تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۰۰۷۷۴

احمدی نژاد: اگر بقایی رد صلاحیت شود، بدلی برای او داریم

(روزنامه ايران ـ 1396/01/17 ـ شماره 6464 ـ صفحه 21)

4 سال پس از پایان دوران ریاست جمهوری، دیروز برای نخستین بار بود که رئیس دولت‌های نهم و دهم حاضر شد به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ بگوید. اما محمود احمدی‌نژاد حتی با گذشت این سال‌ها نیز حرف تازه‌ای برای پرسش‌های نمایندگان افکار عمومی نداشت. بویژه اینکه او از پاسخ صریح به دو پرسش طفره رفت؛ یکی درباره 11 روز خانه‌نشینی و دیگری درباره پرونده تخلف 12 هزار میلیاردی. درباره خانه‌نشینی، خبرنگاران را به مرور گذشته ارجاع داد و درباره تخلفات نیز نه تنها منکر آن شد، بلکه از کسانی که مدعی وجود تخلف هستند، خواست آنها را اثبات کنند.

به این ترتیب، او دیروز هم همان احمدی‌نژادی بود که در 8 سال دوران ریاست جمهوری، با این تفاوت که این بار به تلویح گفت که یاران خود را نیز از دست داده است؛ آنجا که گفت در دولت احتمالی حمید بقایی بسیاری از حاضران دولت‌های نهم و دهم نخواهند بود. او یک تفاوت دیگر هم با گذشته داشت. پرسش‌های خبرنگاران انگلیسی زبان را‌ می‌فهمید و همچون دوره ریاست جمهوری، نیازی به ترجمه نداشت.

این نشست در ساختمانی برگزار شد که سه یار غار، در روز طبیعت نهالی را در باغچه آن کاشتند و آن فیلم‌ها را منتشر کردند. علاوه بر بقایی، مشایی، جوانفکر، داوری و مرتضی تمدن نیز احمدی‌نژاد را همراهی‌ می‌کردند. احمدی‌نژاد در ابتدا از بقایی خواست که کنار او قرار بگیرد. او دست بقایی را بلند کرد و صورت او را بوسید، درست شبیه آنچه 4 سال گذشته در روز ثبت نام اسفندیار رحیم مشایی در انتخابات ریاست جمهوری روی داد. وقتی هم عکاسان خواستند او بوسیدن بقایی را تکرار کند، احمدی‌نژاد عمل خود را تکرار کرد. در ابتدا، دوربین‌های عکاسان متوجه بقایی و مشایی بود، درحالی که احمدی‌نژاد پشت تریبون قرار داشت و برای حضار دست تکان‌ می‌داد.

رئیس دولت‌های نهم و دهم در ابتدای سخنان خود، همچون سخنرانی‌های اخیر خود، ابتدا درباره انقلاب اسلامی گفت و سپس درباره مشکلات جهان. گفت که «سخن و خطاب من جهانی است» و افزود که «ما همه ارزش‌ها و بالاترین رفاه و عزت را برای همه انسان‌ها‌ می‌خواهیم. جهان پر از ثروت و امکانات است که اگر به درستی مدیریت شود، همه‌ می‌توانند در رفاه زندگی کنند.»

او سپس، اصولی از قانون اساسی را قرائت کرد که به حقوق اساسی ملت‌ می‌پرداخت و گفت که «خیلی از افراد قانون اساسی را نمی‌خوانند یا بعضاً به آن پایبند نیستند.»

خبرنگاران بسیاری از احمدی‌نژاد پرسیدند که پس از توصیه رهبر معظم انقلاب، در بیانیه‌ای اعلام کردید که از هیچ فرد و مقامی حمایت نمی‌کنید، پس چرا اکنون از بقایی حمایت‌ می‌کنید و آیا این تناقض نیست؟ وی نیز با تکرار پاسخ همیشگی خود که برنامه‌ای برای ریاست جمهوری ندارد، تأکید کرد که از بقایی به عنوان نامزد اصلاح حمایت خواهم کرد.

خبرنگار تلویزیون چین درباره برجام پرسید که احمدی‌نژاد، برجام را یک سند تأیید شده از سوی رهبر معظم انقلاب و نهادهای مسئول دانست و تصریح کرد: اما مشکل اطلاعاتی است که درباره این سند به مردم داده شد، ظرفیت‌هایی برای این سند مطرح شده بود که واقعیت نداشت، از جمله برداشتن تحریم‌ها، بهبود یافتن روابط با کشورهای متخاصم و بهبود وضع بانک‌ها، اما در عمل این اتفاق نیفتاد و وقتی هم که تحریم‌های جدید وضع شد، براساس این سند، ایران نتوانست شکایتی مطرح کند. از این رو باید ملت در جریان جزئیات این سند قرار داده‌ می‌شد.

رئیس دولت‌های نهم و دهم درباره پرونده تخلف 12 هزار میلیارد تومانی دولت سابق نیز گفت: گویی برای ادعا علیه دولت قبل مسابقه گذاشته‌اند، کنتور هم که ندارد، جایی هم حساب‌کشی نمی‌شود، همین طوری‌ می‌گویند، ما تاکنون به این دلیل پاسخ ندادیم که اساساً مدل برخورد با مسائل را صحیح نمی‌دانیم.

وی با ابراز تأسف از اینکه رسیدگی قضایی هم مشکل دارد و درست نیست، تخلف 12 هزار میلیارد تومانی دولت سابق را مبهم‌گویی توصیف و خاطرنشان کرد: اگر در دولت ما یک شام اضافه‌ می‌دادند، پولش را‌ می‌گرفتیم. ادعاهایی که مطرح‌ می‌شود باید اثبات شود، شما مطئمن باشید که اگر قوه قضائیه وارد شود، حتماً طرف ما را نمی‌گیرد که سندش آقای بقایی است که با شکایت دولت یازدهم دستگیر شد.

احمدی‌نژاد در توجیه دلایل قهر 11 روزه خود نیز گفت: ‌من قبلاً در ارتباط با آن موضوع صحبت کردم و رهبری هم صحبت‌های خودشان را انجام داده‌اند، به آن صحبت‌ها مراجعه کنید.

رئیس دولت‌های نهم و دهم در پاسخ به این انتقاد که شما موضع خود را تغییر‌ می‌دهید و دچار تناقض هستید، اظهار کرد: من کی موضع خود را تغییر داده‌ام؟ همان حرف‌هایی را‌ می‌زنم که آن موقع‌ می‌زدم. ما از اول دنبال اصلاحات واقعی بودیم. ما تابلوی اصلاحات نداریم اما‌ می‌خواستیم اصلاحات بین مردم و حکومت را انجام دهیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه واکنشش در برابر رد صلاحیت حمید بقایی چه خواهد بود، گفت: چه دلیلی وجود دارد که ایشان تأیید صلاحیت نشود همان طور که بقیه تأیید صلاحیت شدند، ایشان هم باید تأیید شوند و من از راه‌های مختلف تمام تلاشم را‌ می‌کنم و ان‌شاء‌الله مشکلی هم پیش نمی‌آید اما بدلی هم برای او در نظر گرفته ایم.

احمدی نژاد در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود در پاسخ به پرسشی در زمینه برنامه‌اش برای سال‌های آتی جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: رهبری به من توصیه کردند که کاندیدا نشوم. نه اینکه نسبت به مسائل کشور بی تفاوت باشم. ضمن اینکه بعضی‌ها می‌گویند این توصیه رهبری نهی کامل من از ورود به سیاست است و برخی هم می‌گویند این تنها یک توصیه است. همان طور که رهبری هم خودشان گفتند، این توصیه‌ای است به برادر مؤمنم. در هر حال من خودم برای ریاست جمهوری برنامه‌ای ندارم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت اقتصادی در دوران ریاست جمهوری‌اش گفت: در آن سالی که بیشترین فشارها بود، حتی کسانی که مأمور بودند بازار ارز را کنترل کنند، خودشان سکه و دلار‌ می‌خریدند. برخی نهادها در تهران ۵۰۰ هزار تا، ۲۰ هزار و ۳۰ هزار سکه‌ می‌خریدند تا بازار ارز را همان طور ملتهب نگه دارند و بعداً به جای اینکه به پیمانکاران‌شان پول بدهند، سکه و ارز‌ می‌دادند.

وی با بیان اینکه در سال ۸۸ رژیم صهیونیستی فرمان ایجاد وضعیت بحرانی را در ایران داد، اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم چه کسی فرمان حمله و ایجاد بحران را داد. همان کسی که مرد! البته رژیم صهیونیستی را‌ می‌گویم. رژیم صهیونیستی فرمان حمله را داد و در ایران هم کسی آن را در سال ۸۸ فرماندهی کرد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی در زمینه حصر اظهار کرد: اینکه عده‌ای در حصر و ممنوع‌التصویر هستند، مخالف نظر ما است. من قبلاً هم گفتم راضی به ممنوع‌التصویری و حصر هیچ کس نیستم. این اعتقاد من است. برای همین اعتقاد در هشت ساله دولت در مواجهه با پاسداری از حقیقت و آزادی انتقادات سنگینی به ما وارد شد. احمدی‌نژاد در ارتباط با رهنمود رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم حضور وی در انتخابات گفت‌: رهبری رهنمود کردند برای دوقطبی شدن فضا وارد انتخابات نشویم. حالا شما از کسانی اسم‌ می‌برید که وارد صحنه رقابت شده‌اند و در واقع دوقطبی شکل گرفته است حال اگر ما بیاییم فضا دوقطبی می‌شود یا سه قطبی؟ پس الان شرایط مخالف نظر رهبری نیست. احمدی‌نژاد ادامه داد: رهبری به من توصیه کردند که کاندیدا نشوم، نه اینکه نسبت به مسائل کشور بی تفاوت باشم. ضمن اینکه بعضی‌ها‌ می‌گویند این توصیه رهبری نهی کامل من از ورود به سیاست است و برخی هم می‌گویند این تنها یک توصیه است. همان طور که رهبری هم خودشان گفتند، این توصیه‌ای است به برادر مؤمنم.

در هر حال من خودم برای ریاست جمهوری برنامه‌ای ندارم. وی همچنین در پاسخ به چرایی حمایت از مرتضوی گفت:‌اولاً من در نماز جمعه تهران در ماه رمضان آن سال سخنرانی کردم و به موضوع کهریزک پرداختم و گفتم این اتفاق یک جنایت و فساد است. اسنادش هست، به آن مراجعه کنید. اما سؤال من این است آیا سازمان زندان‌ها، نیروی انتظامی و قوه قضائیه زیر نظر دولت بوده است؟ زمانی که مرتضوی به تأمین اجتماعی رفت، هیچ کدام از این موضوعات مطرح نبود. درست است که معذرتخواهی کرده اما هنوز محکوم نشده است. شما نگران نباشید اگر شکایتی از من و دولتم باشد، قوه قضائیه از ما دفاع نمی‌کند. احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا وی وقوع رویدادهایی چون حوادث بازداشتگاه کهریزک، توقیف روزنامه‌ها و دستگیری فعالان سیاسی توسط وزارت اطلاعات را خارج از اختیاراتش می‌داند، اظهار کرد: بله کهریزک و وزارت اطلاعات مال ما نبوده است. یک پرسش من در مناظرات سال 88 تهمت بزرگان نظام تلقی شد در حالی که من فقط گفتم صحنه را در این انتخابات فلانی دارد اداره‌ می‌کند.

آیا این توهین است؟ آن آقایی که روبه‌روی من نشسته بود، خودش 6 بار تأیید کرد که سه دولت سازندگی، اصلاحات و جنگ با هم هستند. حال اینکه من سؤالی را مطرح کنم که چرا بچه‌های فلانی میلیاردر شده‌اند و از کجا این پول را آورده‌اند، تهمت است؟ وی همچنین در پاسخ به پرسشی در زمینه خس و خاشاک خواندن معترضین انتخابات سال 88 اظهار کرد: من نگفتم مردم خس و خاشاک هستند. من گفتم کسانی که خیابان‌ها را به هم ریختند، مغازه‌ها را آتش می‌زنند و مردم را آزار‌ می‌دهند، خس و خاشاک هستند. نوار و صوت سخنرانی‌های من نیز موجود است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6464/21/178578/0

ش.د9600071

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات