صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۲۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 20 فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مسئله محیط‌زیست، مسئله این دولت و آن دولت نیست. مسئله طولانی‌مدت است، مسئله زید و امر نیست، مسئله این جریان و آن جریان نیست، مسئله همه کشور است همه باید دست در دست هم بدهند و این مشکل را حل کنند.(93/12/17)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
کدام جشن؟!

۲۰ فروردین در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز ملی فناوری هسته‌ای است و از روز اعلام آن، یعنی سال 1385 تا امروز ده سال می‌گذرد. دولت اعلام کرده است، در این روز به صورت ویدئویی با حضور رئیس‌جمهور از سه دستاورد جدید در حوزه‌های مختلف و در شهرهای قزوین، البرز و یزد رونمایی می‌شود. این در حالی است که در سال‌های گذشته، روز ملی فناوری هسته‌ای نماد استقلال کشورمان در دستیابی به فناوری‌های پیشرفته این صنعت بود؛ اما امروز در حالی این مراسم را برگزار می‌کنیم که منتظر امضای انگلیسی‌ها برای انتقال اورانیوم هستیم. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نقش امضای انگلیس در فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌گوید: «پنج کشور عضو گروه ۱+۵ به طور کتبی موافقت خود با انتقال ۹۰۰ تن اورانیوم برای یک دوره سه ساله از قزاقستان به ایران را به دبیرخانه کمیسیون مشترک برجام که نماینده اتحادیه اروپا در گروه ۱+۵ مسئول آن است، اعلام کرده‌اند؛ اما انگلیس در آخرین لحظه با توجه به انتخابات آمریکا و مسائل خاورمیانه نظرش را تغییر داد.»
در طول این دوره، دولت با امتیازات فراوانی که در فناوری هسته‌ای به غربی‌ها داد، اولویت‌ها را جابه‌جا کرد تا القا کند فناوری هسته‌ای ضد شکوفایی اقتصادی است و برای تأمین سفره مردم باید زنجیره هسته‌ای را متوقف کرد. این هیاهوی رسانه‌ای به گونه‌ای بود که برخی مردم از حراج دستاوردهای هسته‌ای به شادمانی پرداختند که اکنون اگر همان تصاویر جشن‌ها و پایکوبی‌های‌شان در برخی از خیابان‌های تهران را مشاهده کنند از رفتار احساسی‌شان دلزده می‌شوند. به دلیل همین دلزدگی است که آمریکایی‌ها ـ که منتظر نتیجه انتخاباتی به نفع خود هستند ـ به اصلاح‌طلبان و حامیان دولتی طعنه می‌زنند که در زمینه دستاوردهای برجام تندروی کرده‌اند. واشنگتن‌پست در این زمینه نوشته است، دردسر برای روحانی از زمانی آغاز شد که ایرانی‌ها از برجام دلزده شدند. اکنون دولت و حامیان آن سعی می‌کنند با نمایش‌های ویدئویی واقعیت صحنه روز ملی فناوری هسته‌ای را بیش از گذشته به سخره بگیرند و مطمئناً این پروژه‌های افتتاحی امروز مورد تشویق کشورهای 1+5 نیز خواهد بود؛ زیرا آنها می‌دانند این رونمایی‌ها نمایشی بیش نیست.

▼ گزارش روز
وضعیت بحرانی

طی روزهای اخیر، گزارشی منتشر شده و در رسانه‌های مختلف بازتاب یافته است که نشان می‌دهد موضوع بی‌کفایتی و عدم مدیریت صحیح و نظارت در سازمان محیط‌زیست به معنای واقعی برای کشور به یک بحران بدل شده است. بر اساس این گزارش، اکنون افزون بر موضوع آلودگی هوا، خشک شدن دریاچه‌ها و آبگیرهای مختلف کشور، افزایش روند بیابان‌زایی، مسئله ریزگردها، اعطای مجوزهای شکار به اتباع بیگانه، فرسایش خاک و... مشکل قاچاق و صادرات خاک حاصلخیز کشور نیز وجود دارد. در این گزارش آمده است: «ثروت‌ هزار ‌ساله ايران يا به صورت كيسه‌اي و غير رسمي يا به صورت گلداني و كاملاً از درگاه‌هاي رسمي خروج کالا از کشور بیرون می‌رود.» طبق گزارش منتشر شده، خریداران عمده خاک کشورمان دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس هستند که با فقر خاک مرغوب روبه‌رو هستند و معمولاً از آن برای ساخت جزاير مصنوعي و تفريحي، به‌کارگیری در صنعت كاشي و سراميك‌سازي، کشاورزی و... استفاده می‌کنند؛ اما موضوع قاچاق خاک زمانی بیشتر اهمیت می‌یابد که بدانیم به گفته کارشناسان 600 سال زمان نياز است تا يك سانتي‌متر خاك توليد شود!
حال با وجود چنین شرایطی، شاهد انفعال کامل سازمان محیط‌زیست در جایگاه مهم‌ترین متولی حوزه حفظ محیط‌زیست کشورمان هستیم، البته این بی‌تفاوتی تنها به این سازمان محدود نیست و سال‌هاست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز لایحه جامع خاک را كه بر اساس آن تخريب، صادرات و آلودگي خاك ممنوع است و مجازات و جرایمی برای مجرمان در این زمینه در نظر گرفته شده است، به تصویب نهایی نمی‌رسانند! بی‌توجهی عجیب که البته مشخص نیست چرا نسبت به آن این همه بی‌تفاوتی وجود دارد، در حالی که هر روز بخش بیشتری از خاک مرغوب کشورمان به تاراج سودجویان می‌رود که تنها به منافع شخصی خود می‌اندیشند.

▼ خبر ویژه
درخواست مقتدی صدر برای کناره‌گیری بشار اسد!

مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی و رهبر تشکل سیاسی ـ نظامی «جریان صدری» در اظهاراتی عجیب از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه خواست از قدرت کناره‌گیری کند! براساس بیانیه صادر شده از دفتر مقتدی صدر، او از همه طرف‌های نظامی و مسلح در سوریه نیز خواست این کشور را ترک کنند تا ملت سوریه سرنوشت خود را تعیین کنند؛ در غیر این صورت تروریسم و اشغالگری پیروز میدان سوریه خواهد بود. او همچنین از آمریکا و روسیه و دیگر طرف‌ها و گروه‌ها خواست تا اذیت و آزار خود را متوقف کنند. مقتدی صدر گفت: منصفانه این است که بشار اسد استعفا کند و از سر دوست داشتن سوریه، از حکمرانی کناره بگیرد تا این کشور را از جنگ‌ها دور کند و مانع از سیطره تروریست‌ها بر این کشور شود. بشار اسد می‌تواند با دادن زمام امور به طرف‌های تأثیرگذار مردمی که توانایی ایستادگی در برابر تروریسم و نجات خاک سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن را دارند، پیش از آنکه دیر شود و پشیمانی باقی بماند، موضع تاریخی قهرمانانه‌ای بگیرد. گفتنی است، مقتدی صدر نخستین چهره شیعه است که از بشار اسد می‌خواهد از قدرت کناره‌گیری کند. دولت عراق از بشار اسد و باقی ماندن او در قدرت حمایت می‌کند و پیشتر نیز اعلام کرده بود از هرگونه کمک نظامی و میدانی برای مبارزه با تروریسم به کشور سوریه و دولت قانونی آن دریغ نخواهد کرد.
 
▼ اخبار
1ـ مک‌کین: به حملات بیشتری در سوریه نیاز داریم!

جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه آمریکایی مدعی شد، برای متوقف کردن کشتار در سوریه به حملات هوایی بیشتری نیاز است! وی درباره موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا نیز گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تلاش کرد نتیجه انتخابات را در آمریکا تغییر دهد. اگر موفق شده بود، بزرگ‌ترین ضربه‌ای به شمار می‌آمد که می‌شد به ساختار دموکراسی در یک کشور وارد کرد. وی افزود: ما می‌دانیم که او تلاش می‌کند در انتخابات فرانسه هم دخالت کند و البته در اوکراین نیز جنگ ادامه دارد. به باور من باید سلاح‌های دفاعی و کشنده در اختیار اوکراین بگذاریم، سلاح‌هایی که پیشتر کنگره آمریکا مجوز آن را به دولت داده است. مک‌کین، ولادیمیر پوتین را سرهنگ پیشین ک‌.گ.‌ب خواند که می‌خواهد امپراتوری روسیه را از سر بگیرد.

2ـ اتهام‌زنی پادشاه اردن علیه جمهوری اسلامی ایران
عبدالله دوم، پادشاه اردن در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن‌پست» در اظهاراتی سخیف، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد، ایران و ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش در یک کفه تروریسم قرار دارند. وی اظهار داشت: برخی از مشکلات راهبردی در منطقه ما به ایران ربط دارد؛ اما ما فرصت داریم برای نزاع فلسطین و اسرائیل [رژیم صهیونیستی] راه‌حلی پیدا کنیم. این امر ثبات را در منطقه تقویت کرده و امنیت را برای اسرائیل که با تهدید ایران روبه‌رو است، محقق می‌کند. در واقع، اگر بتوانیم راه‌حلی برای مسئله فلسطین پیدا کنیم، مرحله جدیدی از ثبات در منطقه ما آغاز می‌شود و اسرائیل می‌تواند در کنار همسایگان خود در منطقه در امنیت زندگی کند.

3ـ هزینه‌های مناطق آزاد دو برابر درآمدهاست!
محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه تأسیس و مدیریت مناطق آزاد بی‌قاعده بوده است، گفت: چگونگی تأسیس و مدیریت مناطق آزاد متناسب با منطقه نیست و با مدیریت اشخاص خاصی اداره می‌شود؛ یعنی بودجه بر اساس سلیقه شخصی مصرف می‌شود. وی در ادامه افزود: مناطق آزاد فرصت خوبی برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم منطقه است و بودجه میلیاردی مناطق آزاد نباید بر اساس تصمیم‌گیری شخصی مصرف شود. حسن‌نژاد با بیان اینکه مناطق آزاد بدون هدف و راهبرد عمل می‌کنند، اظهار داشت: بر اساس آمار و ارقام مختلف، در مناطق آزاد هزینه‌ها دو برابر درآمدهاست.

▼ تا انتخابات
اسفندیار رحیم مشایی در بخشی از مصاحبه با «اعتماد» در پاسخ به احتمال نامزدی دکتر احمدی‌نژاد گفت: شايد اگر شرايط تغيير كرد، ايشان هم وارد عرصه انتخابات شوند. رهبر معظم انقلاب فرمودند، حضور ايشان در انتخابات به مصلحت نيست که آقاي احمدي‌نژاد به اين مصلحت‌انديشي رهبري احترام مي‌گذارند؛ اما اگر شرايط عوض شد، طبعاً منعي وجود ندارد؛ البته من بعيد مي‌دانم اين شرايط تغيير كند.
حزب مردمی اصلاحات با صدور بیانیه‌ای از آغاز به کار ستادهای انتخابات این حزب در تهران و سراسر استان‌هاى کشور از امروز خبر داد و اعلام کرد: این حزب در انتخابات پیش روى شوراها به صورت مستقل وارد شده و فهرستی متشکل از متخصصان و جوانان ارائه خواهد کرد.
پرویز سروری، عضو جبهه نیروهای مردمی انقلاب درباره کناره‌گیری قالیباف و فتاح از شرکت در انتخابات و سازوکار جمنا گفت: قطعاً ما برای افرادی که تمایل ندارند در انتخابات شرکت کنند، جایگزین خواهیم داشت.

▼ اخبار کوتاه
دکتر ابراهیم فیاض، استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما در حال حاضر تولید علم نداریم، گفت: تولید برای آی‌اس‌آی، به معنای تولید دانش برای غربی‌هاست نه برای تولید صنعتی کشور. هم دانش به آنها می‌دهیم و هم پول! حیثیت علمی ما هم به همین مقالات است. دانشگاه‌های ما فانتزی است؛ به همین دلیل صنعت ما سرمایه‌بر است و صرفه اقتصادی ندارد. سرمایه‌های ما هم به سمت ربا و ملک می‌رود. دولت ایرباس وارد می‌کند و مردم هم باید برند خارجی مصرف کرده و به آن افتخار کنند.
دکتر علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد: ما قرارداد دو نیروگاه را بستیم و در دسامبر گذشته 185 میلیون دلار اولین قسط آن را نیز پرداختیم و ان‌شاءالله به زودی عملیات اجرا و ساخت آن هم شروع خواهد شد. این کار کمی نیست؛ هیچ‌گاه سازمان در طول حیاتش در دولت‌های مختلف پروژه‌ای با این حجم نداشته است.
شرکت دولتی نفت و گاز روسیه (روس نفت) اعلام کرد: در هفته جاری 600 هزار بشکه نفت را از کردستان عراق تحویل خواهد گرفت. این نخستین قرارداد مستقیم صادرات نفت کردستان عراق است. شایان ذکر است، پیش از این وزارت نفت عراق در بغداد، نفت کردستان عراق را بازاریابی می‌کرد، می‌فروخت و پول آن را دریافت می‌کرد.
رئیس‌جمهور تازه‌کار آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان‌بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان را در جریان جزئیات حمله آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات متعلق به ارتش این کشور در استان حمص سوریه قرار داد. پادشاه عربستان نیز این تجاوز آمریکا از قوانین بین‌المللی را اقدام شجاعانه‌ای خواند که به نفع منطقه و جهان است و به ترامپ تبریک گفت.
الیاس نادران، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و از اقتصادانان کشور طی مطلبی «حسام‌الدین آشنا» مشاور رئیس‌جمهور را به مناظره فراخواند. نادران پیشتر گفته بود در صورت دو دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری حسن روحانی، جوانان برای اشتغال باید به افغانستان و بنگلادش بروند.
منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به رشد 5/5 درصدی مصرف بنزین در آغاز سال 96، اعلام کرد: در حال حاضر بین تولید و مصرف بنزین در کشور 15 میلیون لیتر فاصله وجود دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات