صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۹۷۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 11 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اینکه می‌گویند اگر با آمریکا سازش کنیم مشکلات‌مان حل می‌شود، فکر خطایی است... امروز فقط من نیستم که می‌گویم؛ خود مذاکره‌کنندگان ما که زحمت کشیدند و عرق ریختند، می‌گویند آمریکا بدعهد و دروغگو است.(1395/8/12) *شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) تسلیت باد*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
سبک زندگي فاطمي و راه نجات بشر

مسئله الگو و سبک زندگي در فلسفه و جهان‌بيني ريشه دارد و غرب سکولار و رهاشده از شريعت آسماني با جايگزيني اهواء بشر به عنوان مرکزيت هستي، به صورت بندي نفسانيت و حيوانيت کمر بسته است که ظهور و بروز آن را می‌توان در سبک زندگي غربي و به ویژه سبک زندگي آمريکايي مشاهده کرد.  
در اين ميان، غرب با مسخ مردان و زنان، آنچنان هژموني خود را بر افکار عمومي گسترانده است که امکاني براي گريز از اين سيطره وجود ندارد. مردان به ابزاري براي رشد سرمايه‌داري بدل شده‌اند و تمام توان‌شان براي چرخاندن چرخ‌هاي نظام سرمايه‌داري به خدمت گرفته شده است تا حاصل آن افزايش قدرت و ثروت طبقاتي خاص باشد. زنان نیز در سبک زندگي غربي وضعيتي بدتر از مردان يافته‌اند و با همه وجود در اسارت نظامي قرار گرفته‌اند که با آن به مثابه کالا مي‌نگرد. زن در غرب با عرياني و عرضه تن! به ابزاري براي ارضاي شهوات مرداني تبدیل شده است تا چرخ‌هاي سرمايه‌داري بيشتر بچرخد؛ در اين ميان زنان را با ايدئولوژي‌هاي فمينيستي تشويق مي‌کنند تا بيش از پيش خود را عرضه کند!
انسان امروز براي نجات از لجنزار شهوت نيازمد الگويي است که بتواند با مدد جستن از آن حصارهاي اين هژموني را بشکند و خود را رها و آزاد از اسارت شهوت ببيند و بی‌شک اين رهايي در تمسک به مکتب اهل بيت(ع) و محوريت يافتن سبک زندگي فاطمي (س) است. امروز همه صاحب‌نظران و متفکران اسلامي که تخصص‌هاي مختلفي در عرصه هاي گوناگون جامعه شناسي، روانشناسي، علوم تربيتي، سياست، اقتصاد، هنر، رسانه و... دارند، بايد در جهادي بزرگ به تبيين شاخصه‌هاي سبک زندگي فاطمي بپردازند تا بتوان با ادبيات انسان امروزين و براي نسل جواني که ذائقه اش در اين ميان بيمار شده است، الگويي ارائه کرد که آنچنان جذاب و شعف‌برانگيز باشد که با همه وجود براي نزديکي به آن حرکت کند.
خانه گلين و محقر مولاي‌مان اميرالمؤمنين علی(ع) و بزرگ بانوي اسلام حضرت زهرای مرضيه(س) سرچشمه حياتي است که تمامي انسان هاي تاريخ را مي‌تواند سيراب کند و زنان و مردان و دختران و پسران امروز بيش از هميشه به آن محتاجند.

▼ گزارش روز
قمار اصلاح‌طلبان

هر چه به روزهای انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم، اوضاع برای اصلاح‌طلبان و حسن روحانی شکل پیچیده‌تری به خود می‌گیرد! در حالی که نزدیکان رئیس دولت یازدهم از حضور قطعی او در انتخابات آینده سخن به میان می‌آورند و برخی از شخصیت‌ها چون عطریانفر، عضو کارگزاران از حمایت قطعی اصلاح‌طلبان از روحانی سخن می‌گویند، اما این همه ماجرا نیست؛ چرا که از یک ‌سو نگرانی‌هایی جدی  درباره محبوبیت و مقبولیت روحانی در جامعه برای تمدید حضور وی در پاستور وجود دارد و از سوی دیگر صدای پای وحدت در اردوگاه اصولگرایان به وضوح شنیده می‌شود که همین امر اصلاح‌طلبان را نگران کرده است که مبادا قرار دادن همه تخم مرغ‌های خود در سبد حسن روحانی شکست سختی برای آنها به بار آورد؛ یعنی با اعتماد بر روی یک مهره کم‌شانس هم انتخابات را ببازند و هم ناکارآمدی دولت یازدهم پای آنها نوشته شود!
 از همین ‌رو هر چه به 29 اردیبهشت 96 نزدیک می‌شویم، تردید و سردرگمی در اردوگاه اصلاح‌طلبان جدی‌تر می‌شود! که می‌توان آن را در اظهارات فعالان این جناح و رسانه‌های آنها دید. رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی با انتقاد از حسن روحانی و با «مشمئزکننده» خواندن اظهارات اخیر وی، می‌گوید: «سال اول می‌گفتید که این اختلاس و کمبود مربوط به دولت قبل بوده، اما الآن و در سال چهارم چرا این مسئله را مطرح می‌کنید؟ به نظرم دولت باید به جنبه‌های اثباتی خود بپردازد و دیگر پرونده قبل را ببندد، دیگر گذشت.» روزنامه «آفتاب یزد» نیز در نوشتاری با انتقاد از ادبیات حسن روحانی می‌نویسد: «حالا که عزم حسن روحانی جزم شده است، یک نکته را نباید از ذهن دور نگه داشت که اکنون حسن روحانی در زنگ انشا نیز نیست و زنگ حساب آغاز شده است. ملزومات فضای جدید روشن و بَیّن است؛ یعنی دیگر رئیس‌جمهور نمی‌تواند بگوید «چه تحویل گرفته»، بلکه باید بگوید «چه کرده است». احمدی‌نژاد اگر هم زمین سوخته تحویل داده ـ که داده ـ اما باید دید دولت تدبیر و امید چه گلی به سر مملکت زده است و... .»

▼ خبر ویژه
پایان پیاده‌روی روی مرز انقلاب!

با بالا گرفتن انتقادات از طرح آشتی ملی، دولت یازدهم که در حال اتحاد تاکتیکی با اصلاح‌طلبان است، ترجیح داد با وجود اینکه در آستانه انتخابات است، پشت رئیس دولت اصلاحات را خالی کند و بیش از این خود را مدافع فتنه‌گران نشان ندهد. شاید بر همین اساس بود که دولت از کانال محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو حزب اعتدال و توسعه که سخنگوی حزبی و غیر رسمی دولت شناخته‌ می‌شود موضوع آشتی ملی را رد کرد و گفته است: «کشوری که همه چیزش تنظیم است، کشوری که رهبری دارد، دولتش مستقر است و مجلس دارد، بحث آشتی ملی معنا ندارد.» به نظر می‌رسد، رئیس دولت اصلاحات برای بازگشت به عرصه سیاست کشور طرح چندان موفقی را انتخاب نکرده و از موضعی وارد شده است که حداقل پذیرش آن برای خود اصلاح‌طلبان هم آن چنان متقن نیست. حال باید منتظر بود و دید که با شکست این طرح سران اصلاحات و حامیان فتنه 88 که امروز محدودیت‌های جدی اجتماعی و سیاسی را تجربه می‌کنند، تصمیم می‌گیرند که با بازگشت از مواضع گذشته خود وارد نظام شوند یا عطایش را به لقایش ببخشند؛ اما ادامه پیاده‌روی روی مرز انقلاب با حضور و رأی دادن در انتخابات و همزمان موضع‌گیری علیه نظام دیگر امکان‌پذیر نیست.
 
▼ اخبار
1ـ عربستان را به حال خود بگذاریم، منطقه را بی‌ثبات‌تر می‌کند

«استیون کوک» کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه و آفریقای شورای روابط خارجی آمریکا گفت: واشنگتن برای آنکه بتواند اقدامات عربستان را مدیریت کند، مجبور است روابط خود با این کشور را ادامه دهد. کوک با بیان اینکه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا به درستی می‌گویند که باید به رابطه با ریاض ادامه داد، افزود: دلیل این امر اهمیت عربستان در بحث تأمین نفت یا مبارزه با تروریسم نیست، بلکه این است که «اگر عربستان سعودی به حال خود رها شود، آشوب بیشتری در خاورمیانه به پا می‌کند؛ چیزی که هیچ‌کس از آن منتفع نمی‌شود.» کارشناس شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه به ذکر ناکامی‌های عربستان در منطقه پرداخت و در این زمینه به نتایج اقدامات ریاض در لبنان، سوریه و یمن اشاره کرد. وی با بیان اینکه تجربه عربستان برای ایفای نقش نظامی در منطقه «یک شکست» بوده، گفت: نیروهای نظامی سلطنتی عربستان سعودی قابلیت کافی برای انجام عملیات‌های پیچیده نظامی را ندارند.

2ـ نعمت‌زاده: بانک‌های ایرانی نزول‌خور هستند و کارشان برکت ندارد!
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بانک‌ها در ایران فلج هستند، گفت: در همه جای دنیا بانک‌ها بر اساس خدمات ارائه شده سود می‌گیرند؛ اما ما می‌خواهیم از طریق نزول‌خوری و دریافت بهره کار را پیش ببریم و به همین دلیل کارمان برکت ندارد. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: متأسفانه با توجه به شرایطی که وجود دارد، هیچ وقت تلاش‌های‌مان به جایی نمی‌رسد؛ چرا که کار از پایه دچار مشکل است. وی ادامه داد: متأسفانه اعلام می‌کنند که ما با عده‌ای اختلاف داریم؛ به خدا ما با کسی اختلاف نداریم، اما نمی‌توانیم حقایق را بازگو نکنیم.

▼ تا انتخابات

حسین مرعشی گفت: در آخرین صحبتی که با آقای هاشمی داشتم، به من گفتند که با آقای روحانی صبحت کرده‌اند و ایشان قول داده که کاندیدای ریاست‌جمهوری آینده ایران شود. آقای هاشمی از این امر راضی بود و گفت، توافق کلی بر این است که در کنار آقای روحانی، افراد دیگری نیز به مثابه کاندیدای در سایه وارد عرصه شوند تا دست این جبهه نیرومند مردمی در هیچ شرایطی بسته نباشد.
عبدالله ناصری، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: صرف‌نظر از اینکه تکثر، تعدد و تنوع نامزدهای اصولگرایان چقدر واقعی است، باید واقعیت اصلی را در نظر گرفت و آن، این است که جریانی که ده تا بیست یا به تعبیری با ده‌ها نامزد وارد رقابت با آقای روحانی می‌شود، مخاطب چندانی در جامعه ندارد.
محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره پیشنهاد برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر معرفی یک گزینه دیگر در کنار روحانی برای انتخابات 96، گفت: قطعاً این کار به نفع اصلاح‌طلبان است؛ آنها نمی‌توانند با دست خالی و «تک برگ» بازی کنند. به نظرم باید گزینه‌های دیگری داشته باشیم.
آیت‌االله مکارم شیرازی در دیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار داشت: اگر تمام اصولگرایان یک نفر را معرفی کنند امیدی به نتیجه انتخابات هست اما اگر کاندیداهای متعددی معرفی شوند، مطمئن باشید که در شرایط فعلی موفقیتی حاصل نخواهد شد.
عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، علی ذبیحی، سیدحسن موسوی، مرتضی تمدن و علی‌اکبر جوانفکر، استعفای خود از شورای مرکزی تبیین مبانی انقلاب و بازخوانی آرمان‌های امام(ره) را تقدیم احمدی‌نژاد کردند تا در فعالیت‌های انتخاباتی حمید بقایی کمک کرده و یاری رسانند.

▼ اخبار کوتاه

یک منبع آگاه در استان نینوا در شمال عراق در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی «السومریه‌ نیوز» گفت: ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش در سخنانی به عنوان خطبه وداع، در جمع اعضای داعش اعتراف کرد که این گروه در درگیری‌های اخیر شکست‌ خورده و از اعضای خود خواست که به مناطق کوهستانی در سوریه و عراق فرار کنند و پنهان شوند. وی همچنین از تروریست‌هایش خواست در صورتی که نیروهای عراقی آنها را محاصره کردند، خود را منفجر کنند.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت تدبیر و امید در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات جدیدی با شرکت توتال داشته‌اید یا خیر، گفت: به تازگی مذاکره جدیدی با این شرکت نداشته‌ایم؛ اما قرارداد با توتال از سایر قراردادهای ما جلوتر است. وی همچنین افزود: به غیر از شرکت فرانسوی توتال کارهای مربوط به سه قرارداد با دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه هم در حال انجام است.
حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحقیق و تفحص مجلس از وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت در بین مدیران، گفت: بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده، در حال حاضر 500 نفر دوتابعیتی داریم و برخی مدیران، مشاوران و کارمندان دولت دوتابعیتی هستند.
محمدباقر قالیباف در شانزدهمین نشست بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک که با حضور اعضای مجمع شهرداران آسیا، جمعی از سفرا و رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی تهران بزرگ برگزار شد، اظهار داشت: در یک سال اخیر صد کیلومتر مترو احداث کرده‌ایم؛ اما تنها به اندازه یک کیلومتر حمایت مالی شده‌ایم.
روسیه و چین قطعنامه تحریم علیه دولت سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد را وتو کردند. پیش‌نویس این قطعنامه خواهان تحریم ۱۱ شهروند و ۱۰ نهاد و مؤسسه سوریه با ادعای دست داشتن در حملات شیمیایی سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بود.
عبدالله‌زاده، مشاور معاون رفاه اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی درباره تعداد نسخ دارویی پزشکان گفت: تعداد نسخ تجویز شده یک پزشک در یک سال نشان می‌دهد، این فرد 23 هزار نسخه نوشته که قیمت آن 37 میلیارد تومان است.
نمایندگان مجلس در لایحه بودجه 96 با اختصاص مبلغ 100 میلیارد تومان به منظور تجهیز و توسعه آتش‌نشانی‌های سراسر کشور موافقت کردند.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات