صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۰۳۴۷

اخبار ویژه روزنامه های 24 فروردین1396

کیهان/

نگرانی غرب از سرنوشت روحانی پس از نامزدی رئیسی
نشریات غربی حامی اصلاح‌طلبان و روحانی، نامزدی آیت‌الله ابراهیم رئیسی را چالشی جدی برای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری توصیف کردند.
روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: پس از آن که یک روحانی قدرتمند وارد انتخابات شد، ایران وارد یک فصل انتخاباتی داغ شده است. ابراهیم رئیسی ورق را در انتخابات برگرداند. او روحانی را به چالش می‌کشد. رئیسی در بیانیه‌ای اعلام کرد به دنبال پست و مقام نبوده اما مسئولیت انقلابی و مذهبی باعث شد تصمیم به کاندیداتوری در انتخابات بگیرد.
گاردین می‌افزاید: این سوال مطرح است که کاندیداتوری رئیسی چه معنایی برای حسن روحانی رئیس‌جمهوری که به دنبال حضور دوباره در سمت ریاست جمهوری است، دارد؟ روسای‌جمهور پیشین در ایران همگی تاکنون توانسته‌اند دو دوره متوالی در این سمت فعالیت کنند اما کاندیداتوری رئیسی در انتخابات ماه آینده ایران حکایت از این دارد که حسن روحانی شرایط آسانی پیش رو ندارد و رقابت او با رئیسی دشوار و سخت است.
این روزنامه با مرور در بخش‌هایی از بیانیه رئیسی می‌نویسد: «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»  در لیست کاندیداهای این جبهه بیشترین رأی را آورد و بسیاری انتظار دارند که سایر نامزدها در نهایت به نفع او کنار بروند.
شبکه فرانسوی فرانس 24 نیز گزارش داد: نامزدی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، جناح اصلاح‌طلب و میانه‌رو را در ایران شوکه کرد. این نامزدی نه تنها جناح‌های سیاسی بلکه روزنامه‌ها را نیز در شوک فرو برده است. رویارو شدن وی با حسن روحانی رئیس‌جمهور، سوژه داغ بحث‌های انتخاباتی شده  است. اکنون یک رویارویی تمام عیار در پیش است.
در همین حال مجله فارین پالیسی گزارش داد: ابراهیم رئیسی روحانی  شیعه، رقیب جدی حسن روحانی اصلاح‌طلب خواهد بود. «روحانی» در سال 2014 انتخاب شد اما به رغم اینکه برخی از تحریم‌های غرب را با توافق هسته‌ای سال 2015 برداشت، بسیاری از طرفداران خود را به دلیل ناکارآمدی اقتصاد ناامید کرد. رئیسی می‌تواند حمایت‌هایی را جلب کند و موجب اجماع شود.
خبرنگار و گزارشگر روزنامه لس‌آنجلس تایمز هم که به ایران سفر کرده، نوشت: مغازه‌های  خالی و بدون مشتری نشانه‌ای از وجود مشکل برای حسن روحانی است. به طور معمول در هفته‌های پیش از نوروز اطراف سفارت انگلیس و آلمان بازارهای بسیار شلوغ و خیابان‌ها به خاطر خرید پرترافیک هستند. اما امسال خیابان‌ها به نحو قابل توجهی ساکت‌تر بودند. اکنون موضوع شرایط اقتصادی  اولویت نخست بسیاری از ساکنان تهران است و تاثیر زیادی بر انتخابات ماه آینده ریاست‌جمهوری دارد.
این روزنامه افزود: شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد در میان شهرنشینان (که 70 درصد از 80 میلیون ایرانی را تشکیل می‌دهند) بازار کار مناسب نیست و دریافتی آنها کم شده است.
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز گزارش داد: ابراهیم رئیسی که به تازگی اعلام نامزدی کرد، تهدیدی برای حسن روحانی میانه‌رو به شمار می‌رود. البته بخش ناخوشایند واقعیت این است که در ایران تلاش و رقابت میان تندروها و اصلاح‌طلب‌ها نیست. نگاهی دقیق‌تر نشان می‌دهد که این رقابت میان تندروها و مرتجعین است.
همه سیاستمداران ایران تندرو هستند زیرا آنها اصول آیت‌الله خمینی از جمهوری اسلامی را تایید می‌کنند که از سال 1979 و پس از انقلاب، الگوی اسلام‌گراها در جهان بوده است.

دفاع خواهرزاده خاتمی از نامزد احتیاطی برای روحانی
 خواهرزاده خاتمی می‌گوید باید چند نامزد احتیاطی کنار روحانی داشته باشیم، چرا که شاید برای او اتفاقی بیفتد یا سکته کند. اما یک عضو حزب اتحاد ملت در واکنش می‌گوید نامزد پوششی تمسخر افکارعمومی و اذعان به ناتوانی روحانی در دفاع از عملکرد خود است.
محمدرضا تابش در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: اگر قرار باشد، فرد دیگری هم معرفی شود، با هماهنگی خود روحانی خواهد بود، اما اینکه چند کاندیدای احتیاطی داشته باشیم هم باید در شورا بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری شود، ولی عاقلانه این است که چند کاندیدای احتیاطی داشته باشیم.
نایب رئیس فراکسیون امید افزود: روحانی در این انتخابات باید از عملکردهای خود دفاع کند و این کار بسیار سختی است؛ اما اگر چند نفر دیگر هم در کنار وی باشند، می‌توانند ایده‌ها و آرمان‌های خود را مطرح و مشی اصلاحات را تبیین کنند و از آنجایی هم که رئیس‌جمهور نیستند، می‌توانند راحت‌تر حرف‌های خود را بزنند.
وی با بیان اینکه وجود کاندیدای احتیاطی به دلیل ترس از رد صلاحیت روحانی نیست، گفت: این بحث‌ها قبلا گفته شده است؛ اما امکان دارد، خود روحانی در روزهای آخر به موضعی برسد که دیگر نباشد و شاید خدای نکرده حادثه‌ای برای وی رخ دهد و یا سکته کند. به هر حال اینها احتمالاتی است که در دنیا رخ می‌دهد و روزانه هزاران تن به دنیا می‌آیند و هزاران تن از دنیا می‌روند و داشتن کاندیدای احتیاطی، شرط عقل است.
اما در مقابل این اظهارات، آذر منصوری عضو حزب اتحاد ملت به «خردادنیوز» گفت: طرح نامزد پوششی به مسخره گرفتن افکارعمومی است. وقتی که ما صحبت از نامزد پوششی می‌کنیم باید تعریف مشخصی از این مفهوم برای مخاطبان ارایه دهیم. آن چه که تاکنون مطرح شده، این است که نامزد پوششی فردی است که قرار است نامزد اصلی یک جریان سیاسی را در انتخابات حمایت کند. وقتی این مفهوم را مطرح می‌کنیم به این معناست که نامزد اصلی ما به تنهایی توان رقابت در عرصه انتخابات را ندارد و در برخی موارد دچار ضعف است و ما افرادی را مطرح می‌کنیم که بتوانند این نامزد را در این موارد یاری کنند. چنین اقدامی در وهله اول به معنی تضعیف نامزد اصلی است. یعنی این که ما به افکارعمومی و مردم می‌گوییم که نامزد اصلی ما ضعیف است و مثلا در مناظره‌های تلویزیونی توان رقابت و دفاع از برنامه‌های خود را در برابر رقبا ندارد و ما برای جبران این ضعف فردی را به عنوان نامزد پوششی مطرح می‌کنیم.
وی اضافه کرد: مسئله دوم آن است که رقابت انتخاباتی به این معنا است که افرادی برای به دست آوردن رای مردم به رقابت می‌پردازند؛ وقتی ما صحبت از نامزد پوششی می‌کنیم پایگاه اجتماعی و رای‌دهندگان نزدیک به خود را دچار تردید و سردرگمی و ابهام می‌کنیم از طرف دیگر وقتی بحث نامزد پوششی به میان می‌آید با توجه به سابقه‌ای که در مسئله تایید صلاحیت‌ها وجود د‌ارد؛ این پیام را به صورت غیرمستقیم در مورد نامزد اصلی خود مخابره می‌شود که شورای نگهبان می‌تواند صلاحیت نامزد مورد نظر ما را که دارای بهترین موقعیت در افکارعمومی به عنوان رئیس‌جمهور مستقر است و در نظرسنجی‌ها هم صاحب بالاترین رای است، را تایید نکند.
منصوری خاطر‌نشان کرد: در مجموع با توجه به شرایط فعلی به نظر من طرح مسئله نامزد پوششی به سخره گرفتن افکارعمومی و حتی! نوعی توهین به افکار عمومی است. نامزد پوششی نه تنها هیچ فرصتی  را در اختیار جریان اصلاح‌طلب قرار نمی‌دهد که یک پیروزی بسیار راحت و در دسترس را در معرض چالش قرار می‌دهد و بیشتر نوعی تهدید است.

نمره مردودی زیباکلام به دولت درباره مقابله با رکود و بیکاری
صادق زیباکلام می‌گوید کارنامه دولت در کاهش رکود و بیکاری مردود است.
وی در دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان گفته است: دولت تدبیر و امید در کاهش رکود و نرخ بیکاری مردود است، در مهار تورم موفق بود در حالی که در مورد ایجاد اشتغال و کاهش رکود موفق عمل نکرد.
وی همچنین گفته است دولت نمی‌تواند برای 5 میلیون نفر شغل ایجاد کند.

صدا و سیمای ملی یا ارگان ستاد انتخاباتی روحانی؟!
اگرچه در طی روزهای گذشته دکتر علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما اعلام کرده بود که رسانه ملی ملاحظاتی را در خصوص پوشش اخبار دولت رعایت می‌کند اما همچنان شاهد پخش برنامه‌های تماماً تبلیغی برای دولت از این رسانه هستیم.
به گزارش رجانیوز، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، رفتار صدا و سیما به عنوان اصلی‌ترین رسانه برای تبلیغ نامزدهای تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان بیش از پیش حساس می‌شود. اتفاقی که رئیس رسانه ملی خود نیز به آن واقف است و بر آن تأکید دارد.
در همین خصوص دکتر علی عسگری در حاشیه بازدید از مراحل آماده‌سازی دکور مناظره‌های انتخاباتی به خبرنگاران گفت: «با توجه به ورود به فضای انتخاباتی و شروع ثبت‌نام کاندیداها از روز سه‌شنبه این هفته، منطق حکم می‌کند، صدا و سیما برای حفظ عدالت رسانه‌ای، در انعکاس و پخش برنامه‌های اعضای دولت، ملاحظاتی را تا پایان انتخابات در نظر بگیرد که دوستان دولت نیز بر آن صحه می‌گذارند.»
این در حالی است که به نظر می‌رسد این حرف توسط مسئولان صدا و سیما جدی گرفته نشده و همچنان به رویه گذشته عمل می‌شود. گذشته‌ای که علی عسگری درخصوص آن این‌گونه گفته است: «آنتن رسانه ملی در سال 95 در بهترین زمان، بطور متوسط، روزانه 21 ساعت در اختیار مسئولان اجرایی کشور بوده است ضمن آنکه وزرای دولت نیز، بطور متوسط، روزانه 6 ساعت آنتن رسانه ملی را در اختیار داشتند.»
اما دقیقاً پس از این صحبت‌های رئیس رسانه ملی 150 دقیقه پخش زنده و 80 دقیقه خبر از صحبت‌های روحانی در تلویزیون پخش شد. این در حالی است که برخی از رقبای جدی رئیس جمهور فعلی طی 4 سال گذشته در مجموع 3 ساعت آنتن نداشته‌اند.
از طرفی شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت بودجه مصوبی را که از سال قبل موظف به تزریق آن به صدا و سیما بوده است در قالب برنامه‌های مشارکتی تعریف کرده و با آغاز سال 96 تلویزیون را مجبور به پخش برنامه‌هایی از این دست که به تبلیغ آشکار دولت اهتمام دارند کرده است.
این اقدامات واکنش‌های فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی هم به همراه داشته و کاربران توئیتر را در پی آن داشت تا جایی که یکی از این کاربرها نوشت: «فقط مانده صدا و سیما رسماً از مردم درخواست کند به روحانی رأی بدهید!»

سایت ریاست جمهوری به‌جای رئیس دولت، شرمنده شد!
چرا انسان عاقل باید به گونه‌ای شعار و وعده بدهد که چهار سال بعد اگر از وی بپرسند که چرا چنین وعده‌ای داده‌اید، به دروغ بگوید که من چنین و چنان نگفتم؛ قیمت بازی با افکار عمومی، چه هزینه‌ای دارد؟
وبسایت مشرق با طرح این سؤال نوشت حسن روحانی اخیراً در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره دروغ نگفتن به مردم گفت: اشکالی ندارد که جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها حرف‌هایشان را بزنند اما باید دقت کرد که آمار و ارقامی که داده می‌شود، دقیق باشد سخن درست به مردم بگوییم و به مردم دروغ گفته نشود. بالاترین خیانت به یک ملت آن است که یک کسی به مردم آمار و حرف دروغ بگوید، مخصوصاً دروغی که باعث یأس و ناامیدی مردم شود و به واسطه آن دروغ‌ها مردم بگویند بعد از 39 سال نتیجه این همه خون و فراز و نشیب و فداکاری چه شد؟
اما روحانی در همین نشست، در آنتن زنده رسانه ملی، بعد از چهار سال، وعده 100 روزه خود را انکار کرد و به دروغ اعلام کرد که چنین وعده‌ای به مردم نداده است.
خبرنگار روزنامه همشهری پرسید: شما در سال 92 از رفع مشکلات اقتصادی به مدت صد روز سخن گفتید اما 30 اسفند سال گذشته بعد از 4 سال گفتید 10 دولت بعدی هم نخواهند توانست مشکلات را حل کنند، آقای روحانی چه اتفاقی افتاده که نظر شما تغییر کرد و حل مشکلات از صد روز به 40 سال تبدیل شد. روحانی در پاسخ گفت: سؤال خوبی کردید بنده از شما ممنونم چون دروغ بزرگی در برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها پخش می‌شود و شما این را اشاره کردید و خیلی مهم است، بنده چه زمانی گفتم صد روزه حل می‌کنم؟ آن جمله‌ای که بنده گفتم این است که بنده اگر موفق شوم در انتخابات، پایان صد روز اول کارهایی که در این صد روز انجام دادم اعلام می‌کنم و عین صحبت‌های بنده را بیاورید و ببینید، بعد از این عده‌ای مخرب آمدند و گفتند ایشان گفته صد روزه مشکلات را حل می‌کنم، آن کسی که یک شبه حل می‌کرد ما نیستیم کس دیگری است.
روحانی همچنین افزود: نکته شما بسیار مهم بود چون بنده 4 سال منتظر این سؤال بودم که کسی این را از من بپرسد و من جواب این دروغ را بدهم. بنده دقیقاً می‌دانم چه گفته‌ام، بنده گفته‌ام دولتی هستم که در برنامه صد روزه‌ام اعلام می‌کنم که در پایان صد روز چه کاری انجام داده‌ام. من که نگفتم در صد روز حل می‌کنم مگر اینکه آدمی عقل نداشته باشد این حرف را بزند مگر می‌شود مشکلات را در صد روز حل کرد.
اظهارات و خلاف‌گویی‌های روحانی آن قدر آش را شور کرد که وب‌سایت ریاست جمهوری یا همان پرزیدنت لات‌آی‌آر این قسمت از اظهارات رئیس جمهور را حذف کرد تا از آبروریزی بیشتر جلوگیری کند؛ در وب‌سایت پرزیدنت، به طور کل سؤال خبرنگار روزنامه همشهری حذف شده است.
حال سؤال این است، چرا انسان عاقل باید به گونه‌ای شعار و وعده بدهد که چهار سال بعد اگر از وی بپرسند که چرا چنین وعده‌ای داده‌اید، به دروغ بگوید که من چنین و چنان نگفتم؛ قیمت بازی با افکار عمومی، چه هزینه‌ای دارد؟


وطن امروز/
اژه‌ای جایگزین رئیسی در هیأت نظارت بر انتخابات شد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای جایگزین آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در هیات نظارت بر انتخابات شد. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جلسه دیروز این شورا گفت: با توجه به استعفای آیت‌الله رئیسی از عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری، جایگزین وی برای این هیات انتخاب شد. وی افزود: در این جلسه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه‌‌قضائیه با اکثریت آرا جایگزین آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری شد.

جامعه برای گشودن مشکلات نیازمند مصون‌سازی دینی است
تولیت آستان قدس رضوی(ع) گفت: امروز جامعه ما برای گشودن بسیاری از مشکلات و گره‌های اجتماعی نیازمند تعمیق معنویت و مصون‌سازی دینی است. حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی با حضور در جمع معتکفان مسجد گوهرشاد با بیان اینکه اشتیاق عمومی برای حضور در مراسم اعتکاف از جمله برکات انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: امروز جامعه ما برای گشودن بسیاری از مشکلات و گره‌های اجتماعی نیازمند تعمیق معنویت و مصون‌سازی دینی است. وی تأکید کرد: اعتکاف بر خودسازی و جامعه‌سازی قرآنی و به‌دنبال آن درک مشکلات اجتماعی، تصمیم‌گیری و آینده‌سازی برای امت اسلامی تأثیرگذار است؛ زیرا خودسازی فردی در اعتکاف باعث خودسازی اجتماعی می‌شود. تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: انسان‌های با ظرفیت آنهایی هستند که با تهدید، میدان دفاع از ارزش‌های اسلامی را خالی نمی‌کنند؛ با تطمیع از عرصه عبودیت خارج نمی‌شوند و با داشتن خشیت از خداوند در برابر مشکلات ایستادگی می‌کنند.

محکومان فتنه ۸۸ در انتخابات شوراها رد صلاحیت می‌شوند
رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: اگر فردی که نامزد انتخابات شورای شهر و روستا شده، در فتنه ۸۸ محکومیت داشته باشد ردصلاحیت خواهد شد. محمد محمودی‌شاه‌نشین در گفت‌وگو با مهر، درباره برخی خبرها مبنی بر تایید صلاحیت برخی نامزدهای شورای شهر که دارای سوابق بازداشت در ایام فتنه ۸۸ بوده‌اند، اظهار داشت: مراجع چهارگانه براساس مستندات موجود به استعلام‌ها جواب می‌دهند؛ اگر کسی محکومیت یا پرونده‌ای داشته باشد که موثر باشد، رد صلاحیت خواهد شد. وی گفت: درباره فتنه سال ۸۸ نیز همین طور است. مرزی درباره فعالیت‌های انتخاباتی افراد در سال ۸۸ وجود دارد؛ کسانی که قبل از سخنرانی مقام معظم رهبری در ستادها فعالیت می‌کردند و در تجمعات حضور می‌یافتند، اشکال ندارد اما اگر بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری، افرادی در جریانات خارج از مسیر قانون حضور یافتند که منجر به دستگیری و محکومیت آنها شده، اداره اطلاعات اعلام می‌کند و در هیات اجرایی بررسی خواهد شد. رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا افزود: اگر افراد در فتنه ۸۸ یا در موارد دیگر محکومیت داشته باشند، رد صلاحیت خواهند شد.


اجلاس سه‌جانبه ایران، سوریه و روسیه درباره حمله نظامی آمریکا
وزیر امور خارجه از برگزاری اجلاس سه‌جانبه ایران، سوریه و روسیه درباره حمله نظامی آمریکا به سوریه خبر داد. محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به حمله نظامی اخیر آمریکا به سوریه، گفت: جلسه‌ای سه‌جانبه با سوریه به دعوت روسیه برای همفکری درباره تحولات این کشور برگزار می‌شود.

رونق اشتغال نیازمند مدیران جهادی و انقلابی است
امام جمعه موقت قم رونق تولید و اشتغال را نیازمند پای کارآمدن مدیران انقلابی دانست و بر ضرورت همگرایی قوای سه‌گانه برای عملی شدن شعار سال تأکید کرد. آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری در گفت وگو با رسا، با بیان اینکه  تولید می‌تواند به جامعه رونق اقتصادی ببخشد و در سایه رونق اقتصادی  رکود از بین خواهد رفت و تورم کاهش پیدا می‌کند، گفت: مساله دیگر اشتغال است؛ اشتغال بدان معناست که انسان بتواند کار مولد انجام دهد، نسل جوان و تحصیلکردگان که خوشبختانه تعداد آنها کم نیست و از این جهت دارای سرمایه غنی هستیم، باید به اشتغال مولد مشغول شوند. وی گفت: باید بتوانیم مراکز فنی‌وحرفه‌ای بویژه کارگاه‌هایی که توانایی ایجاد اشتغال دارند را فعال کنیم، تعاونی‌ها باید در این زمینه فعال شده و کارآفرینان در این عرصه وارد کار شوند، دستگاه قضایی باید امنیت سرمایه‌گذاری را تأمین کرده و قوه مقننه باید تسهیلات مناسب را ایجاد کند. عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان افزود: اگر این موارد رعایت شده و از قوه مجریه هم مدیران جهادی و انقلابی پای کار بیایند زمینه اشتغال بخوبی در جامعه فراهم می‌شود، شاهد هستیم که در برخی استان‌ها با شعار«هرخانه، یک کارخانه» حرکت می‌کنند.

حلقه اصلی کرسنت مسؤولان کنونی وزارت نفت هستند
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: حلقه اصلی کرسنت کسانی هستند که اکنون مسؤول وزارت نفت هستند و در قوه قضائیه پرونده و برخی حکم انفصال از خدمت دارند. علیرضا زاکانی در کانال تلگرام خود نوشت راجع به کرسنت تا سال 87 ما اطلاعات دقیقی نداشتیم تا اینکه این اسناد در دفتر عباس یزدان‌پناه، رفیق مهدی هاشمی از سوی پلیس ضد فساد انگلیس پیدا شد و این اسناد به دادگاه نروژ رفت و با درخواست سازمان بازرسی زمان آقای پورمحمدی به ایران آمد اما در بازرسی کل کشور بایگانی شد؛ ایشان الان وزیر دولت آقای روحانی است که علاقه دارد اطلاعات را محرمانه کند، کل اسناد بعد از دوره ایشان به دست ما رسید. اتفاقات تلخی در قرارداد کرسنت افتاده است. آنقدر ملت ایران ضرر کرده که حد و حساب ندارد، 4 گروه دلال است، یک دلال ما به ازای هر 50 سنت 8 سنت را می‌گیرد، یعنی سهم 70 میلیون نفر جمعیت ایران 50 سنت بود و فقط یک نفر 8 سنت. با 54 میلیارد دلار (بیش از 200 هزار میلیارد تومان) عدم‌النفع قرارداد کرسنت، می‌توان کل مدارس کشور را تخریب کرد و از نو ساخت، جوری که 5/13 میلیون دانش‌‌آموز ما در معرض زلزله، آتش‌سوزی و سرما و گرما نباشند.  حلقه اصلی کرسنت کسانی هستند که در حال حاضر مسؤول وزارت نفت هستند و الان در قوه قضائیه پرونده دارند، برخی حکم انفصال از خدمت از دستگاه قضایی دارند اما الان در این وزارتخانه مدیر هستند؛ لایه‌های پنهان‌تری هم هست که آقای زنگنه می‌داند.

برخی از وحدت اکثریت مردم می‌ترسند
عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی می‌گوید امیدوارم این جبهه نمایندگی اکثریت قاطع مردم را داشته باشد، حالا اگر افرادی هستند که از وحدت اکثریت مردم می‌ترسند قاعدتا مشکلی دارند و باید مشکل خود را حل کنند. علیرضا مرندی در گفت‌وگو با راه دانا افزود: مجمع ملی 3 هزار نفری جبهه مردمی تلاش می‌کند بین نیروهای انقلابی وحدت ایجاد کند و کاری کند که این نیروها یک رای متحد داشته باشند، حالا اگر کسانی هستند که از نیروهای انقلابی و کاندیدای انقلابی می‌ترسند مشکل آنهاست و طبیعتا عوامل آنها در خارج از کشور تلاش می‌کنند این وحدت را از بین ببرند. عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی درباره برنامه این جبهه برای ایجاد اشتغال در کشور گفت: تمام بحث‌هایی که انجام شده همه بر مبنای اشتغال و آثار اقتصادی است و تمام دوستانی هم که کاندیدا شده‌اند در ماه‌ها و سال‌های اخیر روی برنامه‌های اقتصادی با کارشناسان مختلف کار کرده‌اند؛ بنا بر این است که این برنامه‌ها روی هم جمع شوند تا مجموعه برنامه منسجمی در حوزه اقتصادی داشته باشیم. مرندی با بیان اینکه جبهه مردمی برنامه‌هایی برای سایر حوزه‌ها هم دارد، گفت: در حوزه اقتصادی برنامه منسجمی وجود دارد و حتی اگر شخص دیگری هم جزو کاندیدای جبهه، رئیس‌جمهور شود، جبهه آمادگی دارد این برنامه را برای اجرا به او ارائه کند.

آرمان/

محسنی‌اژه‌ای جایگزین رئیسی

در هیات نظارت بر انتخابات

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای به دنبال استعفــــــای حجت‌الاسلام رئیسی از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری، جایگزین وی شد. چندی پیش سیدابراهیم رئیسی به دلیل اعلام داوطلبی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری استعفا داد. متعاقب آن در جلسه دیروز شورای نگهبان، محسنی اژه‌ای جایگزین رئیسی شد.

 

آغاز بررسی صلاحیت

کاندیداهای شورای‌شهر و روستا

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها در شهرستان تهران با تاکید بر اینکه انتشار اخباری مبنی بر تایید صلاحیت برخی کاندیداها در انتخابات شوراها در شهر تهران صحت ندارد، گفت که هنوز هیات‌های نظارت وارد بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها نشده‌اند و این روند از فردا آغاز می‌شود. محمدرضا بادامچی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر تایید صلاحیت برخی کاندیداها در انتخابات شوراها در شهر تهران گفت: هیات‌های اجرایی از ۱۷ فروردین وارد بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها شدند که این مهلت هفت روزه چهارشنبه شب به پایان می‌رسد. هیات‌های نظارت نیز از پنجشنبه تا پایان وقت ۳۱ اردیبهشت به بررسی صلاحیت این داوطلبان پرداخته و نظر خود را به هیات‌های نظارت استان ارائه می‌دهند. هیات‌های نظارت استان نیز بعد از تایید نهایی، اسامی کاندیداها را اول اردیبهشت به فرمانداری‌ها ارائه کرده و در نهایت دوم اردیبهشت اسامی از سوی فرمانداری‌ها اعلام می‌شود.

 

نوبخت کاندیداتوری خود را رد کرد

سخنگوی دولت در پـــاســـخ به پرسشی درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات گفت: قصد کاندیداتوری در انتخابات را نـــدارم. محمدباقر نوبخت صبح دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره احتـــمال کاندیداتــوری‌اش در انتخابات گفت: قصد کاندیداتوری برای انتخابات را ندارم، مگر اینکه شما خبرنگارها بخواهید مرا کاندیدا کنید.

 

کاندیداتوری آقای شهردار بدون استعفا

عضو شورای شهر تهران گفت: طبق قانون شهردار تهران برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به استعفا ندارد و آقای قالیباف می‌توانند همچنان شهردار تهران باقی بمانند. ابوالفضل قناعتی با اشاره به اینکه طبق قانون شهردار تهران برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نیاز به استعفا ندارد، گفت: ثبت‌نام آقای قالیباف به عنوان کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منع قانونی ندارد.

 

روایت میرسلیم از جمنا

کاندیدای انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری اظهار کرد: جمع‌آوری سه هزار نفر آن هم در مدت زمانی کوتاه، کار مشکلی است. اگر این افراد حزبی بوده و داوطلبانه آمده‌اند و ثبت‌نام کرده باشند که بايد گزینش شده هم باشند، باید وجه اشتراک‌شان با آرمان‌های حزب مشخص شده باشد. مصطفی میرسلیم نوشت؛ چنین کاری به‌سرعت و ظرف یکی دو هفته نمی‌تواند انجام بگیرد. بنابراین نفس تجمیع این نفرات قابل ارزیابی و نقادى است. کار ساده‌ای نیست که یک جمعیت سه‌هزار نفری را یک‌دفعه به عنوان اعضای یک تشکیلات سیاسی گردآوری کنند و مجمع عمومی تشکیل دهند و رأی‌گیری کنند. ما که چندین سال سابقه کار حزبی داریم و چندین نوبت مجمع عمومی تشکیل داده‌ایم، می‌دانیم چنین کاری بسیار پیچیده است.

  

بیانیه حمایتی حزب اتحاد از روحانی

حزب اتحاد با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: دولت روحانی را موفق می‌دانیم و از ایشان برای حضور دوباره در انتخابات دعوت می‌کنیم. در بخش دیگر این بیانیه تصریح شده است: دولت تدبیر و امید بخش مهمی از آرای خود را از طبقاتی گرفته است که به‌دلیل نارضایتی از گرفتار شدن در چرخه معیوب «کاهش قدرت خرید، کاهش تقاضا، افزایش رکود، افزایش بیکاری و کاهش سطح دستمزد و دوباره کاهش قدرت خرید»، از سیاست‌های پولی پوپولیستی دولت قبل دلخور و عصبانی، روی گرداندند و امید به دولت روحانی بستند. امروز جامعه و کشور و نظام بیش از هر چیز به ثبات در همه ابعاد آن نیاز دارد. همه تغییرات و دگرگونی‌ها باید با معیار افزایش هر چه بیشتر ثبات و امنیت در کشور سنجیده شود. تولید و اشتغال که ارکان مهم اقتصاد مقاومتی قلمداد شده است جز در سایه ثبات و امنیت در فضای عمومی و اقتصادی کشور میسر نخواهد شد. ثبات و امنیت است که سرمایه‌های مولد را تشویق به حضور فعال در اقتصاد ملی می‌کند.

  

برخوردهای دوگانه اتحادیه اروپا

ناکارآمد است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ برخوردهای دوگانه اتحادیه اروپا در موضوع حقوق بشر روندی شکست خورده و ناکارآمد است. بهرام قاسمی در واکنش به تمدید تحریم‌های حقوق بشری علیه کشورمان توسط اتحادیه اروپایی افزود: جمهوری اسلامی ایران روند تکراری و ناسالم برخوردهای دوگانه و سیاسی و سوءاستفاده ابزاری از حقوق بشر توسط اتحادیه اروپا، از جمله تمدید تحریم‌های یکجانبه غیرمشروع به بهانه نقض حقوق بشر که سیاستی شکست خورده و ناکارآمد است را محکوم می‌کند. وی اظهار کرد: متاسفانه اتحادیه اروپا نشان داده است که درک درست و واقع بینانه‌ای از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ندارد و با برخوردهای کاملا سیاسی، چشمان خود را بر واقعیات مربوط به حقوق شهروندی در نظام مردمسالاری دینی در ایران بسته است.  

  

بیانیه گروه هفت علیه فعالیت‌های ایران

وزرای خارجه گروه هفت ضمن ابراز تاسف از آزمایش‌های موشکی ایران خــواستــــار همکاری تهران در زمینه مبارزه با تروریسم شدند. وزرای خارجه گروه هفت در پایان نشست خود در ایتالیا با صدور بیانیه‌ای مواضع خود را در مورد چندین مساله در قبال ایران اعلام کردند. وزرای خارجه کشورهای گروه هفت ضمن اعلام حمایت از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواستار پایبندی تمامی طرف‌ها به این توافق شده‌اند. گروه هفت، به علاوه حمایت خود را از قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت که این توافق را تأیید می‌کند نیز اعلام کرده‌اند. بیانیه نهایی مشترک گروه هفت از آزمایش‌های موشکی ایران ابزار تأسف کرده و مدعی شده که انجام این آزمایش‌ها با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ناسازگار است.


خراسان/

هزینه یک سال ترامپ برابر با هشت سال اوباما!
روسیا الیوم-هزینه 20 میلیون دلاری سفر دونالد ترامپ به اقامتگاه لوکسش در ایالت فلوریدا در مدت 80 روز ریاست جمهوری، حکایت از آن دارد که هزینه سفرهای وی در مدت یک سال از مجموع هزینه های باراک اوباما در دو دوره ریاست جمهوری فراتر خواهد رفت. براساس گزارش دیوان محاسبات دولت آمریکا، اوباما سال 2016 در سفری چهار روزه به فلوریدا در مجموع 3.6 میلیون دلار هزینه کرد؛ این درحالی است که ترامپ تاکنون 6 تعطیلات آخر هفته را به مدت 21 روز در فلوریدا با هزینه 21.6 میلیون دلار گذرانده است. 
 
تنبیه عجیب داعش برای اعضای خود
سومریه نیوز: گروه تروریستی داعش گوش ۳۳ عضوش را به جرم فرار از میدان های درگیری با نیروهای عراقی،‌ برید. فرماندهان این گروه افراطی پیش از این تهدید کرده بودند که اگر کسی برای بار دوم از میدان‌های درگیری فرار کند، گوش‌هایش را خواهند برید.

 رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها:
محکومان فتنه ۸۸ در انتخابات شوراها رد صلاحیت می شوند
رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: اگر فردی که نامزد انتخابات شورای شهر و روستا شده، در فتنه ۸۸ محکومیت داشته باشد رد صلاحیت خواهد شد. به گزارش مهر، محمد محمودی شاه نشین در خصوص برخی خبرها مبنی بر تأیید صلاحیت برخی از نامزدهای شورای شهر که دارای سوابق بازداشت در ایام فتنه ۸۸ بوده اند، اظهار داشت: مراجع چهارگانه براساس مستندات موجود به استعلام ها جواب می دهند؛ اگر کسی محکومیتی داشته باشد و یا پرونده ای داشته باشد که موثر باشد، رد صلاحیت خواهد شد. وی گفت: در خصوص فتنه سال ۸۸ نیز همین طور است. مرزی در خصوص فعالیت های انتخاباتی افراد در سال ۸۸ وجود دارد؛ کسانی که قبل از سخنرانی مقام معظم رهبری در ستادها فعالیت می کردند و در تجمعات حضور می یافتند، اشکال ندارد اما اگر بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری، افرادی در جریانات خارج از مسیر قانون حضور یافتند که منجر به دستگیری و محکومیت آنها شده، اداره اطلاعات اعلام می کند و در هیئت اجرایی بررسی خواهد شد. رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا افزود: اگر افراد در فتنه ۸۸ یا در موارد دیگر محکومیت داشته باشند، رد صلاحیت خواهند شد.


نرگس کلباسی پس از ۱۷ سال به وطن بازگشت
ایسنا - نرگس کلباسی اشتری فعال اجتماعی و مؤسس مؤسسه کودکان پریشان، روز گذشته پس از 17 سال دوری از وطن و پشت سر گذاشتن مشکلات حقوقی که در کشور هند با آن ها درگیر بود با تلاش وزارت خارجه کشورمان، به زادگاهش بازگشت.کلباسی در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان مورد استقبال محسن رنانی اقتصاد دان ، مینو خالقی و جمعی از فعالان اجتماعی اصفهان قرار گرفت.نرگس کلباسی طی یک اتفاق به قتل یک کودک هندی متهم شده بود که با پیگیری های وزیر امورخارجه ایران و همچنین حمایت فعالان اجتماعی و مردم ایران توانست از اتهامات وارده تبرئه شود.کلباسی در نخستین لحظات قدم گذاشتن در خاک وطن گفت: از بازگشت به ایران بسیار خوشحال هستم. بسیار از دولت ایران و شخص وزیر محترم خارجه و همچنین همه مردم ایران که برای من قوت قلب و پشتوانه ای بزرگ بودند سپاسگزارم.


بیانیه گروه 7؛ تأیید برجام، تأسف از آزمایش موشکی ایران
وزیران خارجه کشورهای گروه 7، با صدور متن بیانیه نهایی مشترکی پس از پایان نشست دو روزه خود، با وجود حمایت از توافق هسته‌ای ایران، از آزمایش موشکی و برنامه دفاعی ایران انتقاد کردند. در این بیانیه از برجام به عنوان «کمکی مهم به نظام منع اشاعه» یاد شده و با اشاره به «ساختار جامع برجام»، خواستار تعهد تمامی طرف‌ها به راستی‌آزمایی آن شده ‌است. در بخش دیگری از این بیانیه، از آزمایش موشکی ایران «ابراز تأسف» و ادعا شده که این آزمایش‌ها با قطعنامه 2231 ناسازگار است. به گزارش فارس، در این بیانیه آمده است: «ما به شدت از آزمایش‌های موشکی ایران ابراز تأسف می‌کنیم چرا که این آزمایش‌ها با قطعنامه 2231 شورای امنیت ناسازگار است.» وزیران خارجه کشورهای گروه 7، همچنین از ایران خواسته‌اند با کمک به تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل‌های سیاسی در منطقه نقش سازنده‌ای ایفا کند. گروه 7 (موسوم به جی 7) از هفت کشور صنعتی شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا، انگلیس و آمریکا تشکیل شده است. روسیه در سال 1998 با پیوستن به جی 7 آن را به جی 8 تبدیل کرد، اما پس از حوادث اوکراین و الحاق شبه‌جزیرۀ کریمه به فدراسیون روسیه، عضویتش در این گروه لغو شد و این گروه بار دیگر به جی 7 تغییر نام یافت.


ترامپ: توافق هسته‌ای با ایران مایه ننگ است!
خبرگزاری صدا و سیما - رئیس جمهور آمریکا باردیگر با تکرار مواضع پیشین خود گفت: توافق هسته‌ای با ایران بدترین توافق ممکن است، این توافق، ایران را به کشوری قدرتمند تبدیل کرد.دونالد ترامپ افزود: این مایه ننگ است که چنین توافقی حتی امضا شد. ایران به توافق خودش احترام نمی گذارد. ایرانی ها به جای اینکه بگویند:  از شما به علت نجات کشورمان بسیار متشکریم، جسور شده‌اند.ترامپ گفت: می دانستم که یک افتضاح برای من به جا گذاشته شده است ولی وضع بدتر از آن چیزی است که فکر می کردم.


محسنی اژه‌ای جایگزین رئیسی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شد
مهر- حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری شد.عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان  ، با اشاره به استعفای آیت ا... رئیسی از عضویت در هیئت مرکزی نظارت برانتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: درجلسه روزگذشته شورای نگهبان،به اتفاق آراء حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای معاون اول قوه‌ قضائیه جایگزین آقای رئیسی در هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری شد.گفتنی است، آیت ا... رئیسی هفته گذشته با هدف نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، از عضویت در هیئت مرکزی نظارت بر این انتخابات استعفا داد.


جمهوری اسلامی/
* عصر ایران نوشت: وقتی محمود احمدی نژاد، بر خلاف توصیه صریح و علنی رهبری و نیز بر خلاف آنچه خودش قبلاً گفته بود، به ستاد انتخابات کشور رفت و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد، اولین جمله‌ای که به ذهن متبادر شد این بود: "خدا رحمتت کند هاشمی که چقدر دور اندیش و آینده نگر بودی". آیا وقت آن نیست کسانی که سال‌ها آن مرد بزرگ را آزردند و به بی‌بصیرتی متهم‌ کردند، لااقل در خلوت خود از روح آن سفر کرده، حلالیت بخواهند؟!
* جمعی از اساتید جامعه المصطفی العالمیه در نامه‌ای به روزنامه جمهوری اسلامی نوشتند: جامعه المصطفی(ص) العالمیه جزء موسسات «آموزش عالی» است و چون کارکرد اصلی آن «تعلیم و تربیت» است، به تبع آن باید «استاد» و «دانش پژوه» از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشند که لازمه هر موسسه آموزشی چنین است. اما مع الاسف این موسسه به «موسسه‌ای اداری» تبدیل شده که در آن اصالت با معیشت «کارمند» است نه استاد. نویسندگان این نامه افزودند: در اسفند ماه حقوق، عیدی، بن و پاداش کارمندان پرداخت شده درحالی که تا زمان نگارش نامه حتی حق‌التدریس اسفند اساتید واریز نگردیده است. امید است جایگاه اساتید، به نشاندن در صف اول اجلاسیه‌ها ختم نشود.
* وزیر امور خارجه روسیه در دیدار همتای آمریکایی خود بر ضرورت خودداری از تکرار حمله این کشور به سوریه تاکید کرد. به گزارش شبکه العالم، «سرگئی لاوروف» روز چهارشنبه در دیدار «رکس تیلرسون» افزود: مسکو بارها بر آمادگی خود برای برگزاری گفتگوی سازنده با واشنگتن تاکید کرد ولی اظهارات مبهم مسئولان آمریکایی که گاهی مطرح می‌شود، سوالات بسیاری را به وجود می‌آورد.
* گروهک تروریستی داعش گوش 33 تن از عناصرش را به اتهام فرار از میدان جنگ بریده است. شبکه سومریه به نقل از یک منبع امنیتی دیروز گزارش داد: گروهک تروریستی داعش، اقدام به بریدن گوش‌های 33 تن از عناصرش کرد که در درگیری با نیروهای امنیتی عراق از صحنه نبرد گریخته بودند. به گفته این منبع، داعش تروریست‌های فراری را در زندانی در ساحل راست موصل زندانی کرده بود. این منبع امنیتی که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به اینکه، سرکرده‌های داعش درباره بریدن هر دو گوش عناصر فراری از میادین نبرد برای دومین بار هشدار داده بودند، افزود: داعش در یکی از بیمارستان‌های نینوا اقدام به بریدن گوش تروریست‌های فراری کرده بود. داعش معتقد است این اقدام برخلاف کشتن عناصر فراری، موجب کاهش جنگجویان نمی‌شود. داعش اکنون از کمبود نیرو رنج می‌برد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات