تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۹۹۷۸۱
آفتاب یزد گفتگوی اخیر رئیس‌جمهور آمریکا با فاکس نیوز را بررسی کرد

پالس ترامپ برای گفتگو با ایران؟

(روزنامه آفتاب يزد - 1395/11/19 - شماره 4826 - صفحه 2)

گروه سیاسی: ترامپ اخیراً یک گفتگو انجام داد. گفتگویی با فاکس نیوز و طبق معمول تا توانست ایران را تهدید کرده و شاخ و شانه کشید. البته مقامات داخلی حرف‌های او را چندان جدی نگرفتند.

او درباره برجام تکرار کرد: "من فکر می‌کنم این بدترین توافقی بود که تاکنون دیده‌ام درباره آن مذاکره شد. از نظر من این توافقی بود که هیچ‌گاه نباید درباره آن مذاکره می‌شد."

رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحریم‌های جدید وضع شده علیه ایران نیز گفت که این تازه اول راه است.

حتی در پاسخ به پرسش خبرنگار فاکس نیوز در مورد حمله به ایران و اعزام یک ناو هواپیمابر به منطقه گفت: "از جزئیات تحرکات نظامى هرگز سخن نخواهم گفت، مطمئن باشید اگر به ایران حمله کنیم پس از آن متوجه خواهید شد و از قبل چیزی نمی‌گویم."(!)

اما حرف‌های معنادار اوازجایی شروع می‌شود که دو پهلو صحبت کردنش به اوج می‌رسد مثلا درباره پاره کردن برجام، پاسخ درستی نمی‌دهد و می‌گوید "ما قصد داریم ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد، ایران هیچ توجهی به کشور ما ندارد."

او ادامه می‌دهد:"به ایران خوشبین نیستم، چرا که این کشور احترامی برای آمریکا قائل نیست."

به گزارش ایسنا، ترامپ اضافه کرده: " من سرسخت نیستم. من فکر می‌کنم آنها (ایران)، کاملا به کشور ما بی اعتنایی می‌کنند. اگر آنها می‌گفتند بسیار خوب، ما اکنون با یکدیگر هستیم، با این توافق مشکلی نداشتم اما این دقیقا برعکس است. مثل این که آنها جسور شده‌اند. آنها نه تنها به ما احترام نمی‌گذارند که درست برعکس عمل می‌کنند. هواپیماهای ما را تعقیب می‌کنند و با قایق‌های کوچک‌شان کشتی‌های ما را محاصره می‌کنند."

ترامپ مدام از بی احترامی ایران به آمریکا می‌گوید و بعضی چیزها که به زعم او تهدید ایران نسبت به آمریکاست. و این جمله اش قابل تامل است: " اگر ایران می‌گفت اکنون ما با هم هستیم من با این توافق مشکلی نداشتم. "

انگار که ترامپ در حین تهدید از یک آرزو هم حرف می‌زند! و یک جورهایی می‌گوید ما با درکنار ایران قرار گرفتن هیچ مشکلی نداریم! اگر آنها می‌خواستند!

آرزو

چگونه رئیس جمهور آمریکا که نیامده گرد و خاک به پا کرده و با امضای قوانین نژادپرستانه و صحبت‌ها‌یی از همین جنس دشمنی با ایران را به اثبات رسانده از سوی دیگر توقع دارد که ایران در کنار آمریکا باشد؟ معنی این حرف او چیست؟

برخورد دوگانه ترامپ حتی در گفتگوی اخیر او با فاکس نیوز نیز به عینه مشخص است. به راستی او از ایران چه می‌خواهد؟

و آیا اساسا دولت دونالدترامپ با چنین ادبیات خشن و کاباره گونه ای می‌تواند درصدد مذاکره و گفتگو با کشورهایی مثل ایران باشد؟

اما به راستی ماحصل حرف‌های ترامپ با فاکس‌نیوز درباره ایران چیست؟ و چرا می‌گوید "ایران اگر در کنار ما بود با برجام مشکلی نداشتیم؟"

مثل سابق ولی صریح

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین‌الملل در اینباره به آفتاب یزد گفت: «آنچه که ترامپ در گفتگو با فاکس نیوز به صراحت مطرح کرده است همان چیزی است که 6 رئیس جمهور سابق آمریکا نیز موردنظرشان بود. اما از آنجا که ترامپ مرد سیاست نیست، به جای کلام سیاستمدارانه چنین واضح صحبت کرده است. ترامپ وقتی بیان می‌کند " اگر ایران در کنار ما قرار می‌گرفت ما نیز با او کنار می‌آمدیم." به طور غیرمستقیم به ایران می‌گوید اگر این کشور با آمریکا (مثل عربستان) متحد باشد، حتی اگر مشکلی نیز وجود داشت در کنارش می‌ماند. اما چون در حال حاضر در کنار آمریکا نیست به دلایل مختلف از نقض حقوق بشر گرفته تا برجام با این کشور مخالفت خواهد کرد. ترامپ بیان می‌کند اگر بعد از برجام ایران در دایره متحدان آمریکا قرار می‌گرفت مشکلی با ایران نداشت، برای اثبات این ادعا ترامپ مثال‌هایی می‌زند تا ادعا کند ایران پس از برجام همواره درمقابل آمریکا به عنوان یک تهدید قرار گرفته است. »

وی افزود: «این جمله ترامپ مبنی براینکه اگر ایران در کنار ما بود با او کنار می‌آمدیم» را باید یک پالس از سوی او برای امکان گفتگو تعبیر کنیم.ترامپ یک تاجر و اهل گفتگو و معامله است. تجار اهل معامله‌گری اند، ترامپ هم علی‌رغم همه تهدیدات موضوع گفتگو را هم در لفافه بیان می‌کند. اما در این طرف ماجرا ایرانی قرار دارد که باید بیندیشد اگر قرار بر این معامله و مذاکره است باید چه داد و ستدی شود و چه چیزهایی داده و بگیریم. باید چارچوب‌ها‌ را مشخص کرد تا بعد از آن بررسی‌ها، به این سوال پاسخ داد که آیا ایران اساسا مذاکره با دولت جدید آمریکا را درست می‌داند؟

این کارشناس گفت: « آنچه مسلم است اینکه دولت ترامپ علیرغم همه خشونت‌ها‌، اهل گفتگو و مذاکره است و اساسا این فشارها بر ایران را به عنوان ضمانتی بر گفتگوی آینده انجام می دهد.»

حسن بهشتی پور ادامه داد: «ایران باید در چنین شرایطی رفتار خردمندانه داشته باشد و مثل آمریکایی‌ها‌ بد برخورد نکرده، براساس منافع ملی خود موضع گرفته و پخته عمل کند و چه از جنبه‌ها‌ی ایجابی و چه از جنبه سلبی احساس برخورد نکند. ایران حتی می‌تواند در شورایعالی امنیت ملی نیز درباره اینکه آیا می توان با دولت ترامپ مذاکره برقرار کرد یا نه، به مشورت و بررسی بپردازد».

اصل غافلگیری

بهشتی پور درباره این جمله ترامپ که " درباره تحرکات نظامی آمریکا صحبت نمی‌کنیم و اگر قرار است به ایران حمله کنیم بعد از حمله متوجه می‌شوید" پاسخ داد: «اگر از لحاظ امنیتی این موضوع را بررسی کنیم باید گفت اصلی به نام غافلگیری داریم. یک بازرگان مثل ترامپ می گوید که از قبل نباید به رقیب اطلاعاتی از جمله اطلاعات دارایی، مرغوبیت و نفوذ بازار کالای خودرا بدهید تا رقیب را غافلگیر کنید. ترامپ هم با همان منش تاجرمابانه خود چنین صحبتی را بیان کرده است. روسای جمهور قبلی آمریکا اما گاه به صراحت ایران را تهدید به حمله نظامی می‌کردند که آن صحبت‌ها را باید در قالب جنگ روانی روسای قبلی قرار دهیم.»

وی افزود: «البته در گذشته مقاطعی نیز بوده است که آمریکا قصد حمله به ایران را داشته است ولی اساسا به نظر می آید ترامپ از جنگ روانی شناخت ندارد.»

بهشتی پور گفت: «ولی وقتی ترامپ در لباس رئیس جمهوری از جنگ غافلگیرانه می‌گوید، باید آن صحبت‌ها را تحلیل کنیم. آنها را نباید به شوخی گرفت و باید فرضیه‌های مختلف و سناریوهای گوناگون "از حمله به ایران" را از تهدید جدی یک رئیس جمهور گرفته تا بلوف یک تاجر، بررسی کنیم.»

نه یا آری بزرگ

اما مهدی مطهرنیا دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل درباره این بخش از صحبت‌های ترامپ که گفته است " اگر ایران در کنار ما بود مشکلی با برجام نداشتیم" به آفتاب یزد پاسخ داد: «ترامپ یک بازیگر بیش فعال در برنامه‌‌ریزی پرمخاطره کنشگران آمریکایی است، بدین معنا که از هوش هیجانی بالایی برخورد است و از سوی دیگر سناریو از پیش نوشته شده برنامه ریزان را به‌خوبی اجرا می‌کند.»

وی افزود :« ترامپ نماینده لیبرال بورژوازی آمریکاست که بعد از گذر از اروپا به فکر تسلط بر آسیا هستند و علاوه بر آن از ویژگی «شومنی» خود در اجرای برنامه‌ها‌ی این قشر به خوبی استفاده می‌کند. از همین روی در مصاحبه با فاکس نیوز، در کنار تهدیدات شدیدی که نسبت به تهران انجام می‌دهد، تلاش می کند پالس جدی را در پذیرش معامله بزرگ با تهران ساطع کند و آن این است که می‌گوید « اگر ایران در کنار ما بود، ما با آن هیچ مشکلی نداشتیم.»

مطهرنیا گفت: « در منظومه تحرک امنیتی ایالات متحده آمریکا در قرن بیست و یکم و بازتعریف شرکای استراتژی آمریکا در نظام نوین جهانی، ایران جزو شرکای استراتژی آمریکاست. آمریکا از زمان اوباما در سال 2008 میلادی، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، ایران و حتی کوبا را جزء شرکای آتی و استراتژی خود در قلمروها و مناطق گوناگون قرار داده است. ایالت متحده آمریکا باید از غرب به سمت آسیای شرقی نفوذ خود را گسترش دهد و در این میان ایران در جایگاه ویژه ای از نئوهافلند (از خلیج فارس تا خلیج عدن) قرار دارد. طبیعی است که اگر ایران می‌پذیرفت، در کنار آمریکا قرار بگیرد، آمریکا می‌توانست به خواسته اش برسد.»

وی افزود: «ترامپ به ایران این پیغام را داد که این کشور یا باید در مقابل آمریکا یک جنگ فرسایشی اقتصادی و حتی نظامی داشته باشد و یا همراه با آمریکا شود. امروز رمز وسوییچ بالغ بر 8 هزار بمب اتمی در دستان ترامپ قرار دارد و طبیعی است که این آدم، موجود خطرناکی است.اما ترامپ می خواهد ایران موضع خود را با یک «نه بزرگ» یا یک «آری بزرگ» نسبت به آمریکا نشان دهد. ترامپ در گفتگویش با فاکس نیوز، غیرمستقیم به ایران می‌گوید اگر موضع این کشور «آری بزرگ» به آمریکا است باید در کنار آمریکا باشد و اگر «نه بزرگ » است باید خود را برای همه چیز آماده کند.»

تهدید جدی؟

مطهرنیا درباره این بخش از صحبت ترامپ که گفته است" اگر بنا به تحرکات نظامی باشد بعد از حمله به ایران خواهید فهمید که به ایران حمله کرده‌ایم"، اظهار کرد: «در عالم سیاست و امنیت، حتی بلوف‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. ترامپ در این جمله علاوه بر ایران نسبت به اوباما نیز پیامی مخابره کرده است. او اشاره به این دارد که اوباما برای حمله به سوریه، زمان و ساعت حمله را اعلام می‌کرد ولی ترامپ کسی است که چنین نخواهد کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا اساسا ترامپ و دولت او را می‌توان قابل گفتگو و مذاکره دانست، گفت: «ملاک گفتگو بستگی به آن ندارد که طرف مقابل خود را معقول بدانیم، اساسا نگاه به گفتگو در عرصه سیاست یک ابزار بسیار کارآمد برای دادن هزینه‌ها‌ی کم و امتیازات بسیار است. این یک اشتباه است که فکر کنیم اگر وارد گفتگو شویم باید گفتگوکننده با ما آدم عاقل و پذیرای ارزش‌ها و اصول و تمام مقتضیاتی باشد که ما ترسیم می‌کنیم. چنین چیزی گفتگو نیست این تحمیل آرای خود به طرف مقابل است. برعکس، بسیاری از گفتگوها به دلیل اوضاع ناموزون و در اوج تنش‌ها‌ی دوطرف بایکدیگر صورت می گیرد.»

این کارشناس گفت:« اتفاقا در چنین شرایطی که بازیگر غیرعاقلی به نام ترامپ وجود دارد، بیشتر باید تدبیر و هوشیاری به خرج دهیم.»

http://aftabeyazd.ir/?newsid=64365

ش.د9503867

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات