صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۹۸۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 16 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جلب همراهی مردم و تکیه بر آنان مهم‌ترین عامل ایجاد مصونیت برای ملت‌ها در مقابل ابرقدرت است.(1395/12/15)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تعمیم یک الگوی رفتاری

آنچه در موضوع عقب‌نشینی محترمانه مجلس از مصوبه «نجومی‌بگیرساز» افزایش حداقل ۶۰ درصدی حقوق مدیران در روزهای اخیر در پرتو هیاهوها و بازتاب‌های تحلیلی و رسانه‌ای کمتر مورد توجه واقع شد، الگوی رفتاری مردم و رسانه‌های انقلابی در ایجاد فضای مطالبه‌گری و ایستادگی تا مرز حذف این مصوبه بود. مردم از طریق رسانه‌های انقلابی که به زبان آنها تبدیل شده است، توانستند نفرت خود را از این بسترسازی بی‌عدالتی و تبعیض قانونی به نمایش بگذارند و نمایندگان خود را بیدار کرده و حس مسئولیت‌پذیری آنها را برانگیزند.
البته مطالبه‌گری مردمی همزاد انقلاب و از پایه‌های اصلی آن بوده و همواره مد نظر امام راحل(ره) و خلف صالح ایشان امام خامنه‌ای بوده است. رهبر معظم انقلاب حمایت و مطالبه مردم از مسئولان را عامل پیشبرندگی انقلاب و ملاک حرکت صحیح قوای کشور می‌دانند و آغاز فاصله نظام با مردم را نقطه شروع فروپاشی آن می‌پندارند و از همین زاویه به مردم حضور در همه عرصه‌های نظام و به مسئولان تمهید این پیوستگی با مردم را تأکید می‌کنند.     
الگوی جدید رفتار مردمی در موضوع مذکور به حق نشان داد که مطالبه و موج مردمی می‌تواند هر غیر ممکنی را ممکن کند و ضروری است آن را به سایر حوزه‌ها نیز تعمیم داد. در واقع، همان طور که خواسته ملت ایران توانست انقلاب شکوهمند 57 را رقم بزند، امروز نیز اگر این قدرت در مطالبه رفتار انقلابی، ساده‌زیستی و اجتناب از اشرافی‌گری مسئولان، مبارزه با فساد، عزم جدی برای ساماندهی مشکلات و معضلات کشور به صحنه بیاید، می‌تواند بخش عمده‌ای از مسائل کشور را حل کند.
البته این موضوع به این معطوف است که رسانه‌های انقلابی و مردمی ابتدا این خواسته‌ها و مطالبات را ادراک کنند و سپس به صورت مناسب آنها را در سبد مطالبه‌گری مردم قرار دهند؛ زیرا در این موضوع نیز راهزن‌هایی هستند که می‌توانند با خدعه و فریب مطالبات غیر واقعی یا جناحی و گروهی خاص را به نام مردم و به کام خود جا بزنند؛ انتخابات پیش رو، از جمله مهم‌ترین این عرصه‌هاست. 

▼ گزارش روز
لحظه‌شماری عجیب

سیاست خارجی و تلاش برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای را که به امضای برجام منجر شد، فارق از چگونگی و موفق بودن یا نبودن آن، شاید بتوان مهم‌ترین و حتی تنها نتیجه ملموس و قابل ذکر حضور حسن روحانی در مقام ریاست‌جمهوری دانست؛ به همین دلیل بی‌تردید وزیر امور خارجه دولت یازدهم در مقام مسئول دیپلماسی جمهوری اسلامی در چهار سال گذشته نقش پر رنگی را در این میان داشته است که می‌توان او را یکی از معدود برگ‌های برنده آقای روحانی برای جذب آرای حداقل بخشی از مردم دانست.
اما در کمال ناباوری شاهد آن هستیم که محمدجواد ظریف در مصاحبه‌ای که به تازگی از وی منتشر شده است، در پاسخ به این پرسش که اگر در دولت آینده به شما پیشنهاد شود که دوباره مسئولیت وزارت امور خارجه را برعهده بگیرید، آیا شما این پیشنهاد را قبول می‌کنید، می‌گوید: «من ترجیح می‌دهم این پیشنهاد به فرد دیگری شود.» جملاتی که مشابه آن از سوی دو وزیر مهم دیگر دولت هم شنیده شده است. قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت دولت یازدهم که درباره حمایت نکردن سایر بخش‌های دولت از طرح‌هایش بارها لب به اعتراض گشوده است، چندی پیش در اظهاراتی تند از قصد خود برای خروج از کابینه روحانی خبر داده و گفته بود: «این آخرین حضور من در این عرصه است. به آقای رئیس‌جمهور هم گفته‌ام که اگر چه لیاقت نداشته‌ام، ولی فقط همین دوره را در خدمت‌شان هستم.» علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده است: «در دولت بعدی نخواهم ماند. امکان ندارد. بمانم که چه؟ می‌روم دانشگاه درسم را می‌دهم، انتقادم را می‌کنم، کارهای پژوهشی‌ام را پیش می‌گیرم.»
اظهاراتی که برای افکار عمومی این سؤال را به وجود آورده است که در دولت تدبیر و امید چه اتفاقی در حال رخ دادن است که وزرای آن برای پایان یافتن دوره چهار ساله آن لحظه‌شماری می‌کنند؟!    

▼ خبر ویژه
جهانگیری رابط اصلاح‌طلبان با رهبر معظم انقلاب

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور درباره جلسه مهم خود با رهبر معظم انقلاب گفت: «آن چیزی که در زمینه ارتباط اصلاح‌طلبان با مقام معظم رهبری و رفع موانع، مورد نظر دوستان است، با یک اصولی به دست می‌آید. من مطمئن هستم. شما من را می‌شناسید. من وقتی که با اطمینان حرف می‌زنم، به این معناست که هم فکر می‌کنم این کارها شدنی است و هم اینکه امکان دسترسی به آن وجود دارد و دور از دسترس نیست. در این مذاکره از شخصیت‌ها اسم برده و پیرامون آنها صحبت شده است و موضوع مورد بحث این بود که کانال اصلاح‌طلبان با رهبری باید برقرار باشد. البته این ارتباط همیشه بوده است، اما از سال ٨٨ به بعد مقداری این ارتباط دچار مشکل شد. وقتی هم در همانجا توضیح داده شد، ایشان در پاسخ به طرح این موضوع گفتند از طرف ما که اصلاً قطع رابطه‌ای نبوده و ما مشکلی نداریم. حال اگر تمایل دارید که ارتباطی از سوی دوستان باشد، خود شما (بنده) باشید.» جهانگیری همچنین افزود: «تعبیر رهبری این بود که در عاشورای سال ٨٨ عده‌ای لودگی کردند و قهر بودن را تنها به همین مورد محدود کردند.»

▼ اخبار
1ـ به آتش کشیده شدن چهار مسجد و مرکز اسلامی در آمریکا

رسانه‌های آمریکایی از آتش‌سوزی و سوزانده شدن چهار مسجد و مرکز اسلامی در این کشور طی هفت هفته خبر دادند. به گزارش پایگاه خبری «بازفید»، در روز 7 ژانویه 2017 مرکز اسلامی «لیک تراویس» در اوستین که در دست ساخت است، به آتش کشیده شد. یک هفته بعد در 14 ژانویه مرکز اسلامی «ایست ساید» در واشنگتن سوزانده شد. دو هفته بعد در 27 ژانویه، چندین ساعت پس از امضای قانون ضد مهاجرتی از سوی دونالد ترامپ که هفت کشور اسلامی را هدف گرفته بود، مرکز اسلامی «ویکتوریا» در تگزاس آتش گرفت. در 24 فوریه نیز آتش‌سوزی کوچکی در ورودی مسجد «دارالسلام» در تامپا به وقوع پیوست. بازفید در ادامه گزارش داد، طی هفته‌های اخیر موج حملات علیه اقلیت‌های مذهبی در آمریکا حتی علیه مراکز یهودیان به راه افتاده؛ چیزی که در آمریکا کاملاً بی‌سابقه بوده است.

2ـ جزئیات دیدار خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با رهبر معظم انقلاب
در پی انتشار برخی اخبار غیر رسمی درباره جزئیات دیدار خانواده آیت‌الله هاشمی با رهبر معظم انقلاب، محسن هاشمی ضمن بی اساس دانستن این شایعات، گفت: پس از اربعین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، به منظور تشکر از رهبر معظم انقلاب برای اقامه نماز و برگزاری مراسم ختم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، خدمت آیت‌الله خامنه‌ای رسیدیم و با ایشان در فضایی پرمهر و عطوفت دیدار کردیم که این ملاقات در دو بخش انجام شد؛ ابتدا بنده به صورت خصوصی در جلسه‌ای خدمت ایشان مواردی را مطرح کردم و سپس اعضای خانواده به منظور دیدار و تشکر از رهبر معظم انقلاب حضور یافتند و ایشان با مهربانی جویای احوال خانواده شدند. وی در ادامه افزود: کلیه شایعات و اخبار بی‌اساسی که در برخی از رسانه‌های افراطی با هدف اختلاف‌افکنی نقل می‌شود، بی‌اساس است.

▼ تا انتخابات
راضیه علی‌بخشی، سخنگوی جبهه مستقلین و اعتدالگرایان درباره آخرین تحولات و تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی در این جبهه اظهار داشت: «قدرت‌علی حشمتیان» رئیس خانه احزاب ایران و منتخب اول احزاب کشور 893 رأی، «علی مطهری» نایب‌رئیس مجلس با 768 رأی، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور فعلی با 587 رأی، «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی رئیس‌جمهور با 523 رأی، «محمد اشرفی‌اصفهانی» رئیس هیئت تخلفات ریاست‌جمهوری با 485 رأی، پنج نفر از 16 نفری هستند که بالاترین مقبولیت را در جامعه آماری هزار نفری این جبهه داشته‌اند.
حجت‌الاسلام احمد سالک، عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه افرادی که به دنبال فعالیت‌های سیاسی هستند از حضور در شوراها امتناع کنند، گفت: اگر فضای انتخابات شوراها سیاسی شود، مردم ضرر می‌کنند؛ در هر دوره‌ای که شوراها بیشتر سیاسی بود، مردم بیشتر ضرر کردند.
اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در جلسه اخیر خود تصریح کردند، دولت به دلیل بهره‌مندی از رأی اصلاح‌طلبان در امور دولت باید اصول اصلاح‌طلب را رعایت کند. در این جلسه «موسوی‌لاری» نایب‌رئیس شورا، گزارشی از نشست هیئت‌رئیسه با آقای روحانی ارائه کرد.
دومین جلسه شورای مرکزی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» روز گذشته با حضور اعضا و به ریاست‌ حجت‌الاسلام رحیمیان برگزار شد. در این جلسه، درباره جزئیات «برنامه اقدام» جبهه مردمی بحث و بررسی صورت گرفت و گزارش کار کمیته‌های مختلف ارائه شد.

▼ اخبار کوتاه

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر درباره نتایج پیگیری‌ها در زمینه حادثه فرودگاه جده گفت: در این زمینه، سعودی‌ها کتباً اعلام کرده‌اند که دو پلیس خاطی به چهار سال زندان و هزار ضربه شلاق و انفصال از خدمت محکوم شده و در حال تحمل مجازات خود هستند. نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت افزود: ازسرگیری سفرهای عمره به حل مسائل حج بستگی دارد و اگر حج تمتع راه‌اندازی شود، با توجه به مجازات عاملان جنایت فرودگاه جده، ان‌شاءالله عمره نیز پس از حج راه‌اندازی خواهد شد.
زهرا سعیدی، نماینده مردم مبارکه و عضو فراکسیون امید در جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان طی نطقی از عملکرد مدیریتی مسئولان دولتی انتقاد کرد و گفت: کسانی که نمی‌‌توانند مشکلات را حل کنند، باید بروند. وی با انتقاد از وضعیت اشتغال جوانان در دولت یازدهم، اظهار داشت: در حال از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی خود هستیم. استاندار باید پاسخگوی وضعیت بیکاران باشد که می‌گوید به من ارتباطی ندارد؛ دولت اگر نمی‌تواند شغل جدید ایجاد کند، شغل‌های ایجاد شده را خراب نکند.
سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال درباره تازه‌ترین آمار مربوط به ثبت کانال‌های تلگرامی در سامانه «سرآمد» گفت: پیرو مصوبه شورای عالی فضای مجازی، حدود نیمی از کانال‌های تلگرامی با بیش از پنج هزار عضو، احراز هویت شدند که بر اساس این تعداد کانال‌های ثبت شده با بیش از نیم میلیون دنبال‌کننده از مرز پنج هزار و 500 مورد گذشته است.
روزنامه انگلیسی «دیلی میل» در گزارشی نوشت: تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس قصد دارد در مقام مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه همکاری خود را با وی آغاز کند. بر اساس گزارش دیلی میل، تونی بلر با داماد رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرده که محور مذاکرات آنها درباره این همکاری بوده است.
مهدی الیاسی، معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از جهش فروش شرکت‌های دانش‌بنیان و گسترده‌تر شدن بازار آنها تا سه سال آینده خبر داد و گفت: تا سه سال آینده عدد بازار شرکت‌های دانش‌بنیان از فروش ۱۰ هزار میلیاردی می‌گذرد و به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد می‌رسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات