صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۹۷۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 14 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جوان‌های عزیز ما بایستی این رویِشِ مبارکِ روحیّه انقلابی را ادامه بدهند. بحث‌ها و جنجال‌ها و حاشیه‌سازی‌ها و پرداختن به چیزهای کوچک و جزئی و مانند اینها مسئله‌ کشور نیست؛ مسئله‌ کشور، روحیّه‌ انقلابی است.(1395/8/26)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
نجومی‌بگیری قانونی!
مصوبه مجلس درباره افزایش حداقل 60 درصدی حقوق مدیران از مهم‌ترین سوژه‌های خبری و رسانه‌ای در روزهای اخیر بود که واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. بر اساس این مصوبه و ماده 38 لایحه برنامه ششم، مدیران و مسئولان می‌توانند با پیشنهاد رؤسای قوا و وزرا و اجازه شورای حقوق و دستمزد، 14 برابر حداقل پایه حقوق به اضافه 60 درصد این میزان را دریافت کنند. به هر حال، درباره این مصوبه که به نوعی رسمیت بخشیدن به «نجومی‌بگیری» در کشور است و نوعی تبعیض به شمار می‌آید که می‌تواند شکاف طبقاتی و احساس نارضایتی را در ادارات و میان کارکنان افزایش دهد، توجه به چند نکته ضروری است:
1ـ نمایندگان و افرادی که این موارد را طرح می‌کنند، باید بدانند که آنها مردمی را نمایندگی می‌کنند و سوگند بر حفظ و پاسداری از حقوق کسانی را بر زبان رانده‌اند که در میان آنها برخی افراد حقوق‌شان ماهیانه کمتر از یک میلیون تومان است؛ حال معلوم نیست که این نمایندگان ملت! چگونه حاضر شده‌اند به چنین موضوعی رأی بدهند! 2ـ در شرایطی  که کشور با مشکلات  عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند و بسیاری از مردم با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند و همچنین، بسیاری از مدیران از حقوق بالا و برخی امکانات ویژه برخوردارند، عقل سلیم حکم می‌کند که رسیدگی به مشکلات مردم در اولویت باشد. 3ـ متمایز دیدن مدیران به نوعی سلامت روانی مجموعه‌های دولتی را تهدید می‌کند و از نظر اجتماعی و جامعه‌شناختی سبب ایجاد «طبقه مدیران» می‌شود؛ یعنی این‌گونه برخوردها در میان کارکنان دولت و متمایز دیدن مدیران موجب می‌شود که به تدریج آنها خود را تافته جدابافته و دارای شأن و استحقاق بالاتر بدانند و ساحت معنوی و فضای ذهنی آنها (مجموعه عادات و ملکات ذهنی و رفتاری) دگرگون شده و به فاصله گرفتن از کارکنان و عموم مردم منجر شود.
درباره پیامدهای این امر نیز به بخشی از نامه امیرالمؤمنین علی(ع) به مالک اشتر اشاره می‌کنیم، آنجا که حضرت به مالک توصیه می‌کنند، عادلانه با مردم برخورد کن و در رتق و فتق امور، مردم را در اولویت قرار ده؛ زیرا خشنودی عمومی، خشم خواص را بی‌اثر می‌کند و خشنودی خواص، خشم عمومی را در پی دارد.

▼ گزارش روز
کجی خشت اول

روزی که نمایندگان مجلس دهم بار دیگر برخلاف خواست مردم و بر ضعف‌ها و بی‌کفایتی‌ها از خانه‌های نیمه‌کاره و رها شده مسکن مهر تا سوختن هموطنان‌مان در فاجعه قطار سمنان چشم بستند و با رأی بالا فرصت عباس آخوندی را بر تکیه زدن بر کرسی وزارت تمدید کردند، بسیاری از رسانه‌ها در مقابل ابراز نگرانی کارشناسان و صاحب‌نظران از مشی مجلس شورای اسلامی، که عنوان «خانه ملت» را یدک می‌کشد، رأی مجلس را مصلحتی خواندند و نوشتند که تغییر وزیر در سال پایانی دولت یازدهم سودی برای مردم  ندارد و هر فردی هم جایگزین شود، نمی‌تواند در این مدت کوتاه کاری از پیش ببرد و این‌گونه رویکرد مجلس دهم را توجیه کردند؛ اما مجلس هفته پیش مصوبه‌ای داشت که نشان داد راهی که نمایندگان مجلس در پیش گرفته‌اند، توجیه‌پذیر نیست؛ نمایندگانی که پیشتر با شفاف‌سازی حقوق مدیران کشور برای عموم مردم مخالف بودند، این بار در جریان بررسی ماده 38 لایحه برنامه ششم توسعه، با اکثریت آرا سقف حقوق 24 میلیونی را برای مدیران دولتی به تصویب رسانده‌اند! مصوبه‌ای که می‌تواند بین مردم و مدیران جامعه بیش از پیش فاصله بیندازد و بر اشرافی‌گری در میان مسئولان دامن بزند و تفاوت سطح زندگی مدیران را با شرایط جوانان بیکار و کارگرانی که سقف حقوق‌شان 800 هزار تومان تعیین شده است، بیشتر و بیشتر کند! مصوبه‌ای که این پرسش را ایجاد می‌کند که چرا مجلس به جای کم کردن فاصله میان مردم و مسئولان، بر مسیر افزایش تفاوت‌ها قرار گرفته است؟ پاسخ این پرسش را باید در اظهارات الهه کولایی درباره چگونگی بستن فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات 7 اسفند 94 دنبال کرد که می‌گوید: «برخی کاندیداها به وسیله رانت و پول وارد فهرست امید شده‌اند. «پول» و «رانت» یکی از ابزارهای مهم برای ورود به سیاست و حضور در فهرست‌های انتخاباتی است؛ افرادی که از امکانات مالی و ارتباطات خوبی برخوردارند، قطعاً نسبت به بقیه افراد شانس بیشتر و بهتری برای حضور در فهرست انتخاباتی دارند.» جملاتی که نشان‌دهنده کج بودن خشت اول در تشکیل مجلس دهم است.

▼ اخبار ویژه
آزادی یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر از آزادی یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان حوزه مواد مخدر کشور خبر داد و گفت: این فرد سال گذشته دستگیر شد و دستگاه قضا و حکم اعدامش را صادر کرد؛ اما باخبر شده‌ایم که وی با قرار وثیقه آزاد شده است! علی مؤیدی همچنین در جلسه شورای پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه درمان مصرف‌کنندگان مواد مخدر با دارو به ویژه داروی متادون، شاهد وجود مافیای پیچیده‌ای در استان کرمان هستیم که باید به طور جدی به این موضوع رسیدگی شود.

بسته شدن پرونده مدیران حقوق‌های نجومی
جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: بازپرداخت مبالغ مازاد دریافتی بیش از 20 میلیون تومان نهایی و پرونده هم از نظر دیوان محاسبات مختومه گردید و گزارش آن به رئیس مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد. وی درباره حضور مدیران دوتابعیتی در دولت هم گفت: پس از بررسی‌ این موضوع، مشخص شد که تنها دو تا سه نفر کارمند یا مدیر دوتابعیتی در دولت فعالیت دارند.
 
▼ اخبار
1ـ آغاز به کار گروه ضد فساد مالی در قزاقستان

مرکز مبارزه با فساد مالی قزاقستان به منظور مبارزه با فساد اقتصادی و همچنین آگاه کردن مردم این کشور به حقوق خود، «گروه ضد فساد مالی» را در این جمهوری راه‌اندازی کرده است. اعضای گروه ضد فساد مالی سیاست چگونگی مبارزه با فساد مالی در کشور را به شهروندان قزاقستان توضیح می‌دهند و با روی باز از شهروندان مراجعه‌کننده استقبال می‌کنند. گفتنی است، اولین گروه ضد فساد مالی به طور آزمایشی با کارمندان چهار سازمان دولتی شهر «آستانه» که حدود 500 نفر هستند، دیدار می‎کند. در آینده گروه ضد فساد مالی برای مراجعه شهروندان قزاقستان در ادارات دولتی مستقر شده و با مردم در این زمینه همکاری می‌کند. «عالیک شپکبایف» معاون رئیس آژانس خدمات دولتی و مبارزه با فساد مالی قزاقستان گفت: بیش از 1800 کارمند دولتی به دلیل گرفتن رشوه‌ تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند و  1200 کارمند دولتی قزاقستان به جرم ارتکاب فساد مالی سنگین برای همیشه از کار دولتی کنار گذاشته شده‌اند. شپکبایف اظهار داشت: فساد این کارمندان بیش از 200 میلیون دلار به بودجه قزاقستان خسارت وارد کرده که از این مبلغ 93 میلیون دلار برگردانده شده است.

2ـ انهدام ۴٠٠ باند قاچاق سازمان‌یافته
قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ۴۰۰ باند سازمان‌یافته قاچاق در یک سال اخیر با همکاری وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و گمرک منهدم شده‌اند و اکنون فضای تجارت غیر رسمی برای قاچاقچیان تنگ شده است. خورشیدی در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد بر اساس آمار ارائه شده و حجم کشفیات زیادی که مجموعه کالاهای قاچاق داشته‌اند، به طور طبیعی شاهد کاهش حجم قاچاق در کالاهای مختلف تا پایان سال جاری باشیم و بر اساس این، ۲۰ درصد کاهش قاچاق را تجربه کنیم. برآوردهای اولیه حاکی از کاهش حجم قاچاق در سال 1395 به حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار است.

▼ تا انتخابات
عبدالکریم حسین‎زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس درباره انتشار اخباری مبنی بر اینکه اصلاح‎طلبان بنا دارند در کنار روحانی گزینه دیگری را برای حضور در انتخابات ریاست‎جمهوری سال 96 معرفی کنند، گفت: ما قطعاً در انتخابات ریاست‎جمهوری سال 96 با راهبرد تک کاندیدایی وارد عمل خواهیم شد و اگر نامزدی را هم در کنار وی معرفی کنیم، تنها جنبه حمایتی دارد و بی‌شک در مراحل آخر انتخابات به نفع روحانی کنار خواهد کشید.
محمدرضا عارف درباره اینکه آیا اصولگرایان با تعدد نامزدها می‌توانند انتخابات را به مرحله دوم بکشانند، گفت: قطعاً تعدد کاندیدا به نفع آنها نیست و رأی آنها شکسته می‌شود. بنده همان توصیه سال 92 و 94 را دارم که جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب با یک کاندیدا به صحنه بیایند و به اجماع برسند تا به شرایطی برسیم که رقابت با دو کاندیدای برجسته انجام شود.
طی روزهای گذشته، برخی وبگاه‌ها، کانال‌ها و رسانه‌ها فهرست‌هایی منتشر کرده‌اند که ادعا شده است اسامی منتخبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری در اولین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب است. این جبهه با تکذیب کلیه این فهرست‌ها، اعلام کرده است همان‌طور که پیشتر بارها گفته شده، اسامی نهایی، به طور رسمی و زمانی اعلام خواهد شد که مذاکره با کاندیداها نهایی شده باشد.

▼ اخبار کوتاه
پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) درباره دورنمای فکری امام خمینی(ره) برای تأسیس کمیته امداد گفت: دورنمای فکری امام(ره) این بود که ما باید تلاش کنیم هیچ فقیری در جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد. مسائل سخت اقتصادی، حاشیه‌نشینی، بلایای طبیعی و ثروت‌اندوزی برخی افراد سبب شده است فقر در کشور افزایش پیدا کند؛ افزون بر این باید به کم‌کاری خانواده‌ها برای کمک به بستگان خود نیز اشاره کرد.
ناصر حکیمی، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی درباره خبر قطع شدن ساتنای (سامانه تسویه ناخالص آتی) برخی بانک‌ها به دلیل اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی، اظهار داشت: بانک مرکزی هیچ وقت ساتنای بانک را به دلیل اضافه برداشت قطع نمی‌کند؛ اما وقتی پول نداشته باشد و مثلاً در حالت اضافه برداشت باشد، ساتنا به صورت اتوماتیک از کار می‌افتد، چون پولی در حساب بانک نیست.
خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اعلام اینکه پنج برابر عملکرد برنامه پنجم در برنامه ششم توسعه اعتبار برای سازمان جنگل‌ها پیش‌بینی شده است، گفت: در تفاهمی با سازمان برنامه و بودجه، جهاد سازندگی و بسیج مستضعفین طرح بیابان‌زدایی از نیم میلیون هکتار آغاز شده است.
شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی «زد تی ای» چین در آستانه انعقاد توافقی با دولت آمریکا به منظور اقرار به نقض قوانین این کشور و پرداخت صدها میلیون دلار جریمه در زمینه اتهام نقض قوانین آمریکا برای فروش فناوری به ایران است.
روزنامه «الشرق‌الاوسط» طی گزارشی درباره مانع‌تراشی آمریکا در روند سرمایه‌گذاری در ایران نوشت: منابع بانکی اروپایی فاش کرده‌اند که بسیاری از پروژه‌ها و قراردادهای سرمایه‌گذاری در ایران طی چند ماه گذشته تحت تأثیر اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا بی‌نتیجه مانده‌اند.
در بیانیه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در واکنش به تصویب حقوق 24 میلیونی مدیران دولتی آمده است: معنای این مصوبه شرم‌آور آن است که بهارستان‌نشینان با آرای خود به فاصله طبقاتی 30 برابری حقوق‌بگیران رأی «آری» داده‌اند.
الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح فراکسیون امید درباره امنیت سخنرانی‌ها ناقص و نپخته بود، گفت:‌ از مجلس دهم راضی نیستم؛ کارهای ما خسران به حال ملت است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات