صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۱۰

تابلو سیاسی دوشنبه2 اسفند1395

تابلو سیاسی دوشنبه2 اسفند1395- شماره 462-word

تابلو سیاسی دوشنبه2 اسفند1395- شماره 462-pdf

رهبر انقلاب: اگر کسی به فکر مردم باشد، نمی‌تواند در مقابل مسائل دشوار خوزستان راحت بماند
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در ابتدای جلسه درس خارج فقه با اشاره به مشکلات و خسارتهای شدید پدید آمده در اثر سیل و گرد و غبار در مناطق جنوب کشور، تأکید کردند: این حوادث حقیقتاً دل انسان را می‌خراشد و مسئولان موظفند که با فکر و کار و تلاش و همدلی با مردم، به این مشکلات رسیدگی و برای علاج قطعی آنها چاره‌اندیشی و اقدام کنند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به مشاهدات گذشته خود از مشکلات پدید آمده برای مردم در جریان دو سیل مهیب افزودند: سیل آفت بزرگی است و خسارتهای زیادی برای مردم و خانواده‌ها ایجاد می‌کند و کمک به مردم سیل‌زده در مناطق جنوب، وظیفه و کاری لازم است.
ایشان مسائل این‌روزهای خوزستان و قطع آب و برق و وسایل ارتباطی در هوای سرد را نمونه دیگری از مشکلات دلخراش و بسیار سخت مردم برشمردند و گفتند: ‌مسئولان وظیفه دارند که به این مشکلات رسیدگی کنند و اگر کسی به فکر مردم باشد، نمی‌تواند در مقابل مسائل دشوار خوزستان راحت بماند و این وظیفه قطعی، فوری و همیشگی حکومتهاست که به فکر مردم باشند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با انتقاد از برخی که به‌جای حل مسئله ریزگردها، مسئولیت آن را متوجه گذشتگان می‌کنند، خاطرنشان کردند: درست است که برخی مسائل به چاره‌اندیشی‌های بلندمدت احتیاج دارد اما این حرف که وضعیت فعلی نتیجه به فکر نبودن گذشتگان است، کافی نیست و مشکلی را حل نمی‌کند و چند صباح دیگر نیز دیگران همین قضاوت را درباره ما خواهند کرد که چرا برای علاج مشکل مردم کاری انجام نشد.ایشان افزودند: باید این سختی‌ها را در زندگی مردم لمس، و برای علاج آنها فکر، کار، تلاش، همدردی و همدلی کرد.

  بدهی دولت به بانک‌ها در یک سال 25 درصد افزایش یافت
«جمع بدهکاران، جمع است. دولت به بانک‌ها بدهکارتر شد و بانک‌ها به بانک مرکزی»!این تحلیل،  تیتر روزنامه اصلاح‌طلب وقایع اتفاقیه است که در گزارشی می‌نویسد: تازه‌ترین ترازنامه بانک مرکزی از وضعیت مالی بانک‌ها و موسسات اعتباری و مجموعه بانکی، حکایتی تلخ از رشد نقدینگی، افزایش بدهی دولت به بانک‌ها در آستانه اجرای طرح تسویه بدهی و رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را به نمایش گذاشت.هنوز چند روزی از اعلام سیاست سه‌گانه دولت برای افزایش قدرت بانک‌ها که یکی از این سه‌گانه‌ها تسویه بدهی‌ها بود، نمی‌گذرد که تازه‌ترین ترازنامه بانک مرکزی، از افزایش بدهی‌های دولت به بانک‌ها خبر می‌دهد. گزارش بانک مرکزی، از این حکایت دارد که این بدهی‌ها تا پایان آذر امسال، تا بیش از 209 هزار میلیارد تومان ثبت شده است. این رقم نسبت به آذر سال گذشته 7/25 درصد و در قیاس با اسفند 1394، تا 5/20 درصد افزایش داشته است؛ افزایشی که هم دولت و هم شرکت‌های دولتی را بدهکار نظام بانکی کرده و گفته می‌شود از این رقم، 179 هزار میلیارد تومان بدهی دولت و حدود 30هزار میلیارد تومان بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به شبکه بانکی است.جزئیات بیشتر از بدهی‌های دولت به بخش بانکی، بیانگر آن است که در حال حاضر، حجم بدهی‌های دولت به بانک مرکزی، تا 61 هزارمیلیارد تومان و با رشد 5/17 درصدی نسبت به پایان سال قبل پیش رفته است.
 
   اگر جبهه مردمی به اصلح برسد حمایت می‌کنیم ‌
حجت‌الاسلام مرتضي آقا تهراني، با اشاره به تشكيل جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي گفت: دعا مي‌كنيم كه موفق باشند، رأي ملت زماني است كه مردم اعتماد كنند. وي با اشاره به همكاري جبهه پايداري با جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي، ادامه داد: پس از پنج ماه جبهه مردمي به سراغ ما آمد، در حالي كه بسياري از كارها شده است اما دعا مي‌كنيم كه دوستان در بهترين راه موفق باشند و به اصلح برسند و اگر واقعاً به اصلح برسند دوستان را ياري خواهيم كرد. آقاتهراني با بيان اينكه ما به وظيفه خود عمل مي‌كنيم، ابراز داشت: ما نتيجه را بيرون از تكليف نمي‌دانيم، برخي خيال مي‌كنند كه نتيجه براي ما مهم نيست، واقعاً دلمان مي‌خواهد كه آقايان به اصلح برسند و اگر رسيدند بحث وحدت ديگر مطرح نيست بلكه وظيفه مي‌دانيم بايستيم و حمايت كنيم حتي از ما نباشد چون از شاخصه‌ها اين نيست كه شخص پايداري باشد. وي عنوان كرد: بايد براي اين انقلاب كه شهداي بسياري داده شده، دل بسوزانيم و براي پيشرفت و اعتلاي هرچه بيشتر آن تلاش كنيم.

  تلاش های فتنه انگیز برای رهایی فتنه گران
در حالیکه اصلاح طلبان این روزها به هر دری میزنند تا سبد رای خود را بالا ببرند؛ حسن رسولی عضو شورای عالی سیاستگذاری جریان اصلاحات و استاندار خراسان در دولت اصلاحات دوباره با پیش کشیدن آشتی ملی و عبور از فتنه و فتنه گران سال 88  در گفتگو با روزنامه آرمان گفت:  به نظر می‌رسد کشور بیش از هر زمان دیگری به وحدت و انسجام ملی نیاز دارد تا بتواند با مشکلات پیش روی خارجی مقابله کند. به نظر من همان‌گونه که آقای عارف در سخنان خود بیان کردند، جریان‌های سیاسی باید هر چه زودتر از اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸ عبور کنند و اجازه ندهند این اتفاقات سبب انشقاق و دودستگی در فضای سیاسی کشور شود. اجماع نخبگان سیاسی زیر چتر رهبری نظام به عنوان یک استراتژی و نه به عنوان یک تاکتیک، در شرایط‌کنونی می‌تواند کشور را به اهداف خود در زمینه‌های داخلی و خارجی برساند.

  گزینه های جبهه یکتا در انتخابات؛تکذیب و تایید!
 سخنگوی جبهه یکتا، از انتخاب رستم قاسمی و حمیدرضا حاجی بابایی به عنوان گزینه های این جبهه برای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری خبر داد. این خبر را ایرنا به نقل از سید محمد حسینی منتشر کرد اما  به گزارش فارس یک منبع آگاه ضمن رد قطعی شدن کاندیدای جبهه یکتا، گفت: جبهه یکتا هنوز به جمع‌بندی نهایی درباره نامزد ریاست‌جمهوری نرسیده است و بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد. با این حال براساس این گزارش، سید محمد حسینی در گفت وگو با ایرنا گفت: اعضای دیگر جبهه یکتا نیز داوطلب حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بودند که از بین آنان رستم قاسمی و حمیدرضا حاجی بابایی با رای اکثریت انتخاب شدند. وی ادامه داد: گزینه های دیگر مهرداد بذرپاش، مسعود زریبافان و محمد عباسی بودند که قرار شد به صورت مستقل یا از طریق جبهه یا گروه دیگری در عرصه انتخابات سال 96 حضور یابند. سخنگوی جبهه با بیان اینکه دو گزینه انتخاب شده برای انتخابات ریاست جمهوری را به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی معرفی می کنیم، گفت: در جبهه نیروهای انقلاب اسلامی تمامی گروه ها گزینه های پیشنهادی خود را معرفی می کنند و در نهایت روز پنج شنبه هفته جاری در نشست این جبهه از حدود 20 گزینه پیشنهادی 10 گزینه انتخاب و سپس از بین 10 نفر پنج نفر گزینش می شوند و در نهایت از بین پنج نفر روی یک نفر اجماع خواهیم کرد.

   واشنگتن سفر سلیمانی به روسیه را تأیید نمی‌کند
دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا می‌گوید نمی‌تواند تأیید کند که ژنرال سلیمانی این هفته از روسیه بازدید کرده است. وزارت خارجه امریکا به یک شبکه  تلویزیونی  در امریکا گفت: سفر قاسم سلیمانی به کشورهای خارجی عملاً همچنان مورد تحریم است و اگر این سفر تأیید شود، نقض قطعنامه شورای امنیت بوده و موجب نگرانی جدی ایالات متحده و سایر اعضای شورای امنیت خواهد بود. «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا روز پنجشنبه به شبکه خبری فاکس نیوز گفته بود که قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی ایران، به مسکو رفته است.
 
  آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل
پس از یک وقفه کوتاه، عملیات آزادسازی غرب موصل از روز گذشته آغاز شد. حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق طی پیامی تلویزیونی اعلام کرد: ما شروع مرحله جدید عملیات آزادسازی موصل را اعلام می‌کنیم؛ ما به نینوا می‌آییم تا غرب موصل را آزاد کنیم.جنگنده‌های ارتش عراق میلیون‌ها اعلامیه را که درباره شروع این عملیات بود، روی محله‌های غربی موصل ریختند. در همین حال، لیز گراند، هماهنگ‌کننده امور انسان‌دوستانه سازمان ملل در عراق، شنبه در مصاحبه با رویترز از احتمال آوارگی حدود 400 هزار نفر به‌خاطر عملیات در محله‌های غربی موصل خبر داد. تروریست‌ها در محله‌های غربی موصل تحت محاصره قرار دارند و شکست آنها در این شهر به منزله فروپاشی داعش در عراق خواهد بود. موصل بزرگ‌ترین پایگاه داعش در عراق است و نبرد برای بازپس‌گیری آن از پاییز گذشته آغاز شده است. بخش غربی موصل به لحاظ مساحت از ساحل چپ (شرق) موصل کوچک‌تر است اما به لحاظ جمعیت، ساکنان بیشتری دارد. این بخش در اصطلاح بخش قدیمی شهر موصل است که فشردگی جمعیتی بیشتری دارد و بازار قدیمی موصل نیز در آنجا قرار دارد. منابع محلی در موصل همچنین می‌گویند طی روزهای آینده برای جلوگیری از درگیری داخلی میان نیروهای شرکت‌کننده در آزادسازی موصل و نیروهایی که ارتش آمریکا آنها را در پایگاه عین الاسد آموزش داده بود، در شرق موصل مستقر می‌شوند و حفظ امنیت این منطقه را به دست می‌گیرند.

  اتهام زنی دوباره وزیر خارجه سعودی علیه ایران
عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی گفت: ایران هنگام حمله آمریکا علیه القاعده، میزبان سران این گروه بود. ایران تنها کشور خاورمیانه است که القاعده و داعش هیچ حمله ای به آن نکرده اند. وی گفت: ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است وزیر خارجه عربستان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ایران همچنان از تروریسم حمایت می‌کند و در امور سایر کشورها دخالت می‌کند. آموزش تیم های تروریستی در بحرین نشان می دهد گفتار و رفتار ایران یکی نیست. پسر بزرگ بن لادن به ایران پناه برد تا در امان باشد. ایران به حوثی ها موشک های بالستیک می دهد تا عربستان را مورد هدف قرار دهد.

  حکم دادگاه‌ کانادا مردود است
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی درباره حکم اخیر دادگاه «اونتاریو»ی کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این حکم مغایر اصول بدیهی حقوق بین‌الملل در رابطه با مصونیت قضایی دولت‌ها و اموال آنها بوده و غیرقابل قبول است. وی افزود: متأسفانه قاضی کانادایی بدون توجه به مقررات بین‌المللی و اصل برابری دولت‌ها، اقدام به صدور این حکم کرده که از نظر ما مردود است. قاسمی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران پیش از این مراتب اعتراض رسمی خود را در این زمینه از طریق مجاری ذی‌ربط به دولت کانادا اعلام داشته و حق خود را برای پیگیری اقدامات سیاسی و حقوقی در این زمینه محفوظ می‌دارد. براساس این گزارش، دادگاه «اونتاریو»ی کانادا که خردادماه سال جاری ایران را به پرداخت 13 میلیون دلار از محل دارایی‌های غیردیپلماتیک تهران در کانادا محکوم کرده بود، با رد مصونیت حاکمیتی جمهوری اسلامی، تهران را به پرداخت 300 هزار دلار هزینه‌ تعقیب شکایت نیز محکوم کرد.

  گمانه‌زنی‌ درباره احتمال مذاکره آمریکایی‌ها با کره‌شمالی
 به نقل از «واشنگتن‌پست»، آمادگی‌‌ها برای حضور مقام‌های ارشد کره‌شمالی در ایالات متحده برای مذاکره با مسئولان دولت سابق آمریکا در حال انجام است.برخی مسئولان آگاه از روند برگزاری چنین نشستی، اعلام کردند برنامه‌ریزی‌ها برای مذاکرات همچنان در مراحل مقدماتی است.طبق این گزارش، وزارت خارجه آمریکا هنوز به صدور ویزا برای مسئولان کره‌شمالی جهت حضور در این نشست دوجانبه، موافقت نکرده است.در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری «رویترز» گفت که چنین نشست‌های، «روتینی»، درباره برخی مسائل بین‌المللی و به صورت مستقل از دولت آمریکا برگزار می‌شود.از سوی دیگر، یک مقام مسئول در کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا برنامه‌ای برای مذاکره با کره‌شمالی ندارد.

 
  نگاه انقلابی کلید رفع محرومیت و بهبود زندگی مردم است
سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در آیین بهره‌برداری از فاز اول طرح 600 هکتاری کشاورزی «تکل حسن» از مناطق محروم جنوب استان کرمان با تأکید بر اینکه مردم به ویژه محرومین ولی‌نعمت ما هستند، گفت: یکی از رسالت‌های اصلی انقلاب اسلامی حمایت و پشتیبانی از مردم در مناطق محروم و بهره‌گیری از منابع طبیعی و به‌کارگیری بهینه آنها در این زمینه است که از ابتدای انقلاب با حرکت جهادی جهاد سازندگی آغاز شد، اما متأسفانه به‌تدریج نگاه غیرانتفاعی منجر به تعطیلی آن گردید.وی با بیان اینکه حرکت جهادی و احیا و ادامه روند فعالیت جهاد سازندگی در اوایل انقلاب مطالبه چند سال گذشته مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از سپاه و بسیج است، اظهار کرد: بحمدالله اقدامات مؤثری دراین خصوص توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) آغاز شده و بنده به مردم منطقه این نوید را می‌دهم که به‌طور دقیق، جامع و مستمر از این منابع طبیعی بهره خواهند برد. فرمانده کل سپاه نگاه انقلابی و مدیریت جهادی را کلید رفع محرومیت‌ و بهبود زندگی و معیشت مردم در مناطق محروم عنوان و تصریح کرد: با نگاه انقلابی و مدیریت جهادی می‌توان تبعات فاصله گرفتن از حرکت جهادی سالهای آغازین انقلاب را جبران کرد که در این زمینه بحمدالله سپاه و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) طی سال‌های گذشته گام‌های مهم و تأثیرگذاری را برداشته‌اند.

  همه وزارت ارشاد موسیقی نیست
سیدرضا صالحی‌امیری در خصوص وظایف وزارت ارشاد درباره موسیقی به شرق گفت: همه وزارت ارشاد موسیقی نیست، اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تصویر جامعه تبدیل شود به یک نهاد متولی موسیقی و بقیه فراموش شود، یک تحلیل انحرافی است که به اعتقاد من سیاسیون مناقشه خود را از زمین سیاست به زمین فرهنگی وارد کردند.طبق آمار ٥٣ درصد تولید، توزیع و مصرف موسیقی برای صداوسیماست؛ یعنی روزانه ٥٣ درصد مصرف موسیقی‌ آحاد جامعه از صداوسیماست. ٢٥درصد هم مصرف موسیقی مربوط به تولید مؤسسات مجاز موسیقی است. ٢١ درصد هم موسیقی را در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای اینترنتی دانلود می‌کنند، یک درصد نیز اجرای صحنه‌ای است که این یک درصد به‌لحاظ حجمی ١٠‌هزار اجرا در سال است و از این ١٠‌هزار اجرا کمتر از یک درصد لغو داشته‌ایم. انگیزه‌های لغو هم مختلفند؛ یک‌جایی دستگاه امنیتی به‌خاطر مسائل امنیتی، مصلحت را در برگزارنشدن کنسرت می‌داند و یک جای دیگر افرادی تصمیم به اجرا می‌گیرند، اما به دلیل تعارضی که بین عوامل موسیقی پیش می‌آید اجرا برگزار نمی‌شود. تعدادی که بنا به مداخلات خارج از اراده لغو می‌شوند بسیار محدود است.

  مرخصی مهدی هاشمی باز هم تمدید شد
سخنگوی قوه قضاییه گفت: مرخصی مهدی هاشمی تمدید شده است.به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای افزود: مرخصی مهدی هاشمی دیروز به پایان رسید اما فعلًا تمدید شده است.وی خبر منتشر شده برخی خبرگزاری ها مبنی بر خروج مهدی هاشمی از کشور را تکذیب کرد.چندی پیش دادستان کل کشور در خصوص مرخصی طولانی مهدی هاشمی گفته بود: در راستای آیین نامه ها مرخصی به افراد داده می شود و مرخصی مذکور خلاف قانون نیست.منتظری گفت: شما سوال می کنید که آیا به همه محکومان ٤٠ روز مرخصی داده می شود می گوییم خیر.باز شما می گویید چرا؟ اینجا پاسخ می دهیم: گاهی رودربایستی ها مطرح است در این موضوع هم دچار رودربایستی شدیم.
*


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات