعقاد توافق تجارت ترجیحی با این کشور دانست که با کاهش تعرفه واردات کالا‌های ترک، ایران به بازار کالا‌های مصرفی ترکی‌های تبدیل شد.
پیش از این اعلام شده بود که در سال جاری و پس از اجرای برجام کالا‌های غیرضروری مثل اسپرم گام، پودر کاکائو، پف فیل، غذای سگ و گربه، مکمل‌‌های غذایی، لوازم آرایشی، پیچ و مهره، شامپو، انواع لباس، تیغه اره و واکسن‌‌های دارای تولید مشابه داخل راهی بازار ایران شده‌اند.
اکثر این کالاها در داخل کشور قابل تولید هستند و از آنجا که هیچ یک کالای اساسی و ضروری محسوب نمی‌شوند، نیازی به واردات آنها از خارج نیست آن هم در حالی که رکود شدید اقتصادی وجود دارد.با این حال، گویا برخی در داخل کشور به فکر اشتغال جوانان خارجی هستند و این اجناس مصرفی را از آن سوی مرزها وارد کشور می‌کنند.


توکلی خبر داد: احتمال شکایت از نعمت زاده به دلیل حمایت نا به جا از متخلفین

توکلی گفت: اگر آقای نعمت زاده دست از این کارهایش بر ندارد دیدبان شفافیت و عدالت ناچار است به دادگاه مراجعه و به زور قانون، او را مجبور کند که دست از این حمایت نا به جا از متخلفین بر دارد. چندی قبل کشف تخلف یکی از شرکتهای لوازم خانگی به کمک فرایند حسابرسی پس از ترخیص، حوزه مبارزه با قاچاق کالا را وارد فاز تازه ای کرد.درهمین خصوص وزیر صنعت نامه‌ای برای رییس کل گمرک ارسال کرد که البته بازخوردهای رسانه ای زیادی نیز پیدا کرد. مدتی بعد تکاپو وزارت صنعت، معدن و تجارت برای محدود کردن سامانه جامع گمرکی دور جدیدی از کشمش میان دو وزارت خانه اقتصاد و صنعت را ایجاد کرده است. توکلی با انتقاد از رویه وزارت صنعت در نحوه برخورد با سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی تصریح کرد:«به چه دلیل وقتی پنجره واحدی که ثمره کار یک عده متخصص بوده و امکان این را فراهم کرده است که تمام واردات شفاف شود باید کنار گذاشته شده یا محدود شود؟ به چه انگیزه ای می‌خواهند این پنجره واحد را ببندد یا بعدا سامانه خودشان را تاسیس کنند؟»


انتقاد جدید مرد همیشه منتقد

محمود صادقی در جلسه علنی بعدازظهر سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: در حالی که رسیدگی به کلیات بودجه 96 را در دستور کار داریم ولی نصف روزمان به حضور در کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین اختصاص یافت. این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: نمایندگان برای نشستن در این کنفرانس صندلی برای نشستن نداشتند. شایسته بود تمهیدات لازم از قبل پیش‌بینی می‌شد. این مسأله موجب زیر سوال رفتن شان نمایندگان شد.مسعود پزشکیان در واکنش به این تذکر بی‌آنکه توضیحی در این باره بدهد صرفا به «وارد نبودن» این تذکر بسنده کرد و میکروفن صادقی را قطع کرد.

مشایی به یاری بقایی آمد

بعد از اعلام کاندیداتوری بقایی وحمایت‌های توئیتری عبدالرضا داوری از کاندیداتوری وی، اسفندیار رحیم‌مشایی هم نسبت به اعلام کاندیداتوری بقایی واکنش نشان داد. کانال منتسب به اطرافیان احمدی‌نژاد نوشت: مهندس مشایی در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند کاندیداتوری بقایی شوخی است، گفت:«شاید از نظر آنان شوخی باشد، همان‌طور که کاندیداتوری احمدی‌نژاد در ۸۴ و رئیس دولت اصلاحات در ۷۶ از نظر آقایان شوخی بود!» پس از اعلام کاندیداتوری بقایی، مصطفی تاجزاده درباره کاندیداتوری او اعلام کرده بود: « کاندیداتوری آقای بقایی به شوخی شبیه‌تر است.»


سازوکار رسیدن به فرد واحد در جمنا

مرضیه وحید دستجردی روزگذشته در نشست خبری با رسانهها با اعلام برگزاری اولین مجمع عمومی جبهه مردمی انقلاب اسلامی در مجتمع شهر آفتاب تهران در روز پنجشنبه 5 اسفندماه، اظهار داشت: 3هزار نفر منتخب از استانها و 25قشر مختلف مردمی از میان 50هزار نفر در این روز مجمع عمومی را تشکیل میدهند که قرار است در صبح پنج شنبه ابتدا 31 نفر را از میان 200نفر به عنوان شورای مرکزی جبهه مردمی انتخاب کنند همچنین این افراد برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 از میان حدود 50نفر رایگیری خواهند کرد.وی افزود:هر فرد از این3 هزار نفر از میان نامزدها به 10نفر رای میدهد و بعد این رایها به صورت الکترونیک شمارش میشود و ده نفری که بالاترین رای را آورده اندبه عنوان منتخب خواهند بود که در مجمع عمومی دوم از 10 نفر به 5 نفر و در مجمع سوم به یک نفر واحد خواهیم رسید. وی نسبت به کاندیداتوری حمید بقایی نیز که موضوع سوال یکی از خبرنگاران بود واکنش نشان داد و گفت: کاندیداهایی که قرار است روز پنج شنبه در جبهه بررسی شوند باید منتخب 3هزار نفر عضو مجمع عمومی باشند که اسم ایشان در میان50 نفر منتخب این افراد نبود. خبرنگاری از سخنگوی جبهه مردمی انقلاب اسلامی پرسید آیا آقای علی لاریجانی هم به جبهه پیوسته است که وی در پاسخ گفت: از خودشان بپرسید من نمیتوانم اسرار مگوی تشکل را اینجا بگویم.وحید دستجردی در پاسخ به سوال دیگر خراسان در مورد لیست 50نفره کاندیداهای جبهه اظهار داشت: آیتا... رئیسی جزو کاندیداهای معرفی شده از سوی 3هزار نفر هستند اما باید صحبت کنیم ببینیم این افراد خودشان حاضر به نامزد شدن هستند یا نه؟ آقای قالیباف هم در لیست هستند و اعلام کردند که در صورت رسیدن به نامزد نهایی همکاری لازم را خواهند داشت. وی همچنین تصریح کرد: همه کاندیداهایی که تاکنون معرفی شدهاند به جز یک نفر که آقای سعید جلیلی است با خط مشی جبهه و اینکه در نهایت به یک کاندیدای واحد برسیم موافقت خود را اعلام کردند و بسیار امیدواریم موافقت آقای جلیلی را نیز در آینده نزدیک داشته باشیم.


پاسخ مطهری به مشاور فرمانده سپاه

این روزها که علی مطهری گفته می شود؛ خود را برای ورود به کارزار انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند نقل هر محفلی می شود تا نامش همچنان بر سرزبان ها بماند. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به اظهارات اخیر مشاور فرمانده سپاه در خصوص نقل خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پاسخ داد. علی مطهری اظهار کرد: آقای مقدم‌فر مشاور فرمانده محترم سپاه در ارتباط با خاطره‌ای که من از مرحوم هاشمی نقل کردم توضیح خواسته است. این خاطره را آقای هاشمی دو بار برای من نقل کرد و فرمود: «بعد از انتخابات سال ٨٤ من از دخالت برخی افراد یک نهاد نظامی شکایت کردم و ١١٠ نفر از آنها به زندان‌های کوتاه مدت محکوم شدند و اسناد آن را نزد خود دارم.» ایشان می‌گفت: «من این موضوع را به اطلاع مقام رهبری هم رساندم و گفتم به خاطر مصلحت نظام از آنها می‌گذرم». وی افزود: حالا آقای مقدم‌فر از من خواسته است اسم یکی از آن ١١٠ نفر را بگویم. به ایشان می‌گویم بروند سراغ افرادی که احضار روح می‌کنند و از طریق احضار روح آن عزیز از دست رفته اسامی را به دست آورند.


نصرالله: خطر سقوط سوریه دفع شد

دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه یک صداوسیما تصریح کرد: در واقع جنگ در سوریه جنگ با گروه‌های مسلح نیست بلکه جنگ با تعداد زیادی از کشورها و در صدر آنها آمریکا، کشورهای غربی و کشورهای منطقه‌ای است که از گروه‌های مسلح در سوریه حمایت مادی و تسلیحاتی کردند، مرزهای‌شان را باز گذاشتند تا ده‌ها هزار ستیزه‌جوی تکفیری از تمام مناطق جهان در سوریه حضور یابند و تحریک تبلیغاتی و مذهبی برای این گروه‌ها انجام دادند، در نتیجه برابر یک جنگ جهانی واقعی در سوریه قرار داشتیم. سیدحسن نصرالله متذکر شد: اگر سوریه سقوط می‌کرد تمام منطقه به دست داعش، جبهه‌النصره و گروه‌های تکفیری می‌افتاد و این همان چیزی است که دولت آمریکا برای رسیدن به آن داعش را ایجاد کرد: چنانچه پیش از این گروه، القاعده را ایجاد کرده بود. وی در ادامه گفت: نتیجه تمام تحولات و جانفشانی‌هایی که در سوریه انجام شد ما را به این باور می‌رساند که از مرحله خطرناک یعنی مرحله براندازی نظام و دولت، براندازی رهبران سیاسی و انهدام و انحلال ارتش سوریه گذر کرده‌ایم.


اختصاص 200میلیارد تومان از سوی رهبر انقلاب برای جوانان سیستان و بلوچستان

200 ميليارد تومان اعتبار در راستاي پنج اولويت مطرح شده از سوي مقام معظم رهبري در خصوص رفع آسيب‌هاي اجتماعي به كميته ملي جوانان سيستان وبلوچستان اختصاص يافته است. علي اصغر جمشيدنژاد، معاون سياسي و اجتماعي استاندار سيستان و بلوچستان با اعلام خبر فوق گفت: از اين ميزان 2 ميليارد و 200 ميليون تومان به استان تخصيص يافته است و دستگاه‌هاي اجرايي موظفند علاوه بر اين مبلغ براي دريافت سهم بيشتري براي استان در جهت كاهش آسيب‌هاي اجتماعي پيگيري نمايند. وي راه اندازي خانه جوان را يكي از اولويت كميته‌هاي برنامه‌ريزي شهرستان‌ها بيان كرد و از تأمين اعتبار براي راه اندازي دو خانه جوان در زاهدان و چابهار براي سال آتي خبر داد.


ضریب نفوذ موبایل ۱۰۰ درصد را رد کرد

طبق آخرین آمارهای ارائه شده، ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران در حالی به ۱۰۱.۱۶ درصد می‌رسد که همچنان نیمی از سیم‌کارت‌ها در حالت غیرفعال و خاموش به سر می‌برند؛حال آنکه نامبرینگ در هر یک از کشورها نوعی دارایی با ارزش حساب شده و از ارزش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.. تا پایان آذرماه امسال در ایران بیش از ۱۵۱ میلیون و ۶۸۲ هزار سیم‌کارت واگذار شده که از میان این تعداد تنها ۸۰ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۸۴ شماره در حالت فعال قرار دارند. ضریب نفوذ همراه اول ۵۹.۲۳ درصد.؛ضریب نفوذ ۳۹.۴۵ درصد برای ایرانسل اعلام شده و ضریب نفوذ شماره‌های اپراتور سوم به ۲.۴۸ درصد رسیده است.


اخبار کوتاه

*اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار ایگور شووالف، معاون اول نخست‌وزیر روسیه، از سفر قریب‌الوقوع روحانی به مسکو خبر داد و گفت: باید روابط اقتصادی ایران و روسیه همچون روابط سیاسی ارتقا یابد.

*دادستان تهران با اشاره به بررسی پرونده جرایم ارزی در دادسرای پولی بانکی از دستگیری 16 متهم در این پرونده خبر داد. غلامحسین جعفری دولت‌آبادی همچنین اظهار کرد: در پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران تحقیقات از 184 نفر به اتمام رسیده و در مرحله ارجاع موضوع به هیأت‌های کارشناسی برای ارزیابی بهای املاک مورد نظر است.

*سرجوخه الور آزاریا، سرباز ارتش رژیم صهیونیستی که عبدالفتاح شریف یک جوان فلسطینی را در شهر الخلیل در کرانه باختری کشته بود، تنها به 18 ماه زندان محکوم شد.

*منابع گروه‌های مسلح مخالف سوری روز سه‌شنبه گفتند کمک‌های نظامی تحت نظارت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به این گروه‌های مسلح در شمال غرب سوریه قطع شده است. مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که این توقف کمک به دلیل حمله عناصر افراطی به آنهاست، نه به علت تغییر دولت آمریکا.

*الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان مهربان علی اوا، همسر خود و رئیس بنیاد خیریه حیدر علی‌اف را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد.

*به گزارش راشاتودی،‌ سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خطاب به خبرنگاران گفت: در ارتباط با رسوایی که درباره ژنرال فلین به‌وجود آمد، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا به طور کاملا رسمی به خبرنگاران - هرچند به‌طور ناشناس - اعلام کردند که تماس‌های سفیر روسیه (سرگئی کیسلیاک) به طور مرتب شنود می‌شده است».


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات