تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۱۶۳۴

چشم‌انداز آينده دولت دوازدهم

(روزنامه رسالت – 1396/02/31 – شماره 8941 – صفحه 1)

روحاني برنده انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري شد. ادب و آداب مردم سالاري ديني حکم مي کند که بايد به رأي مردم احترام گذاشت و به او تبريک گفت و فصل جديدي را در اجرا با همکاران او تجربه کرد. روحاني در دور دوم با وعده هاي جديد و مواضع نو آمد. مردم به او رأي اعتماد دادند که وعده هاي قديم را تکميل و به وعده هاي جديد به عنوان کسي که به او اعتماد مجدد شد، عمل کند. او وعده داده با قوا براي رسيدن به اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي تعامل داشته باشد و با متخصصان مشورت کند و بر اساس خرد جمعي حرکت کند. او وعده داده است در ميان مدت، تحريم هاي ظالمانه آمريکا را بردارد.

او وعده داده محيط امن و آزادي را فراهم کند که منتقدين بتوانند حرف خودشان را بزنند. او وعده داده است با فساد مبارزه کند و در اين باره خط قرمزي را جز مبارزه با فساد قبول نکند. او وعده داده وحدت ملي را حفظ نموده و انسجام اسلامي را پاس بدارد. او گفته است پاسخگويي را وظيفه خود مي داند. او وعده داده است در دور دوم، مديران لايق را براي اداره کشور فرابخواند و اگر اشتباهي کند با صراحت عذرخواهي کند و شايسته سالاري را در نوع انتخاب وزرا و مديران رعايت نمايد.

او باز وعده داده است فراجناحي عمل کند و همکاران خود را از ميان احزاب و گروه ها و جناح هاي مختلف برگزيند. او وعده داده دولت آينده، دولت ادب و اخلاق خواهد بود و دولت او در دور دوم، دولت خودشيفته و تمرکزگرا نخواهد بود. او گفته است به ناتوي فرهنگي معتقدم و براي مقابله با آن برنامه دارم. او معتقد است پرداخت پول از بيت المال بايد بر اساس عدل باشد و ميثاق من با ملت، فقط عدل است و حقوق شهروندي را رعايت مي کنم. او گفته است بدون آزادي نمي توان به توسعه دست يافت، لذا نقد دولت را بسيار مهم مي دانم. او در مورد مطالبات اقتصادي مردم گفته است به سياست هاي اقتصادي ابلاغ شده از سوي رهبري عمل مي کنم، معضل اشتغال مردم به ويژه تحصيلکرده ها در دستور کار دولت من است، شعار من نجات اقتصاد ايران است. روحاني دو روز مانده به انتخابات با انتشار بيانيه اي برنامه جامع خود را براي دولت دوازدهم در قالب کتابي منتشر کرد. او در 9 بخش و يک فصل که مسائل اساسي کشور را احصاء کرده، به طور مشروح گفته است در دور دوم چه مي خواهد بکند، که بخشي از آن را در بالا اشاره کرديم.

بخش ديگري که در اين جزوه 225 صفحه اي آمده، اين است که آقاي روحاني قول داده است چالش هاي اشتغال، نابرابري استان ها، فقر و کاهش قدرت خريد مردم و مشکلات صندوق هاي بازنشستگي را حل کند. او قول داده است آسيب هاي اجتماعي و تهديدهاي امنيتي آن را رفع کند و جلوي فرسايش سرمايه اجتماعي را بگيرد و نظام حمايت و تأمين اجتماعي را سامان دهد، به توليد اهميت دهد و اشتغال را از طريق بهبود فضاي کسب و کار به نقطه قابل قبول برساند و اشتغال درآمد آفرين را از دل بهبود فضاي کسب و کار پديد آورد. او در مورد اشتغال، وعده هاي جديد داده است از جمله کارانه اشتغال جوانان، طرح اشتغال اميد و اشتغال پايدار را در دستور کار خود قرار داده است. روحاني قول داده است نسبت به بهبود وضعيت محيط زيست و رفع آلودگي هوا همت ويژه اي به کار ببرد.

مردمي که روز 29 ارديبهشت به او رأي دادند اميدوارند که او در دور دوم خدمت خود بتواند به وعده ها عمل کند. مردمي هم که به او رأي ندادند او را توانا در اجراي وعده ها نديدند. چهار سال آينده آوردگاه همت و اراده دولتمردان جديد است که ثابت کنند داوري کساني که به او رأي نداده اند صحيح نيست. او مي تواند با اتحاد ملي و انسجام اسلامي و به استخدام درآوردن همه ظرفيت هاي کشور، به وعده هاي خود عمل کند.

بازخواني وعده هاي جديد روحاني در مناظره ها، سخنراني ها و برنامه هاي پرسش و پاسخ صدا و سيما، تصويري از چشم انداز آينده دولت دوازدهم را ترسيم مي کند. اين تصوير پيش چشم همه کساني است که به او رأي داده اند يا به دلايلي رأي نداده اند.

روحاني بايد بداند چه گفته است و چگونه مي خواهد به گفته هاي خود عمل کند. او چهار سال بعد ديگر در معرض رأي مردم قرار ندارد تا مردم به او و کارکرد او نمره دهند. او در محضر خداوند متعال و مردم صبور و شريف ايران قرار دارد با اين پرسش که؛ آيا به وعده ها عمل کرديد؟! اين وعده ها به مثابه پيمان و تعهد به ملت است. خداوند در قرآن، مؤمنين را دعوت مي کند به عهد و پيمان خود پايبند باشيد؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ - اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد به قراردادهاى خود وفا كنيد.» (سوره مائده، آيه 1)

رئيس جمهور براي بار دوم سوگند ياد مي کند که پاسدار مذهب رسمي و نظام جمهوري اسلامي و قانون اساسي باشد و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي کشور کند. قاعدتاً او در برنامه هاي خود گفته است چگونه مي خواهد خود را وقف مردم و اعتلاي کشور نمايد. او بار دوم، باز سوگند مي خورد که در حراست از مرزها و استقلال سياسي و اقتصادي و فرهنگي کشور از هيچ اقدامي دريغ نورزد. خداوند در قرآن مي فرمايد؛ «إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ - كساني كه پيمان الهي و سوگندهاي خود را به بهاي ناچيزي مي فروشند، آنها بهره اي در آخرت نخواهند داشت.» (سوره آل عمران، آيه 77) سؤال کليدي اين است که آيا روحاني در دور دوم خدمتش موفق به عمل به سوگند الهي خود مي شود و اين انذار قرآني را همواره مد نظر خواهد داشت؟

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=259008

ش.د9600423

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات