من این دستاوردِ آسمانی را با جدالهای حقیرانه و کوربینانه رقابتهای زمینیانِ در گِل مانده، تاخت نمیزنم و به یاد و خاطره همان «یارانی که غریبانه رفتند از این خانه» ارزش و حرمتِ غریبانگیهایی از این دست را در تنهایی خود با زیبایی بیشتری احساس میکنم و این حال را به نامزدیها و مرتبههای دیگری که در دستِ آدمیان ریاکار، حقیر شده است نمیدهم[...]
یادداشت: «من
این دستاوردِ آسمانی را با جدالهای حقیرانه و کوربینانه رقابتهای
زمینیانِ در گِل مانده، تاخت نمیزنم و به یاد و خاطره همان «یارانی که
غریبانه رفتند از این خانه» ارزش و حرمتِ غریبانگیهایی از این دست را در
تنهایی خود با زیبایی بیشتری احساس میکنم و این حال را به نامزدیها و
مرتبههای دیگری که در دستِ آدمیان ریاکار، حقیر شده است نمیدهم» این
جملات نوشته منیره قیدی، کارگردان فیلم ویلاییها در روزهای جشنواره فیلم
فجر درباره بیمهریها و بیتوجهیهای مسئولان برگزاری جشنواره بود؛
بیمهریهایی که گمان میرفت با پایان یافتن جشنواره پایان یابد و
«ویلاییها» در فصل اکران حال و روز بهتری داشته باشد؛ اما این بار نیز این
فیلم حوزه دفاع مقدس که بسیاری از مخاطبان و اهالی سینما آن را تحسین
کردهاند، با بیتوجهی عجیب روبهرو شده است. «حوزه هنری» که باید در حمایت
از فیلمهای حوزه دفاع مقدس پیشگام باشد و اساس وجودش برای حمایت از آثار
هنری ساخته شده در این زمینه است، حاضر به همکاری برای پخش این فیلم خوب
نشده و با اختصاص حداقل تعداد سالن به این فیلم عملاً مانع دیده شدن آن
شده است. سازمان سینمایی نیز به دلیل اعتراضات قیدی در روزهای جشنواره
تمایل به همکاری و اکران خوب این فیلم ندارد؛ اما از همه عجیبتر رویکرد
صداوسیما است که پخش تبلیغات فیلمهای پرفروش را به حمایت از فیلم
«ویلاییها» که روایتگر زندگی مادران شهدا است، ترجیح داده؛ این تبعیض و
رفتار عجیب چنان آشکار است که شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما که از
مدیران این مجموعه به شمار میآید در اینباره در صفحه شخصی خود در فضای
مجازی مینویسد: «میدونید درد چیه؟ اینه که فیلم گشت ارشاد 2 سه برابر
فیلم ویلاییها تیزر رایگان در تلویزیون گرفته و من سه روز پیگیر حل این
موضوعم و به جایی نرسیده هنوز!» مسائلی که نشان میدهد موضوع دفاع مقدس و
آثار مربوط به آن همچنان و حتی از سوی نهادها و سازمانهایی که به حمایت و
نشر آن مکلف هستند، مظلوم است.