صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 3 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر کسی به فکر مردم باشد، نمی‌تواند در مقابل مسائل دشوار خوزستان راحت بماند.(95/12/2)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
همیشه در میدان‌

روز گذشته شاهد چند رویداد مهم و قابل توجه بودیم که با محوریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت؛ اول بهره‌برداری از 415 واحد مسکونی برای افراد بی‌بضاعت و کم‌بضاعت استان سیستان‌وبلوچستان با حضور فرمانده کل سپاه که با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) احداث شده بود، دوم بهره‌برداری از فاز اول خط دوی قطار شهری مشهد به همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) و سوم برگزاری مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم11 نیروی زمینی سپاه با شعار «نمایش اقتدار و امنیت پایدار» در کویر مرکزی ایران که در جریان آن برخی از دستاوردهای جدید دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز رونمایی شد. این رویدادها حاکی از رسالت و مأموریت همزمان سپاه در دفاع از امنیت و تمامیت ارضی و ایفای نقش در عرصه عمران و آبادانی، مردم‌یاری و کمک به محرومیت‌زدایی است که این نهاد مقدس در کنار تقویت توانمندی‌های نظامی و امنیتی خود برای مقابله با هرگونه تهدید احتمالی، از مشارکت در سازندگی کشور و زدودن غبار فقر از چهره مناطق محروم کشور دریغ نکرده است و این مهم را در راستای پاسداری همه‌جانبه از انقلاب اسلامی و مقابله با تهدیدات و خطراتی می‌داند که امروز و با تثبیت نظام جمهوری اسلامی از مسائل دفاعی و امنیتی به مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تغییر جهت داده است. مأموریت سپاه پاسداران به اینها هم خلاصه نمی‌شود؛ چرا که امروز حضور تأثیرگذار این نهاد در عراق و سوریه به تقویت محور مقاومت انجامیده و دشمنان اسلام و انقلاب را در مناطقی که به‌زعم آنها مقدمه ورود به ایران اسلامی بوده، زمینگیر کرده است. البته این حضور، پاسداران انقلاب را از ایفای نقش در عرصه‌های مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی غافل نکرده است و این نهاد انقلابی در زمینه‌های مختلف از خانه‌سازی و راه‌سازی تا اشتغال‌آفرینی برای مردم محروم به ویژه در نقاطی که مورد غفلت و بی‌توجهی یا کم‌توجهی دولت قرار گرفته، حضوری مثمر ثمر دارد. نکته آخر اینکه اقدامات سپاه در این بخش در راستای اقتصاد مقاومتی پیگیری و دنبال شده و در سال اقدام و عمل، در این زمینه موفقیت‌ها و دستاوردهای خوبی داشته است. این حضور مؤثر از احساس تکلیف و احساس همیشه در میدان بودن پاسداران نشئت گرفته و ضروری است سایر دستگاه‌های اجرایی کشور از آن الگو بگیرند.

▼ گزارش روز
قابل پیش‌بینی!

یکشنبه این هفته را می‌توان روز تلخی برای ما مردم دانست؛ روزی که لابی‌ها، دوستی‌ها، نسبت‌ها و رفاقت‌ها در برابر چشم مردم بر مصالح کشور و خواست مردم ترجیح داده شد! یکشنبه روز تلخی بود؛ چرا که در حالی نمایندگان تکیه‌زده بر کرسی نمایندگی مردم! بار دیگر به عباس آخوندی اعتماد کردند که تنها کمی آن طرف‌تر و پشت دیوارهای بلند مجلس شورای اسلامی عده‌ای خواستار استیضاح و برکناری این وزیر بودند؛ وزیری که تنها طرحی را که کورسوی امیدی برای خانه‌دار شدن‌شان زنده کرده بود، مزخرف می‌خواند و عملیات اجرایی آن را متوقف کرده است. یکشنبه روز تلخی بود؛ زیرا خانواده‌هایی که داغ فرزندان و عزیزان‌شان را در حادثه قطار در سمنان دیده بودند و امید داشتند که به تقصیر وزیر دولت یازدهم در این حادثه رسیدگی شود و وی به تاوان آن از کرسی وزارت برکنار شود، ناامید شدند. دلسرد و دلزده شدیم وقتی از صدای جمهوری اسلامی ایران مذاکرات استیضاح وزیر را گوش می‌کردیم که به صراحت اسنادی از زدوبندها و تخلفات نزدیکانش ارائه شد؛ اما نمایندگان بار دیگر به سادگی از این موضوعات گذشتند و به او اعتماد کردند! یکشنبه روز تلخی بود، به دلیل آنکه وزیری دوباره ابقا شد که مردم تصاویر رفتار حقارت‌برانگیز او در فرودگاه مهرآباد به هنگام تحویل گرفتن هواپیمای خارجی و تصویر چشیدن غذاهای ایرانی با دستپخت سرآشپزان اتریشی در راه آهن تهران را به یاد دارند.
اما این روز تلخ پیشتر وقتی فهرست‌های انتخاباتی با رانت و پول بسته شدند؛ وقتی فرزند یکی از نجومی‌بگیران دولتی از تریبون خانه ملت برای دفاع از فعالیت‌های اقتصادی مشکوک خود و پدرش حرف به میان آورد و مدعی سهم خود از سفره انقلاب شد، وقتی رئیس فراکسیون امید درباره پشتیبانی این فراکسیون از عباس آخوندی در حمایت از دولت تدبیر و امید سخن گفت، قابل پیش‌بینی بود.

▼ خبر ویژه
ریزگردها و تهدید سلامتی مردم خوزستان

بحران گردوخاک سبب مشکلات تنفسی ساکنان شهر اهواز شده و سازمان بهداشت جهانی، این شهر را یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان معرفی کرده است. احتمال آلوده بودن این ریزگردها نگرانی‌های گسترده‌ای را درباره تأثیر این پدیده بر سلامت شهروندان به وجود آورده است. سالیانه حدود ۲۲ هزار نفر در استان خوزستان به دلیل مشکلات ناشی از آلودگی هوا و ریزگردها به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. در برخی از روزهای سال میزان گردوغبار در آبادان ۲۲۵، سوسنگرد ۷۶۷، امیدیه ۶۵۴، بهبهان ۵۸۹ و شوش ۴۶۰ میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است؛ این در حالی است که میزان آلایندگی استاندارد ۱۵۰ تا ۲۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است. شدت ریزگردها در اهواز نیز از نهایت قدرت سنجش آنالیزورهای سازمان محیط‌زیست ایران بیشتر است. گفته می‌شود، طبق آخرین آمارها ابتلا به سرطان در خوزستان با افزایش 5 برابری همراه است. این در حالی است که جمعیت خوزستان در این مدت حداکثر 25 درصد رشد داشته است. در سال‌های 80 تا 91 که پدیده گردوغبار در استان اتفاق افتاده است؛ افزایش آلودگی هوا حدود 800 درصد بوده است؛ بنابراین میان افزایش تعداد بیماران سرطانی و تعداد روزهای وقوع پدیده گردوغبار به یک ارتباط منطقی و مستقیم وجود دارد.
 
▼ اخبار
1ـ کم‌‌کاری دولت در اقتصاد مقاومتی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه با وجود ابلاغ اقتصاد مقاومتی، هنوز شاهد افزایش وابستگی به نفت و عدم رونق تولیدات داخلی هستیم، دولت را مسئول اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی دانست. علی قربانی درباره مسئولیت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مسئول اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی دولت است. وی ادامه داد: افزایش صادرات غیر نفتی، رونق تولیدات داخلی، کمک به ورود سرمایه‌گذار داخلی، کاهش وابستگی به محصولات خارجی و تولید محصولات استراتژیک در داخل از شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه بعضی بخش‌ها و قوانین در حال اجرا است اما هنوز با افزایش وابستگی به نفت و رونق نیافتن تولیدات داخلی روبه‌رو هستیم، گفت: دولت در راستای تسهیل اقتصاد مقاومتی در دوره جدید مجلس پیشنهادی برای تصویب قانون ارائه نکرده است.

2ـ الجبیر انسانی عصبی و غیر متعادل
«حسین امیرعبداللهیان» دبیرکل نشست بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین گفت: اظهارات مقامات سیاست خارجی سعودی واقعاً غیر سازنده و اقدامات آنها خصمانه است. من با عادل الجبیر (وزیر خارجه سعودی) درباره توافق‌مان با سعود الفیصل گفت‌وگو کردم؛ ولی الجبیر انسانی عصبی و غیر متعادل است؛ بهتر است الجبیر وزیر دفاع شود نه وزیر خارجه، زیرا رفتار وی همانند رفتار یک فرد دیپلمات یا فردی که دیپلماسی را می‌فهمد، نیست. وی افزود: از عادل الجبیر چیزی غیر از سخنان غیر سازنده انتظار نمی‌رود. طبق سخنان الجبیر سعودی‌ها هیچ‌گونه اقدام مثبت را نمی‌خواهند. امیرعبداللهیان در ادامه گفت: این سعودی‌ها بودند که روابط خود را با ایران قطع کردند و ما اعلام کردیم که چنین کاری انجام نمی‌دهیم و درها را باز گذاشتیم. متأسفانه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها، سعودی‌ها را در جنگ علیه یمن فریب دادند.

3ـ رسیدگی به واگذاری‌های خاص قشم
حمیدرضا مؤمنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ارتباط با پرونده زمین‌های واگذار شده خاص در قشم گفت: در سال ۱۳۹۴ که به منطقه آزاد قشم آمدم، ۴۱ پرونده مسئله‌دار از قبل وجود داشت؛ در این راستا کمیته‌ای متشکل از مشاوران حقوقی به منظور دستیابی به راهکارهای مناسب ایجاد کردیم. وی با اعلام اینکه ۴۱ پرونده مذکور، رقمی معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان داشت، تصریح کرد: تاکنون موفق شده‌ایم ۱۳۵۰ میلیارد تومان از این ۳۰۰۰ میلیارد تومان را بازگردانیم که این موفقیت را در عودت بیت‌المال مرهون کمک دوستان در دستگاه قضایی هستیم. مؤمنی همچنین افزود: پرونده‌های باقی‌مانده نیز در دست بررسی است.

▼ تا انتخابات
مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان درباره برخی کاندیداهای انتخابات ۹۶ گفت: گمان و حدس من این است که محمدرضا باهنر نامزد اصولگرایان خواهد بود و روی وی اجماع لازم صورت می‌گیرد؛ هر چند خود وی می‌گوید نامزد نخواهم شود. وی همچنین در زمینه اعلام کاندیداتوری بقایی گفت: بقایی هم اصولاً آمده که ردّ صلاحیت شود. وی با توجه به محکومیتی که دارد، قطعاً ردّ صلاحیت خواهد شد.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره دعوت برخی گروه‌های سیاسی از آقای رئیسی، عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری برای نامزدی در انتخابات 96 و احتمال قبول این دعوت به کاندیداتوری گفت: هر عضو هیئت نظارت بر انتخابات که بخواهد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود، طبق قانون باید از مسئولیت خود در هیئت نظارت استعفا دهد و شخص دیگری جایگزین او شود.

▼ اخبار کوتاه
سیدحسن نصرالله در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما، گفت: «ارادت من به مقام معظم رهبری سیاسی، قلبی و عاطفی است. بسیاری از ما اعتقاد ویژه‌ای به ایشان داریم. این اعتقاد ناشی از تعریف دوستان نیست؛ بلکه نتیجه تماس مستقیم است. ما از زمانی که ایشان رئیس‌جمهور بودند، با ایشان در تماس بودیم. ما از ایشان اوصاف ایمانی، رهبری و شخصیتی دیدیم که جذب ایشان شدیم. ایشان رهبری است که از سوی خداوند تأیید شده است. بر همین اساس، او را دوست داریم. بقای عمر شریف ایشان از بقای عمر ما بالاتر است.»
فاطمه سعیدی، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولت‌ها باید آموزش‌وپرورش را در اولویت قرار دهند؛ چرا که متأسفانه این وزارتخانه که متولی اصلی معیشت بیش از یک میلیون خانواده فرهنگی است، با مشکلات شدید مالی دست به گریبان است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید. وی افزود: کسری بودجه پاداش بازنشستگی، معلمان حق‌التدریسی و سرباز معلمان مهم‌ترین چالش و بحران آموزش‌وپرورش است که مجلس این چالش را درک و تلاش می‌کند با کمک دولت منابع مناسبی برای رفع کسری بودجه این وزارتخانه تخصیص دهد.
شورای عالی قضات و دادستانان ترکیه که عالی‌ترین نهاد قضایی این کشور به شمار می‌رود، 227 قاضی و دادستان را به اتهام ارتباط با جنبش «فتح‌الله گولن» و دست داشتن در کودتای ماه جولای در این کشور علیه دولت اردوغان برکنار کرد. گفتنی است، پیشتر «محمد ییلماز» سخنگوی این شورا گفته بود، تعداد 200 نفر از قضات و دادستانانی که پیشتر به اتهام ارتباط با کودتاچیان برکنار شده بودند، در تحقیقات انجام گرفته تبرئه شده و به سمت‌های قبلی خود بازگشته‌اند.
سردار ربیعی، جانشین معاونت عملیات قرارگاه ثارالله درباره ساماندهی استفاده از کوادکوپترها و پهپادهای خصوصی گفت: با توجه به اینکه قرارگاه ثارالله وظیفه تأمین امنیت و فضای امنیتی تهران را به عهده دارد، مسئولیت و صدور هرگونه مجوزی برای پرواز این‌گونه پرنده‌ها هم به عهده این قرارگاه است.
خبرنگار العربیه گزارش داد، نیروهای عراقی در آخرین تلاش‌های خود بر منطقه مهم «البوسیف» مسلط شدند. «عبدالامیر رشید یارالله» فرمانده عملیات «قادمون یا نینوی» اعلام کرد، نیروهای عراقی منطقه البوسیف در کرانه غربی موصل را آزاد کردند و اکنون به نزدیکی فرودگاه موصل رسیدند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات